Toon posts:

[XP Pro SP1] Random (?) vastlopers in games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een vrij lange tijd last van vastlopers met Windows XP Professional (SP1). De problemen doen zich alleen voor tijdens computerspellen, nagenoeg elk spel dat ik speel (Fifa 2004, Gun Metal, Unreal Tournament 2003, Vice City etc.). De vastlopers hebben een dreun op de reset-knop nodig voor ik weer verder kan. Alt-Tab, Alt-Ctrl-Del en dergelijke werken niet. Ik weet bij god niet wat er aan de hand is, heb zo ongeveer elke instelling nagelopen of er iets vreemds bij zat. Zelfs windows xp opnieuw geinstalleerd. Ik heb ook gekeken of "automatisch herstarten" bij fouten melden aanstond, dit was niet het geval.

Mijn systeem (met de laatste video en geluidskaart drivers - DirectX 9.0b):

ECS K7S5A
AMD Athlon XP 1700+
ASUS Radeon 9600 XT
SoundBlaster Live! Player 1024
Maxtor 80 gb 2mb cache 7200 rpm (<- schijf waar windows op staat)
Maxtor 120 gb 8mb cache 7200 rpm
Pinnacle PCTV Rave

Windows XP Pro NL SP1 @ NTFS-gepartitioneerde schijf

Dat was het wel zo ongeveer. Ik heb het idee dat als er iets 'interessants' gedaan moet worden op grafisch gebied dat het dan mis gaat. Ik heb ook verschillende videokaart-drivers geprobeerd (en ik had vorige week zelfs een andere videokaart waarmee ik hetzelfde probleem had).

Op deze manier is het echt onmogelijk om een spel te spelen. In de gui van windows heb ik nergens last van, dat gaat allemaal stabiel. Als iemand ideëen heeft dan hoor ik dat heel graag.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Is de temperatuur niet te hoog? (Kun je testen met MBM5)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Hoe veel watt is je voedding ? je systeem gaat namelijk heel wat meer stroom verbruiken in een game. dus mischien dat je voedding het niet aan kan. o ja en welk merk issie

Verwijderd

Topicstarter
CPU temperatuur lag geloof ik rond de 33 graden (in BIOS).

*even kast open gemaakt* Voeding is een maxpower à 300 Watt. Dat lijkt me persoonlijk toch wel krachtig genoeg. Verder is het niet zo dat ik direct crash als ik in een spel zit.
Tijdens GunMetal kan ik mezelf in 10 seconden laten crashen, terwijl ik uren kan spelen in Fifa 2004/GTA VC.

Ik zal eens kijken of het helpt om de resolutie van gunmetal wat omlaag te halen, want dit spel is volledig onspeelbaar nu.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, 't naar beneden halen van de resolutie (1280×1024 naar 1024×786) hielp niet.
Zou het probleem misschien kunnen zijn dat mijn moederbord alleen 4× agp ondersteund en m'n videokaart eigenlijk bedoelt is voor 8× agp (maar wel downwards compatible wat misschien niet helemaal goed werkt ofzo?). Ik weet hier eigenlijk niets van af. :S

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Nee dat ken zeker niet !!

Maare wat heb je er allemaal in hangen ??

Ik vin 300 watt niet oz veel ook niet als het een enermax is ja maar het lig er dus echt aan wat voor sys je heb

Verwijderd

Heb je misschien een ouwe BIOS versie? Ik dacht dat er nogal veel in die BIOS is gehakselt sinds die uitkwam.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dat van die bios zou best kunnen. ECS blijkt achteraf toch niet zo'n heel sterk merk te zijn. Misschien koop ik volgende maand een nieuw moederbord van Asus. Sinds ik m'n videokaart heb (met een stapel software (waaronder een kaart om gratis HL2 te krijgen) en adaptors in de doos) ben ik verliefd op Asus geloof ik.

Tot die tijd moet ik het nog even met dit moederbord doen, misschien moet ik 'm maar eens updaten inderdaad. Ik zal nog even wachten op andere ideeen.

@Apollovenlo: Zie mijn eerste post voor 'wat ik er allemaal in heb hangen'

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2004 21:30 ]

Verwijderd

En een BIOS update? :?

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig, de download-site van ECS is nu down, kan dus geen BIOS update downloaden. Heel fijn weer.
Iemand toevallig nog een ander idee?

Verwijderd

Als je mobo een VIA chipset heeft de via4in1 drivers installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Nope, Sis-chip

Verwijderd

Topicstarter
Vrees dat ik het antwoord al heb gevonden. Ik heb na wat intensief gamen (+ vastloper) nog eens naar de temperatuur van m'n processor gekeken: 68 graden (nee hij gloeide nog net niet rood op). Vrees dat ik dus een nieuw koelertje moet kopen binnekort.
Pagina: 1