[Smoothwall] lilo problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Hoi,
ik weet niet veel van linux, maar wil het graag leren en doe me best. Heb linux al een aantal keren gewoon op me dekstop geprobeerd. Maar nu leek het me wel leuk en beter om het op me nieuwe router te installeren, namelijk smoothwall. Het installeren is niet moeilijk, dat is me gelukt. Maar dan reboot ik en krijg ik een lilo foutmelding: L 01 01 01 01 01 01 01 01 en ga zo maar door met de 01, maar het stop wel een keer. Dus ik ging een beetje op internet rondkijken hoe ik dit kan oplossen. Ergens stond er probeer fdisk /mbr is, gedaan, krijg ik de foutmelding:
Missing Operating System'. Probeer ik met een linux diskette te booten, dat lukt met niet echt. Dus maar met knoppix die ik toch nog had liggen proberen, kom ik in text mode (maar me = linux n00b) dus nou kom ik er niet echt uit...

Ik wil dus dat hij gewoon boot met lilo of grub, wat dan ook, dat ie het maar doet :) Maar hoe krijg ik dat voor mekaar? Want mounten kan ik niet met een bootcd ofwel? Ik weet dus ook niet hoe ik dan de lilo.conf kan aanpassen? Ik heb ookal 3 andere hds geprobeerd, nu heb ik een 428 mb erin, moet genoeg zijn.Want ik heb ook al een 2 gb gerprobeert en daar kreeg ik dezelfde foutmelding mee.

Specs:
-166 mhz pentium mx
-64 mb
-mobo abit AB-PRS

Wil iemand mij ajb helpen? bvd
iemand ajb mij helpen?

Edit: Ik heb er nu geen diskette speler inzitten omdat ik me vorige 733 mhz windows router heb verkocht en zo de deur uitgaat en heb geen goede diskette spelers meer liggen. Als het echt met het diskette moet worden opgelost, kan ik hem wel uit me eigen pc halen.

[ Voor 10% gewijzigd door jordz. op 07-02-2004 19:57 ]

Arch Linux

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
als je fdisk /mbr doet wist die het masterbootrecord, met daarin LILO. LILO is je bootloader, die zorgt ervoor dat de computer weet waar de opstartbestanden van je linux staan. Je zult LILO dus opnieuw moeten installeren, of makkelijker misschien, even je smoothwall erop terug zetten. Maar als je wilt leren werken met linux, pak dan gewoon debian, installeer dat, en leer met de prompt werken. Het is ech tniet moeilijk, zeker niet als je het principe van DOS al kent.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Maar hoe moet ik mn server nou dat maken? Want ik wil best beginnen met debain, maar eesrt me server :) Hoe moet ik me linux installne met n diskette? bedankt voor de reply!

Edit: Ik smoothwall al meerdere keren opnieuw geinstalleerd.

[ Voor 16% gewijzigd door jordz. op 07-02-2004 23:49 ]

Arch Linux

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tuurlijk kun je mounten met een bootcd, waarom zou dat niet kunnen? De dingen die je nu vraagt zijn volgens mij met wat lezen en prutsen zelf wel op te lossen, we gaan je hier niet aan het handje pakken :)

Dit topic is gesloten.