Netwerk zo simpel en goedkoop mogelijk splitten

Pagina: 1
Acties:

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

Topicstarter
Mijn situatie is als volgt:
In mijn huis, wat een bovenhuis is, loopt een internetkabel binnen die uit een router komt in het onderhuis, er zijn 6 mensen in huis die internet gebruiken, waarvan ik er een ben, deze verbinding wordt dan weer verdeeld dmv een switch,, nou heb ik net een nieuwe computer gekocht, maar heb ik een probleem, want er loopt maar 1 10/100 lijntje m'n kamer binnen, maar deze moet in feite dus in tweeen gesplit worden. Ik ben nu op zoek naar de goedkoopste en simpelste oplossing. (Ik was overigens naar 2 computerwinkels geweest (Computerland en Paradigit)) waar ze mij alleen maar konden vertellen dat ik een router moest kopen. Ik geloof hier echter niks van en vraag me af welke alternatieven er nog zijn, bijvoorbeeld verbinding dmv USB, een crossed UTP ertussen of FireWire, waar beide computers mee zijn uitgerust.
Kortom, ik zoek de simpelste en goedkoopste manier om mijn 10/100 lijntje te splitten voor mijn desktop en laptop.

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

2de netwerkkaart in je pc met een crosscable naar de laptop? (als daar tenminste UTP op zit).

[ Voor 23% gewijzigd door Brothar op 08-02-2004 17:10 ]

eagle

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

hubje of switch aan die 10/100mbit

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:56

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

twee mogelijkheden:
of je koopt een simpele switch/hub (vijf poorts is dan voldoende, router is nergens voor nodig, dat wordt gewoon verzorgd door de basis router die beneden staat)
of je rust de pc uit met een extra netwerkkaart en laat hem het internet delen naar je laptop die je met een crosscable aan je pc hangt.

nadeel van tweede oplossing: pc moet aanstaan om met laptop te kunnen internetten. En aangezien een 5 poorts switch nie heel erg duur meer is (20 euro of nog minder), zou ik daarvoor gaan, ben je ook voorbereid op de situatie dat er nog een pc bijkomt (vriend van je komt langs ofsow).

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 08-02-2004 17:11 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10
USB kost al snel 70 euro of zo, crosscable kost een extra netwerkkaart in 1 van de pc's.

Afhankelijk van de prijs kun je of een firewirekabel tussen de pc's, of een extra netwerkkaartje en een crosscable ertussen stoppen.
Verolgens in XP aangeven dat je uplink wilt delen, en klaar :) (nou ja, wat ipadressen en zo instellen :P )

Edit: Dit is dus de meest lowcost oplossing he :) Die switch erbij is VEEL uitbreidbaar, kost minder instelwerk, je ene pc hoeft niet aan als de ander wil netwerken etc

[ Voor 22% gewijzigd door Paul op 08-02-2004 17:34 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:38

job

E-Mile schreef op 08 februari 2004 @ 17:05:
(Ik was overigens naar 2 computerwinkels geweest (Computerland en Paradigit)) waar ze mij alleen maar konden vertellen dat ik een router moest kopen.
Dan heb je het blijkbaar niet goed uitgelegt.
Er zit al een router voor dat lijntje wat je kamer binnenkomt.
Dus simpelweg een switch kopen en gaan maar.

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 15:08
Hoi,

een switch is het makkelijkste denk ik zo. Kost inderdaad maar 19 euro ofzo.

Mag ik trouwens vragen bij welke computerland je geweest bent?

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 16:08

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Muha voor 2 pc's kan je ook makkelijk een hubje nemen als je het mij vraagt hoor, al scheelt het tegenwoordig niet zo heel veel meer in prijs :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Verwijderd

een switch is het beste. Een hub kan ook nog maar voor die meer prijs van een euro of 5 neem je een switch.

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 21:40
E-mile.. wat Orion84 al schreef is een simpele 10/100mbit switch/hub de goedkoopste oplossing. Tel er nog ff twee extra netwerkkabels van een paar meter bij en je bent klaar voor :

Mycom Arnhem :
Merk: Edimax
Type: ES-3105P
Snelheid: 10/100 Mbit
Aantal poorten: 5 x RJ-45 (UTP)

25 euro + 2x3 meter straight UTP (1x naar laptop, 1x naar compu vanuit de hub) 6 euro. Samen 31 euro

Computerland Arnhem
5 poorts no-name 10/100mbit netwerk switch/hub

19 euro + 2x 3meter UTP (2x4 euro) = 27 euro

Paradigit Wageningen heeft alleen hubs/switches vanaf 49 euro.. da's dus geen optie voor een "low budget" student..

Dus bepaal of je voor 4 euro meer of minder een no-name of edimax 5 poorts hub neemt.

Correct me if i am wrong.. je moet straight UTP cables naar je hub hebben, anders doet je netwerk het niet en crossed cables zijn vaak ietsjes duurder ook.

Op http://www.tweakers.net/p...ction=&Landfilter=Benelux kun je meer prijzen vinden.. Succes er mee!

[ Voor 3% gewijzigd door Tukkie_3 op 08-02-2004 17:57 ]

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:04
Zoals bijna al mijn voorgangers al hebben gezegd. Simpel switchje kopen (Sweex is goed genoeg, +/- 25 euro). Kan je in de toekomst makkelijk verder uitbreiden.

• jaapbrandhof
Tukkie_3 schreef op 08 februari 2004 @ 17:55:
E-mile.. wat Orion84 al schreef is een simpele 10/100mbit switch/hub de goedkoopste oplossing. Tel er nog ff twee extra netwerkkabels van een paar meter bij en je bent klaar voor :

Mycom Arnhem :
Merk: Edimax
Type: ES-3105P
Snelheid: 10/100 Mbit
Aantal poorten: 5 x RJ-45 (UTP)

25 euro + 2x3 meter straight UTP (1x naar laptop, 1x naar compu vanuit de hub) 6 euro. Samen 31 euro

Computerland Arnhem
5 poorts no-name 10/100mbit netwerk switch/hub

19 euro + 2x 3meter UTP (2x4 euro) = 27 euro

Paradigit Wageningen heeft alleen hubs/switches vanaf 49 euro.. da's dus geen optie voor een "low budget" student..

Dus bepaal of je voor 4 euro meer of minder een no-name of edimax 5 poorts hub neemt.

Correct me if i am wrong.. je moet straight UTP cables naar je hub hebben, anders doet je netwerk het niet en crossed cables zijn vaak ietsjes duurder ook.

Op http://www.tweakers.net/p...ction=&Landfilter=Benelux kun je meer prijzen vinden.. Succes er mee!
De NoName van Computerland is meestal van Etech.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Verwijderd

En die router die beneden staat,ondersteund die wel uplink (dus dat je meerdere switch en hub's achter de router kan plaatsten)?

Meeste routers ondersteunen dat wel,maar check dat toch ff voor de zekerheid.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:56

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 18:03:
En die router die beneden staat,ondersteund die wel uplink (dus dat je meerdere switch en hub's achter de router kan plaatsten)?

Meeste routers ondersteunen dat wel,maar check dat toch ff voor de zekerheid.
uit zijn verhaal blijkt, dat er nu al een switch achterhangt (waar de zes mensen op de bovenverdieping dus opzitten), dus een extra switchd aarachter maakt voor die router verders nie zo'n verschil, dat werkt wel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 21:40
Tukkie_3 heeft het vermoeden dat Jaapbrandhof bij Computerland werkt....

Maar goed.. als de "no-name" van computerland een e-tech is, is het vergelijkbaar met een Edimax uitvoering.. Beide merken zijn geen top, maar wel erg "value for money"

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• jaapbrandhof
Tukkie_3 schreef op 08 februari 2004 @ 18:10:
Tukkie_3 heeft het vermoeden dat Jaapbrandhof bij Computerland werkt....

Maar goed.. als de "no-name" van computerland een e-tech is, is het vergelijkbaar met een Edimax uitvoering.. Beide merken zijn geen top, maar wel erg "value for money"
Tukkie_3 heeft gelijk, en wel in filiaal arnhem

Pagina: 1