[Raid] 2 controllers, 1 probleem

Pagina: 1
Acties:

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
* Dreamstar heeft weer eens een probleem gevonden !

Allereerst mijn setup :

AMD XP1800+
256MB DDR333 (Kingston CL2.5)
Gigabyte GA7-VRXP (VIA KT333 chipset)
1x WD 20GB ATA100
7x WD 40GB ATA100
1x Maxtor 40GB ATA100
A-Open 16x DVD Drive
Asus GF4 MX440
PCI Raid controller (merkloos, Silicon Image 649 chip)
Q-Tec 300Watt PSU

Dit wou ik gaan gebruiken als fileserver, alleen kom ik het volgende probleem tegen :

ik heb die 20GB WD als bootdisk, dat werkt
4x40GB WD op een onboard Promise raid controller, als Raid 1 array, dat werkt ook
3x40GB WD + 1x 40GB Maxtor op die merkloze honkie tonkie controller, ook als raid 1 array. Dit werkt half.

Als ik boot met beide raid controllers, komt het menu van die merkloze controller niet naar voren, alleen die van die onboard promise. Ik heb de promise controller in de bios uitgeschakeld, op de merkloze controller een array aangemaakt, binnen windows geformatteerd enzo, dat werkte.
Toen in de bios die promise weer aangezet, array aangemaakt, geformatteerd, werkte ook, dus 2 array's van 160GB, snelheid was goed, nergens problemen.
Alleen als ik reboot, vind windows ineens een IDE controller, wat dus die merkloze controller is. Hij installeert hem als IDE controller, zodat ik ipv 1 raid array gewoon 4 losse schijven heb.

Als ik dan weer reboot, de promise controller uitschakel, in windows die merkloze kaart weer installeer, opnieuw opstart, kijken of alles werkt, en dan die promise controller weer inschakel, dan werkt het weer. Als ik dan de pc weer eens opnieuw opstart, kan ik weer vanaf et begin beginnen.

Je kan misschien begrijpen dat ik hier een beetje moe van wordt, en het dus graag wil verhelpen. Ik zit nu met een aantal ideeën :

1 - Geef het op, 2 controllers naast elkaar gaat gewoon nooit goed
2 - Gooi die merkloze meuk weg, en koop een andere pci controller
3 - Pak een ander OS, windows 2000 is bagger
4 - Hang er een andere voeding in, 300 watt is te weinig
5 - help?

Welk idee zou nu het beste zijn ?

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
Dreamstar schreef op 08 februari 2004 @ 17:09:

1 - Geef het op, 2 controllers naast elkaar gaat gewoon nooit goed

moet wel kunnen anders.

2 - Gooi die merkloze meuk weg, en koop een andere pci controller

goed idee, maar geeft je nog geen garantie dat het je probleem oplost... wat nou als de promise kaart het probleem veroorzaakt? (drivers, gedeelde IRQ's etc)

3 - Pak een ander OS, windows 2000 is bagger

linux? een beter OS kan ik me niet voorstellen als je W2K bagger vindt...

4 - Hang er een andere voeding in, 300 watt is te weinig

dat is of een hele goeie voeding, of die gaat vroeg of laat het loodje leggen met wat jij er nu aan hebt hangen.... met 9 harddisks zou ik toch voor een iets pittiger voeding gaan, 500watt? imho, het is niet de oorzaak van je probleem, maar ik zou er wel eens een keer iets aan gaan doen.

(edit) ik zou die Q-tec meteen vervangen als ik jou was... dat spul is echt bagger, maar dat verder terzijde.

5 - help?

you're welcome :)

voor je naar de winkel rent om een andere kaart, zou ik eerst eens de kaarten proberen in verschillende PCI sloten, en kijken of ze stiekem niet een IRQ delen. daarna zou ik eens kijken of je van iemand een raid kaartje kan lenen. als dit dan wel werkt, weet je dat het aan 1 van je huidige kaarten ligt. wordt het probleem dan nog niet verholpen, dan weet je meteen dat de aanschaf van een nieuwe kaart je probleem niet oplost.
je zou er nog voor kunnen kiezen een ander moederbord te nemen met onboard controller. in dat geval gebruik je de kaart die wel goed werkt met de onboard raid, en verkoop je het ouwe mobo + raid kaartje wat je dan over hebt.

Welk idee zou nu het beste zijn ?

[ Voor 11% gewijzigd door FiXeL op 08-02-2004 23:29 ]

Mn 3D printer blogje..

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik zou ook gaan voor een andere pci raid controller, maar probeer 't anders eerst ff met een ander OS. Met linux kan je een hele goede file server maken.

En als je dan toch een ander kaartje gaat halen, koop gelijk ff een betere voeding, 300 W is idd wat weinig, of plaats er een bij :P

[ Voor 32% gewijzigd door Insanergy op 08-02-2004 23:38 ]

But I thought YOU did the backups...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 18:42

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb een soort gelijk probleem met 2 Promise RAID controllers.
Een Onboard ATA133 RAID (Lite) controller en een Fastrak100 RAID.
Mijn vermoeden is dat het een interrupt probleem is, waarschijnlijk worden de onboard RAID-controller de PCI kaart en michien ook wel de onboard IDE controller op 1 IRQ gepakeerd.

Helaas ben ik er nog niet weer aan toe gekomen om dit exact uit te zoeken, maar ik zou in iedergeval eens naar de IRQ verdeling kijken, voordat je naar de winkel holt om van je zuur verdiende geld een andere controller te kopen ;)

Tenzij je een controller weet te vinden waar je alle schijven op aan kunt sluiten... maar dat lijkt mij een beetje prijzig :) ... zijn die er überhaubt ??? want je hebt toch 8 schijven...

In iedergeval, zoals gezegd ik zou eerst de IRQ verdeling uitpluisen...

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 18:42

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Insanergy schreef op 08 februari 2004 @ 23:36:
Ik zou ook gaan voor een andere pci raid controller, maar probeer 't anders eerst ff met een ander OS. Met linux kan je een hele goede file server maken.

En als je dan toch een ander kaartje gaat halen, koop gelijk ff een betere voeding, 300 W is idd wat weinig, of plaats er een bij :P
Een extra voeding bij plaatsen zou ik niet doen. Er zit altijd verschil in voedingen. Je krijgt dan nooit exact gelijk liggende waarden. Ik zou dan een Zalman (400Watt) of bijvoorbeeld een Enermax voeding nemen. Zijn stil en doen hun werk goed.

Zelf heb ik een Zalman 400 Watt die uiteindelijk het volgende moet gaan trekken :

Dual Athlon MP 2000+
1GB PC2100 DDR-RAM
Gigabyte GA-7DPXDW
2x 40 GB Maxtor ATA133
3x 80GB Maxtor S-ATA
S-ATA RAID5 controller
ATI Radeon 9700 Pro 128MB
DVD speler (Plextor)
DVD/CD brander

Met een aantal extra case fan's en 2 x een CCFL.

Maar 300Watt lijkt mij in iedergeval wel wat weinig met de berg schijven die je daar hebt ;) ...

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/