Vragen over controllers, scsi/ide, smart - (bomen en bos)

Pagina: 1
Acties:

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 15:28
Het wordt wel een beetje lang verhaal met veel vragen, maar ik heb wel het idee dat ze allemaal met elkaar te maken hebben.

Ik heb sinds kort een hd (MAXTOR, IDE) en dvd brander (plextor 708a, IDE) in mij pc laten bij zetten. Dit past niet in de kast en heb ik dus ook een grotere kast gekocht. Hieronder staat de oude situatie:
pc met av7133, scsi plextor cdrom, scsi plextor brander, 2x IDE HD's (MAXTOR).
Voor de beide scsi apparaten had ik een scsi kaartje er in zitten (merk/type weet ik niet)

In de nieuwe situatie is het aantal IDE apparaten 4 en SCSI 2 (oude cdrom en brander waren mee overgezet). Dat kan allemaal aangesloten worden, dus ik verwachtte bij het opstarten 2 master en 2 slaves te zien. Dit was niet het geval. Primaire Master was HD (de zelfde als in de oude situatie) en Primaire Slave de DVD brander. (ik was al gelijk bang dan het fout gegaan was)
In Windows (XP pro) waren alle HDs en cd/dvd drives toegankelijk.

De nieuwe hardware is in principe netjes in de nieuwe kast geplaatst en aangeloten, maar nu weet ik niet precies hoe. Windows geeft bij apparaatbeheer voor mij onbekende apparaten aan.
Ik zou graag willen dat iemand die mij kan uitleggen. Windows geeft aan:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.vellinga/apparaten.gif
Zoals je ziet zijn hd 2 en 3 als scsi herkend (dat zijn ze niet).
Nummer 6 zal wel mij oude scsi kaart zijn, maar wat zijn 4 en 5? En wat is nr 1 (of is dat een standaard iets in windows?)

Ik heb op deze onderwerpen wel de faq en search geraadpleegd, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

In combinatie met dit alles heb ik nog extra vragen.
Van de Primaire Master HD (die als IDE herkend wordt) kan ik in de BIOS SMART aanzetten, maar niet van de andere schijven (die als SCSI herkend worden). Werkt SMART dan nog wel?
Naast het SMART aan en uitschakelen, hoe zit het met UDMA van die als SCSI-herkende IDE schijven?

In de systeemlogboeken van systeembeheer krijg ik ook een waarschuwing:
Bron: Ultra, id: 26
Klopt mijn conclusie ahv deze link http://eventid.net/display.asp?eventid=26&source=ultra dat nummer 5 de oorzaak van die error is?
De eventviewer heeft het over '\Device\Scsi\ultra1' en dat zegt mij weer niets :)

Wat voor merk/type zijn 1, 4 en 6 als ik drivers ervoor wil updaten?

[ Voor 3% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 08-02-2004 16:44 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

nummer 1 is de de IDE controller van je moederbord.

Het feit dat je 2 hdds als SCSI devices gezien worden komt doordat ze waarschijnlijk aan je promise controller hangen.

Welke apparaten het precies zijn is een kwestie van even kijken wat je allemaal in je computertje hebt zitten.

• Tim Schuhmacher
Dus 2 en 3 hangen aan 5 en cdrom en brander aan 6, IDE Schijf en DVD brander gewoon aan 1, maar wat doet 4?

• danny boot
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-03 12:11
Kan het zijn dat je een Deamen tools of Alcohol 120% hebt geinstalleert of iets dergelijks?

Dan ziet windows een gemuleerde SCSI controller en een SCSI CD-Rom er bij.
Die Genetic DVD-ROM SCSI CdRom Device komt hoogst waarschijnlijk van die ST3SHARK SCSI Controller af (6)

En het kan heel goed zijn dat je 2 SCSI controllers hebt omdat je Hardisken Ultra (68 pins) SCSI zijn en op de Promise ... Controller zitten (5) en dat die Plextor CD-Rom en CD-RW 50 pins standaart SCSI is en op de LSI 8600SP ... Controller zitten (4).

En die Maxtor 5T040H4 op je Promaire IDE zit gezamelijk met je DVD Brander.

Ik kan er naast zitten.

Je kan ook eens door de eigenschappen bladeren, licht me bij dat daar ook bij staat waar aan die gekoppelt is.

danny boot

AMD Athlon64 3500+ (Venice), A8N-E 1,5GB PC3200, XFX GeForce 6800Ultra 256MB DDR3, 2x SP1614C+1xHD160JJ van Samsung (rest is niet boeiend)

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-03 20:34
danny boot schreef op 08 februari 2004 @ 17:18:
Kan het zijn dat je een Deamen tools of Alcohol 120% hebt geinstalleert of iets dergelijks?
6 is inderdaad Daemon Tools. Daemon Tools emuleert een controller met bijbehorende cd spelers.
2 en 3 zijn disks die aan een raid of ander type ata controller hangen (die Promise waarschijnlijk).
4 is een Symbios 860 SCSI controller kaart.
1 is je onboard ide controller.

En over dat SMART. Ja, waarschijnlijk werkt het wel. Het wordt geregeld door de Promise driver. Met een tooltje als Active Smart of Speedfan kun je het vaak wel uitlezen, maar niet altijd. De SMART status van m'n 2 Raptors kan ik alleen uitlezen bij initialisatie van de RAID controller tijdens het booten en niet in Windows.

'\Device\Scsi\ultra1' is waarschijnlijk je Promise Ultra100 controller kaart. Staat ook in de link die je erbij zette.

[ Voor 60% gewijzigd door biobak op 08-02-2004 18:35 ]

• Tim Schuhmacher
Oh geweldig allemaal. Ik heb inderdaad Deamon tools geinstalleerd. Ik had wel door dat die Generic DVD-Rom daarbij hoorde, maar nooit er bij stil gestaan dat door deamon er ook een scsikaart gesimuleerd wordt.
Ik ben blij dat ik er nu uit ben hoe het allemaal in elkaar steekt.
Pagina: 1