Partition Magic ICM Disk Manager

Pagina: 1
Acties:

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Ik heb nu een 120 gig hdd waar maar 1 partitie op staat (100%)
Daar draai ik win2k op, op een NTFS partitie
nou wil ik de schijf eigenlijk opdelen in 2 partities met bijvoorbeeld
partition magic, maar ik vroeg mij af of dat werkt in combinatie met
de disk manager van samsung die die partitie heeft aangemaakt.
En of ik dan niet per ongeluk de MBR beschadig of zo....

kon op de search niets vinden over deze combinatie...

• pianoman
of is er misschien een beter alternatief voor deze combinatie?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:19

breinonline

Are you afraid to be known?

De partitie is nu eenmaal aangemaakt. Met welke disk manager dat (opnieuw) gebeurt is maakt in principe helemaal niets uit. Elke diskmangager schrijft de informatie over de partities weg in het MBR. Op het moment dat je nu de partities gaat veranderen zal deze informatie gewoon overschreven worden zodat de partities correct herkend worden.

offtopic:
Niet kicken binnen 24uur he ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Vergeet niet om ook even de harde schijf goed te defragmenteren en alle onnodige zooi weg te gooien/prullenbak legen hieraan voorafgaand. Ondanks het feit dat partitionmagic zelgf bestanden verplaatst heb ik het meer dan eens de mist in zien gaan met soms desastreuse gevolgen.

Denk aan 100 GB random dat vernaderd in een miljoen .chk files 8)7

Maak ook een goede backup.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• pianoman
hmmm... backup maken, dan moet ik wel die pc weer helemaal tot het bot afbreken
om er een backup hdd aan te hangen (via netwerk duurt me te lang, ik moet ongeveer 100 gig backuppen)

Misschien kan ik dan beter zo'n setje voor een externe HDD nemen.

kan ik dan beter een firewire of een usb aansluiting gebruiken?

edit:

ik zat me nog te bedenken, je hebt toch ook van die programma's die er dan permanent op blijven staan? die het overnemen van de bios of zo
ik gebruik die disk manager namelijk omdat ik met fdisk niet boven de zoveel GB kon partitioneren

[ Voor 29% gewijzigd door pianoman op 09-02-2004 13:21 ]

• pianoman
ik heb het geprobeerd met partition magic 8 (trial versie) maar als ik op apply druk dan gaat hij weer terug naar de oude status.

Ik heb twee dingen geprobeerd:

- partitie toevoegen vanuit vrije ruimte op bestaande partitie

- bestaande partitie verkleinen.

Allebei geen resultaat (ook geen foutmelding)

• breinonline

breinonline

Wat kan de trail allemaal? Bepaalde functies zullen wel gedisabled zijn (geen idee of deze daar ook bij zit...). Probeer anders eens een freeware partitietool. Bekijk xfdisk bijvoorbeeld eens. Ik geloof dat die ook geen problemen heeft met het werken met zulke grootte partities.

Overigens, als je een externe hard schijf neemt: over het algemeen is firewire sneller. (En zeker als je USB 1.1 op je computer hebt :))

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• pianoman
de trial versie moet deze functies gewoon kunnen.

Ik heb alleen bemerkt dat als je op check drive klikt, dan krijg je error 933, partition has open files use operating system check utiltity.

ik weet niet welke utility dat is, maar checkdisk geeft geen fouten of zo.

btw: het is inmiddels niet helemaal on-topic meer, ik heb al in de help files gelezen dat PM specifiek mijn Disk manager ondersteunt :-)

Als ik de verder PM vragen in een nieuw topic moet zetten moet je het maar even zeggen

• pianoman
ok ik ben weer een stapje verder, ik geb alleen een probleem:

mijn win2000 cd wil niet booten (boot indien nodig vanaf een win98 schijfje)

en ik heb geen disk drive

maar volgensmij kan ik vanaf dat 98 schijfje mijn ntfs partitie niet checken toch?

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 16:18
Gewoon via een bootflop, of als je geen floppy hebt op een bootable-cd, Dos laden en dan PM8 opstarten. Resize partition uitvoeren en vrije ruimte opnieuw indelen. (Je kunt het zelfs via de wizards doen).

De "operating system check utiltity" waar PM8 naar verwijst, is inderdaad de W2K of WXp checkdisk utility.

Als je Win98 ofwel Dos boot, kan PM gewoon aan je disken en partities.

[ Voor 35% gewijzigd door Kosh66 op 10-02-2004 12:59 ]

• pianoman
ik kom er maar niet uit.

Ik kan geen bootcd maken voor win2k die mijn partitie herkent en chkdsk kan ik nooit uitvoeren omdat het systeem geen exclusieve toegang tot de schijf kan krijgen...

is er een methode om te achterhalen welke file er beschadigd is, of welk programma de schijf gebruikt?

• breinonline

breinonline

Probeer eens in de veilige modus te starten en daar chkdsk te draaien. Dan moet het lukken, tenzij chkdsk zelf beschadigd is.
Probeer ook de ultimate boot disk (of een dergelijke cd) eens, misschien dat je dan wat meer te weten komt.

Booten van cd als dat niet automatisch gaat is ook simpel overigens: start met je (al dan niet win98) bootflop de computer met cd ondersteuning. Navigeer naar de cd-rom drive, naar de map I368 en start nu winnt.exe. :) Succes.

• pianoman
Ik ben er al achter... heb eens een 'andere' versie van partition magic gedownload.
doet het nu gewoon, het was inderdaad de demo versie die gewoon niets deed 8)7 |:(

Dat hele open bestandje is verder ook helemaal niet interessant, PM verschuift de partitie gewoon tijdens het booten.

Extreem fijn stukje software overigens
Pagina: 1