Ik weet niet of jullie er al vaker over na hebben gedacht, maar het spel boter-kaas-en-eieren (tic tac toe) is niet echt te plaatsen onder de omschrijving "spel" Een spel is namelijk een handeling waarbij elke deelnemer evenveel kans heeft om te winnen. Nou is het zo dat, als er niet random ergens een X of O neer gezet wordt, de 1e speler altijd wint.. Dat is denk ik bekend, maar ik zal het nog even verduidelijken
Wanneer je begint, zet je je X in een hoek, zodat je de meeste mogelijkheden hebt om, wanneer je de volgende X zet, de tegenstander te slim af te zijn. Dit is hoe het spel op zo'n manier verloopt (bijvoorbeeld)
X2 X4 X3
O2 O3
X1 O1
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is
Nu is de vraag eigenlijk: is het wel mogelijk voor de 2e speler om het te winnen (of een gelijkspel af te dwingen) van de 1e speler (als die begint met zijn X te zetten in een hoek, en voor de rest wel nadenkt over zijn zetten)?
Want waarom speelt men een spel als de uitkomst al bekend is?
Wanneer je begint, zet je je X in een hoek, zodat je de meeste mogelijkheden hebt om, wanneer je de volgende X zet, de tegenstander te slim af te zijn. Dit is hoe het spel op zo'n manier verloopt (bijvoorbeeld)
X2 X4 X3
O2 O3
X1 O1
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is
Nu is de vraag eigenlijk: is het wel mogelijk voor de 2e speler om het te winnen (of een gelijkspel af te dwingen) van de 1e speler (als die begint met zijn X te zetten in een hoek, en voor de rest wel nadenkt over zijn zetten)?
Want waarom speelt men een spel als de uitkomst al bekend is?