Toon posts:

CDwr is slave? Ik heb maar 1 cd drive?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Mijn systeem heeft 2 hdd, 1 van 80 (master) en 1 van 40 (slave). Mijn CD rom is volgens mijn bios ook een slave.
Ik heb ooit gelezen dat wanneer je op 1 kabel alleen de masters verbindt en op 1 kabel alleen de slaves dat dit sneller is, klopt dit?
Nu heb ik namelijk mijn beide schijven op 1 kabel, dus master en slave op 1 kabel en mijn cd-writer op een aparte.... hoe moet ik dit oplossen?

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:38

JustDutch

was ambtenaar :)

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 10:30:
Hoi,

Mijn systeem heeft 2 hdd, 1 van 80 (master) en 1 van 40 (slave). Mijn CD rom is volgens mijn bios ook een slave.
Dat komt wel vaker voor en is op zich geen probleem. Je hebt de Cdrom, of met een jumper als slave ingesteld, of op de IDE-kabel op de slavepositie geprikt en de cd-rom op cable select gezet.
Ik heb ooit gelezen dat wanneer je op 1 kabel alleen de masters verbindt en op 1 kabel alleen de slaves dat dit sneller is, klopt dit?
2 masters op 1 kabel? Nee, dit gaat niet werken. Als je 2 devices op een IDE kabel zet dan is er altijd 1 master en 1 slave.
Nu heb ik namelijk mijn beide schijven op 1 kabel, dus master en slave op 1 kabel en mijn cd-writer op een aparte.... hoe moet ik dit oplossen?
Je hoeft in principe niets op te lossen. Het kan sneller zijn als je HD1 alleen als master op IDE1 aansluit en HD2 als master en CDrom als slave op IDE2 aansluit. Maar dit staat vast ook wel in de FAQ.
OM FAQ / Beleid

[ Voor 6% gewijzigd door JustDutch op 08-02-2004 10:39 ]

Forza Mucca

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Niet. Dat verhaal van je over 2 masters/slaves op 1 kabel is pure onzin, dat gaat nml niet eens werken :P

Het hele master/slave concept zorgt er nou juist voor dat er 2 apparaten op 1 kabel kunnen worden aangesloten, zodat ze niet beiden hetzelfde ontvangen van de controller dus ;)
Dat je CDr in zn eentje op een kabel zit en toch slave is is heel goed mogelijk, kan je gewoon instellen met een jumpertje achterop de drive. Dit is alleen geen **** sneller en t maakt dan ook echt he-le-maal niks uit...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het enige verschil is dat de Master voorrang krijgt boven de Slave wanneer ze beiden op exact dezelfde moment worden aangeroepen. Dat is ook de reden dat men aanbeveelt dat de CD/DVD branders het beste op Master gezet moeten worden, zodat ze een zo constant mogelijk datastroom aangevoerd krijgen. Dit geldt natuurlijk alleen wanneer je nog een tweede apparaat op eenzelfde kanaal hebt hangen, anders doet het er inderdaad niet toe of het op Master of Slave staat.