Toon posts:

HD Partitioneren: Alternatief voor PM?

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakerds,

Eindelijk een nieuwe 120 gig HD rijker, dus partitioneren die hap :P Nu wil ik 1 partitie van 5 gig met daarop XP. De rest wil ik in een andere partitie onderbrengen. Verder wil ik mijn oude HD willen behouden, en wel met 1 partitie erop met de driveletter F:

Ik wil dus dit:

120 gig: 1 windows partitie -> 5 gig: Driveletter c:
2 data partitie -> rest: Driveletter e:

20 gig: 1 partitie -> 20 gig: Driveletter f:

Nu d8 ik dus dus een eitje, ff PM 8 erop, configgen, reboot en klaar.... niet dus. PM weigert om de driverletters te veranderen en om een extra partitie op mn 120 gig aan te maken :( Ik denk dat dit komt omdat ik een trial versie gebruik, ik heb geen zin om voor de ene X dat mn HD partitioneer PM aan te schaffen. FDISK is ook al geen alternatief (120 gig is in NTFS geformateerd) en met de in windows ingebouwde partitie software kan ik ook de driverletter niet veranderen (aangezien windows op die schijf staat).

Zijn er nog andere programma's die hetzelde kunnen als PM en freeware (of geheel functionerend trial versies) zijn of doe ik iets niet goed???

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik kan je even niet volgen. Heb je XP nu al ergens op staan? Of begin je met een schoon systeem?
Als je XP al op je 20GB hebt staan, dan gewoon die partitie kopieren naar je nieuwe 120GB, verkleinen naar 5GB en een 2e partitie voor je data aanmaken. 20GB afkoppelen en herstarten. Die 5GB partititie is dan automatisch C:. Daarna kan je die 20GB er weer bij zetten als secondary, en uitvegen.

[ Voor 61% gewijzigd door Microkid op 07-02-2004 21:02 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In de FAQ staan alternatieven :) Dat scheelt me weer een berg typen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Soz dat ik niet helemaal duidelijk ben. Xp staat al op de 120 gig maar is nu nog niet gepartitioneerd, wat ik dus wel wil. Verder heb ik de FAQ uiteraard al gelezen en daar staat naast de door mij geprobeerde opties ook nog Ranish Partition Manager. Die heb ik ook al geprobeerd maar dat wou ook niet echt.

ff een quoteje uit de faq:
Je kunt je schijf/schijven met verschillende soorten software partitioneren en formatteren: 'ouderwets' met fdisk.exe en format.com, duur met PartitionMagic, gratis met Ranish Partition Manager, handig met Schijfbeheer (alleen in WinNT/2K/XP: configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer óf start > uitvoeren > diskmgmt.msc).
Tenzij ik niet goed gelezen heb heb ik volgens mij alle tooltjes gehad....

Iig bedankt voor de snelle reacties, top!

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je hebt XP er net schoon op geinstalleerd :? Dan had je toch beter een partitie kunnnen maken van die 5GB, en de rest onder windows maken/indelen.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ok, dan gewoon PQMagic 8 DOS op een DOS bootflop knallen, booten. Dan die 120GB partitie met XP verkleinen naar 5, daarna een extended partitie aanmaken, en daarna een logical partitie aanmaken voor je E: schijf.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Microkid schreef op 07 februari 2004 @ 21:11:
Ok, dan gewoon PQMagic 8 DOS op een DOS bootflop knallen, booten. Dan die 120GB partitie met XP verkleinen naar 5, daarna een extended partitie aanmaken, en daarna een logical partitie aanmaken voor je E: schijf.
mja, die is dus duur.

TS, waarom boot je niet gewoon van de win XP cd? je kunt dat partitietooltje gewoon gebruiken zonder dat je windows installeert...

Verwijderd

Topicstarter
Ja? Kijk dat wist ik dus niet.... moet ik dat gewoon de setup draaien ofzo.. of via dos een app van de cd opstarten?? Iig handige tip!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 21:17:
Ja? Kijk dat wist ik dus niet.... moet ik dat gewoon de setup draaien ofzo.. of via dos een app van de cd opstarten?? Iig handige tip!
booten met de XP cd erin, F(zoveel) om akkoord te gaan met MS's eula, wachten op de hardware check (of andersom)...

dan kun je gewoon je partities managen. het gaat enigszins primitief (formateren kan niet, dus dat moet later weer in windows), maar het wil wel :)

zorg alleen dat je van de c: afblijft, en van de 8mb vrije ruimte, maar dat komt goed als je de instructies volgt

Verwijderd

Afgelopen donderdag had ik een blad gekocht , PC Magazine. Op de cd staat de volledige versie van Acronis PartitionExpert. Dat is ook een soort PM.

Je moet alleen wel 1 x online registeren , dan krijg je via e-mail de serial code :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, gewoon even de oude HDD loskoppelen, de 120GB erin laten en de XP setup CD opstarten .. Daarna kun je een 5GB (5120MB) partitie maken en XP daarop laten installeren. Eenmaal in XP aangekomen kun je via de schijfbeheer(diskmgmt) de andere schijf aansluiten en nieuwe partities op de restruimte van de 120GB maken en schijfletters naar believen aanpassen cq toevoegen. Sim-pel :)

Met een beetje zoek/denk/probeerwerk was dit ook wel te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 08-02-2004 11:43 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.