Simpele thuisserver?

Pagina: 1
Acties:
  • 94 views sinds 30-01-2008

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 23:59
Hay allemaal,

Met een ADSL-verbinding in het vooruitzicht, zou ik jullie willen vragen wat het beste is voor een vrij eenvoudig thuisservertje. (Midi-tower met 200mhz, 64mb EDO-ram, 2,5Gb harddisk (kan eventueel groter...))

Ik heb de volgende functies in gedachte:
- Delen van internet (ADSL van MyADSL)
- Website hosten (html, PHP, MySQL, etc)
- Draaien van p2p-prgramma's, zoals Overnet
- Draaien van klein Wake-On-Lan progje om pc's binnen 't netwerk wakker te maken
- Voor intern gebruik een 'Gedeelde map', bestanden moeten door pc's binnen 't netwerk snel en makkelijk te openen zijn (File-server dus ;))
- Ook lijkt het me wel handig, aangezien alles in een stoffig donker hoekje komt te staan, om de server van afstand bestuurbaar te maken (vanaf een pc binnen z'n netwerk)
- Tot slot wil ik in de toekomst de schijven als RAID-systeem laten functioneren

Als ik het zo zie lijken het een hoop eisen, maar zo ziet toch ongeveer mijn ideale thuisservertje er uit (denk ik ;)). Ikzelf denk dat Windows 2000 (Welke? Pro, Server, etc?) aardig uit te voeten moet kunnen, maar hoe host ik daar een website op, beveilig ik dat voldoende, etc.

Ik hoop dat jullie ideeen hebben over hoe ik dit het beste kan realiseren...

Groeten,

Roel

Btw; De search-functie leverde weinig op...

Verwijderd

Overnet/emule vreten CPU time als je een paar downloads aanzet
M'n AMD 800Mhz had het er moeilijk mee

Met Windows XP ging alles wat jij wil bij mij prima op m'n 800Mhz CPU.
Ik draai nu Windows 2003 server op een 2x zo snelle CPU

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 16:42 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Kwa bak zelf zou ik zeggen: Windows NT 4 (server)

Beveiliging, webserver, users enz, da's juist de sport voor thuis, leer je van ;)
How-to's genoeg op het net enz.

2.5Gb is natuurlijk wel ERG weinig, als daar ook je OS nog opmoet ;)

Let er wel ff op dat die bak waarschijnlijk niet >8.4Gb kan zonder truukjes / extra controllers

Windows 2000 oid zou ik niet doen. A. CPU is langzaam, en B. VEEEL te weinig geheugen.

OP afstand besturen kan via Terminal Server (zit bij nt4 en 2k in), of, zoals ik ook doe, via Remote Admin.

Zoals gezegd zou ik geen overnet/emule/kazaa "meuk" op die bak zetten, 200mhz is weinig.....

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 08-02-2004 16:41 ]

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-08 13:04
vergeet er geen anti-virus server ook van te maken!
Zodat al je clients (o.a je eigen pc) altijd automatisch nieuwste anti virus definities doorkrijgen.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:57
Ik draai eMule zonder problemen op mijn HTPC server (P3 733MHz 192MB SD Ram + TNT 2)... en dan eMule EN een Xvid + ac3 smooth :9

menn0 ever heard of Norton Live Update ;)

[ Voor 17% gewijzigd door SyS_ErroR op 08-02-2004 16:42 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik zou toch wel zorgen voor minimaal 128 mb geheugen

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 23:15

Swerfer

Hmm...

Voor het delen van ADSL zou ik gewoon een router nemen. Voor de rest is het servertje denk ik wel geschikt. Al denk ik niet dat je grote databases kan gebruiken. Daarvoor kom je waarschijnlijk processorkracht te kort.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik zou gaan voor e-smith ( www.esmith.org ) Dit is een aangepaste versie van redhat. Het is een alles in 1 server en is makkelijk te installeren en te onderhouden (via web interfase) Het voldoet aan al je eisen en is niet zo zwaar als windows.

Ik draai er zelf ook 1 met daarop een aantal sites en veel shares en ik moet zeggen het bevalt beter dan windows NT die ik hier voor draaide.

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
ik heb zelf een jaar geleden gekozen voor een debian-systeem. Het kost wat tijd maar ik vond het zeer leuk om te doen. Alles wat jij opnoemt kan je goed draaien op dat systeem hoor. Ik draai hier zelf op een cyrix 200 mhz met 32mb ram.

Verwijderd

op die bak moet je hooguit nt 4 zetten, maar het liefst wel wat geheugen erbij.
fileserver en webserver gaan er goed op, maar emule niet.
hd's groter als 10 gig gaat niet werken als opstartdisk.
voor de rest is die 2.5 gig groot genoeg voor winnt4 met webserver en een paar file's.
mijn nt4 webserver was ongeveer 600 mb groot zonder de website

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SyS_ErroR schreef op 08 februari 2004 @ 16:41:
Ik draai eMule zonder problemen op mijn HTPC server (P3 733MHz 192MB SD Ram + TNT 2)... en dan eMule EN een Xvid + ac3 smooth :9

menn0 ever heard of Norton Live Update ;)
Wie zegt nou weer, dat hij Norton als AV heeft :/ Vind het ergens eigenlijk wel jammer, dat die functie niet in NAV zit...
En een klein vraagje... Waarom ga je een XviD bekijken op een fileserver? Servers hou je (IMO) het liefst zo 'rustig' mogelijk ;)
roel-online schreef op 08 februari 2004 @ 16:37:
- Draaien van klein Wake-On-Lan progje om pc's binnen 't netwerk wakker te maken
Zou ik niet doen als ik jou was, want als je servertje dan 24/7 aan staat, staan je clients het ook en dat wil je denk ik niet...
- Ook lijkt het me wel handig, aangezien alles in een stoffig donker hoekje komt te staan, om de server van afstand bestuurbaar te maken (vanaf een pc binnen z'n netwerk)
Zijn tooltjes zat voor in de wereld, denk hierbij aan VNC...
Als ik het zo zie lijken het een hoop eisen, maar zo ziet toch ongeveer mijn ideale thuisservertje er uit (denk ik ;)). Ikzelf denk dat Windows 2000 (Welke? Pro, Server, etc?) aardig uit te voeten moet kunnen, maar hoe host ik daar een website op, beveilig ik dat voldoende, etc.
Windows 2000 Server raad ik je niet aan, zeker niet op een Pentium 200MHz. Want zelfs P3 450MHz hebben de tijd nodig, om een Windows 2000 Server (weliswaar met Active Directory) te starten

Wat je ook zou kunnen doen, je zet er een Linux distributie op je servertje. Voor je fileshares e.d. gebruik je dan Samba... En voor de veiligheid een Linux firewall (bijv. PMFirewall), en dan hou je de meeste virussen / hackers al buiten de deur. Plus dat dat wel goed zal draaien, op je Pentium 200MHz...
Swerfer schreef op 08 februari 2004 @ 16:44:
Voor het delen van ADSL zou ik gewoon een router nemen. Voor de rest is het servertje denk ik wel geschikt. Al denk ik niet dat je grote databases kan gebruiken. Daarvoor kom je waarschijnlijk processorkracht te kort.
Dan is het idee achter een thuis (file)server weg, vind ik... Bestanden kan je namelijk ook op CD zetten en dan kan je ze niet kwijt raken, als je server dan een keer zou crashen en je moet de boel formateren, ben je alles kwijt...

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 08-02-2004 16:56 ]

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-07 11:32

Verwijderd

Tja debian he, apache 1 + php4, iptables (firewall en router), samba (windows thuisnetwerk), ssh (op afstand secure inloggen en beheren van de server), postfix (smtp server), pop3 (email ophalen), amavisd (tusseninterface voor smtp server + spamassasin (spam niet doorlaten), clamav (gratis antivirus), freshclam (nieuwe virus database ophalen draait in de achtergrond), procmail om de mail in de mailboxen te gooien.

En ik heb verder een uptime van 177 dagen!! Op een Athlon 1200 mhz met 256 mb geheugen en een Asus KT133A er zit nog een raid contoller in maar die gebruik ik niet. Verder ben je voor het OS 500 mb kwijt!!

Zeer veel voordelen dus! Emule is ook voor linux te krijgen ;)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
heeft NT4.0 dan wel goeie RAID ondersteuning... vergeet daar ook geen rekening mee te houden...

En RAID op zo een systeem, is dat wel aan te raden....

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
qua software eisen zeg ik linux als OS. (zeker gezien de beperkte hoeveelheid geheugen.
Ik heb vrijwel alles wat je noemt draaien op een P150@120 met 64 MB ram onder linux.
Alleen niet p2p-programmas. Die vereisen eigenlijk minimaal 128 MB, liefst meer.

Voordeel met linux is ook dat je zonder problemen er grotere harde schijven aan kunt hangen.
Mijn P1 servertje heeft er een extra 60 GB hdd in zitten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• roel-online
Allereerst bedankt voor de snelle replies!

Ik heb vrijwel geen enkele ervaring met Linux, dus dat lijkt me een beetje lastig, een Windows servertje lijkt me een stuk gemakkelijker. Als ik dit servertje up and running heb ga ik nog weleens wat proberen met Linux, voor nu het liefst gewoon Windows.
ThePerfectCell schreef op 08 februari 2004 @ 16:53:
[...]
Zou ik niet doen als ik jou was, want als je servertje dan 24/7 aan staat, staan je clients het ook en dat wil je denk ik niet...
Ik heb een handig WOL-progje dat op bepaalde tijden pc's binnen een netwerk wakker kan maken, 't schijnt te draaien onder bijna alle Windows versies vanaf 95. Dat is dan toch niet zo'n gek idee?
Vorkie schreef op 08 februari 2004 @ 16:56:
heeft NT4.0 dan wel goeie RAID ondersteuning... vergeet daar ook geen rekening mee te houden...
Het liefst zou ik dat hele RAID-gebeuren software matig regelen, dat vraagt volgens mij lang niet zoveel processorkracht, ttis toch maar een simpel RAID1-dingetje.

Het Overnet/eMule-gebeuren kan eventueel ook wel achterwege gelaten worden, mocht het een hindelijk obstakel zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door roel-online op 08-02-2004 17:17 . Reden: Nog ff iets vergeten... ]

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik draai zelf een Celly 266 met 4gb HD (288mb geheugen) met Windows 2003 Enterprise Server. (Laten we het niet over licenties hebben).

Op de server draait RRAS (VPN inbel, Internet Sharing) en eMule.

Houd er wel rekening mee dat als je besluit 2k3 te gaan draaien dat je weinig ruimte overhoudt voor coole downloads. Emule is per/file niet zo snel, dus ga je veel dingen tegelijk downloaden.

Met je 2.5gb zou je hooguit één cd (iso) + één album tegelijk kunnen downloaden en hou je geen files over om te sharen> meer is wel nodig,

Verwijderd

roel-online schreef op 08 februari 2004 @ 16:37:
Midi-tower met 200mhz, 64mb EDO-ram, 2,5Gb harddisk (kan eventueel groter)
Kan eventueel groter??? Ik denk het niet hoor makker :)
Ik draai al jaren een P200 met 32 RAM en Win 98.
Alle oude moederborde hebben problemen met grote harde schijven.
Die van mij kan geen schijven groter dan 9 Gig aan, omdat hij nog niet geprogd was om met 2 digits om te gaan: 10 = 1 en 0
Met wat geluk kan je het BIOS (laten) flashen en zo grotere schijven erin steken, maar mijn BIOS is het allernieuwste en het probleem was met die flash niet opgelost.

En oja, ik draai (bijna) dezelfde spulletjes.
VNC voor virtuele besturing, webserver,...
Maar ik heb al heel snel ondervonden dat 32 of zelfs 64 RAM niet genoeg is.
Om vlot sites te cachen, files te kunnen uploaden en verkeer vlot te kunnen routen heb je best 128.

Vergeet RAID als je zo'n oude PC hebt.

En uiteindelijk komen we terug bij het punt dat hier al veel is aangehaald:
Koop een deftig mobo met RAID-ondersteuning en meer RAM. Met proc erbij zou dat al moeten kunnen voor 250 eurootjes.
Tis maar wat je er voor over hebt.

Oja, als je een webservertje wil draaien met ADSL:
(om te beginnen: Ik heb zelf ook ADSL, dus ik weet waarover ik praat hoor)
ADSL staat over Assymetric Digital Subscriber Line, wat betekent dat je up- en downstream verschilt.
Waarschijnlijk denk jij dat je lijn 200 kbps aankan.
Jij en ik zullen waarschijnlijk tegen die snelheid files kunnen downloaden ja, (als de server waarvan we downloaden die snelheid ondersteund)
maar als ik op jou site zou terechtkomen (die dan op jou server draait) zal ik diezelfde files tegen slechts +/- 15 kbps kunnen downloaden, omdat de upstream van ADSL gemiddeld maar zo snel is.

Hou ook rekening met het feit dat een groter publiek meer bandbreedte vergt.

Daarbij komt nog eens het verkeer van je LAN, naar het internet.
Tel die zaken plus een trage(re) server op en je houd veel minder bandbreedte en snelheid over.

Normaal zou in 2007 VDSL moeten klaar zijn voor gebruikt in België
(zie: nieuws: Belgacom investeert 522 miljoen euro in VDSL)
Dus als je in België woont, zou dan je server-probleem opgelost (of toch minder groot) moeten zijn.
Als je al zolang wil wachten natuurlijk ;-)
(-> je woont blijkbaar in nederland...)

Op internet vind je genoeg info over dat soort thuisserverprullen.
Ik ben ook ergens moeten beginnen hoor (iedereen trouwens).
Maar uit ervaring weet ik dat het internet veel meer te bieden heeft dan je denkt. ZOEKEN is de boodschap.
Als je echt een probleem hebt, kan je het natuurlijk hier posten.

Topic sluiten plz

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Linux Mandrake is erg makkelijk. Voor fireshares moet je dan ook Samba mee installeren, maar dat wees bij mij iig allemaal voorzichzelf. (ben linux noob maar mandrake is koek en ei)

ED2K is redelijk zwaar voor jouw specs maar voor 50 euro heb je op een dump dag een 5 keer zo goed setje.

Verder heb je ook hele lichte ED2K clients zoals gIFT die het misschien wel houden.

• roel-online
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 19:52: Vergeet RAID als je zo'n oude PC hebt.
Waarom? Ik zie geen reden om het te laten. Het lijkt me namelijk fijn om een RAID-systeem te hebben voor als er eens een HD uitvalt, dan hoeft niets alles overhoop, maar neemt de andere HD het gewoon over...
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 19:52: En uiteindelijk komen we terug bij het punt dat hier al veel is aangehaald: Koop een deftig mobo met RAID-ondersteuning en meer RAM. Met proc erbij zou dat al moeten kunnen voor 250 eurootjes.
Tis maar wat je er voor over hebt.
Ik vind €250,- (toch ruim 550 oude guldens) een beetje veel voor het prutsen aan m'n eerste eigen thuisservertje.
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 19:52: Waarschijnlijk denk jij dat je lijn 200 kbps aankan.
Jij en ik zullen waarschijnlijk tegen die snelheid files kunnen downloaden ja, (als de server waarvan we downloaden die snelheid ondersteund)
maar als ik op jou site zou terechtkomen (die dan op jou server draait) zal ik diezelfde files tegen slechts +/- 15 kbps kunnen downloaden, omdat de upstream van ADSL gemiddeld maar zo snel is.
Bij ADSL opereren Up- en Down toch onafhankelijk van elkaar? Dus mijn downloadsnelheid zakt niet in als ik aan het uploaden ben? Ik zou dan namelijk een upstream snelheid van 64kb/s moeten halen.
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 19:52: Op internet vind je genoeg info over dat soort thuisserverprullen. Ik ben ook ergens moeten beginnen hoor (iedereen trouwens).
Maar uit ervaring weet ik dat het internet veel meer te bieden heeft dan je denkt. ZOEKEN is de boodschap.
Als je echt een probleem hebt, kan je het natuurlijk hier posten.
Maar dan krijg ik geen reacties / meningen van mensen die er zelf ervaring mee hebben, en kan ik geen directe respons krijgen. Bovendien; waar zou ik een degelijke tutorial kunnen vinden over het opzetten van een thuisserver die een beetje lijkt op wat ik wil?

• roel-online
Wat is voor Windows 2000 de bottleneck in mijn systeempje? En wat zou ik nodig hebben om wel lekker een Windows 2000 servertje te laten draaien? Want Linux is wel een uitdaging, maar duurt me voor nu nog ff te veel tijd om het op te zetten... ;)

Verwijderd

Sorry, maar deze gaat toch echt dicht. Je vraag is wel eerder gesteld, en om eerlijk te wezen vind ik dat je dat hier ook zelf een antwoord op kunt vinden. In principe is alles dat je wilt geen probleem met Windows 2000. Enkel je geheugen is een directe bottelneck. Met die 64MB draai je niets meer dan Windows 2000 kaal.
Wat ik zou doen: 128MB geheugen erbij en Windows 2000 Professional draaien. Daarmee kun je alles en het draait best. Windows 2000 Professional heeft softwarematige RAID, je kunt dat dus ook wel doen.

Maar zoals gezegd; hier is écht wel veel over te vinden en bepaalde aspecten van je vraag horen eigenlijk hier niet thuis.

Succes met je servertje; het is leuk, prutsen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.