Dat is een mooie, idealistische voorstelling van zaken. Hoeveel zaken waar sommige christenen en christelijke kerken achter staan baseren ze echter op het oude testament? Neem bijvoorbeeld de tien geboden, die te pas en te onpas worden aangehaald, terwijl Jezus sprak over 1 regel.
Ook de tegenstand tegen abortus en homosexualiteit wordt veelal gebaseerd op het oude testament.
In de praktijk speelt het oude testament dus kennelijk toch een enorm belangrijke rol in het definieren van het christendom.
offtopic:
Grappig dat veel van de haatdragende teksten uit de Koran uit datzelfde oude testament komen, en dan opeens wel gezien worden als integraal deel van de Islam, terwijl je nu claimt dat het christendom niets met de haatteksten uit het oude testament van doen heeft.
WFvN schreef op 08 februari 2004 @ 18:24:
Maar om nou te zeggen dat het oude testament meer een referentiekader is, ben ik het niet mee eens.
Je zit sowiezo met bijvoorbeeld met de 10 geboden die notabene een basis zijn voor onze Nederlandse (christelijke) grondwet.
Dat valt niet alleen wel mee, maar is een pertinente onwaarheid.
Als we even snel de tien geboden doorlopen: (
bron)
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Vrijheid van godsdienst staat in onze grondwet.
Gij zult geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.
Zullen we die onder de vrijheid van de pers gooien? Deze regel staat iig niet in onze (grond)wet.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
Je mag in Nederland aanbidden wat je wil, tot je auto aan toe.
Daarnaast is het in het Nederlandse recht niet gebruikelijk dat de zonden van de vader de zoon worden aangerekend. (Laat staan zijn achter-achterkleinkind!).
Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken, want de Here zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.
Belediging is strafbaar, maar de naam van God mag vrijelijk gebezigd worden.
Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Here, uw God, u geven zal.
Erm... waar staat dat in de wet? Je hoeft ze niet eens te respecteren, laat staan te eren. De Nederlandse wet maakt het mogelijk om als kind je ouders uit het ouderlijk gezag te laten zetten (en maar goed ook, soms!), en je bejaarde ouders kun je in een bejaardenhuis "dumpen", waar de gemeenschap en hunb eigen geld ze onderhouden.
Gij zult niet doodslaan.
Ja! Die staat in de wet! Maar deze regel is ook dusdanig universeel dat het christen- of het jodendom deze regel niet als hun vinding kan claimen. Als wij nooit van de tien geboden hadden gehoord waren we ook wel tot deze briljante regel gekomen. In Rome stond ook een straf op moord

Gij zult niet echtbreken.
Ben je gek! Waar zouden advocaten dan van leven?

Gij zult niet stelen.
Zie: Gij zult niet doodslaan. Staat in de wet, maar is zeker niet een Judeo-christelijke invloed.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Tegen mijn naaste mag ik het juist wel, het is voor de rechter dat ik het niet mag. (De betrouwbaarheid van een getuigenis is een basis voor de rechtspraak in zowel het Rome van voor 1 AD als de Germaanse stammen in deze contreien voor de komst van Juul.)
Dit gebod wordt uit de Koran vaak vertaald als : je mag tegen iedereen liegen als ie maar geen Moslim is. Op die manier is het zeker geen basis voor de Nederlandse wet, maar ook de meer gangbare versie vindt ik niet echt terug in de wet.
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.
Als ik zijn huis wil mag ik het kopen, als ik zijn vrouw wil mag ik haar trouwen, zijn personeel mag ik weglokken, alles zolang ik het netjes doe.
Het begeren staat mij echter volledig vrij!
Al met al vind je maar twee van de tien geboden terug in de wet, en dat zijn dan nog dusdanig universele geboden dat het onaannemelijk is dat ze uit een boek uit het midden-oosten overgenomen zijn.
Wel is het opvallend dat veel christenen zo'n belang hechten aan de tien geboden, terwijl die uit hetzelfde oude testament komen waarin stata dat je voorzeker iemand zult doodslaan die probeert je van je geloof te brengen (nog zo'n kolder anti-islam argument

).