Toon posts:

Detectie videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Als ik mijn pc start, dan staat de naam van mijn videokaart niet erop. Normaalgesproken zou je na de piep de naam van je videokaart zien, maar dat is bij mij dus niet zo. Verder werkt hij perfect. Kan iemand mij vertellen waarom het zo is? En als het een probleem is, hoe verhelp ik hem?

Specs:
Videokaart: Asus V9520 Magic FX5200 - 128 MB
Mobo: Shuttle MK32
Geheugen: 256 MB

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Laat me raden, in de tijd dat je beeldschemr is opgewarmd is de PC al voorbij de bios van de GPU heen ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Als het verder niets uit maakt qua problemen, wat is het nut van je topic dan.

Die bios is toch nergens voor nodig. :?

Als je die per ce wil zien is die ook via Dos prompt op te roepen, moet je een bepaalde kode voor hebben, weet alleen niet meer welke :X.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Nee Atlas, niet waar. Ook als ik mijn pc reboot (beeldscherm is al warm) dan slaat hij die naam over!!

@Sokje
Is interessant, toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 00:22 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Atlas schreef op 08 februari 2004 @ 00:18:
Laat me raden, in de tijd dat je beeldschemr is opgewarmd is de PC al voorbij de bios van de GPU heen ;)
Dat idd, icm met en evt instelling in je BIOS zou het wel eens kunnen zijn. Ik zie bij mji mijn Radeo 9800 pro ook niet voorbij komen,behalve als ik de molex van de extra voeding niet goed vast heb zitten ;)
Maar ach, zolang het ding het doet en goed gedetecteerd wordt; niet drukk om maken :O

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:37

makje

Professioneel prutser

Wat boeit het nu waaraan het ligt of jij dat te zien krijgt of niet, je videokaart werkt toch gewoon goed :?

Tjeez, dit valt onder: als er geen probleem is dan bedenken we er toch gewoon een?? 8)7

9800x3d

Verwijderd

Tegenwoordig is de prePOST zo snel dat je beeldscherm geen tijd heeft om de info weer te geven...

Kijk eens met SciSoft Sandra, Aida32 etc als je zo graag de videokaart gegevens wilt zien.

Indien je graag je prePOST langer maakt kun je overwegen om deze wachttijd te verlengen door je videokaartbios te editen en opnieuw (gewijzigd) te flashen.

Verwijderd

Topicstarter
makje schreef op 08 februari 2004 @ 00:24:
Wat boeit het nu waaraan het ligt of jij dat te zien krijgt of niet, je videokaart werkt toch gewoon goed :?

Tjeez, dit valt onder: als er geen probleem is dan bedenken we er toch gewoon een?? 8)7
Yeah.. yeah...

Ik heb geen probleem, ik wil alleen weten. Ik heb wel een probleem met sfeerverziekers als jou!! :r

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ok, haal adem, doe rustig, niet happen.

Kunnen we dan nu weer gewoon doen tegen elkaar? Mooi.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ook als ik mijn pc reboot (beeldscherm is al warm) dan slaat hij die naam over!!
Is een beetje afhankelijk van hoe je precies reboot (reset knop, Windows-herstarten, ctrl-alt-del?), het gebruikte mobo, het type videokaart en de monitor.
Bij sommige mobo's wordt het VGA-bios niet opnieuw geïnitialiseerd bij een soft-reset. Als je reboot vanuit Windows schakelt de videokaart van grafische modus terug naar tekstmodus, wat de monitor dwingt ook om te schakelen. Dit omschakelen duurt vaak langer dan de VGA-BIOS tekst op je scherm te zien is.
In 80% van de pc's die ik tegenkom 'mis' je de VGA init tegenwoordig. Alleen bij hele oude beestjes (386 en 486-tijd) zag je die boodschap altijd.

Als je de melding per se wil zien, probeer eens een andere monitor.

Verwijderd

kijk gewoon in de bios zou ik zeggen
als ie daar gezien wordt, dan wordt ie gewoon door de pc gezien, lijkt mij

niet alle pc'tjes geven meer aan in het beginscherm wat je vidkaart is, maar of dat ook nodig is? ;)

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heeft dit eigenlijk ook wat met "Video BIOS Cacheble" te maken? :?

• koraks
  • Niet online
kijk gewoon in de bios zou ik zeggen
als ie daar gezien wordt, dan wordt ie gewoon door de pc gezien, lijkt mij
In het BIOS van het mobo komt niks terug van het VGA BIOS (althans, in de afgelopen 10 jaar niet meegemaakt).
Heeft dit eigenlijk ook wat met "Video BIOS Cacheble" te maken?
Die instelling is er om een kopie van het VGA tijdens boot in het intern geheugen te maken. In DOS omgevingen leverde dat vaak snelheidswinst op, doordat het intern geheugen sneller te benaderen was dan het ROM op een videokaart. Tegenwoordig zijn dergelijke constructies volledig achterhaald omdat applicaties niet (zelden) direct teruggrijpen op het VGA BIOS. Alles gebeurt tegenwoordig via API's en drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 13:02:
niet alle pc'tjes geven meer aan in het beginscherm wat je vidkaart is, maar of dat ook nodig is? ;)
Ik denk dat het wel nodig is hoor! Als je pc een keertje niet opstart, dan moet je toch weten of het aan je videokaart ligt? Als hij dan gedetecteerd wordt ligt het aan wat anders.

Volgens mij gaat, wanneer je je pc aan doet als eerste de videokaart aan en dan pas de bios, dus om in dat geval in de bios te kijken... succes! (heb ooit meegemaakt).

Voor alle mensen met de volgende opmerking: "Weer typisch zo een gevalletje van... als er geen probleem is, dan zoek je er gewoon een". Een forum is niet alleen voor als je een probleem heb, maar ook als je wat wilt weten of om kennis uit te wisselen.

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:11

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 12:56:
[...]

Ik denk dat het wel nodig is hoor! Als je pc een keertje niet opstart, dan moet je toch weten of het aan je videokaart ligt? Als hij dan gedetecteerd wordt ligt het aan wat anders.
Als je al wat aan de hand hebt met je VGA-kaart dan krijg je hele leuke beep-error codes over het algeheel. Dat je de VGA-kaart BIOS niet te zien krijgt is niet erg, op mijn eigen systeem heb ik dat ding nog nooit gezien.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• koraks
  • Niet online
Ik denk dat het wel nodig is hoor! Als je pc een keertje niet opstart, dan moet je toch weten of het aan je videokaart ligt?
Ehm, niet mee eens. Stel, er is iets echt mis met je mobo-BIOS of met je mobo zelf. Krijg je dan het VGA BIOS te zien? No way! Ook geen gewoon BIOS, uiteraard.
Stel nu dat er iets mis is met je VGA BIOS of VGA-kaart zelf, terwijl je mobo in orde is. Krijg je dan je VGA BIOS te zien? Nee! En dus ook geen gewone POST berichten...In het beste geval krijg je de welbekende VGA-beepcode.
Conclusie: of er nou iets mis is met je bord of met je kaart, de VGA BIOS melding heeft geen enkele diagnostische waarde.
Pagina: 1