Toon posts:

temperaturen erg hoog met waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zins een week een waterchill kt12-l30 waterkoeling in mijn systeem.
Maar op een of andere manier krijg ik de temperatuur van mijn amd 2800+ barton niet naar beneden.
hij blijft in idle op 56 graden steken en stressed gaat die naar 65 graden.
Hij zit om een msi kt6 lsr moederbord en erg is artic silver 3 gebruikt.

Heeft iemand voor mij een idee wat ik nog kan proberen om de temp. te laten zakken.

Verwijderd

zit je koelblok goed strak?
zo min mogelijk koelpasta gebruiken
wordt je rad warm?
wordt je koelblok warm?

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 20:55:
zit je koelblok goed strak?
zo min mogelijk koelpasta gebruiken
wordt je rad warm?
wordt je koelblok warm?
copy that

Wat is de tempratuur met een luchtkoeler er op ?

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-02 17:08

Maku

Derp

Klinkt als bevesteging - koelpasta probleem ...

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-01 01:28

Hazuki

On my Suzuki

All of the above,

en nog een toevoeging:
Hoe heb je de radiator gemonteerd, en hoe zitten de fans erop? Zorg dat ze warme lucht naar buiten blazen, anders heb je letterlijk een centrale verwarming in je pc ;)

Koekie?

Verwijderd

sorry, ik heb het niet zo cheap ass wc-systemen.

Wat Hazuki al zegt, check je rads.

Ik draai een 3500+ op 2350 Mhz. 43 graden full load. :P

Zelf bouw watersetje (+/- 450 euro)

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Bedankt voor deze nuttige bijdrage Leandres :/

Zijn waterkoeling is nou niet bepaald cheap ass, in de pricewatch staat ie voor €280,- (!!!).
De prestaties zijn doorgaans ook zeker niet slecht.

En zo goed presteert jou WC ook écht niet. Ik heb em ook zelf gebouwd en mijn 1700+ wordt op 2,5 GHz 41 graden. Totale kosten: €160,- >:)

[edit]

En waarom staan er in je sig hele andere temps?

[ Voor 9% gewijzigd door Hazuki op 09-02-2004 10:34 ]

Koekie?

Verwijderd

Hazuki schreef op 09 februari 2004 @ 10:33:
Bedankt voor deze nuttige bijdrage Leandres :/

Zijn waterkoeling is nou niet bepaald cheap ass, in de pricewatch staat ie voor €280,- (!!!).
De prestaties zijn doorgaans ook zeker niet slecht.

En zo goed presteert jou WC ook écht niet. Ik heb em ook zelf gebouwd en mijn 1700+ wordt op 2,5 GHz 41 graden. Totale kosten: €160,- >:)

[edit]

En waarom staan er in je sig hele andere temps?
Bedankt voor jou nuttige bijdrage. Hier helpen we de topicstarter ook niet echt mee is het wel?

Laten we ons dan maar ontopic gedragen. Ik denk idd net als jou dat hij naar zijn rads moet kijken, en evt. het koeltemiddel dat ie gebruikt.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:21

botoo

💀 too old to die young

@ mantis: voel eens (met je hand) of de slangen erg warm zijn, indien dat niet zo is, dan heb je iig een bevestiging dat de warmte niet door je blok word opgenomen (niet goed genoeg vast waarschijnlijk).
Als je slangen wel heel warm zijn dan word de warmte wel opgenomen maar niet afgevoerd, kan ook komen door een (beetje) geknikte slang die de stroming teveel beperkt.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

botoo schreef op 09 februari 2004 @ 11:46:
@ mantis: voel eens (met je hand) of de slangen erg warm zijn, indien dat niet zo is, dan heb je iig een bevestiging dat de warmte niet door je blok word opgenomen (niet goed genoeg vast waarschijnlijk).
Als je slangen wel heel warm zijn dan word de warmte wel opgenomen maar niet afgevoerd, kan ook komen door een (beetje) geknikte slang die de stroming teveel beperkt.
Weet je zeker dat dat zo werkt? Ik heb mijn slangen net ff gevoeld (lekker voelen voelen :P ) maar die zijn ook niet warm. Ik heb een sensor in me watersysteem, deze is geeft 30 graden aan, mijn water van me wc is dus 30 graden. De omgevings temp is 20 graden. Maar ik heb opzich wel goeie results...

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:09

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 99% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 22:31 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:21

botoo

💀 too old to die young

Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 12:25:
. . .Ik heb mijn slangen net ff gevoeld (lekker voelen voelen :P ) maar die zijn ook niet warm. Ik heb een sensor in me watersysteem, deze is geeft 30 graden aan, mijn water van me wc is dus 30 graden. De omgevings temp is 20 graden. Maar ik heb opzich wel goeie results...
Als je temp van je sensor niet hoger is dan 30 graden, dan is de temp van je slangen natuurlijk niet meer dan dat :+. Weliswaar is dat afhankelijk van het meet/voel-punt, kort na je cpu blok, en nog voor je rad zou die het hoogst moeten zijn.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de slangen pas lekker warm aanvoelen vanaf een graad of 50, maar 30 moet toch echt wel iets warmer aanvoelen dan de omgevingstemp.

@Henri8096: hoeveelheid lijkt iss voldoende :), maar ik zou het wel netjes en gelijkmatig uitsmeren (b.v. met een stukje van een oude bankpas oid).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in laten bouwen bij een bedrijf hier in scheveningen, dus ik heb er zelf weinig aan gedaan
Het grootste probleem is dat het op een MSI KT6 Delta geschroeft moest worden.
Daar kwamen we een erg vervelend probleem tegen want er zitten geen schroefgaten is dit mobo.
Dat hebben we opgelost met tabeind die we gebogen en geveild hebben zodat deze aan de socket bevestigd kon worden daarna hebben we de busjes iets af moeten zagen, anders waren ze te lang.
Ik heb net nog even de veren na gekeken en hier staat behoorlijk wat spanning op.
Op alle componenten is gebruik gemaakt van artic silver 3.
De slangen en radiator word na enige tijd wel warm.
Ik heb ook gehoort dat het aan de MSI moederborden ligt.
Dat deze in combinatie met waterkoeling hun warmte slecht kwijt kunnen.
Dit werd mij verteld door een medewerker van een bedrijf die bij asetek staan vermeld als verkoop punt.
Het vreemde was dat de verkoper mij vertelde welk moederbord ik heb zonder dat ik hem dat vermeld had.
Ik heb ook al een extra ventilator terug moeten zetten anders kon ik zowat een eitje bakken op mijn kast.

Als iemand mij kan vertellen hoe ik een foto bij mijn post kan zetten dan zal ik ff wat foto's plaatsen.

Verwijderd

In de faq staan 3 manieren hoe je een foto kan posten
[img]url van afbeelding[/img]

[img=w,h]url van afbeelding met afmetingen[/img]

[img=w,h,1]url van afbeelding met afmetingen + link naar afbeelding[/img]

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Edit: Dubbelpost |:(

[ Voor 97% gewijzigd door Hazuki op 09-02-2004 13:47 ]

Koekie?

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Dan kletst die medewerker uit z'n nek, als het past dan past het, en een MSI mobo produceert net zoveel hitte als een mobo van een ander merk.

Jou probleem lijkt dus te liggen in de bevestiging van het CPU blok. Ik denk dat je dus óf een betere bevestigingsmethode moet vinden (pak de boormachine maar alvast uit de kast :9) óf een ander moederbordje moet kopen.

edit:
Pics kun je uploaden naar bijv. The Forum is Down als je geen webspace van je isp hebt.
Je plaatjes posten doe je zoals Idioteque hierboven omschrijft. Let op dat ze niet breder zijn dan ongeveer 640 pixels, anders gaat de layout eraan.

Koekie?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 13:25:
Ik heb in laten bouwen bij een bedrijf hier in scheveningen, dus ik heb er zelf weinig aan gedaan bla, bla bla....
.
Uit nieuwsgierigheid: welk bedrijf in scheveningen (woon zelf ook in scheveningen)???

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
Dit is 'm thermaltake XASER III

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/mini-PICT0048.JPG

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35

Wimo.

Shake and Bake!

Dit is absoluut een monteer probleem. Je setup is voor de rest perfect. Ik neem aan dat de fans lucht door je rad zuigen?

edit: waarom die flow meter? Dioe hebben toch maar een 5mm doorgang?

[ Voor 23% gewijzigd door Wimo. op 09-02-2004 14:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
ChojinZ schreef op 09 februari 2004 @ 13:58:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: welk bedrijf in scheveningen (woon zelf ook in scheveningen)???
De computer en de waterkoeling is ingebouwd bij meg@2 computers
Goed bedrijf, ze hebben er tot nu toe onwijs veel uren ingestoken om de temp. maar naar beneden te krijgen.
Ik kom er al zins ze er zitten. (werk er pal naast)
Alleen het slepen met die kast gaat me een beetje vervelen, hij weegt ongeveer een kilo of 25 en is onder tussen flink beschadigd.

Hun zijn dus niet diegene die zeggen dat de MSI moederborden te heet worden.

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik zelf heb ook die 2800+ met MSI KT6 Delta moederbord ik had eerste een standaard lucht koeling erop en werdt met overgeclockte cpu naar 3200+ 67 graden.

Nu heb ik een Coolermaster JET7 als ik het goed heb die straaljager motor met standaard pasta eronder op de zelfde temperatuur lopen 65 graden stressed krijg het maar niet naar beneden.

De koelpasta moet nog vervangen worden.

Ik vindt het heel raar dat die watercooling ook nog zo veel hitte geeft is dit misschien niet een probleem van MSI. Koeler zit goed gemonteerd.

Verwijderd

die 2x 120mm is dat intake?

Lijkt me dat je nu een veel grotere intake hebt dan outtake. Als je de zijkant van je case open houd is de temp dan lager?

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:36

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

ik neem aan dat je volgorde "stroom afwaards" ;) cpu - vgakaart - northbridge is ?

*knip*

[ Voor 69% gewijzigd door Master_Egg op 09-02-2004 15:10 ]

Verwijderd

Master_Egg schreef op 09 februari 2004 @ 15:03:
ik neem aan dat je volgorde "stroom afwaards" ;) cpu - vgakaart - northbridge is ?

Warm water stijgt op ik kouder water dus in principe pomp je vanuit je radiator het warmste water weer het circuit in. Verder is kan ik vanaf het plaatje niet beoordelen hoe je fans de warmte van de radiator wegneemt en waar naar toe.
:? haha ja denk het ook

weet niet of je ooit wel eens een radiator hebt gezien maar die bestaat uit een leiding die loopt door het gehele rad heen. Het is geen reservoir ofzo. Met andere worden warm water kan nooit opstijgen ofzo :+

Verwijderd

Wimo. schreef op 09 februari 2004 @ 14:53:
Dit is absoluut een monteer probleem. Je setup is voor de rest perfect. Ik neem aan dat de fans lucht door je rad zuigen?

edit: waarom die flow meter? Dioe hebben toch maar een 5mm doorgang?
Kan je dit naderuitleggen?? Ik heb namelijk mijn 240x120mm rad boven in mijn kast gezaagt en gemonteerd. deze blaast de lucht vanuit de kast door de rad naar buiten. Ik neem aan dat dit goed is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 15:06:
[...]

Kan je dit naderuitleggen?? Ik heb namelijk mijn 240x120mm rad boven in mijn kast gezaagt en gemonteerd. deze blaast de lucht vanuit de kast door de rad naar buiten. Ik neem aan dat dit goed is.
ik zou ze eens naar binnen laten blazen, dus koude lucht van buiten door je rad heen naar binnen. (of probeer je het eens met je case open)

Verwijderd

Topicstarter
Die manier van bevestigen is veranderd er is nu gebruik gemaakt van m4 tabeind in plaats van m3 en van de originele bevestigings materialen zoals busjes en zware veren
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/mini-PICT0166.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/mini-PICT0044.JPG

Zoals je kunt zien hebben we ook een stuk van de zijkant af moeten frezen om hem goed op het moederbord te passen.
Normaal gesproken ligt het blok dwars inplaats van recht op.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/frezen160.JPG

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Lijkt haast wel of die slang links van die flowmeter helemaal plat gezogen is???

Verwijderd

Tazzy schreef op 09 februari 2004 @ 15:14:
Lijkt haast wel of die slang links van die flowmeter helemaal plat gezogen is???
De meeste tweakers laten de flowmeter er helemaal uit, omdat die alleen maar (veel) extra weerstand opleverd. Plus die slang zit idd niet helemaal goed, kijk daar vooral ff naar !

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Hmm, maakt het blok wel goed contact met de core? Issie niet bol? Voor goedcontact tussen koeler en CPU moet het koelblok volledig vlak zijn

Koekie?

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt zo dat die slang helemaal plat ligt het is een iets flexibere slang.
Dat flow ding heb ik om te zien of mijn water nog wel stroomt.
Maakt het uit dat deze 5 mm is, de doorvoer van de slangen is 6,5 mm.

De 12 cm rads staan nu te blazen tegen de fans aan, is het beter om de fans te laten zuigen.

Als ik er nog een fan moet bij plaatsen om nog meer warme lucht eruit te zuigen had ik net zo goed geen waterkoeling hoeven te nemen.

Als ik de zijkant eraf haal schild me dat 1 graad

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 15:23:

dan ligt het in ieder geval niet aan de airflow in je case. Je rads worden niet extreem warm?

op hoeveel volt staat je vcore?
(staat deze niet per ongeluk op een hogere voltage?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 15:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 15:23:

De 12 cm rads staan nu te blazen tegen de fans aan, is het beter om de fans te laten zuigen.

Als ik er nog een fan moet bij plaatsen om nog meer warme lucht eruit te zuigen had ik net zo goed geen waterkoeling hoeven te nemen.

Ja dat maakt zeker uit omdat de flow wordt bepaald door de maximale flow bij de kleinste opening (dat wordt dus niet gecompenseerd door grotere slangen). Daarnaast vormt de flowmeter zelf een flinke extra weerstand, en in feite dus een dubbele weerstand door ook nog eens een kleinere opening !

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:07
Misschoen stomme vraag maar heb je je BIOS al geupdate :? Misschien dat er verkeerde temps worden aangegeven in die BIOS. (Overigens zijn de temps om MSI goed te vertrouwen). Ik heb zelf ook één BIOS voor mijn 875P Neo FIS2R gehad die ook te hoge temps aangaf maar met de volgende versie was dat gelijk weg ;)

Verwijderd

Topicstarter
We hebben vorige week de bios geflasfed naar de nieuwste versie maar maakte weinig verschil uit.
Ik was inderdaad vergeten dat we de proc een beetje verhoogt hebben.
fsb 210, multiplyer op 10,5 en volt op 1,7.
Ik heb nu alles terug gezet op de standaard waarde en dat schild weer een aantal graden.
Op idle draaid die nu 49 graden , dit zijn nog steeds niet de temp's waarom ik dit setje gekocht hebt.
We kunnen nu een aantal dingen proberen.
1. de 12 cm fans op zuigen zetten.
2. De flow meter er tussen uit halen en de flexibele slang vervangen door het originele.
3. De Proc. koeler proberen te polijsten.
4. Koelpasta opnieuw aanbrengen bijv.artic silver 5
5. ander moederbord proberen. Hier zit ik zeker niet op te wachten.

Ik heb ook nog waterwetter bestelt misschien helpt dat nog wat.
Mochten er nog ideeen zijn dan hoor ik het graag.

• Paulie72
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-04-2025
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 15:13:
Die manier van bevestigen is veranderd er is nu gebruik gemaakt van m4 tabeind in plaats van m3 en van de originele bevestigings materialen zoals busjes en zware veren
[afbeelding]

[afbeelding]

Zoals je kunt zien hebben we ook een stuk van de zijkant af moeten frezen om hem goed op het moederbord te passen.
Normaal gesproken ligt het blok dwars inplaats van recht op.
[afbeelding]
Ik las dat je het blok er recht op heb zitten in plaats van dwars. Dit zou kunnen betekenen dat het gedeelte van je koelblok waar het water doorstroomt niet meer boven je core zit. of dat de prestaties hierdoor achteruit gegaan zijn. Normaliter mag je koelers en waterkoelblokjes niet anders dan standaard plaatsen.

Mini PC I5-10400 dual monitor, HP Microserver Freenas

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Paulie72 schreef op 09 februari 2004 @ 17:49:
[...]

Ik las dat je het blok er recht op heb zitten in plaats van dwars. Dit zou kunnen betekenen dat het gedeelte van je koelblok waar het water doorstroomt niet meer boven je core zit. of dat de prestaties hierdoor achteruit gegaan zijn. Normaliter mag je koelers en waterkoelblokjes niet anders dan standaard plaatsen.
Zoals ik het begrijp hebben ze dat pas gedaan na het opnieuw bevestigen van het blok.
Koelers zuigen/blazen zal echt geen 10C schelen (kast open testen), dus dat zal niet je directe bottleneck zijn. Nieuwe pasta proberen wat je voorstelde zou ik zeer zeker wel even proberen. Echt een flinterdunlaagje, blok ff polijsten met fijn schuurpapier (waterproof) grid 1200+ zou t mooiste zijn. Daarna blok kruislinks aandraaien, en wees hier niet te voorzichtig mee (natuurlijk ook niet TE hard), je kan het aardig hard aandraaien.
Suc6 ermee

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:01
Blok lekker strak aandraaien, en die flowmeter weg. Meer flow = altijd beter :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1