mini-jack naar XLR zwak! oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 661 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31
Ik wil binnenkort muziek gaan draaien vanaf mijn laptop (compaq presario 1246), en ik heb een verloop stekker voor mini-jack 3,5mm naar XLR, voor de ingang op het mengpaneel. Ik heb daarnet getest en het signaal komt echt enorm vervormd over, is mijn geluidskaart van de laptop te zwak?

En hoe zou ik dit op kunnen lossen? dmv een versterker (mini-jack -->> tulp-->> versterker -->> mengpaneel o.i.d)? Of zijn er andere oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je signaal overstuurt moet je juist de uitgang van de laptop zachter zetten en de gain op je mengpaneel hoger draaien. Als je dat overdrijft krijg je weer last van ruis, het is dus de gulden middenweg zoeken.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:27

voodooless

Sound is no voodoo!

Sluit je hem niet aan op the phono ingang van het mengpaneel?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:23

w00Dy

Make soap, not war

deepspace schreef op 08 februari 2004 @ 14:05:
Sluit je hem niet aan op the phono ingang van het mengpaneel?
Dan zou de impedantie niet kloppen en juist hard klinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Als ik hem op mijn laptop zacht zet en op het mengpaneel de gain keihard open dan blijft het nog slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:04
Je mini-jack uitgang is stereo ongebalanceerd. Ik neem aan dat je een adapter van mini-jack naar 2 keer XLR gebruikt? Zoals ik het nu lees, sluit je je links-hot en rechts-hot aan op pin 2 en 3 v/d XLR. Dit wordt in het mengpaneel gezien als één gebalanceerd monosignaal, met alle ellende van dien. Bovendien wil je niet door een XLR ingang je mengpaneel binnengaan met een lijnsignaal van een laptop. Je hebt dan een onnodige gainstage (de micr. preamp), tenzij je je XLR ingang naar lijn kan schakelen (highly unlikely).
Advies: mini-jack->2x mono grote Jack (waarschijnlijk heeft je mengpaneel hier ook ingangen voor).
Dan is er nog het verschil in niveau: je laptop stuurt -10dB signaal uit, maar wat verwacht je mengpaneel? Als dat ook -10dB dan zit je goed, heb je echter een prof. mengpaneel dan zal 'ie +4dBu verwachten, het klopt dan dat je een heel laag signaal hebt.

Succes ermee!

Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
thnx hier heb ik wat aan, alleen op het mengpaneel gebruiken we gewoon een mic-in XLR, ik zou misschien zo aan kunnen sluiten dat XLR 1 op gang 7 komt en XLR 2 op gang 8, is dit gewoon mogelijk, en hoe aan te sluiten eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:27

voodooless

Sound is no voodoo!

De line-out van de laptop op de mic-in van het mengpaneel :? Ik heb niet echt verstand van XLR pluggen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat goed gaat (blijkt wel). Microfoon signaal is heel wat anders dan line-signaal. Bovendien gaat er zover ik weet nog een 48 V fantoomvoeding door naar de mic. Denk niet dat dat zo gezond is voor je laptop...

Volg maar het advies van Sammy op, en gebruik geen microfoon ingang... Dan kom je denk ik al een heel eind!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
dit klinkt typisch als een verkeer aangesloten xlr stekker.
Waarschijnlijk heb je de linker "fase" aangesloten op de fase van je mengpaneel en de rechterfase op de "null". Het mengpaneel pakt het verschil tussen die 2. Dat verklaart A de vervorming en B het lage signaal.

(ben niet zo goed in terminologie maar you get the picture i hope?)

uit ervaring kan ik zeggen dat een normaal laptop signaal ongeveer overeenkomt met het signaal uit bv een gitaarversterker/cd-speler qua volume. Een mic-aansluiting is veel te gevoelig.
Dus probeer ff een goede aansluiting te maken, ik weet zo niet welke pin waaraan moet maar de "null" van je laptop moet op 2 xlr-pinnetjes en links-signaal op een andere, en dan nog een stekker waar weer de 'null' op komt en de rechts-signaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy
Geef even het merk en type van je mengpaneel (evt. specs online?), dan kan ik je wat beter adviseren dan met generalisaties over alle mengpanelen..

@deepspace: XLR kán Fantoomvoeding vervoeren, maar alleen als je dat met een switch op het mengpaneel aanzet. Niet doen dus in geval van andere sources dan condensator-mics :)
Overigens is er weinig verschil tussen mic/line signalen (behalve niveau dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Mengpaneel is een behringer eurorack mx2804

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
bigfoot1942 schreef op 08 februari 2004 @ 15:10:
dit klinkt typisch als een verkeer aangesloten xlr stekker.
Waarschijnlijk heb je de linker "fase" aangesloten op de fase van je mengpaneel en de rechterfase op de "null". Het mengpaneel pakt het verschil tussen die 2. Dat verklaart A de vervorming en B het lage signaal.

(ben niet zo goed in terminologie maar you get the picture i hope?)

uit ervaring kan ik zeggen dat een normaal laptop signaal ongeveer overeenkomt met het signaal uit bv een gitaarversterker/cd-speler qua volume. Een mic-aansluiting is veel te gevoelig.
Dus probeer ff een goede aansluiting te maken, ik weet zo niet welke pin waaraan moet maar de "null" van je laptop moet op 2 xlr-pinnetjes en links-signaal op een andere, en dan nog een stekker waar weer de 'null' op komt en de rechts-signaal
Ik zelf denk niet dat senheiser (die had een verloop van jack naar XLR -voor draadloze mic) zelf heb ik nog een jack-->>mini-jack converter gebruikt. Alle zijn goed) zo'n kabel verkeerd maakt, dus dat lijkt me uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy
Ok, dan is het heel eenvoudig: niet de XLR ingangen gebruiken, maar de jack (line) ingangen, die zitten op ieder van de acht eerste kanalen ook. En dan dus zoals ik al eerder zei: een mini-jack->2 mono jacks kabel maken/gebruiken.

Ook kun je één v/d 6 stereo inputs hiervoor gebruiken, dan hou je je eerste acht kanalen vrij voor evt. microfoons.

[ Voor 2% gewijzigd door Sammy op 08-02-2004 15:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
O.K, de situatie op het moederbord momenteel is namelijk zo dat op de eerste 8 gangen XLR plugin's zitten voor de mics, die zijn dus aangesloten op de jack-ins waarschijnlijk. Ik weet niet of jij me precies zou kunnen zeggen waar die stereo inputs zitten, en zijn deze JACK of iets anders.

Alvast bedankt je hebt me al een eind op weggeholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
M@rijn schreef op 08 februari 2004 @ 15:36:
[...]

Ik zelf denk niet dat senheiser (die had een verloop van jack naar XLR -voor draadloze mic) zelf heb ik nog een jack-->>mini-jack converter gebruikt. Alle zijn goed) zo'n kabel verkeerd maakt, dus dat lijkt me uitgesloten.
zon sennheiser verloop is voor een microfoon (dus mono)
Als jij daar een stereosignaal op probeert te zetten kan ie dus maar 2 van de 3 signalen pakken. Klaarblijkelijk pakt ie dus de links en rechts.
duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
dat kan, ik heb het ook een mono MP3 afgespeeld maar hier kwam dezelfde bagger uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-06 08:08
Ik weet niet precies meer hoe het zat, maar vorig jaar had ik mijn epia op een behringer aan gesloten. Wel met mini-jack-->2x jack. Er kwam alleen maar vaag zacht geluid uit.

Bleek dat er een klein knopje ingedrukt stond ipv uit. Ik denk dat het een voorversterk knopje was, en dat er in de mixer een over-voorversterk-beveiliging zat oid.

Ik hoop dat je 't snapt, beetje moeilijk uitleggen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

M@rijn schreef op 08 februari 2004 @ 16:28:
O.K, de situatie op het moederbord momenteel is namelijk zo dat op de eerste 8 gangen XLR plugin's zitten voor de mics, die zijn dus aangesloten op de jack-ins waarschijnlijk. Ik weet niet of jij me precies zou kunnen zeggen waar die stereo inputs zitten, en zijn deze JACK of iets anders.

Alvast bedankt je hebt me al een eind op weggeholpen
Plugins, moederbord, gang :P.

Als je de eerste 8 kanalen al gebruik hebt, dan moet je andere kanalen gebruiken natuurlijk. Als je nog een stereo input over hebt (waarschijnlijk met 1/4" jacks) kan je idd gewoon een kabel maken met aan de ene kant een stereo minijack en aan de andere kant 1/4" (zeg maar grote) jacks. Als je niet zo'n soldeerwonder bent, kan je een kabel kopen met aan de ene kant een stereo minijack en aan de andere kant twee rca (zeg maar tulp) pluggen. En dan twee rca -> 1/4" jack verloopjes erop steken. Dat zijn hele gangbare spullen die je gewoon bij een electronica zaak (zoals de Display, geen witgoed/bruingoed zaak) kan kopen en die zijn ook niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:11
Kweenie hoe't bij jou zit, maar op de Behringer UB's zit in ieder geval een tape-in, en die voldoet perfect om een laptopje op aan te sluiten. 'K heb op die manier mijn ouwe Compaq Armada door een aantal kWatt aan PA laten lopen bij het draaien, en afgezien van de feedback die ik kreeg door algemene brakheid in m'n laptop ging dat perfect :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

Jag schreef op 09 februari 2004 @ 17:25:
[...]
Plugins, moederbord, gang :P.

Als je de eerste 8 kanalen al gebruik hebt, dan moet je andere kanalen gebruiken natuurlijk. Als je nog een stereo input over hebt (waarschijnlijk met 1/4" jacks) kan je idd gewoon een kabel maken met aan de ene kant een stereo minijack en aan de andere kant 1/4" (zeg maar grote) jacks. Als je niet zo'n soldeerwonder bent, kan je een kabel kopen met aan de ene kant een stereo minijack en aan de andere kant twee rca (zeg maar tulp) pluggen. En dan twee rca -> 1/4" jack verloopjes erop steken. Dat zijn hele gangbare spullen die je gewoon bij een electronica zaak (zoals de Display, geen witgoed/bruingoed zaak) kan kopen en die zijn ook niet duur.
zelfs bij de witgoed/bruingoed zaak worden de door jou genoemde zaken nog wel eens verkocht. Als ik ff snel wat nodig heb haal ik het ook daar. Want op de een of andere manier raakt die zooi altijd zoek!
Pagina: 1