[Voeding] Nieuwe voeding HP Pavilion 7880

Pagina: 1
Acties:

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:04

sphere

Debian abuser

Topicstarter
In een HP Pavilion 7880 is een voeding overleden. Hoe is nog steeds onduidelijk, de stekker was uit de voeding gehaald wegens nadernd onweer, en bij het heraansluiten bleek de computer niet meer te booten.

Vervolgens op zoek gegaan naar vervanging. Voeding doorgemeten, voeding stuk.

Computerboer claimt dat het 100 - 125 euro moet kosten om dit te vervangen. De reden hiervoor zou zijn dat de maat van de voeding niet gangbaar is. Mijn visie is dat het zo duur is omdat HP nietsvermoedende sukkels geld uit de zak wil kloppen.

Even wat gegooglet:

http://partsurfer.hp.com/...hoto?partnumber=0950-4107
http://www.affordablesurp...950-4107-power-supply.asp

Dimensies van de voeding zijn volgens de onderste link: HxBxL 150x86x100 (mm)

Kan iemand me een duwtje in de goede richting geven? Moet ik een gewone voeding nemen en die in de oude behuizing modden, of kan ik ergens een betaalbare kant-en-klaar oplossing kopen?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk voordat je die nieuwe voeding aansluit even of de voeding gewoon een standaard ATX pinout heeft en niet een of andere afwijkende. Zo blaas je niet ook je mobo nog een keertje op.

btw, zat de telefoonlijn of netwerkkabel wel in de pc? ook op die manier kan de pc gaar worden.

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 07 februari 2004 @ 19:08:
Kijk voordat je die nieuwe voeding aansluit even of de voeding gewoon een standaard ATX pinout heeft en niet een of andere afwijkende. Zo blaas je niet ook je mobo nog een keertje op.

btw, zat de telefoonlijn of netwerkkabel wel in de pc? ook op die manier kan de pc gaar worden.
Ja de telefoonkabel zat er nog wel in. Maar goed, ik heb de PC zelf niet onder ogen gehad, dat zal wellicht later deze week gebeuren. Ik ga af op wat mij verteld is door de telefoon en wat de computerboer aan diagnose heeft gesteld.

Kort gezegd vraag ik me gewoon af of dit soort voedingen misschien niet in een "merkloze" versie bestaat, want 100-125 euro vind ik echt van de gekken.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

sphere2 schreef op 07 februari 2004 @ 19:22:
[...]

Ja de telefoonkabel zat er nog wel in. Maar goed, ik heb de PC zelf niet onder ogen gehad, dat zal wellicht later deze week gebeuren. Ik ga af op wat mij verteld is door de telefoon en wat de computerboer aan diagnose heeft gesteld.

Kort gezegd vraag ik me gewoon af of dit soort voedingen misschien niet in een "merkloze" versie bestaat, want 100-125 euro vind ik echt van de gekken.
Tja, daar is denk ik niet zo heel moeilijk achter te komen. Pak als eerste die oude voeding en een standaard ATX voeding(stekker) en kijk of de kleurtjes hetzelfde zijn. Kijk dan even naar de pinout en of dit klopt met de kabels (rood = 5V, geel = 12V, groen = 0V iig, de rest weet ik zo niet uit mijn hoofd).
als dit zo is zal het niet moelijk zijn. Download desnoods gewoon even de specsheet van het moederbord waar misschien ook wel te vinden is wat de ATX pinout is.

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 07 februari 2004 @ 21:09:
[...]

Tja, daar is denk ik niet zo heel moeilijk achter te komen. Pak als eerste die oude voeding en een standaard ATX voeding(stekker) en kijk of de kleurtjes hetzelfde zijn. Kijk dan even naar de pinout en of dit klopt met de kabels (rood = 5V, geel = 12V, groen = 0V iig, de rest weet ik zo niet uit mijn hoofd).
als dit zo is zal het niet moelijk zijn. Download desnoods gewoon even de specsheet van het moederbord waar misschien ook wel te vinden is wat de ATX pinout is.
Heb ik niet duidelijk gemaakt dat het formaat afwijkt van de reguliere ATX voeding? Ik dacht van wel :? In ieder geval, dat is de kern van het probleem, over pinout moet ik daarna nog eens gaan nadenken. Reguliere ATX voedingen passen dus niet in die kast.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die voedinkjes zijn gewoon microATX gevallen, daar is totaal niets bijzonders aan en kun je bij de meeste winkels wel bestellen. En kosten echt geen 125 euro ofzo, eerder iets van 25 - 50 euro. Waar het om gaat is of er geen andere pinout gebruikt wordt, dat zou namelijk behoorlijk vervelend kunnen zijn voor je.
Als je weet of het gewoon ATX is of evt afwijkt kun je even kijken welke kleine ATX voeding gaat passen, en dat is dan makkelijk vinden.

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 07 februari 2004 @ 21:45:
Die voedinkjes zijn gewoon microATX gevallen, daar is totaal niets bijzonders aan en kun je bij de meeste winkels wel bestellen. En kosten echt geen 125 euro ofzo, eerder iets van 25 - 50 euro. Waar het om gaat is of er geen andere pinout gebruikt wordt, dat zou namelijk behoorlijk vervelend kunnen zijn voor je.
Als je weet of het gewoon ATX is of evt afwijkt kun je even kijken welke kleine ATX voeding gaat passen, en dat is dan makkelijk vinden.
Aha. Kijk dat wist ik dus niet. Ik dacht dat micro atx alleen sloeg op de form factor van het mobo, maar kennelijk is de voeding ook gestandaardiseerd. Dat is goed nieuws.

Ik vraag me af hoe het met die pin-out zit dan. Eens kijken wat mijn goede vriend Google daarover te melden heeft.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

sphere2 schreef op 07 februari 2004 @ 22:03:
[...]

Aha. Kijk dat wist ik dus niet. Ik dacht dat micro atx alleen sloeg op de form factor van het mobo, maar kennelijk is de voeding ook gestandaardiseerd. Dat is goed nieuws.

Ik vraag me af hoe het met die pin-out zit dan. Eens kijken wat mijn goede vriend Google daarover te melden heeft.
Tja, ik weet niet of die voedingen ook echt als microATX verkocht worden, maar ik denk dat je met die term toch nog eea zal vinden. (microATX kasten enzo).
Als je zeker weet dat je geen specifieke voedings pinout hebt is het vinden dus een stuk makkelijker.

Verwijderd

Je kan rustig een MicroATX voeding gebruiken, heeft nl de zelfde aansluiting!!

heb een linkje MicroATX voor €25,- zie overige..

http://www.comptechworld.nl/nieuwshop/winkel_64.shtml

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 22:19:
Je kan rustig een MicroATX voeding gebruiken, heeft nl de zelfde aansluiting!!

heb een linkje MicroATX voor €25,- zie overige..

http://www.comptechworld.nl/nieuwshop/winkel_64.shtml
het gaat om de pinout, de aansluiting zal wel hetzelfde zijn ja.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 07 februari 2004 @ 22:19:
[...]

het gaat om de pinout, de aansluiting zal wel hetzelfde zijn ja.
De pinout is ook het zelfde!!!! Heb al vaak genoeg een standaard ATX op een MicroATX voeding aangesloten en ander som.... dus no problemo

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 22:24:
[...]

De pinout is ook het zelfde!!!! Heb al vaak genoeg een standaard ATX op een MicroATX voeding aangesloten en ander som.... dus no problemo
Maar dat is hier helemaal niet de issue, kun je er wel leuk uitroeptekens achter zetten maar dat helpt niet veel.
een HP Pavilion is een OEM systeem. Sommige OEMs (waaronder Dell en Compaq/HP) hebben er wel eens een handje van om de pinout te veranderen in de ATX stekker.
Dit betekend dus dat een ATX voeding wel op dat HP plankje zal gaan passen maar er bestaat een kans dat het niet werkt of dat het plankje opgeblazen wordt.
als heel toevallig de 12V en de 5V lijnen zijn omgedraaid en jij sluit doodleuk je ATXje aan wat je nog in de kast hebt liggen stuurt hij dus een 12V stroom over een lijntje dat ontworpen is voor 5V. Als er onderdelen op zitten die daar niet tegenkunnen (en dat is meestal het geval bij moederborden) is het gevolg dat het plankje geroosterd wordt.
Het probleem is dat je dit dus niet zo kunt zien aan het moederbord, vandaar dat het verstandig is om even de oude voeding erbij te pakken en te kijken naar de kleuren van de draadjes of deze overeen komen. Mochten er draadjes omgedraaid zitten kan de voeding dus niet zomaar gebruikt worden.
Nu is dat ook wel op te lossen, pak een schaar, knip de draden door en sluit ze op de juiste manier aan, of netter, haal ze uit de ATX connector en doe ze daar goed in, is wel wat moeilijker.
Maar dan moet natuurlijk wel eerst even de juiste pinout bepaald worden. 95
% kans dat het idd gewoon lekker ATX is, maar voor die 5% zou ik het er zelf niet op wagen om een goed werkende mammaplank op te blazen als het me maar 5 minuutjes kost om even te kijken of de kabels hetzeflde zijn.

De reden dat OEMS dit geintje uit vreten is dat als er iets defect gaat de consument enkel bij hun aan kan kloppen (als ze gewoon een in 1 keer goed werkende voeding willen hebben). En daar kunnen ze dus geld uit slaan. Daarom is de kans aanwezig dat de pinout afwijkt.

Dus zo stellig als jij beweert dat de pinout gewoon hetzelfde zou zijn beweer ik dat het heel goed eens niet zo zou kunnen zijn.

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Okay, ik heb met mijn vrienden van HP gebeld. Dit grapje kost 125 euro exclusief verzendkosten en BTW, wat dan neer komt op 163 euro. Zijn die gozers van HP van God los?

Ik heb een micro-atx voeding gevonden bij alternate, die is 64x125x101.

Vraag me af of dat past, anders eventueel gaatjes bijboren :?

edit: hrm, bedrijf in USA verkoopt ze (Bestec PSUs) voor ~45USD. Eens informeren of ze versturen naar Europa :)

[ Voor 16% gewijzigd door sphere op 13-02-2004 12:54 ]

Pagina: 1