Toon posts:

Hoe kan dit in hemelsnaam?

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker in welk forum dit bericht thuis hoort maar volgens mij komt het het dichts bij wetenschap aangezien er wel een wiskunde element in zit.

Hoe kan het volgende?

http://www.icewebdesign.nl/hoe.gif

:o Ik heb zelfs in photoshop de stukken op elkaar gelegd en gekeken of ze evengroot zijn en ja hoor. Alles is precies evengroot als de figuur erboven.

Wie kan dit goed uitleggen? Lijkt me trouwesn leuk om op dit gezichtsbedrog door te discussieren.

Verwijderd

Dit kan omdat de oppervlakten van beide driehoeken, alhoewel dit wel zo lijkt, niet gelijk zijn.
De helling van het groene en het rode blokje is niet gelijk aan elkaar. Eigenlijk is het dus geen driehoek maar een vierhoek.

Verwijderd

In 1 van de volgende topics kan je je antwoord wel terugvinden:

Rare soort "tangram"

Hier snap ik nu niks van.

In het kort: De schuine zijde van beide driehoeken is niet helemaal recht. Bereken de grootte van de hoeken van de rode en de groene driekhoek maar eens. Dat verklaart het ene blokje verschil.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-01 15:41

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

* Tukk is with stupids: ^^^^^^

Kijk maar naar de cirkels:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehardiek/tweakers/hoe2.GIF

Bovenin is de lijn van de driehoek net onder het kruispunt van het grid.
Onderin lopt hij er net niet doorheen. Dit subtiele verschil over de hele lengte
is net 1 vakje, het vakje waar het vraagteken bij staat

[ Voor 5% gewijzigd door Tukk op 08-02-2004 19:28 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Verwijderd

Jaaa... Dan moet je wel HEEL goed kijken ja. :)
Had het niet door... De bovenste heeft een deuk in de schuine zijde, de onderste een bobbel. :?

Nja.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 19:29 ]

• dijkp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06-2024

dijkp

STATUS * , STOP

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 18:57:
Ik weet niet zeker in welk forum dit bericht thuis hoort maar volgens mij komt het het dichts bij wetenschap aangezien er wel een wiskunde element in zit.

Hoe kan het volgende?

http://www.icewebdesign.nl/hoe.gif

:o Ik heb zelfs in photoshop de stukken op elkaar gelegd en gekeken of ze evengroot zijn en ja hoor. Alles is precies evengroot als de figuur erboven.

Wie kan dit goed uitleggen? Lijkt me trouwesn leuk om op dit gezichtsbedrog door te discussieren.
Dit figuur kan niet. Er wordt gesmokkeld in de klein marge.

Neem die twee driehoeken:

Bij de groote driehoek is de overstaande zijde 3 en de aanliggende is 8.
hoek is dan inv. tangens 3/8 = 20.55 graden

Bij de kleine driehoek is de overstaande zijde 2 en de aanliggende is 5.
hoek is dan inv. tangens 2/5 = 21.8 graden.

Je kan dus die driehoek niet zo verknippen en dan weer samenvoegen.

edit:
Leuk dat er tijdens het peinzen en rekenen er al weer zoveel postings zijn gedaan. :/

[ Voor 6% gewijzigd door dijkp op 08-02-2004 19:42 ]

Tandem rulez.... IBM s*cks

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

peeweeherman

energieleverend.nl

Het is inderdaad gezichtsbedrog

Als je goed kijkt heeft de groene een iets abdere hoek dan de rode namelijk 2/5 en 3/8. Dit betekent dat er een knik in de bovenste lijn van de driehoek zit.
Bij de bovenste driehoek is dit een knik naar binnen, bij de onderste driehoek een knik naar buiten.

Indien dat witte blokje niet weg zou zijn, zou de onderste driehoek dus een groter opeprvlak hebben.

Een echte driehoek zou in totaal 15 x 5 x 0,5 = 32,5 blokje zijn. Als je de verschillende blokjes bij elkaar optelt is het totaal 32 blokjes.

Het is dus net geen goede driehoek!

Edit:
pff, in vervolg iets korter reageren, ben ik misschien de eerste

[ Voor 7% gewijzigd door peeweeherman op 08-02-2004 19:33 ]

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ja nu je het zegt, is het te zien jah. In photoshop had ik de grote driehoeken ook op elkaar gelegd maar denk dat ik dit verschil over het hoofd heb gezien.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Kan dus dicht :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.