Versterker met startproblemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:44
Ik heb al een tijdje last van een kraak in mijn versterker, het vreemde is echter dat het kraken zich alleen voordoet als de versterker net aan staat. Meestal zet ik hem dan even harder of draai aan de balance waarna het weer weg is en ook niet meer terug komt. (Tot ik de hem een tijd uitzet en dan weer aanzet.)

Stoffige potmeters zou het volgens mij niet mogen zijn, dan zou het immers vaker voor moeten komen als ik aan het volume zit en niet alleen als ie net aan staat.

Stof over de prints zou het afgaande op de problemen die ik daar bij gehoord heb ook niet mogen zijn omdat het dan ook constant zou moeten kraken.

Het probleem doet zich trouwens zowel bij cd als mp3 voor op alle 2 de speakersets die ik gebruik wat bekabelings problemen uit zou moeten sluiten.

Ik weet het niet meer, iemand nog ideeen?

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kraken duidt vrijwel steeds op slechte verbindingen. Als het de potmeters of eventueel aanwezige schakelaars niet zijn, is de oorzaak meestal te vinden bij de soldeerverbindingen. Loop met je soldeerbout gewoon eens alle soldeerlassen na. Helpt het niet, dan schaadt het toch zeker ook niet. In veel gevallen lost dat alle kraakproblemen ineens op. Aangezien het enkel voorkomt na opzetten lijkt me dat je het probleem moet localiseren bij componenten waar (fysieke) spanningen op komen te staan. Denk maar aan onderdelen die warm worden en trekspanningen doen ontstaan. Wanneer ze koud zijn maken ze slecht contact, maar wanneer ze opwarmen vervormen ze licht waardoor de soldeerlas beter contact geeft.

Een andere mogelijk zijn componenten als relais. Ik heb onlangs nog een versterker gerepareerd die een soortgelijke 'ziekte' had. Bij zachte volume kraakte de versterker, maar vanzodra je eens gas gaf was het over (vanzodra je het volume verminderde kwam het echter vrij snel terug). Hier bleek het relais van de luidsprekerbeveiliging niet goed meer te werken waardoor er geen optimaal contact meer was. Dit met gekraak als gevolg natuurlijk.

Anyway, begin alzeker met alle soldeerlassen na te lopen met een soldeerbout.

[ Voor 4% gewijzigd door satcp op 07-02-2004 21:08 ]

Verwijderd

Helaas mis ik wat info over de versterker. Ik heb zelf ook zo'n probleem gehad en dat lag aan 1 van de relais die de eindversterker schakelde. Als ik een koptelefoon aansloot, hoorde ik geen gekraak. Ik weet niet of je versterker een per-amp-out heeft, maar zo ja, probeer eens of die uitgang ook kraakt. Ik zag in je startpost dat het alleen was bij MP3 of CD. Sluit je CD eens aan op de aux/video en kijk of je dan nog gekraak hebt. Bevat je versterker relais? Na enige jaren kan hier stof in gaan zitten, wat vervolgens inbrand op de contactpuntjes. Soms kun je dit schoonmaken, maar meestal is het dan vervangen. Geef ff wat meer info over wat je nog meer geprobeerd hebt, wat voor vesterker, enz.

Verwijderd

Relais vervangen en potmeters vervangen. In sommige ontwerpen BIAS potmeter aan vervanging toe, maar stel deze precies hetzelfde in zoals de fabriek het bedoeld heeft.

Verwijderd

Dit is zogenaamde crossover-vervorming. Dit ontstaad doordat de P-N overgangen verlopen zijn in de loop van de tijd. als je torren in je versterker warm worden neemt de spanningsval over de PN overgang af terwijl de diodes minder veranderen, hierdoor worden de dingen weer recht getrokken. Let op! als dit verschijnsel zich voordoet betekend het dat als de torren erg warm worden en de diode's in je versterker niet thermisch gekoppeld zijn dit het eind van je versterker betekend. De andere reden kan zijn dat als het geheel te koud is je ruststroom te laag is waardoor je in classe B zit vanaf minimale vermogens. Dit is op te lossen door een potmeter naar links (bij een logisch ontwerp) te draaien

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 01:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 01:13:
Dit is zogenaamde crossover vervorming. Dit ontstaad doordat de P-N overgangen verlopen zijn in de loop van de tijd. als je torren in je versterker warm worden neemt de spanningsval over de PN overgang af terwijl de diodes minder veranderen, hierdoor worden de dingen weer recht getrokken. Let op! als dit verschijnsel zich voordoet betekend het dat als de torren erg warm worden en de diode's in je versterker niet thermisch gekoppeld zijn dit het eind van je versterker betekend. De andere reden kanzijn dat als het geheel te koud is je ruststroom te laag is waardoor je in classe B zit vanaf minimale vermogens. Let A.U.B. niet op taalfouten, ik haat taal daarom ben ik ook technicus.
Zoals ik dus al zei, biaspotmeters vervangen en instellen volgens fabriekwaarden.

• Charly
Hmm, meer info over de versterker kan ik helaas niet echt geven behalve dat het een "phillips FA630 integrated stereo amplifier" is die ik een paar jaar geleden 2ehands gekocht heb en waar ik nooit ook maar iets aan documentatie over heb kunnen vinden online.

Ik heb de cd nu op een andere aansluiting gehangen, eens kijken of dat het probleem oplost dan.

edit:
oh en er zit wel een relais in, die heb ik wel eens laten tikken ja :P

[ Voor 13% gewijzigd door Charly op 08-02-2004 11:55 ]

• Charly
Ik heb zoals aangeraden mn cdspeler op een andere ingang gehangen. De ruis is (voorlopig) verdwenen. Maar als ik weer een keer tijd over heb zal ik eens met de soldeerbout aan de slag gaan.
Pagina: 1