Toon posts:

noob gaat programeren!!

Pagina: 1
Acties:
  • 89 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
he jongens.

ik hoop dat ik in het goede sub-forum zit.

ik wil zelf gaan programeren. zoals plaatjes die kunnen bewegen enz. Met welk programma doen jullie dit? en zijn hier ook tuturials voor gemaakt?

groeten

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Dat doen wij met notepad, of enig andere text-editor. Als je wil weten hoe dat werkt dan zou je niet achter een pc moeten zitten.

Als je specifiek zegt wat je precies gaat doen kunnen we je misschien wel een hint geven.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Voor bewegende plaatjes hoef je niet te kunnen programmeren, dan ben je met MacroMedia Flash al klaar, als je het nog simpeler wilt kun je het ook met Swish doen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
zmn schreef op 08 februari 2004 @ 13:43:
Dat doen wij met notepad, of enig andere text-editor. Als je wil weten hoe dat werkt dan zou je niet achter een pc moeten zitten.

Als je specifiek zegt wat je precies gaat doen kunnen we je misschien wel een hint geven.
hoe bedoel je niet achter een pc zitten?

ik wil gewoon een zon maken die van allerlei hoeken glinsterd of popetjes die automatisc bewegen, :*)

edit en natuurlijk ook programm's progrtameren!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 13:47 ]

Verwijderd

offtopic:
Alle zinnen beginnen met een hoofdletter...

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 13:46:
[...]

ik wil gewoon een zon maken die van allerlei hoeken glinsterd of popetjes die automatisc bewegen, :*)

Wat lief, maar zolang we niet weten WAT je voor programma's wilt kunnen maken, op welk OS en of je misschien wel webbased wil bezig zijn kan ik er niks anders over zeggen dan:

8)7

[ Voor 5% gewijzigd door supakeen op 08-02-2004 13:49 ]

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 15:45
Misschien kun je beter wat gaat lezen?
Webpagina's bouwen staat hier een hoop over.
Voor bewegende dingen kan je idd flash of swish gebruiken.
Of je maakt je eigen gifjes, kan ook nog.
Programmeren?
Wat wil je programmeren? Welke taal? Welk doel? Wat kan je?
Meer info is misschien wel handig. :)

Verwijderd

Topicstarter
zmn schreef op 08 februari 2004 @ 13:49:
[...]

Wat lief, maar zolang we niet weten WAT je voor programma's wilt kunnen maken, op welk OS en of je misschien wel webbased wil bezig zijn kan ik er niks anders over zeggen dan:

8)7
spelletjes onder win xp o me maalkt niet uit. Of een overclock programma voor men videokaart.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

[...]

Je kan het vergelijken met een boek. Je zegt nu: "Ik wil een boek schrijven over auto's!"

Onze vraag is: "In welke taal ga je schrijven? Nederlands? Engels?" En verder: Wat voor auto precies? Alleen een plaatjesboek? Of technische informatie over auto's?"

Jij zegt: "Plaatjes die kunnen bewegen". Dit kunnen avi's zijn, animated gif's, maar je kan ook eea voor elkaar krijgen met C++, etc.

Oftewel: Je zult iets concreter moeten worden en je moet niet verwachten dat je over een maand al iets moois hebt gemaakt. :) Hier gaat veel meer en meer tijd in zitten dan je denkt.

De dingen die jij nu noemt (overclockprogramma voor je videokaart en spelletjes onder Win XP) zijn niet de meest eenvoudige dingen om te maken, tenzij je op het niveau van galgje blijft, natuurlijk. :)

[ Voor 32% gewijzigd door gorgi_19 op 08-02-2004 13:54 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 15:45
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 13:50:
[...]

spelletjes onder win xp o me maalkt niet uit. Of een overclock programma voor men videokaart.
Wat voor spelletjes? De nieuwe Unreal? :P Of wat makkelijkers? Programmeren leer je niet in 2 dagen. Ben ook net begonnen en voordat je wat leukere spelletjes maakt ben je toch wel langer onderweg. :)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nou, je doet niet veel moeite om dit topic (begrijpelijk) te lezen en antwoord te geven op (voor jou) moeilijke vragen. Je kan het wel vergeten dat programmeren... daarvoor moet je namelijk lezen, lezen en nog eens lezen.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 11:14
gorgi_19 schreef op 08 februari 2004 @ 13:51:
[...]
Onze vraag is: "In welke taal ga je schrijven? Nederlands? Engels?"
Waarschijnlijk wordt een andere taal bedoelt als nederlands of engels :p

• gorgi_19

gorgi_19

martijnf schreef op 08 februari 2004 @ 13:54:
[...]

Waarschijnlijk wordt een andere taal bedoelt als nederlands of engels :p
Let op de vergelijking met het autoboek en niet 1 zin uit z'n context trekken graag. :)

[ Voor 11% gewijzigd door gorgi_19 op 08-02-2004 13:55 ]

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 11:14
crap idd * Vipertje feels stupid 8)7 verkeerd begrepen

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 18:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

met zo'n spelling hoop ik dat je een goeie debugger hebt 8)7

Maar idd, probeer eerst eens voor jezelf duidelijk te krijgen wat je nu wilt gaan doen, en ga dan evt. eens naar de bibliotheek, daar hebben ze hele mooie boeken met uitleg over programmeren, webpagina's etc. met tutorials en weet ik et allemaal.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 13:50:
[...]

:D
Grapjas.
Ik kijk hier regelmatig, en wat er hier voorbij komt kan voor mij net zo goed als Chinees zijn.

Ik weet wat C is, ik weet wat Assembly is, maar verder houd het echt op.
Atmelletjes proggen gaat nog wel, maar veel verder dan knipperende ledjes ben ik nog niet gekomen.

Zoek op internet naat tutorials van simpele dingen, 'hello world' ofzo, kijk wat het doet, en ga daar mee beginnen.

Een spelletje is al heel erg complex, probeer te beginnen met iets te programmeren dat een serie random getallen maakt en die op een volgorde zet, daarna kan je wel verder gaan.
Om meteen bewegende dingen te gaan programmeren in een 'normale' programmeertaal (C, Basic, Cobol) gaat om te beginnen wat te ver.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 08 februari 2004 @ 13:55:
[...]

Let op de vergelijking met het autoboek en niet 1 zin uit z'n context trekken graag. :)
Nou oke. Ik wil dus gaan programeren. Kan dit met een makelijk programma? Is er een tuturial voor gemaakt? (sorry voor men taalgebruik)

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 13:29

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Der zal toch wel een boek 'programmeren voor dummies' bestaan?

Les1: Wat is een string ;)

@lammie 2:
Koop/huur/leen een boek, Visual Basic of HTML voor beginners (oid).
Begin bij Hoofdstuk1 en ga verder met het boek.

Indien je het uit hebt, ga je weer op het www rondkijken voor meer ideeen.

[ Voor 59% gewijzigd door Tukk op 08-02-2004 13:59 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je je moerstaal niet eens normaal kunt typen dan kun je programmeren wel vergeten denk ik.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jemig wat een topic.
Topicstarter, kom eerst eens met een concrete vraag.
Programmeren is anno 2004 echt een vaag begrip.
Wil je webpagina's? Scripten? Windows programma's maken?
Vervolgens maar eens zoeken welke taal voor de taak het best geschikt is.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 13:57:
Nou oke. Ik wil dus gaan programeren. Kan dit met een makelijk programma? Is er een tuturial voor gemaakt? (sorry voor men taalgebruik)
Ja, er zijn tutorials. Genoeg tutorials. kijk maar eens in Google, met als zoekwoorden: JeProgrammeerTaal + Tutorial

Je krijgt dan een hele hoop hits. :) Blijft alleen nog de vraag over: Wat is een goede taal om mee te beginnen.. C en C++ lijken me bijvoorbeeld erg lastig; PHP / ASP zijn wat eenvoudiger te begrijpen, maar kunnen ook minder dan de eerder genoemde talen.

Is het geen probleem om webapplicaties te maken, dan kan je starten met PHP / ASP; beiden zijn naar mijn idee niet zo heel moeilijk om mee te starten en je kan al vrij snel een leuk resultaat krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 08-02-2004 14:03 ]

Verwijderd

Is c++ nou zoveel makkelijker dan de gewone visual basic ??
Ik heb er nu namelijk de gewone Visual Basic 6.0 opstaan en ik zou ook graag gaan programmeren. En dan bedoel ik een Vu meter voor winamp, ( gewoon voor op desktop dus niet via compoort of whatever ) een knightrider en van die dingen. En dat ik ze dan eventueel later via compoort aan ga sturen met wat electronica. Zijn hier geen tutorials voor ??

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:08

Exirion

Gadgetfetisjist

gorgi_19 schreef op 08 februari 2004 @ 14:00:
C en C++ lijken me bijvoorbeeld erg lastig; PHP / ASP zijn wat eenvoudiger te begrijpen, maar kunnen ook minder dan de eerder genoemde talen.
C/C++ en PHP/ASP met elkaar vergelijken is natuurlijk zoiets als een drumstel met een kameel vergelijken he :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 14:02:
Is c++ nou zoveel makkelijker dan de gewone visual basic ??
Ik heb er nu namelijk de gewone Visual Basic 6.0 opstaan en ik zou ook graag gaan programmeren. En dan bedoel ik een Vu meter voor winamp, ( gewoon voor op desktop dus niet via compoort of whatever ) een knightrider en van die dingen. En dat ik ze dan eventueel later via compoort aan ga sturen met wat electronica. Zijn hier geen tutorials voor ??
C++ lijkt me niet makkelijker dan Visual Basic. Integendeel.
Exirion schreef op 08 februari 2004 @ 14:03:
[...]

C/C++ en PHP/ASP met elkaar vergelijken is natuurlijk zoiets als een drumstel met een kameel vergelijken he :P
Ik ga eerder voor de vergelijking van Grijze Vos.. :P Als je een tekstje op je scherm wil toveren, als je het goede getal raadt, voldoen beiden, hoewel het in PHP eenvoudiger voor elkaar te krijgen is. Wil je een eigen OS schrijven, dan lijkt me PHP minder geschikt.. :P

[ Voor 37% gewijzigd door gorgi_19 op 08-02-2004 14:06 ]

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
[...]

Nah, eerder een auto met een fiets.
(je komt met beiden vooruit, maar de ene moet op het fietspad blijven ;))

[ Voor 13% gewijzigd door Grijze Vos op 08-02-2004 14:04 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Exirion schreef op 08 februari 2004 @ 13:58:
[...]

Als je je moerstaal niet eens normaal kunt typen dan kun je programmeren wel vergeten denk ik.
Dyslexie is geen reden om niet goed te kunnen programmeren.
Ze kunnen wel complex denken, maar het niet onder woorden brengen.
Programmeertaal is voor mij Chinees met al die rare onzinwoorden, maar eigenlijk moet je ze als legoblokjes zien waar je iets moois mee maakt.

Ik had op een gegeven moment zelfs een gastles van een medeleerling die HBO ging doen, maar van de MAVO afkwam omdat hij dyslexie had.
Hij heeft bij voorbeeld het plaatsbepaling met behulp van GSM-masten ontworpen. (ten minste, hij had er een voorbeeldje van meegenomen)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 14:14
Tukk schreef op 08 februari 2004 @ 13:57:
Der zal toch wel een boek 'programmeren voor dummies' bestaan?

Les1: Wat is een string ;)
Ja inderdaad bestaat dat boek. Dit boek is alleen Basic maar om te beginnen in dat vrij leuk. Verwacht hier niet te veel van!

Burp

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:12
ik ben een paar jaartjes geleden begonnen met visual basic 4 programmeren, geleerd uit zo'n academic-service boek (rood/geel/wit) visual basic 3. Dat beviel erg goed, en ik kan me nu heel aardig redden met vb4 en asp. Ik kon al wel wat klooien met qbasic enzo voor ik daarmee begon, dus dat kan meegespeeld hebben, maar vb is echt een aanrader voor het beginnen met programmeren.

[ Voor 4% gewijzigd door zeekoe op 08-02-2004 14:23 ]

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:03
Resistor schreef op 08 februari 2004 @ 14:03:
Dyslexie is geen reden om niet goed te kunnen programmeren.
Dyslexie is ook geen reden om niet fatsoenlijk te kunnen schrijven. Zoals je al zegt beïnvloed dyslexie het vermogen om zorgvuldig en gestructureerd te werken niet. Een dyslect kan met een woordenboek en het toepassen van wat eenvoudige grammaticaregels een prima stuk tekst schrijven. Ik heb uitstekende stukken tekst gelezen, geschreven door dyslecten.

Dyslexie heeft alles te maken met schriftelijk taalgevoel en is dus geen excuus om een simpele regel als "begin elke zin met een hoofdletter" te negeren. Het is dan ook allesbehalve een synoniem voor "slordig werken". Systematisch en zorgvuldig te werk gaan is bij programmeren echter van kritiek belang; ik vind de opmerking dan ook terecht dat iemand die niet eens de zorgvuldigheid kan opbrengen om een natuurlijke taal netjes te schrijven, maar beter van programmeertalen af kan blijven.

Verwijderd

ik ben net eens bezig geweest met visual basic ( standaard exe file ).
Nu heb ik dus een Project form waarom ik shape's in de vorm van blokjes heb getekent en ik heb ze LED genoemt ( led1,2 enz ) en nu heb ik dus in het form dit ingetikt :

Private Sub Form_Load()
A = 0
If A < 1 Then LED1 = False
End Sub

Maar nu loopt hij vast op LED1 =
Hoe kan ik die shape nou onzichtbare maken ?? welke commando moet ik dan gebruiken ?

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:12
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 14:48:
ik ben net eens bezig geweest met visual basic ( standaard exe file ).
Nu heb ik dus een Project form waarom ik shape's in de vorm van blokjes heb getekent en ik heb ze LED genoemt ( led1,2 enz ) en nu heb ik dus in het form dit ingetikt :

Private Sub Form_Load()
A = 0
If A < 1 Then LED1 = False
End Sub

Hoe kan ik die shape nou onzichtbare maken ?? welke commando moet ik dan gebruiken ?
Ik snap niet echt wat je bedoelt maar iets onzichtbaar maken doe je met xxx.visible = false

Verwijderd

cls schreef op 08 februari 2004 @ 14:54:
[...]

Ik snap niet echt wat je bedoelt maar iets onzichtbaar maken doe je met xxx.visible = false
ik wil als het waren de "led" aan en uit laten gaan en met de manier van if a > 10 then led30 = " en dan het gedeelte om de led aan te zetten".

is het mogelijk om te zeggen van " if a > 1 then led 1 = true else false"
dus dat de led aangaat als A hoger is als 1 en als hij lager is als 1 dat hij dan uit gaat ??

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 14:58 ]

• vogeltje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08-2025
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 14:48:
ShapeName.Visible = False / ShapeName.Visible = True

[ Voor 6% gewijzigd door vogeltje op 08-02-2004 14:58 ]

binnenkort een hele dikke casemod :P

• gorgi_19

gorgi_19

Erhm.. Wat is LED? Een object? Een string? Een integer? En vooral: weet VB dat?

En VB kent ook nog zoiets als arrays; geen idee of VB6 ook al iets kent als Hashtables. Om led1 t/m led30 aan te maken, lijkt me niet echt een goede werkwijze.

Verwijderd

Ikzelf ben ook begonnen met Visual Basic 5. Ondertussen een redelijk futiele taal, maar toentertijd heb ik er veel aan gehad. De programmeerbasis (variabelen, loops, classes, functies, parameters, enz.) is belangrijker dan de taal die je kiest om mee te beginnen. Bij mij op school merk ik dat nu ook. Zelfs computerleken krijgen Java voorgeschoteld op zo'n manier, dat ze zich alleen kunnen redden met copy & paste. Zelfs overstappen naar de simpele taal PHP is dan al een probleem. Als mensen 'Hello world' op het scherm krijgen, wil dat nog niet zeggen dat ze snappen waarom dat er staat en hoe dat er is gekomen. Voor een beginner zijn de achterliggende basisbeginselen imho belangrijker dan het feit dat een gekopieerd stukje code uit een tutorial werkt.

Ga dus voor het Programmeren voor Dummies boek en leer de eigengemaakte basis toepassen in 'n willekeurige taal. Om met het voorbeeld van gorgi_19 mee te gaan; voordat je een boek gaat schrijven in een willekeurige taal leer je eerst letters lezen en schrijven. Ook basisregels zoals interpunctie en hoofdlettergebruik zijn bij het schrijven van een boek belangrijk, ongeacht welke taal. Begin daar dus ook mee in het programmeergeheel.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

-- edit: antwoord weggehaald omdat er al 2x een antwoord is gegeven en 3x is gewoon te veel van het goede --

[ Voor 90% gewijzigd door nIghtorius op 08-02-2004 15:00 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

- niet meer nodig -

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 15:18 ]

Verwijderd

vogeltje schreef op 08 februari 2004 @ 14:57:
ShapeName.Visible = False / ShapeName.Visible = True
Genoeg demonstratie toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 15:07:
[...]
Genoeg demonstratie toch?
Jah ik heb het gevonden nu
ik moest van LED1 => LED1(0) maken
thanks voor de hulp :D

Verwijderd

Ergo, begrip van basisbeginselen, in dit geval de array, is dus 't belangrijkst 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 15:14 ]

Verwijderd

zoveel reacties op zo`n vraag verdien je helemaal niet ...zoek zelf is wat (en vooral wat je nou eigenlijk precies wil!)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 15:16:
zoveel reacties op zo`n vraag verdien je helemaal niet ...zoek zelf is wat (en vooral wat je nou eigenlijk precies wil!)
Ja sorry maar als ik ga zoeken op bv google dan kom ik op de geavanceerderde tutorials uit. En ik wil alleen wat kleine dingen maken en geen grote programma's dus om nou hele dagen te zoeken op een tutorial waarin het commando staat ( en dat ik nog niet eens weet dat ik moet zoeken naar dat commando ). Dit zou ik dus nooit gevonden hebben. Ik ben dus blij dat jullie mij hebben geholpen.

En ik wou gewoon een looplichtje maken zoals ik al gezegt had dus hoef je je niet direct zo op te winden

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 15:27 ]

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
kwestie van de juiste keywords gebruiken

klink ook een beetje als huiswerkopdracht

[ Voor 38% gewijzigd door pkouwer op 08-02-2004 15:30 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:13
Ach, je kunt in beide een "Hello World" programma maken B).

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Hum ja ik kan hier nog wel een heel verhaal gaan typen maar ik denk dat 44 replies het wel duidelijk maken :X

Lees Welkom in P&W: FAQ en Beleid *updated: 26-01* even door over waarom dit niet helemaal de bedoeling is ;)

Professionele website nodig?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.