Sweex Router en Demon (ZyXEL 650R-31)

Pagina: 1
Acties:

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 23:05
Oke beste mensen,

Ik heb sinds kort de ZyXEL 650R-31 van demon. Deze wil ik aansluiten op mijn Sweex Router (4 port switch).

Eerst reset ik het modem.
Daarna sluit ik het aan op de router (192.168.2.1, Subnet 255.255.255.0) die op twee computers staat (.2 en .3)
Daarna stel ik de router in:
WAN --> Static IP Adres --> IP: 212.238.215.214 , Subnet: 255.255.254.0, Gateway: 212.238.214.254.
DNS --> 1e IP: 194.154.73.136, 2e IP: 194.154.73.137
NAT--> Enabled (en dan kan ik nog Port Forwarding, Virtual Server, Special Apps en ALG instellen, maar daar vul ik niks in)
FIREWALL --> Disabled
DHCP --> Enabled (Maar in een tabel waar alle Ip-adressen zijn van de mac-adressen die staan ingeschakeld op die DHCP staat niks)

Vervolgens wil ik op internet en gebeurt er niks. Ik kan wel de computers pingen en de modem pingen en zelf de gateway pingen, maar internetten kan ik niet.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ik hoop jullie wel.

PS Als er mee info moet komen hoor ik het wel. Ik kon niks meer bedenken.

Verwijderd

Als die Sweex een router is (met evt. ingebouwde switch) dan moet je het modem in bridge mode zetten en de router DHCP enablen.
Als die Sweex een switch is dan het modem zoals beschreven op de zyxell-site als DHCP-server instellen.
Als je dan op internet ga , log je automatisch in op de site van demon waar je je MAC-adres moet doorgeven (doe dit dan meteen!!).
Na een aantal minuten heb je je verbinding.

Succes!!

Verwijderd

Trouwens je IP-adressen in Windows op automatisch toekennen laten staan, want de DHCP-server maakt natuurlijk de adressen automatisch aan.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

mag ik vragen waarom je een router achter een router zet?
de ZyXEL 650R-31 is namelijk al een router, een simpele switch zou dus ook genoeg moeten zijn

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

I&T -> NT

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Precies heb zelf ook een switch achter de zyxell hangen en werkt perfect.
Maar als je al een router hebt dan kan dat ook maar dan wel goed instellen.

• Jilvoos
Wolfboy schreef op 08 februari 2004 @ 16:11:
mag ik vragen waarom je een router achter een router zet?
de ZyXEL 650R-31 is namelijk al een router, een simpele switch zou dus ook genoeg moeten zijn
Ja maar als je die modem als Bridge instelt is het toch geen router meer!? Nou iig ik heb deze router net nieuw en ben niet van plan een switch te gaan kopen.
(deze router is het trouwens --> Breedband Router + 4 poorts Switch)

de Modem staat op bridge en mijn router staat DHCP enabled en beide compyters staan op automatisch ip toegwezen...
Ook heb ik mijn mac adres al geregistreerd (ik kan ook al internetten als ik mijn modem direct op mijn pc aansluit).

Maar is er een oplossing zonder een switch te kopen!? :?

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Daarna stel ik de router in:
WAN --> Static IP Adres --> IP: 212.238.215.214 , Subnet: 255.255.254.0, Gateway: 212.238.214.254.
Dit is de fout.. Je hebt een statc ip opgegeven. De BabyXL verbinding waar je achter zit, is afhankelijk van de DHCP requests die door je breedbandrouter gedaan zouden moeten worden. Het is dus *veplicht* om de WAN in te stellen als Dynamic IP. Anders zal je geen verbinding krijgen, of valt deze om de 15 of 30 minuten uit.

Greetz,
Zoetjuh

PS. Je hebt gelijk dat je hem als bridge gebruikt, if you ask me. De prestaties van dat ding zijn in bridging mode beter dan in routing mode

[ Voor 14% gewijzigd door Zoetjuh op 08-02-2004 17:00 . Reden: Het PSje ]

Verwijderd

Zoetjuh schreef op 08 februari 2004 @ 16:58:
[...]

PS. Je hebt gelijk dat je hem als bridge gebruikt, if you ask me. De prestaties van dat ding zijn in bridging mode beter dan in routing mode
Verklaar je nader :?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Jilvoos schreef op 08 februari 2004 @ 16:53:
Ja maar als je die modem als Bridge instelt is het toch geen router meer!? Nou iig ik heb deze router net nieuw en ben niet van plan een switch te gaan kopen.
(deze router is het trouwens --> Breedband Router + 4 poorts Switch)
Dan is het idd geen router meer, maar ik zie het nut er gewoon niet van
de Modem staat op bridge en mijn router staat DHCP enabled en beide compyters staan op automatisch ip toegwezen...
Ook heb ik mijn mac adres al geregistreerd (ik kan ook al internetten als ik mijn modem direct op mijn pc aansluit).

Maar is er een oplossing zonder een switch te kopen!? :?
ik denk dat het gewoon zou moeten werken, bij de sweex router gewoon alles op dhcp zetten en dan bij de pc's gewoon dhcp laten leveren door de sweex
dat zou moeten werken

• Zoetjuh
Gekeken naar de verhalen die ik gelezen heb over problemen en prestaties met de ZyXEL op demon.nl.support, noemde ik dit. Ik weet niet of dit met de allernieuwste firmware (GT4 geloof ik) ook zo is, maar daarvoor kon ik dat toch redelijk concluderen uit hetgeen ik gelezen heb.

Verwijderd

Zoetjuh schreef op 08 februari 2004 @ 17:08:
[...]

Gekeken naar de verhalen die ik gelezen heb over problemen en prestaties met de ZyXEL op demon.nl.support, noemde ik dit. Ik weet niet of dit met de allernieuwste firmware (GT4 geloof ik) ook zo is, maar daarvoor kon ik dat toch redelijk concluderen uit hetgeen ik gelezen heb.
Op basis van mijn ervaringen ben ik het hier absoluut niet mee eens.
Ik ben een zware gebruiker, vooral overnet gaat hier flink tekeer.

Ik draai:
ZyNOS F/W Version: V3.40(GT.3) | 9/9/2003
DSL FW Version: Alcatel, Version 3.9.122

• Master4Disaster
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
[...]
Welk macadres precies, als dit van één van de PC's is zal je het opnieuw moeten doen eerdat de router weer goed is ingesteld, dus op dynamisch WAN IP.
Zoetjuh schreef op 08 februari 2004 @ 16:58:
[...]
De BabyXL verbinding waar je achter zit
212.238.x.x is toch demon op BBned?

Verder ben ik benieuwd naar verschil in prestaties van het ding als router of als bridge. Ik heb nog het plan om het hier eens met OpenBSD als router te gaan fixen :).

If Linux doesn't have the solution, you have the wrong problem.

Verwijderd

welke router is het ?
heb je wel de juiste firmware ??

• Zoetjuh
@ Master4Disaster
Een trace wijst uit dat het toch een BabyXL verbinding is.

@ Smooth2K
Ik heb zelf geen ZyXEL, dus kan mijn mening ook alleen baseren op wat ik gelezen hebt. Kan zelf niet "garanderen" dat het ene beter is dan het andere; tis alleen wat ik opmaak uit de gemiddelde posts die ik heb gelezen

@ Jilvoos
(antwoord was ondertussen half onzichtbaar door de vele posts hier)
Dynamic IP ipv Static IP op je sweex instellen dus. Je kan dan hierna het MAC adres van de Sweex registreren en alles is top. Static IPs op het BBNed/BabyXL netwerk werkt namelijk niet.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 17:20:
welke router is het ?
heb je wel de juiste firmware ??
als je nou eens leest, welke router het is is al verteld en firmware is hier duidelijk niet het probleem

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02-2025
Ik heb vandaag de zyxel 650R-31 van demon in gestelt als router nou is mijn vraag heb ik nou ook nog een software firewall nodig of niet.

Heb bij www.grc.com al getest zonder software firewall en dan staan er 3 porten in stealth mode en de rest zijn closed.

En met zonealarm aan is het precies het zelfde 3 porten in stealth en de rest zijn closed.

Voor heen toen de modem nog in Bridge stond waren alle porten met zonealarm in stealth mode.

• Jilvoos

Nee want ik heb als VPI 34 en dat is BabyXL

PS Ik heb nu van Sweex een handleiding gedownload waarin staat dat ik als verbindingstype CABLE MODEM moet nemen en dan mijn macadres moet klonen en dan vervlogens de pc moet afsluiten en 10 seconden later de modem ook. En dan kan ik internetten als het is opgestart, maar nee....

• Zoetjuh
meat106 schreef op 08 februari 2004 @ 19:38:
Ik heb vandaag de zyxel 650R-31 van demon in gestelt als router nou is mijn vraag heb ik nou ook nog een software firewall nodig of niet.

Heb bij www.grc.com al getest zonder software firewall en dan staan er 3 porten in stealth mode en de rest zijn closed.

En met zonealarm aan is het precies het zelfde 3 porten in stealth en de rest zijn closed.

Voor heen toen de modem nog in Bridge stond waren alle porten met zonealarm in stealth mode.
Nope, hoeft inderdaad niet. Doordat je de ZyXEL al ingesteld hebt als NAT/router, werkt deze tevens als "transparante" firewall. Je kunt misschien minder veel specifieke firewall regels opgeven als bij een "echte" firewall, maar het werkt prima en het fungeert gewoon als firewall. Prima dus.

Het grote verschil is dat, wanneer het apparaat als bridge ingesteld stond, het "internet signaal" direct bij je PC uitkwam en men dus op alle poorten met je PC kon verbinden (wanneer je PC dat zou accepteren). Nu verbinden ze eenvoudigweg met je router en die reageert niet (mits je speciaal poorten hebt geforward naar een PC; met de SUA-settings in de router).

• Zoetjuh
Jilvoos schreef op 08 februari 2004 @ 19:42:

Nee want ik heb als VPI 34 en dat is BabyXL

PS Ik heb nu van Sweex een handleiding gedownload waarin staat dat ik als verbindingstype CABLE MODEM moet nemen en dan mijn macadres moet klonen en dan vervlogens de pc moet afsluiten en 10 seconden later de modem ook. En dan kan ik internetten als het is opgestart, maar nee....
Jilvoos.. zoals ik daarstraks al aangaf, zet het WAN deel gewoon als "Dynamic IP" en klaar is Kees ;)

• Jilvoos
Nee dat werkt ook al niet, maar ik ga nu ff een nieuwe firmware voor mijn router installeren. Kijken of dat iets uitmaakt.

Nou het is gelukt. Ik heb gewoon een nieuwe firmware voor mijn router geïnstalleerd. En toen als enige aanpassing WAN op Dynamnic IP gezet (je had dus toch gelijk Zoetjuh _/-\o_ ) en nu werkt alles.

Iedereen bedankt voor de hulp en tot ziens :+

Dit mag dicht!!

[ Voor 54% gewijzigd door Jilvoos op 09-02-2004 09:22 ]

• Zoetjuh
You're welcome!

Verwijderd

Wolfboy schreef op 08 februari 2004 @ 17:32:
als je nou eens leest, welke router het is is al verteld en firmware is hier duidelijk niet het probleem
echt niet ?! 8)7

:*)

Verwijderd

Heren,

sinds een paar maanden een tevreden gebruiker van Demon inclusief het door hen geleverde modem. Om toch draadloos met meer pc's van eea te genieten zaterdag een sweex broadband router aangeschaft. Instructies uit het document LB_sweex_router exact gevolgd. Lampjes op mijn router doen het allemaal conform verwacht. Ik krijg echter geen internetverbinding. Wat doe ik niet goed?
Ik heb als hostname pc1 opgegeven en als MAC-address allemaal nullen. Kan iemand mij in sesamstraat-taal uitleggen wat ik moet doen?
Pagina: 1