Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2x16MB EDO geheugen samen te voegen tot 1x32MB?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deur63
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 22:27
hoihoi,

ik heb hier een enorme hoeveelheid 16MB EDO's liggen, en nou vroeg ik me af of het mogelijk is 2 modules van 16MB op te offeren en daar 1tje van 32 van te maken.
Een aantal van die modules hebben aan beide zijden plaats voor IC's, maar zijn maar aan 1 kant besoldeerd.

Is het mogelijk er een 32MB module van te maken, of gaat dit nooit werken? :?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:52
Nee, je moet wel hele dure speciale appratuur hebben wil je dit wezenlijk maken :). En waarschijnlijk zal de andere kant van de pennetjes gaan smelten als je het te lang doet. Ook kan het intern kapot gaan , als je het te lang doet (door het vele warmte wat vrij komt ;) ).

Verwijderd

Een apple kan flink wat geheugen stokkeren, hebben 8 banken ofzo meen ik :o
Maar de poging om 2 laten te versmelten tot 1 lat lijkt me niet te kunnen zonder gebruik te maken van deugdelijk materiaal.

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Als je een enorme hoeveelheid hebt, give it a shot :) Volgens mij is elke chip apart geadresseerd, dus zal het niet gaan werken. Maar probeer het gewoon. Niet geschoten is alijd mis zal ik maar zeggen :P

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• deur63
Bolk schreef op 08 februari 2004 @ 02:12:
Als je een enorme hoeveelheid hebt, give it a shot :) Volgens mij is elke chip apart geadresseerd, dus zal het niet gaan werken. Maar probeer het gewoon. Niet geschoten is alijd mis zal ik maar zeggen :P
maar als iedere chip apart geadresseerd is, waarom dan een dubbelzijdige print maken?
op die modules zitten wel 4 plaatsen voor weerstanden (/doorverbindingen) en 2 zijn doorverbonden met weerstanden van 0ohm.

heeft iemand enig idee waar die plekkies voor dienen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je hiermee aan de gang gaat zorg dan wel dat de chippies van dezelfde snelheid en grootte zijn.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:43
In theorie zou het best mogelijk kunnen zijn: wanneer het PCB van de DIMM over de juiste traces beschikt om de nieuwe chips op te solderen en je doet dit goed dan zal de geheugencontroller de chips zien en ze ook kunnen adresseren (met een SPD hoef je toch geen rekening te houden want die hadden ze nog niet ten tijde van EDO).
Maar de crux is, zoals al gezegd, de chips te verwijderen en te plaatsen. Dit gaat je vast niet lukken met een simpele soldeerbout :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Abbadon schreef op 08 februari 2004 @ 09:32:
In theorie zou het best mogelijk kunnen zijn: wanneer het PCB van de DIMM over de juiste traces beschikt om de nieuwe chips op te solderen en je doet dit goed dan zal de geheugencontroller de chips zien en ze ook kunnen adresseren (met een SPD hoef je toch geen rekening te houden want die hadden ze nog niet ten tijde van EDO).
Maar de crux is, zoals al gezegd, de chips te verwijderen en te plaatsen. Dit gaat je vast niet lukken met een simpele soldeerbout :P
Helemaal mee eens! Iedereen kent die wekkeradio's etc. wel met gigantische open ruimtes, die bij superieure modellen wel gebruikt wordt. K denk dat dit ook wel eens zo kon zijn bij geheugen.
K wens je iig veel succes!

• deur63
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 09:34:
[...]

Helemaal mee eens! Iedereen kent die wekkeradio's etc. wel met gigantische open ruimtes, die bij superieure modellen wel gebruikt wordt. K denk dat dit ook wel eens zo kon zijn bij geheugen.
K wens je iig veel succes!
Een aantal van die EDO modules hebben best wel behoorlijk wat ruimte tussen de IC's. een beetje kleine soldeerbout moet daar makkelijk tussen passen.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

Toch wordt het een eindeloos gehannes met litze en desoldeerstations. Als je nou echt tijd teveel hebt kun je het proberen, maar het lijkt me persoonlijk niet zinnig er een dag (of 2) aan op te offeren.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

• Nutser
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02-2021
Bolk schreef op 08 februari 2004 @ 02:12:
Idd , en als je het gelukt is laat het ff weten :)

en ook als het niet gelukt is , kan je meschien eens wat screenies online zetten ofzo , met het eindresultaat :)

s6

alles wat niet zo mooi is , kan toch weer heel mooi zijn voor andere dingen :x

Verwijderd

Ik kan mij vaag herinneren dat er wel adapters waren om inderdaad 2 dimms samen te voegen....

Het moet gewoon kunnen met een soldeerbout hoor, maar dan lijkt mij een speciaal IC- soldeertipje wel handig ,zo eentje die alle pootjes tegelijk warm maakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 17:07 ]

Verwijderd

zoiets soms.... nu nog effe verder zoeken naar het juiste type...

Afbeeldingslocatie: http://www.ccr-computerclub.de/lam2/simm_div/sts_2.gif
http://www.ccr-computerclub.de/lam2/simm_div.htm

of
Afbeeldingslocatie: http://www.homestead-products.com/simtree/s148f.jpg

http://www.homestead-products.com/simtree.htm

lange leve Google....

http://www.google.nl/sear...nl&btnG=Google+zoeken&lr=

life is easy, if you just don't wait....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 18:00 ]

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11 16:42
Dat zijn adapters om van 4 of 8 30pins geheugens 1 72 pins module te maken, daar heeft de TS dus weinig aan ...

En ik heb nog nooit adapters gezien om van meerdere 72 pins modules 1 te maken ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• deur63
zoals Nutser al zegt, ik ga het gewoon eens proberen. ik heb alleen niet zo'n bout om alle pootjes tegenlijk te verwarmen, maar daar bedenk ik wel wat op.
ik denk dat ik vrijdag eens een poging waag.
wish me luck.

Verwijderd

Chemist schreef op 11 februari 2004 @ 18:57:
Dat zijn adapters om van 4 of 8 30pins geheugens 1 72 pins module te maken, daar heeft de TS dus weinig aan ...

En ik heb nog nooit adapters gezien om van meerdere 72 pins modules 1 te maken ...
--->
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 18:00:
zoiets soms.... nu nog effe verder zoeken naar het juiste type...
......

• deur63
vandaag is het er toch van gekomen, ik heb de soldeerbout weer uit de la getrokken en ben begonnen met solderen.
een ding moet ik zeggen: WOW wat is dat een irritant werk... eens maar nooit meer.
ik heb een paar fotootjes gemaakt van het resultaat.

enne, reactie op koraks' bericht:
koraks schreef op 08 februari 2004 @ 11:36:
Toch wordt het een eindeloos gehannes met litze en desoldeerstations. Als je nou echt tijd teveel hebt kun je het proberen, maar het lijkt me persoonlijk niet zinnig er een dag (of 2) aan op te offeren.
een dag of twee is wel erg lang. ik heb et klaargespeeld in 5 uur, met 1 uur pause erin. valt dus toch nog wel redelijk mee.
verder heeft et ongeveer een halve meter litze gekost en een lading soldeer.

de pics (ong. 1MB totaal):

Zo zagen de er origineel uit (deze pic is pas genomen nadat ik aan het solderen ben geslagen. is dus niet de originele module, maar een vergelijkbare):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deur63/EDOgedoe/EDO-8.jpg

De lege EDO module ligt hier boven (is wel vanzelfsprekend :P) en de (nu dus) 32MB module ligt onderen. De door mij gesoldeerde kant is zichtbaar (die C's zien er in het echt een stuk beter uit. de soldeer glanst nogal):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deur63/EDOgedoe/EDO-3.jpg

Hier met de originele kant zichtbaar (I know, stikkertje klopt nie):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deur63/EDOgedoe/EDO-4.jpg

Hier het onderaanzicht van de module. de bovenkant heb ik gesoldeerd (ja, ik weet het, ik ben geen soldeerkunstenaar, het ziet er nogal amateuristisch uit):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deur63/EDOgedoe/EDO-9.jpg

En nog een (bovenaanzicht deze keer):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deur63/EDOgedoe/EDO-5.jpg

de overblijfselen van de donor 16MB:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deur63/EDOgedoe/EDO-6.jpg

Morgen komt m'n nieuwe (/ouwe) pctje, en dan zal ik de module eens testen. als ie et doet maak ik wat screenshots van et beeld.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-11 20:40

Sosabowski

nerd

Als dit werkt heb je echt mazzel en veel guluk. Toch gaaf dat je het probeerd. Ik ben bebieuwd of het gaat werken.

Iorgie gokt 10% kans dat het werkt. ;)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• ZombieExtreme
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:47
als jij nu nog blijft zeuren onder onze stage dat je niet kan solderen dan krijg je een mep manne, constant moet ik solderen omdat jij het niet kan, en nu flans je ff een EDO dimmetje in elkaar met die dikke bout van stage ;)

Maar morgen ben je dus weer terug bij onze opdracht ? of moet je nog wat andere dingen doen ? Mn versterker werkt ook :*) dus we kunnen eventueel aan ons I2C project gaan werken :P

In ieder geval tot morgen en ik hoop maar dat je RAM het doet anders heb je een halve stage dag verkloot.

• deur63
ZombieExtreme schreef op 12 februari 2004 @ 21:46:
als jij nu nog blijft zeuren onder onze stage dat je niet kan solderen dan krijg je een mep manne, constant moet ik solderen omdat jij het niet kan, en nu flans je ff een EDO dimmetje in elkaar met die dikke bout van stage ;)

Maar morgen ben je dus weer terug bij onze opdracht ? of moet je nog wat andere dingen doen ? Mn versterker werkt ook :*) dus we kunnen eventueel aan ons I2C project gaan werken :P

In ieder geval tot morgen en ik hoop maar dat je RAM het doet anders heb je een halve stage dag verkloot.
tuurlijk werkt ie (al worden m'n kansen nogal klein ingeschat ;) ).
morgen isset natuurlijk de hele halve dag een jouw/ons I2C project werken.
puik werk trouwens dat je versterker werkt.

• Abbadon
OMG, je hebt nog echt zitten solderen ook! :D Wat een werk zeg. Ben wel benieuwd :P

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:25

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Hulde als ie goed door memtest komt.

Je kan ze ook nog in (brother oa) printers frutten.

Verwijderd

0.1% dat het werkt...

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:21

Lief Adje

Love is in the air

hmm jammer dat dit topic er niet eerder was, op me oude stage hadden we namelijk een bak met wel 200 oude simms >:)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 18:25
ok heb je het nou al getest of niet??

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je moet em wel samen met nog een 32MB SIMM testen, pentiums vreten SIMMs altijd per 2.

* _JGC_ ruikt werk aan de winkel ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op 14 februari 2004 @ 00:32:
Je moet em wel samen met nog een 32MB SIMM testen, pentiums vreten SIMMs altijd per 2.

Pentiums vreten datgene wat hun northbridge ze voorschotelt. Er zijn wel degelijk Pentium chipsets die met een enkele 72p SIMM willen draaien. Hopeloos traag, dat wel, maar ze draaien. ALi Aladdin IV staat dit bijvoorbeeld toe :z

Oslik blyat! Oslik!

• deur63
_JGC_ schreef op 14 februari 2004 @ 00:32:

Pentiums vreten SIMMs idd per 2, maar m'n 486 vreet ze ook per stuk. het nadeel is dat dat moederbord daarvan overleden is, maar een nieuw is onderweg (zou maandag aan moeten komen).
Ik heb die module trouwens wel getest in me P1 120Mhz, samen met nog een van 32MB (gisteren gekregen). maar de resultaten waren teleurstellend, de hele PC deed geen zak. Ik moet die PC sowieso niet, als er al 1 bitfout in het ram zit doet die pc al nix. daar komt ook nog bij dat die EDO sockets brak zijn. Ik moest een doorverbinding maken om te selecteren hoe groot de module is (pin 68 aan ground), maar die doorverbinding zit precies waar het plastic van de socket zit, dus die module ging er amper in.

Ik wacht dus gezellig op me 486 en test em daar eens in. als ie het daar ook niet doet ga ik maar eens wat meten... meten is weten :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

deur63 schreef op 14 februari 2004 @ 11:52:
[...]

Pentiums vreten SIMMs idd per 2, maar m'n 486 vreet ze ook per stuk. het nadeel is dat dat moederbord daarvan overleden is, maar een nieuw is onderweg (zou maandag aan moeten komen).
Ik heb die module trouwens wel getest in me P1 120Mhz, samen met nog een van 32MB (gisteren gekregen). maar de resultaten waren teleurstellend, de hele PC deed geen zak. Ik moet die PC sowieso niet, als er al 1 bitfout in het ram zit doet die pc al nix. daar komt ook nog bij dat die EDO sockets brak zijn. Ik moest een doorverbinding maken om te selecteren hoe groot de module is (pin 68 aan ground), maar die doorverbinding zit precies waar het plastic van de socket zit, dus die module ging er amper in.

Ik wacht dus gezellig op me 486 en test em daar eens in. als ie het daar ook niet doet ga ik maar eens wat meten... meten is weten :P
Reken er maar niet op dat het daarin gaat werken. Deze 72p SIMM lijkt verdacht op een EDO module. 486jes willen daar bijna nooit mee werken, die slikken enkel FP (muv enkele erg zelden geziene chipsets uit medio jaren '90). Probeer anders een Pentium mobo met een Aladdin IV chipset te regelen, dan kun je wel met een Pentium een enkele SIMM testen.

Oslik blyat! Oslik!

• deur63
dion_b schreef op 14 februari 2004 @ 12:05:
[...]

Reken er maar niet op dat het daarin gaat werken. Deze 72p SIMM lijkt verdacht op een EDO module. 486jes willen daar bijna nooit mee werken, die slikken enkel FP (muv enkele erg zelden geziene chipsets uit medio jaren '90). Probeer anders een Pentium mobo met een Aladdin IV chipset te regelen, dan kun je wel met een Pentium een enkele SIMM testen.
Ik heb wat piccies geregeld van het mobo wat ik heb, en er heeft EDO (4x16MB 60ns) opgezeten, en dat werkt gewoon. Maar je hebt gelijk wat betreft het EDO/FPM gedoe. in heb boekkie staat (en ook op die site waar ik die plaatjes heb gevonden) dat ie maximaal 128MB FPM ondersteunt. Toch werkt EDO gewoon ook, maar dat zal ie dan ook wel op 70ns gebruiken, niet de maximale snelheid dus.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deur63/EDOgedoe/km-s4-1.jpg

en:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deur63/EDOgedoe/km-s4-1(2).jpg

source: http://motherboards.mbarron.net/models/486pci/km-s4-1.htm

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

deur63 schreef op 14 februari 2004 @ 12:35:
[...]

Ik heb wat piccies geregeld van het mobo wat ik heb, en er heeft EDO (4x16MB 60ns) opgezeten, en dat werkt gewoon. Maar je hebt gelijk wat betreft het EDO/FPM gedoe. in heb boekkie staat (en ook op die site waar ik die plaatjes heb gevonden) dat ie maximaal 128MB FPM ondersteunt. Toch werkt EDO gewoon ook, maar dat zal ie dan ook wel op 70ns gebruiken, niet de maximale snelheid dus.
60/70ns staat los van EDO/FP- je kunt hem dus rustig op 60ns laten aanspreken als FP. De SiS 496 is idd een van de laatste 486 chipsets en kan in theorie wel met EDO overweg :)

Let op de 'in theorie'- ik heb er drie planken mee gehad waarvan twee het prima deden met EDO en de derde er niets mee te maken wilde hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 22:54

Blauw

De Schreeuw

Als dit mogelijk was geweest, dan hadden we dat toch allang geweten?

• deur63
Jozzz schreef op 14 februari 2004 @ 13:19:
wat geweten?

Verwijderd

Jozzz schreef op 14 februari 2004 @ 13:19:
Niet als niemand het ooit geprobeerd heeft...

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

We wachten dus gewoon op zijn 486
Eerst physish erop wachten
en dan nog eens wachten tot dat ding klaar is met testen :p

Maar mooi project
hoopt dat het werkt,
maar verwacht het niet :(

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overigens heb ik sinds gisteren een professionele SIMM tester tot m'n beschikking. Mocht geen PC willen booten met die reep dan zou ik nog met mijn geval kunnen kijken of te achterhalen valt exact waar het foutgaat :)

Oslik blyat! Oslik!

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:57

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Dit is zeer zeker zeer interessant :D

Ben benieuw of het gaat werken (heb eventueel ook nog wel een mobo voor je :P)
Kan het wel es meegeven aan ZombieExtreme

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

Verwijderd

ok na al die verhalen ik trek mijn 0.1 % in...

maak er maar 0.01% van :p

maar tis leuk geprobeerd

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 13:39 ]

• joon
  • Laatst online: 23-11 18:25
juist ja,

inmiddels is het al dinsdag en nogsteeds niets over dat geheugen dat je maandag ging testen in je 486 bak :X

Verwijderd

hij schaamt zich omdat hij 4 uur lang heeft zitten solderen en vervolgens zijn hele pc + monitor opblies en ook de stroom in de hele wijk uitviel

(grapje :) )

• deur63
joon schreef op 17 februari 2004 @ 18:22:
juist ja,

inmiddels is het al dinsdag en nogsteeds niets over dat geheugen dat je maandag ging testen in je 486 bak :X
ja, vertraging... ik heb het moederbord gekregen, en je raad et nooit... Hij vreet geen EDO, alleen maar FPM. klere bord :(.
ik had er 2x16 mb ingeplugd. kreeg ik een of andere vage error, verder deed ie geen zak.
leuk dus.

ik heb m'n 32MB erin geduwd samen met 4mb FPM. hij doet in ieder geval wel iets, de pc geeft aan dat er 12288kb in zit. bagger dus. ik ga morgen nog eens checken of ik em kan fixen.

[ Voor 18% gewijzigd door deur63 op 18-02-2004 19:49 ]

• deur63
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 13:38:
ok na al die verhalen ik trek mijn 0.1 % in...

maak er maar 0.01% van :p

maar tis leuk geprobeerd
Ik heb nog 1 doorverbinding weggehaald (selectie v/d capaciteit), en em in me 486 gestopt.
ik zet em aan, en wat denk je? 32MBtjes geheugen, geen errors of wat dan ook :) .
Ik had van Navi 0,01% kans gekregen, en voor mij was dat genoeg. :) yessss

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:07

klown

geek

deur63 schreef op 20 februari 2004 @ 23:38:
[...]

Ik heb nog 1 doorverbinding weggehaald (selectie v/d capaciteit), en em in me 486 gestopt.
ik zet em aan, en wat denk je? 32MBtjes geheugen, geen errors of wat dan ook :) .
Ongelooflijk _/-\o_
Respect! _/-\o_
ik had het ook niet verwacht

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]

Nou, ik heb het topic helemaal gelezen, écht respect! _/-\o_
Het idee en de perfectie uitvoering, gewoon su-per! :)

T.net gallery | V&A ads

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Feli, dit is idd een voorbeeld van het betere soldeer- en tweakwerk :D

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Komt ie ook door een memtest heen?

Dit is echt wel uber zeg, maar je ram PCB moet er dus wel op voorbereid zijn.

• danslo
  • Laatst online: 11:59
OMG, ik had echt nooit verwacht dat dat ding het zou doen, jij pwnt man :D

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 02:10:

Dat zijn bijna alle 16MB non-parity SIMMs- 8 chips op een kant en de traces voor nog eens 8 op de andere. Mocht je zin hebben om te zitten solderen zijn de PCBtjes ervoor dus zo gevonden :P

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
[...]

Woei! :P

Nice soldeerjob :7

• Pakjebakmeel
  • Laatst online: 20-11 15:14
2 woorden : OMG en respect :9~

edit:
4 dus zie ik :P

[ Voor 41% gewijzigd door Pakjebakmeel op 21-02-2004 10:25 ]

• deur63
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 02:10:

Zeker komt ie door de memtest, windows boot ook gewoon, en loopt perfect.

zelfs mij verbaast het dat het werkt.

en idd, da's zo'n dubbelzijdige PCB die maar aan een kant besoldeerd was. Ik had 2 van diezelde modules, en nu dus maar eentje ;)

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:16
HMMMMM, that's cool. >:)
Zou dit ook te doen zijn met dimm reepjes????? :P

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Oh My God!
Knap gedaan! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Frietsaus op 21-02-2004 10:47 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

WOW respect man, ik heb dit topic vanaf begin gevolgd en was heel benieuwd.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Deur63 = über-tweaker!!!

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Part
  • Laatst online: 24-11 18:33

Part

Helemaal niets.....

een dag of twee is wel erg lang. ik heb et klaargespeeld in 5 uur, met 1 uur pause erin. valt dus toch nog wel redelijk mee.
verder heeft et ongeveer een halve meter litze gekost en een lading soldeer.
Waarom zo moeilijk doen als het ook in 5 minuten kan.
Je kan beter een klein gasbrandertje in penformaat gebruiken.
In 1 a 2 seconde verwarm je rondom alle soldeer verbindingen en geef je een tik tegen het simmetje. De chip valt er dan van zelf af. Voordeel is dat de chip minder heet word. (als je het goed doet)
Vast solderen gaat ongeveer op de zelfde mannier.
Soldeer eilandjes vertinnen.
Chip er op zetten.
In 1 a 2 sec met de brander rond om gaan en klaar.

Ik heb ooit nog eens bij een bedrijf gewerkt waar ze dit ook deden maar dan met heete lucht.
De 32mb simms waren zo duur dat het loonde de 16mb simms om te bouwen.

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21
Stoer man! Goed dat je dat zomaar voor elkaar krijgt. Goed ideetje voor als de verveling hier weer toeslaat :+

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wordt ik wakker zie ik dit! :) :)
Ha goed zeg, ik ben dus niet de enige die het geprobeerd heeft.
Doordat die memory 32MB vroeger zo duur en later was er een dag dat ik ook een handje vol 16mb's had heb ik het ook eens 16=>32 gesoldeerd.

Goed gedaan gozer het is best wel lastig , vooral tussen 2 blokjes.
maar waar een wil is ....

Tweak!

Verwijderd

cruger schreef op 21 februari 2004 @ 10:55:
Wordt ik wakker zie ik dit! :) :)
Ha goed zeg, ik ben dus niet de enige die het geprobeerd heeft.
Doordat die memory 32MB vroeger zo duur en later was er een dag dat ik ook een handje vol 16mb's had heb ik het ook eens 16=>32 gesoldeerd.

Goed gedaan gozer het is best wel lastig , vooral tussen 2 blokjes.
maar waar een wil is ....
foto.. foto.... foto... ;)
Het wordt nog leuker hier ;)
PS: knap werk overigens met zulke gevoelige chipjes...

• Toink
  • Niet online
De shít! JIJ bent echt een bikkel. Dit is echt een gave tweak die je hier uithaalt. Ik had nooit durven geloven dat dit jou zou lukken!

• deur63
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 11:59:
[...]
foto.. foto.... foto... ;)
[...]
voila, foto's

de eerste 2 zijn foto's van de module in me project pctje. en ja, de behuizing die je ziet is van karton.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deur63/EDOgedoe/na-edo-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deur63/EDOgedoe/na-edo-2.jpg

bios vreet em...
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deur63/EDOgedoe/na-edo-3.jpg

en ook HIMEM heeft geen problemen. als er bitfouten in het ram zitten begint himem er over te zeuren.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deur63/EDOgedoe/na-edo-4.jpg

offtopic:
pics & specs van de project pc zijn te vinden op: http://www.Am5x86.tk

[ Voor 4% gewijzigd door deur63 op 22-02-2004 12:02 ]

Verwijderd

errug mooi...... complimenten.
nu .... cruger nog.....

• cruger
  • Niet online
wil ik wel maar het zo lang geleden dat mijn simmen al niet meer bestaan.

o en met sdram lijkt het me echt moeilijk daar dat smd chippies zijn.
misschien met die hetelucht techniek..

goed gedaan deur63 :)

[ Voor 8% gewijzigd door cruger op 21-02-2004 15:38 ]

Tweak!

• deur63
cruger schreef op 21 februari 2004 @ 15:36:
wil ik wel maar het zo lang geleden dat mijn simmen al niet meer bestaan.

o en met sdram lijkt het me echt moeilijk daar dat smd chippies zijn.
inderdaad SMD chippies, het loskrijgen lukt je vast wel, maar het vastmaken is het probleem. je moet zorgen dat je die poten niet aan elkaar soldeerd, en dat is mij betrekkelijk vaak overkomen.

• cruger
  • Niet online
met de huidige prijzen van geheugen, is het niet meer de moeite waard om zo'n avontuur aan te gaan met smd.
maar wel stoer als het iemand lukt, het is hetzelfde principe als dram

ps
ik heb wel foto's van m'n eigengemaakte buizen versterker en gemodificeerde cd80 cdspeler.

[ Voor 23% gewijzigd door cruger op 21-02-2004 15:53 ]

Tweak!

Verwijderd

ok..ok respect :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als dat ding nu ook nog door memtest86 heenkomt ben je helemaal tha master \o/

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:13
_JGC_ schreef op 21 februari 2004 @ 19:27:
Als dat ding nu ook nog door memtest86 heenkomt ben je helemaal tha master \o/
deur63 schreef op 21 februari 2004 @ 10:37:
Zeker komt ie door de memtest, windows boot ook gewoon, en loopt perfect.
zelfs mij verbaast het dat het werkt.
nou, dat is ie dus :)
gefeliciteerd trouwens!
doet niet iedereen je na :+

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• sebastius
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gefeliciteerd! Leuke upgrade, leuk gedaan ook.

* sebastius heeft ook weer een idee voor de bakken met edo's die hij nog heeft.

• sebastius

sebastius

cruger schreef op 21 februari 2004 @ 15:52:
met de huidige prijzen van geheugen, is het niet meer de moeite waard om zo'n avontuur aan te gaan met smd.
maar wel stoer als het iemand lukt, het is hetzelfde principe als dram

ps
ik heb wel foto's van m'n eigengemaakte buizen versterker en gemodificeerde cd80 cdspeler.
Gelukkig zijn EDO's nauwelijks meer verkrijgbaar en stukken duurder dan modern DDR geheugen.

• deur63
sebastius schreef op 21 februari 2004 @ 23:36:
Gefeliciteerd! Leuke upgrade, leuk gedaan ook.

* sebastius heeft ook weer een idee voor de bakken met edo's die hij nog heeft.
:D heb je ook nog bakken vol tijd?8)7

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sebastius schreef op 21 februari 2004 @ 23:37:
[...]

Gelukkig zijn EDO's nauwelijks meer verkrijgbaar en stukken duurder dan modern DDR geheugen.
Dat durf ik te betwijfelen....

* dion_b koopt op iedere beurs waar ze te krijgen zijn kilozakken SIMMs (alles van 30p tot 200p) voor EUR 10 :+

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 22 februari 2004 @ 01:10:
[...]

Dat durf ik te betwijfelen....

* dion_b koopt op iedere beurs waar ze te krijgen zijn kilozakken SIMMs (alles van 30p tot 200p) voor EUR 10 :+
Wérkende edos ;) :>

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b heeft ook een SIMM tester en vindt dat gemiddeld 90% werkt :7

Oslik blyat! Oslik!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:15
dit was ik ook nog van plan. heb ook nog zooitje van die simmetje ligge. weet alleen niet hoeveel mbtjes t zijn. k weet alleen dat k ze per 2 dezelfde heb. eens kijkuh of dat wil lukke :D

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• deur63
DaNiEl KuNsT schreef op 22 februari 2004 @ 20:44:
dit was ik ook nog van plan. heb ook nog zooitje van die simmetje ligge. weet alleen niet hoeveel mbtjes t zijn. k weet alleen dat k ze per 2 dezelfde heb. eens kijkuh of dat wil lukke :D
gewoon allebei in een pc met edo sockets stoppen en kijken tot hoeveel ie telt... voila (zo heb ik het althans gedaan, met ca. 50 modules 8)7)

Verwijderd

en als je nou 2 ic's gewoon OP elkaar soldeert , dus 16 per kant. hier heb ik wel eens over nagedacht. in principe heb je dan je dubbele capaciteit

• sebastius

sebastius

deur63 schreef op 21 februari 2004 @ 23:57:
[...]

:D heb je ook nog bakken vol tijd?8)7
Hobby mag tijd kosten. Ik heb momenteel geen arcade games meer te repareren zowat.

• deur63
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 21:27:
en als je nou 2 ic's gewoon OP elkaar soldeert , dus 16 per kant. hier heb ik wel eens over nagedacht. in principe heb je dan je dubbele capaciteit
een normale module past net in het socket, ik denk dat dat nooit van z'n leven zal passen...
maar wat je zegt klopt niet... je zou dan niet de dubbele capaciteit hebben. je gebruikt namelijk dan dezelfde adreslijnen dubbel, dus in allebei de IC's die je op elkaar zou hebben zou dezelfde data staan. tenzij je met die adreslijnen gaat rommelen natuurlijk, maar dat is niet echt eenvoudig.

[ Voor 32% gewijzigd door deur63 op 23-02-2004 00:28 ]

Verwijderd

deur63 schreef op 23 februari 2004 @ 00:22:
[...]

een normale module past net in het socket, ik denk dat dat nooit van z'n leven zal passen...
ik heb het hier nog met een mede tweaker over gehad. en we hebben de volgende conclusie gekregen. dan zou je raid 1 hebben , dat je dubbel zo snel kan lezen omdat hij in alle 2 de chips hetzelfde zet. is de moeite niet dus , maar wel leuk om eens te proberen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 00:27:
[...]

ik heb het hier nog met een mede tweaker over gehad. en we hebben de volgende conclusie gekregen. dan zou je raid 1 hebben , dat je dubbel zo snel kan lezen omdat hij in alle 2 de chips hetzelfde zet. is de moeite niet dus , maar wel leuk om eens te proberen
Dit is niet zoals raid 1, bij raid 1 heb je 2 hdd's die exact hetzelfde doen om het falen van elkaar te kunnen ondervangen, omdat je meerdere hdd koppels kan hebben op dezelfde manier als raid 0 kan het zijn dat vanwege een lagere seektime de gegevens sneller naar voren komen en omdat je cache grootte wordt vergroot door de meerdere caches te combineren.

Aangezien geheugenchipjes geen locatieafhankelijke seektime hebben en als je 2 chips aan elkaar soldeert dan doen ze precies hetzelfde.

Er zit dus amper een voordeel aan, aangezien als een chipje uitvalt (wat niet snel gebeurt) dan raakt je PC toch wel onstabiel ook al zit er een 2e chip aan.

Het is dus compleet nutteloos. Behalve dat het misschien grappig is om te zien, maar dat kan je met fotosoep ook doen.

Raid 1 is dus niet sneller als raid 0 (eerder langzamer) en heeft die snelheid om dezelfde reden dat raid 0 dat heeft, niet omdat het raid 1 is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 02:03 ]

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Wow, jij bent de bomb. Knap stukje soldeerwerk, ik doe het je niet na. Nu proberen het met het echte werk te doen 333 MHz dingen >:)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• deur63
Bolk schreef op 29 februari 2004 @ 05:17:
Wow, jij bent de bomb. Knap stukje soldeerwerk, ik doe het je niet na. Nu proberen het met het echte werk te doen 333 MHz dingen >:)
jammergenoeg heb ik daar bergen van over, dus daar kan ik niet me knutselen :(

• DSK
  • Laatst online: 24-11 19:54

DSK

boeiend...

Omg, had nooit verwacht dat dit zou werken, heb er nog een hele doos staan met single-sided simmetjes. (ook allemaal 16MB).

Moet je enkel de chipjes erop solderen of heb je nog iets anders moeten doen met die weerstandjes of andere lijnen?

Blog (Linux-related)

• deur63
Jensd schreef op 29 februari 2004 @ 11:47:
Omg, had nooit verwacht dat dit zou werken, heb er nog een hele doos staan met single-sided simmetjes. (ook allemaal 16MB).

Moet je enkel de chipjes erop solderen of heb je nog iets anders moeten doen met die weerstandjes of andere lijnen?
ik had op internet gezocht welke doorverbindingen je moet maken om em gedetecteerd te laten worden als 32MB, maar dit werkte niet. De PC zei dat het 8mb was. daarna ik alle doorverbindingen weer open gemaakt (zoals ze waren overigens), en toen zei de pc wel 32MB.
alles open dus.
en die ICtjes is ook simpel. bij 1 module alle ICs eraf, en die dan op een andere erop solderen. De ontkoppel C's natuurlijk niet vergeten, die zijn ook af en toe wel eens handig.

succes :)

• mcb1
  • Laatst online: 23-11 13:15
dion_b schreef op 22 februari 2004 @ 02:01:
[...]

* dion_b heeft ook een SIMM tester en vindt dat gemiddeld 90% werkt :7
even off-topic.

Heb zo nu en dan nog wel eens iemand die een oud bakkie heeft en daar dan wat extra geheugen in wil, maar durf het eigenlijk niet aan om zo'n zak te kopen. (hoe groot is de kans dat je een mobo sloopt?)

on-topic!

TS moet wel erg veel geduld hebben om dit voor elkaar te krijgen! Toen ik het topic las had ik wel het idee dat het wel eens zou kunnen lukken. PCB's worden lijkt mij ontworpen om als het kan voor meerdere typen te kunnen dienen, had alleen niet verwacht dat je al die pootjes er netjes op zou krijgen.

Op andere typen geheugen zie je ook vaak een lege zijde op de pcb, de pootjes zitten dan (ddr b.v.) zo dicht op elkaar dat het dan wel erg moeilijk wordt, maar misschien een leuke uitdaging?

mcb1

• deur63
mcb1 schreef op 01 maart 2004 @ 22:19:
[...]

[...]

Op andere typen geheugen zie je ook vaak een lege zijde op de pcb, de pootjes zitten dan (ddr b.v.) zo dicht op elkaar dat het dan wel erg moeilijk wordt, maar misschien een leuke uitdaging?
die uitdaging laat ik me absoluut voorbij gaan. met een standaard soldeerbout is EDO solderen al een hels karwei. DDR zal onmogelijk zijn met een standaard bout.
(hoe groot is de kans dat je een mobo sloopt?)
ik heb nog nooit een mobo gesloopt mbv. geheugen. ik zou bijna zeggen: doe eerst een visuele check van de module. als ie zwaar gehavend uitziet is er wel een kans dat ie het niet zou doen, en dat ie een slecht effect op de computer kan hebben.
ik heb zelf een gigantische berg edo's gekocht (>75), allemaal getest, en er zaten defecte bij. toch heeft de computer waarin ik ze allemaal heb getest het prima overleefd.

trouwens, als je interesse hebt heb ik nog wel wat EDO modules voor je liggen. (4, 8, 16, 32MB)

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
deur63 schreef op 02 maart 2004 @ 17:23:
[...]

die uitdaging laat ik me absoluut voorbij gaan. met een standaard soldeerbout is EDO solderen al een hels karwei. DDR zal onmogelijk zijn met een standaard bout.

[...]

ik heb nog nooit een mobo gesloopt mbv. geheugen. ik zou bijna zeggen: doe eerst een visuele check van de module. als ie zwaar gehavend uitziet is er wel een kans dat ie het niet zou doen, en dat ie een slecht effect op de computer kan hebben.
ik heb zelf een gigantische berg edo's gekocht (>75), allemaal getest, en er zaten defecte bij. toch heeft de computer waarin ik ze allemaal heb getest het prima overleefd.

trouwens, als je interesse hebt heb ik nog wel wat EDO modules voor je liggen. (4, 8, 16, 32MB)
Hoeveel vraag je dan voor 2x32 ?

dikzak

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcb1 schreef op 01 maart 2004 @ 22:19:
[...]

even off-topic.

Heb zo nu en dan nog wel eens iemand die een oud bakkie heeft en daar dan wat extra geheugen in wil, maar durf het eigenlijk niet aan om zo'n zak te kopen. (hoe groot is de kans dat je een mobo sloopt?)
Kans dat je je mobo sloopt is minimaal. Ik heb een keer een cachemodule gehad die ergens kortgesloten was. Het brandde knetterend uit toen ik een mobo opstartte met deze module in een CELP slot. Twee pinnetjes waren zwart, een deel van de plastic van de slot was gesmolten. De COAST module was dood, maar ondanks zichtbare schade aan moederbord deed hij het prima met nieuwe COAST module erin.

Een mobo heeft maar een CELP slot, maar meedere SIMM slots, cache zit een stuk dichter qua architectuur bij CPU dan het geheugen, dus hoef je niet al te veel te vrezen van een SIMM. En bovendien, waar hebben we het over? Dit zijn moederborden die zo goed als gratis vervangen kunnen worden als iets misgaat ;)

Verder moet je je niet al teveel voorstellen van die zakken, ik heb er tot nu toe drie gekocht, een keer was het erg goed raak, 2/3 van de SIMMs waren 16MB EDO SIMMs, maar geen van de andere twee zakken had 72p SIMMs boven de 8MB. Wel zaten er 32MB 168p EDO DIMMs in en 32MB 200p Sun SIMMs :)

Oslik blyat! Oslik!

• deur63
Chello200 schreef op 02 maart 2004 @ 20:22:
[...]

Hoeveel vraag je dan voor 2x32 ?
12.50 euro voor 2 stuks... is dat een beetje reëel mede tweakers?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
12,50 voor 64 MB EDO is heel goedkoop.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ehm, we hebben in OH nog een 'hoeveel is dit nog waard?' topic ;)

Laten we het hier ontopic houden dus :P

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Nu gaan de "memory modding topics" vast vaker opduiken :D

Goed gedaan _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 21:36 ]

• ZoTeX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 15:11

ZoTeX

Time for a change

Mooi gedaan maar orgineel is het niet. In mijn C64 tijd werd dit ook gedaan! Gewoon een 64K chip bovenop de orginele solderen en gaan met die banaan: 128 Kb geheugen (Erug veel in die tijd). Dit in gedachten nemende kun je dus aan de twee kanten nog 1x chips erbovenop solderen => 64 mb per reep! Da's pas een uitdaging :+

Time is on our site: www.Mandros.nl, Free 2500 MB, FTP, PHP, MySQL Webhost: FUNPIC.DE try it!

• deur63
ZoTeX schreef op 18 maart 2004 @ 20:02:
Mooi gedaan maar orgineel is het niet. In mijn C64 tijd werd dit ook gedaan! Gewoon een 64K chip bovenop de orginele solderen en gaan met die banaan: 128 Kb geheugen (Erug veel in die tijd). Dit in gedachten nemende kun je dus aan de twee kanten nog 1x chips erbovenop solderen => 64 mb per reep! Da's pas een uitdaging :+
jammergenoeg gaat dat niet meer in de socket passen :(

• deur63
Leuke update: nu 15 jaar later werkt hij nog steeds zonder problemen in de 486 :-)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

deur63 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:07:
Leuke update: nu 15 jaar later werkt hij nog steeds zonder problemen in de 486 :-)
_/-\o_ d:)b

Eindelijk een nuttiger topic-kick

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Heb je nog steeds bergen EDO liggen of is dat inmiddels opgedroogd? O-)

Gabriël AM5

• deur63
Hihi, nou, die bergen zijn in de loop der jaren uitgedund. Ik heb nog mijn zelfbouw 32mb, en nog een originele 32mb in de pc, samen met nog 2x16. Verder heb ik nog een hele lading 4 en 8 mb's..

• danslo
  • Laatst online: 11:59
Leuk kickje, zit ik al zo lang op GoT....

Je kan het nu proberen met 2 sticks van 16gb :+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is nog eens een update :)

Weet je trouwens zeker dat het EDO is? Meeste 486-chipsets lusten namelijk helemaal geen EDO, enkel FP. Die heb je ook als 72p SIMMs, dus ik denk eerder dat het FP is. Niet dat dat iets afdoet aan het werk hier ofzo ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1