[indesign of illustr] kleurgescheiden print

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
Ik heb even een vraag over het kleurgescheiden printen in indesign:

Je maakt een mooi ontwerp in twee steun kleuren. Deze kleuren moeten vervolgens kleurgescheiden uitgeprint worden. Ik weet wel hoe je dit moet instellen maar mijn vraag is:

Kun je in indesign of illustrator een soort van print preview zien van hoe de twee prints eruit gaan zien. Want vooral met verschillende lagen over elkaar heen gaat het af en toe mis, en het zou dus handig zijn dat je dit al in een preview kunt ontdekken ipv steeds op de print.

www.gijsbesselink.com

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
meestal draai ik voor zoiets een pdf met de verschillende films in verschillende primaire kleuren; vonden de drukkers en koppiesjops die ik tot nu toe heb gehad prima :) Weet alleen niet hoe ze zoiets weer uit elkaar trekken, ben ik wel benieuwd naar eigenlijk :)

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
HunterPro schreef op 08 februari 2004 @ 16:24:
meestal draai ik voor zoiets een pdf met de verschillende films in verschillende primaire kleuren; vonden de drukkers en koppiesjops die ik tot nu toe heb gehad prima :) Weet alleen niet hoe ze zoiets weer uit elkaar trekken, ben ik wel benieuwd naar eigenlijk :)
Het trucje wat ik nu gebruik is om 1 van de 2 steunkleuren wit te maken en te kijken wat er gebeurd, maar dan zie je nog steeds niet de verborgen dingen of elementen zoals geimporteerde EPSjes

www.gijsbesselink.com

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ehm...

Kleurgescheiden printen -> PDF bestand
In Photoshop de PDF openen; 1e steunkleur kopieren, nieuw document openen; kies Beeld / Modus / Meerkanaals; in palet kleurkanalen een steunkleur kanaal erbij maken; plakken; 2e steunkleur kopieren; weer steunkleur kanaal erbij maken; plakken. Dan per kanaal de gewenste opties instellen.

Goal: In Photoshop kun je bij meerkanaals modus precies de dekking van de inkten aanpassen, zodat je zowel dekkende als transparante inkten kunt simuleren. Ook de stapelvolgorde van kanalen maakt uit, dus je kunt kijken met welke kleur de drukker moet beginnen.

Nog een idee: vanuit Indesign CS (heb ik nog niet geprobeerd) schijn je beter PDF met losse steunkleuren te kunnen exporteren. Misschien interpreteert Photoshop het dan meteen als losse kanalen.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

De manier is gewoon postscriptprinter en kleurgescheiden uitdraaien maken. En die ter controle even op een lichtbak over elkaar leggen.

Heb je geen postscriptprinter dan zou je het kunnen doen met softwarematige RIP oplossingen of bv via PDF. Als is het controleren dan wat lastiger en door de tussenliggende stappen wordt het allemaal niet echt betrouwbaarder.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
benoni schreef op 09 februari 2004 @ 03:44:
Ehm...

Kleurgescheiden printen -> PDF bestand
In Photoshop de PDF openen; 1e steunkleur kopieren, nieuw document openen; kies Beeld / Modus / Meerkanaals; in palet kleurkanalen een steunkleur kanaal erbij maken; plakken; 2e steunkleur kopieren; weer steunkleur kanaal erbij maken; plakken. Dan per kanaal de gewenste opties instellen.

Goal: In Photoshop kun je bij meerkanaals modus precies de dekking van de inkten aanpassen, zodat je zowel dekkende als transparante inkten kunt simuleren. Ook de stapelvolgorde van kanalen maakt uit, dus je kunt kijken met welke kleur de drukker moet beginnen.

Nog een idee: vanuit Indesign CS (heb ik nog niet geprobeerd) schijn je beter PDF met losse steunkleuren te kunnen exporteren. Misschien interpreteert Photoshop het dan meteen als losse kanalen.

www.gijsbesselink.com

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
InDesign CS heeft output-preview (shift-F6), kun je makkelijk de kleurscheidingen controleren.

Obviously you're not a golfer

• Fluxie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 06:35
Ik ben van mening dat de enige (redelijk) betrouwbare preview via een printer of proofer met postscriptondersteuning moet gebeuren. Je kan nog zoveel aan colormanagement doen, de verschijning van de kleuren zal altijd glanzender aandoen op een monitor of scherm.

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
gewoon de kleurstalen selecteren bij het afdrukken? :? (indesign 2.x hier)

• vormstreber

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
M4RTiN schreef op 10 februari 2004 @ 16:30:
gewoon de kleurstalen selecteren bij het afdrukken? :? (indesign 2.x hier)
Dat snap ik... maar ik heb het over een preview VOOR het printen.

www.gijsbesselink.com

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Had je al een beetje geexpirimenteerd met het kleurgescheiden printen naar PDF?

Als je de professionele Acrobat hebt, kun je van elke PDF de kleurscheidingen bekijken volgens deze uitleg van Adobe. In jouw geval moet je dan vooraf dus exporteren als PDF vanuit InDesign met behoud van steunkleuren.
Pagina: 1