Toon posts:

Internet Valt Steeds Uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier thuis een netwerk van 4 pc's + 1 server liggen.
Zijn verbonden doormiddel van een Acer Warplink Firewall Router (Wired & Wireless).

Server = DHCP, File, Print
PC's = XP, XP, XP, 2000

Nu heb ik internet via Wanadoo (Cable Premium).
Alleen bijna elke dag valt internet uit, daarmee bedoel ik 1x perdag moet ik me router resette zodat internet opnieuw verbinding maakt.
Het vervelende van Wanadoo is dat je dan meestal een half uurtje moet wachten voordat hij een nieuwe verbinding tot stand heeft gebracht.

Ik heb eventjes in de Logs van me router gekeken

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/erika.paalman/Screenshots/RouterFault.jpg

Steeds als hij een PADO pakketje ontvangen heeft disconnect hij volgens mij.
Wat is dit voor een pakketje en wat is hieraan tedoen, of komt t door iets anders?

Thx

Verwijderd

The PPPoE Active Discovery Offer (PADO) packet

Inleiding
PPPoE wil niets anders zeggen dan dat er een PPP verbinding, wat al lang gebruikt werd als protocol, bijvoorbeeld bij een analoge dialup verbinding, tot stand wordt gebracht over een bridged ethernet device. Een voorbeeld van deze configuratie is een Aztech 900E verbonden met een netwerkkaart op de computer waarbij de computer via een PPPoE implementatie zoals RasPPPoE de verbinding met Adsl tot stand brengt.

Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld een router achter het Adsl modem waarbij de router de verbinding tot stand brengt. Ook allerlei routers met ingebouwde adsl modem ondersteunen het PPPoE protocol.

Veel van de PPPoE implementaties kennen log en of debugging functionaliteit, waarbij de stappen die genomen worden om de verbinding tot stand te brengen goed te volgen zijn. Onder Linux kunt u de logs terug vinden in /var/log/messages.

In deze handleiding worden deze stappen uitgelegd.

PPPoE stapsgewijs
Stap 1: PADI
The PPPoE Active Discovery Initiation (PADI) packet: De PPPoE client gaat op zoek naar de PPPoE server. In de Belgacom setup is dit een BAS (Broadband Access Server) van RedBack.

Stap 2: PADO
The PPPoE Active Discovery Offer (PADO) packet: Zodra een BAS een PADI pakket ontvangt reageert deze met een PADO pakket. Dit pakket bevat ook de naam van de server, bijvoorbeeld: BAS-Antwerpen.

Stap 3: PADR
The PPPoE Active Discovery Request (PADR) packet: Omdat het mogelijk is dat er meer BASSEN gevonden worden, moet de PPPoE Client aan de server nogmaals en bevestiging sturen.

Stap 4: PADS
The PPPoE Active Discovery Session-confirmation (PADS) packet: De server heeft de PADR ontvangen en de eigenlijke PPP sessie met als eerste stap de authorisatie kan beginnen.

Stap 5: PADT
The PPPoE Active Discovery Terminate (PADT) packet: De BAS beeindigd de sessie, bij Belgacom gebeurt dat in ieder geval elke 36 uur om het ip-adres te vernieuwen. Hierna wordt de PPP sessie afgesloten, en wordt er eventueel opnieuw een verbinding gemaakt.

LCP
In veel logfiles ziet u veel LCP pakketten, dit "Link Control Protocol" kunt u beschouwen als een soort keep-a-live pakketten. Bij een aantal lcp time-outs wordt bij een goede PPPoE implementatie de verbinding verbroken engeprobeerd opnieuw een verbinding aan te maken.

www.vosberg.be/doc/Netwerk/Protocol/pppoe.html (bovenstaand verhaal komt daar weg)
www.kappadata.be/support/smc/pppoe.PDF

Misschien heb je er wat aan, of hebben anderen er wat aan.
Wat ik zelf zou doen in zulke gevallen is programma's als spybot en/of ad-aware draaien om zo spyware e.d. te verwijderen die soms het internetten stukken langzamer maken (factor 10 bij mij vandaag) of soms zelfs blokkeren.

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat er in feite gebeurt is:

- Router ziet dat PPP sessie getermineerd wordt
- Via die PADO/PADR packets probeert de router opnieuw verbinding te maken
- Dit lukt, en vervolgens start hij weer PPP op om een sessie proberen op te zetten
- De PPP sessie mislukt (LCP = Login Control Protocol, IPCP = IP Control Protocol),
nl. de andere kant stuut een "PPP Terminate" pakket. WAAROM de remote server dit doet staat er echter niet.