Toon posts:

Shuttle SN85G4 & SATA werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb denet een SN85G4 gekocht, en een WD Rapto 36 gig HD (sata)
Nou krijg dat ding echt niet aan de praat. Hij wordt wel herkend door de pc, maar niet door de bios???
Ik kan ook geen sata controller aan of uit zetten in die bios!
Ga nu het 4de uur kloten in, en heb het zwaar gehad. Het idee begint al te spelen "hmm shuttle kan je wel lekker ver gooien!"

Kan iemand me shuttle redden voordat die airborne gaat!?

Dank

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-03 21:15
Ik heb onlangs een systeem inelkaar gezet met sata 120 schijf op een asus a7n8x-e deluxe en heb geworsteld met dezelfde probleem bios herkende hem niet... hier mijn antwoord op het herkenne ervan, je moet naar de maxtor site gaan en bij de faq staat iets als "bios herkent sata schijf niet" en dan leidt de site jou naar een download link van powermax. dat is een dos programma die moet je op diskette zetten. en dan start je opnieuw op en start je het proggie op. wat hij doet is je sata schijf opnieuw formateren zodat bios hem kan herkenne.

de sata drivers staan op joun meegeleverde cd-rom, welke dat is weet ik niet meer precies maar bij de a7n8x stond het keurig geordend dus gewoon sata/driver/raid/blablab ik heb al die bestande ook op diskette gezet en elke x als hij een driver vroeg duwde ik hem erin. zo heb ik dus sata laten herkenne. hoop dat ik je hiermee help.
dit kan je misschien helpen. probeer naar of wd site te gaan en in de faq te kijken of bij je moederbord fabrikant.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk allereerst in de FAQ van dit subforum onder "Hoe installeer ik Windows op een SATA schijf?" :)

Voor de rest is het ons echt niet duidelijk wat precies het probleem is: "ik krijg dat ding niet aan de praat", "hij wordt wel herkend door de pc", "hij wordt niet kerkend door de bios". Deze dingen mag je wel wat diepzinniger toelichten. Waarom krijg je hem niet aan de praat? Wat heb je allemaal geprobeerd? Wat had je verwacht? Wat lukte niet? En waar/wanneer wordt de schijf wel herkend? En over welke BIOS praat je dat die de schijf niet herkent? Die van de mobo of de SATA controller? etc..etc..

Ergo: wees uitgebreid, zodoende kun je sneller geholpen worden :)

Verder heb ik ook een aantal overbodige vraagtekens en uitroeptekens uit de titel gehaald. Dat komt alleen maar storend over en we zijn heus niet leesblind ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 07-02-2004 23:30 ]

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Moet wel in je bios veranderd kunnen worden.

Intergrated perhipels -> OnChip IDE device en dan kun je onderaan ergens SATA enabelen. Zet deze op combined mode en dan kun je zowel IDE devices (cd rom/DVD) als SATA devices gebruiken.
Daarna ff naar standaard CMOS features daar je HD laten detecten.

Ik heb er zelfs een schijf voor retour gestuurd met de melding dat ie het niet deed voordat ik daar achter was :P

[ Voor 10% gewijzigd door R2D2 op 08-02-2004 01:03 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ok, die sata optie staat niet in me bios, ik heb al 30 keer me bios doorgelopen kon niks over serial ata vinden. En op een gegeven moment, kreeg ik ineens geen beeld meer.

Ik heb nu geen beeld, maar ik alles doet gewoon, agp port, ram ledjes branden, hd draait, cpu wordt warm, lan ledje knippert, toetsenbord en muis gaan aan, maar geen beeld. 3D kaart is niet kapot, want heb getest met een andere (werkende) 3D Kaart.

Snap er nu helemaal niks meer van :(

Verwijderd

weet je wel zeker dat het geen aparte sata raid-controller is op je mobo of zo?! Deze hebben namelijk altijd een aparte bios om instellingen te maken.

Verwijderd

Topicstarter
er is wel een onboard raid controller ja, deze heeft ook een bois, die komt naar me normale bios zeg maar. Daar kan ik inkomen met F4, maar daar kan ik alleen raid maken of weghalen en HD formatte, maar ik heb maar 1 HD, dus hoef niet te raiden. Maar heb probleem is nu dat ik helemaal geen beeld heb....

Verwijderd

dat is niet helemaal waar. in zo'n raid-bios moet je gewoon een array aanmaken. Dat zo'n array toevallig bestaat uit slechts 1 hdd, maakt helemaal niets uit. Dus gewoon een array aanmaken, en klaar....

Ik snap je probleem niet echt, maar dat zal aan mij liggen :)

succes...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu dus met een erger probleem. Alle onderdelen doen het, maar ik krijg geen beeld, iig me 3D kaart geeft geen signaal. (hijs echt niet kapot)

Denk dat ik hem morgen maar ga ruilen, want alles wat ik bij computer-land koop ken ik een keertje mee terug... :(

Maar iig bedankt
Pagina: 1