Toon posts:

Tracen van verkeer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al talloze paketten (trial versies natuurlijk ;) ) geprobeerd die het verkeer tussen het LAN en het internet checken.
Geen 1 van alle pakketten bood me wat ik eigenlijk wou doen.
Ja, ik heb gegoogled en ja ik heb al vele paketten geprobeerd.

Dit is mijn netwerkconfig:
- SpeedTouch Home (Pro tweaked) -> server P200 met ICS -> USR Multi-Function Access Point -> 4 clients en 1 laptop

Wie kan mij het beste pakket aanbevelen, als ik deze dingen wil checken:
- Ik wil kunnen zien welke clients (PC-naam -> Bv.: PC1) naar welke sites surfen.
Dus niet de IP-adressen, want ik werk met een wireless access point en ik dacht dat dan alle verkeer van dat IP gevraagd werd, klopt dit?

Ik wil in feite ALLES kunnen bekijken wat er gebeurt.
De meeste paketten bieden slechts een paar opties.

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
http://www.ethereal.com/

zet die op je server en je bent als het goed is klaar :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:10

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoezo wil je alles zien alleen de sites of ook de andere dingen dus ssh/telnet/ftp en dergelijke. Alleen de sites zou je een proxy kunnen installen en die leker dichttimmeren met pr0n filters als je je daar druk om maakt

Verwijderd

Topicstarter
TrailBlazer schreef op 08 februari 2004 @ 20:53:
Alleen de sites zou je een proxy kunnen installen en die leker dichttimmeren met pr0n filters
Heb ik ook overwoge, maar dat lijkt mij nogal ingewikkeld. Het gaat ten slotte om een thuisnetwerk, en geen groot IT-bedrijf.
Ik had eerst WinProxy, maar om onverklaarbare rede (wat ik hier ook eens gepost heb, maar geen antwoord gekrege heb) liep die vast als er een client een request deed. Gewoon freezen... Heel bizar, maar waar.

Ik zal die Ethereal is proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet mij maar een ingewikkeld progje uit hoor.
Ik wil gewoon het verkeer kunnen tracen, niet uitzoeken of er binnen het LAN pakketjes rond gaan...
Dit is TE ingewikkeld voor deze noob -> Nogmaals: het gaat om een thuisnetwerk, geen enterprise-groot-bedrijf-ding

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 21:22 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 21:19:
[...]

Dat ziet mij maar een ingewikkeld progje uit hoor.
Ik wil gewoon het verkeer kunnen tracen, niet uitzoeken of er binnen het LAN pakketjes rond gaan...
Dit is TE ingewikkeld voor deze noob -> Nogmaals: het gaat om een thuisnetwerk, geen enterprise-groot-bedrijf-ding
Dan moet je er niet aan beginnen. Dit soort dingen worden alleen door bedrijven gedaan, en degenen die er thuis mee aan de slag gaan doen dat omdat ze er zelf meer van willen weten. Als je zelf al niet ethernet snapt, kun je er beter niet aan beginnen, want daar ben je denk ik zoals je zelf zegt nog te noob voor.
Vraag jezelf eerst eens af wat je precies wilt weten. Op welk niveau. Wil je alleen weten welke website mensen surfen? Dan moet je aan een proxyserver met logging meer dan voldoende hebben. Wil je ook op poort- en pakket niveau kunnen kijken, dan heb je toch echt iets als etherreal nodig....maar nogmaals als je al niet snapt wat zo'n progje je teruggeeft heb je er ook weinig aan.

[ Voor 22% gewijzigd door The Eagle op 08-02-2004 21:29 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op 08 februari 2004 @ 21:27:
[...]
Wil je alleen weten welke website mensen surfen? Dan moet je aan een proxyserver met logging meer dan voldoende hebben. Wil je ook op poort- en pakket niveau kunnen kijken, dan heb je toch echt iets als etherreal nodig....maar nogmaals als je al niet snapt wat zo'n progje je teruggeeft heb je er ook weinig aan.
Ik weet best wat zo'n progje geeft: Ik heb er al veel geprobeerd.
Ik wil inderdaad kunnen zien welke sites worden aangesproken, maar ik wil ook kunnen zien hoeveel er gedownload wordt per client.
Mijn excuses, ik was dat vergeten te vermelden in het begin.
Ik heb op mijn server ISP monitor staan, die het totaal verzonden bytes in het oog houdt, maar ik wil dus ook kunnen hoeveel elke client apart verzend en ontvangt (per maand ofzo) maar dat kan niet met ISP monitor.
En natuurlijk ook welke sites er worden gecontacteerd.

Nogmaals mijn excuses.

Verwijderd

Topicstarter
Niet belangrijk, ik wil gewoon kunnen kunnen zien wie wat aangspreekt. als dit erbij moet, neem ik het erbij. Dan is het gewoon wat moeilijker om te onderscheiden.

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 21:40:
[...]

Ik weet best wat zo'n progje geeft: Ik heb er al veel geprobeerd.
Ik wil inderdaad kunnen zien welke sites worden aangesproken, maar ik wil ook kunnen zien hoeveel er gedownload wordt per client.
Mijn excuses, ik was dat vergeten te vermelden in het begin.
Ik heb op mijn server ISP monitor staan, die het totaal verzonden bytes in het oog houdt, maar ik wil dus ook kunnen hoeveel elke client apart verzend en ontvangt (per maand ofzo) maar dat kan niet met ISP monitor.
En natuurlijk ook welke sites er worden gecontacteerd.

Nogmaals mijn excuses.
Denk dat je meer in de richting van Parental Control programma's moet zoeken of programma die in internet cafes worden gebruikt om de klanten te monitoren.

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

Verwijderd

Topicstarter
-Marshal- schreef op 08 februari 2004 @ 21:45:
[...]
Denk dat je meer in de richting van Parental Control programma's moet zoeken of programma die in internet cafes worden gebruikt om de klanten te monitoren.
?
Parental Control heeft te maken met de firewall toch? Zoals die spulle van norton. Dit is totaal niet wat ik nodig heb dacht ik.
En wat gebruiken ze in internet cafe's?
Ik heb een naam nodig, zodat ik dat kan kopen...

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

je zou Winroute kunnen proberen
zitten erg veel log functies in

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Snort, in full logging mode mischien?

[ Voor 26% gewijzigd door Emmeau op 08-02-2004 23:01 ]

If you choose to criticise you choose your enemies

• ValHallASW
  • Niet online
Ethereal is niet moeilijk :P

Start ethereal (wel als admin ;))
Edit>Preferences>Capture
Capture > Start
Gok even welke NDIS adapter je nodig hebt, kun je zo zien: zijn de IP-adressen lokaal of niet?
Kies bij file de uitvoerfile (is handiger dan Ethereal alles meteen laten weergeven)
Klik op <OK>

oh! zorg ervoor dat je wel genoeg vrije schijfruimte hebt ;)

Ethereal start nu de capture-mode

De uitvoerfile is met een teksteditor (die unix-formaat kan lezen) te bekijken (alle plain text is prima te lezen :)) - maar je kunt ook een tweede ethereal openen om de log te bekijken :)

Stats moeten ook ergens inzitten, ik weet alleen niet waar... ik kan nog wel ff voor je kijken :)

Verwijderd

Topicstarter
Robinski schreef op 08 februari 2004 @ 22:45:
je zou Winroute kunnen proberen
zitten erg veel log functies in
Heb ik gehad, maar dat is met MAC-adressering en van al die dingen.
Ik wil kunnen zien welke clienten, welke sites opvragen en hoeveel elke client apart up- en download (liefst per maand).

Verwijderd

Topicstarter
ValHallASW schreef op 08 februari 2004 @ 22:51:
oh! zorg ervoor dat je wel genoeg vrije schijfruimte hebt ;)
Voor de logs ofzo? Ik heb maar 2 gigs vrij... Te weinig?

Verwijderd

Ik denk dat je met Sniffer Pro (4.7 draait hier voor monitoring) een heel eind zult komen. Je kan niet alleen op basis van MAC's bijhouden hoeveel dataverkeer er per MAC adres gegenereerd wordt, maar ook op basis van IP's. Het kost wat tijd en moeite voor je alles door hebt, maargoed. Je wilt ook best wel wat ingewikkelds voor een thuisnetwerk. :-) Ik hoop dat je eruit komt. Je kan eventueel naar hartelust frames caputeren en deze opslaan om ze later te analyzeren. De output van het dataverkeer per Layer 2/3 ding, komt automagisch in een mooi tabelletje te staan. Deze info kan je ook weer opslaan. Succes met je ding! (Y)

Als je nog verder wilt gaan, kan je natuurlijk nog een script maken, die de output van zo'n capture geval mooi opmaakt in een soort van html paginatje, net als MRTG doet min of meer. Zo kan je in duidelijke grafiekjes bijhouden welke clients, wanneer zorgen voor veel dataverkeer. Mooi voorbeeldje kan je zien op: http://www.stat.ee.ethz.ch/mrtg/ Ach, legio mogelijkheden. =]

Reactie op onderstaand bericht: Ja dat kan je inderdaad zien. Hij houd bij, welk IP hoeveel dataverkeer genereerd.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 23:12:
Ik denk dat je met Sniffer Pro (4.7 draait hier voor monitoring) een heel eind zult komen. Je kan niet alleen op basis van MAC's bijhouden hoeveel dataverkeer er per MAC adres gegenereerd wordt, maar ook op basis van IP's. Het kost wat tijd en moeite voor je alles door hebt, maargoed. Je wilt ook best wel wat ingewikkelds voor een thuisnetwerk. :-) Ik hoop dat je eruit komt. Je kan eventueel naar hartelust frames caputeren en deze opslaan om ze later te analyzeren. De output van het dataverkeer per Layer 2/3 ding, komt automagisch in een mooi tabelletje te staan. Deze info kan je ook weer opslaan. Succes met je ding! (Y)
Ziet er mij iets intressant uit, maar kan je hier ook mee zien hoeveel elke client download?

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:35

Ruudjah

2022

Wat ook een erg goed programma hiervoor is is Total traffic control. Zet de gegevens in een databse (MSSQL), wat dan weer webbased is op te vragen. Je hebt al win2k, dus dat scheelt je al een (her)installatie van een ander OS.

TweakBlog

Verwijderd

Ok ik heb een goed pakket gevonde.
Maar ook weer zonder een meter die de hoeveelheid verkeer per tijdseenheid meet van elke client apart.
Bestaat er zoiets?
(ik ben DJsatan)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 15:19 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ook fijn, een noob met 2 logins ;)
Maar goed, heb je al eens naar DUmeter gekeken?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ValHallASW
  • Niet online
Wat ik bedoelde met de hoeveelheid schijfruimte is dat als je veel verkere hebt, de logs ook snel groeien :)

Als iemand 2CD's downloadt komen die ook in je logs zegmaar :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op 09 februari 2004 @ 21:38:
Ook fijn, een noob met 2 logins ;)
Maar goed, heb je al eens naar DUmeter gekeken?
Nee hoor... Lees eens deftig:
Ik zei dus: Du meter houdt de internetverbinding in de gaten, maar ik wil van elke computer individueel de hoeveelheid bytes weten.
Nu kan ik inderdaad op elke PC DU meter gaan installeren, maar de vraag is dus of dit ook met 1 programma kan dat op de server draait?
Volgens mij toch wel, want via de server komen alle requests binnen, niet?
En ben ik dan verplicht een echte proxy te nemen of mag mijn noob-ICS blijven?

En ik wil van DJsatan af, ik wil jarnodb. Maar nu gooie ze jarnodb eraf...
Pagina: 1