Na maanden vruchteloos andermans scriptjes aan het ontleden en aanpassen voor eigen gebruik, probeer ik het zélf maar eens te leren. Zoals met alles moet je simpel beginnen, maar helaas, ik loop vrij snel vast.
Ik heb een simpel script geschreven waarin er wordt gevraagd om je naam en je groep in te vullen. Als er niets in wordt gevuld geef ik een melding door middel van een alert.
Dit is de code:
Als je het zou testen, zul je zien dat het allemaal wel redelijk werkt. Behalve als je de dialoogvensters zou annuleren door middel van de escape-toets. Ik wil indien dat gebeurt een melding op het scherm krijgen dat de gebruiker niets heeft ingevuld. Naar mijn weten zijn de variabelen die ik heb gebruikt bij het aanroeren van de esc-toets namelijk leeg. Daarom heb ik een if-statement gebruikt dat als die variabele leeg is, dat hij dan een melding moet geven. Dit werkt dus niet. Wie helpt mij uit de brand?
Ik heb een simpel script geschreven waarin er wordt gevraagd om je naam en je groep in te vullen. Als er niets in wordt gevuld geef ik een melding door middel van een alert.
Dit is de code:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| <script language="javascript"> naam=0; while (naam == 0) { naam = window.prompt("Wat is je naam?", ""); if (naam == 0) { window.alert("Je moet je naam invullen"); } } groep=0; while (groep == 0) { groep = window.prompt("...en in welke groep zit je?", ""); if (groep == 0) { window.alert("Je moet je groep invullen"); } } if (naam == 0) { document.write("Vul alsjeblieft wat in."); } else { document.write("Hoi ", naam, ", je zit in groep ", groep, "."); } </script> |
Als je het zou testen, zul je zien dat het allemaal wel redelijk werkt. Behalve als je de dialoogvensters zou annuleren door middel van de escape-toets. Ik wil indien dat gebeurt een melding op het scherm krijgen dat de gebruiker niets heeft ingevuld. Naar mijn weten zijn de variabelen die ik heb gebruikt bij het aanroeren van de esc-toets namelijk leeg. Daarom heb ik een if-statement gebruikt dat als die variabele leeg is, dat hij dan een melding moet geven. Dit werkt dus niet. Wie helpt mij uit de brand?
[ Voor 8% gewijzigd door Rexomnium op 08-02-2004 22:30 ]
We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.