[2k3] Dynamische schijf na installatie

Pagina: 1
Acties:

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 05:55
Omdat ik voor een komende klus een eigen dns en wins server nodig had heb ik gisteravond Win XP vervangen door 2k3 server enterprise op mijn fileserver. De installatie verliep vlekkeloos evenals het updaten via de windows website.

Mijn fileserver bestaat uit een P3 500mhz pctje met 512 mb ram en een promise ata 133 kaartje waar 4 Maxtor 120gb hd's aan hangen. XP was geinstalleerd op een kleinere 20gb schijf die regelrecht aan het mobo hangt. De kleine schijf was nog FAT32 maar de andere disks waren allemaal geformat met diskmanager onder XP naar NTFS. Deze setup heeft maandenlang vlekkeloos gedraait tot ik 2k3 installeerde.

Alles draait nu eigenlijk probleemloos en stabiel op een vreemd probleem na. Na de installatie zag ik in verkenner maar 2 hd's, namelijk de kleine (die tijdens de install van 2k3 naar ntfs is geformat) en de 4e schijf die aan de ata controller hangt. Als ik bij hardware keek waren er wel 5 fysieke schijven alleen die waren dus niet zichtbaar in de verkenner.

Bij diskmanager bleek dit wel te kloppen, de kleine en 4e schijf waren in orde, de 3e schijf eigenlijk ook maar die had geen drive letter gekregen, na het toekennen van een letter werd deze ook zichtbaar in verkenner. Alleen schijf 1 en 2 wilden niet meewerken, zij werden aangegeven als schijven die in orde waren maar ipv blauw waren zij bruin. Het blijken dus dynamische schijven te zijn waar ik helemaal niets mee kan. Convert naar basic disk kan ik niet kiezen en de schijven zijn niet toegangbaar.

Nu heb ik heel google en got al afgezocht maar d'r zijn niet zoveel topics over dit onderwerp. Het enige wat ik kon vinden was een kerel die hetzelfde probleem had en zijn schijf in een andere pc heeft gehangen en toen gebackupped heeft met Ghost en toen weer terug gezet heeft. Helaas heb ik hier de ruimte niet voor dus dit is momenteel geen optie.

Maar wat ik me afvraag is hoe mijn 2 disks plotseling dynamisch zijn geworden want ik ben zo'n optie niet tegen gekomen tijdens de install van 2k3.
En weet iemand toevallig een oplossing voor dit probleem?

Ik zal zometeen de drives een loskoppelen en daarna de pc booten zonder die drives. Dit mocht ook niet helpen.

Update:

Ik kreeg opeens een ingeving om de schijven te delen en te kijken of ik via m'n XP client toegang kon krijgen. Toen ik de beveiliging wilde instellen bleek dat er 2 "objecten" stonden en geen gebruikers of groepen. De objecten bestonden uit een vreemd symbool/plaatje en dan een hele reeks cijfers. Toen heb ik de groep admins eigenaar gemaakt van die schijf. Daarna had ik plotseling access tot de root van de map alleen de submappen daarna had ik weer geen toegang . Tot ik van een map ook weer admins toevoegde en toen kreeg ik weer access.

Dus blijkbaar kan ik weer toegang krijgen tot alle files alleen moet ik dan van elke map dus de eigenaar vervangen. (en MS beweren dat een migratie naar 2k3 zo supersnel is) :+

[ Voor 17% gewijzigd door Remi op 08-02-2004 17:58 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je hebt waarschijnlijk inderdaad bij de installatie de schijven geconverteerd naar dynamische disks en is daarbij blijkbaar de NTFS rechtenstructuur van het oude OS niet overschreven. Nu kan je met 'eigenaar worden' in het tabblad 'geavanceerd' van ntfs een tabblad 'eigenaar/owner' vinden. Op dat tabblad even 'rechten doorgeven aan onderliggende objecten' aanvinken en 'Apply/Toepassen' en klaar is Remi. Lees hierover meer in Windows Operated Systems - FAQ :)

[ Voor 7% gewijzigd door sanfranjake op 09-02-2004 07:48 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Op het volgende adres:

http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;q308421

Staat beschreven hoe je weer toegang kan krijgen, anders moet je de faq zo doorploegen ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet