[MSSQL] inlog problemen na decommisioning van pdc

Pagina: 1
Acties:

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Het probleem:
Nadat ik de server waar MSSQL op draait heb gedecommissioned als PDC, kan ik niet meer inloggen met gebruikersnamen van het nieuwe domein die hetzelfde zijn als die toen de PDC nog draaide.

Misschien dat een situatie schets makkelijk is:
In den beginne stond er een W2KS machine die functioneerde als PDC voor het domein DOMEIN1. Op deze server draait MSSQL zodat onze boekhouders Exact Globe 2000 kunnen gebruiken. Exact Globe gebruikt WindowsNT logins om in te loggen op de MSSQL server.

Een half jaar geleden zijn we overgestapt op een linux machine waar samba draait als PDC voor het domein DOMEIN2. De gebruikers zijn toendertijd gemigreerd naar deze machine. De W2KS server hebben we laten staan zoals ie stond, zodat we altijd terug konden als er iets fout zou gaan.
Nu na een half jaar hebben we besloten om de W2KS server alleen nog te gebruiken waarvoor hij nog nodig is, nl MSSQL draaien. Gisteren heb ik deze machine gedecommissioned en lid gemaakt van het domain DOMEIN2. Tevens draait MSSQL nu op een 'System account'.
Daar Exact Globe 2000 WindowsNT logins gebruikt voor de MSSQL server, klopten alle usernamen op de MSSQL server niet meer. Ik heb de oude logins weggegooid (DOMEIN1\gebruiker) en heb nieuwe gebruikers aangemaakt met als inlog naam (DOMEIN2\gebruiker).
Het rare is dus nu dat geen van deze gebruikers mag inloggen op de MSSQL server, ik krijg een "Login failed for user '(null)'. Not associated with a trusted SQL Server connection." error.
Echter, als ik een compleet nieuwe gebruiker aanmaak (DOMEIN2\compleetnieuw) onder MSSQL en ik log als deze gebruiker in op het domein DOMEIN2, dan kan ik WEL inloggen op de MSSQL server.
Om uit te sluiten dat het aan Exact Globe ligt, heb ik het ook geprobeerd via ODBC MSSQL connections en daar heb ik precies hetzelfde probleem.

In de Enterprise Manager kan ik geen verschillen ontdekken tussen de gebruikers.

Wat is er hier aan de hand? Hopelijk weet iemand de oplossing, dan kunnen onze boekhouders maandag weer aan de slag en scheelt mij een hoop gezeur O-)

Relevante specs windows machine:
Windows 2000 Server SP4 (met meest recente updates)
Microsoft SQL Server v8.00.382 (inc SP1 dus)
Exact Globe 2000 4.0

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-02 09:09

Sen

<-->

is dit niet meer voor pns?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ja :P SA --> PNS

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Toverwoord misschien SID?
Want dit is toch veranderd nadat je alle domain-users heb veranderd in het andere (Linux-)domain.
Dus waarschijnlijk werkt het niet meer omdat je pakket Windows-logons gebruikt en MSSQL nu toch geen WIndows-logings meer heeft, omdat het Samba geworden is
Of sla ik de plank nu echt mis? |:(

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 16:29 ]

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

PNS ? Even een paar opvallende stukjes eruit gelicht
In den beginne stond er een W2KS machine die functioneerde als PDC voor het domein DOMEIN1.
W2K heeft geen PDC meer maar ik vermoed waar je heen wilt.
Op deze server draait MSSQL zodat onze boekhouders Exact Globe 2000 kunnen gebruiken. Exact Globe gebruikt WindowsNT logins om in te loggen op de MSSQL server.
Dus je domaincontroller is tevens SQL server?
Weet je wel waar je mee bezig bent?
Een half jaar geleden zijn we overgestapt op een linux machine waar samba draait als PDC voor het domein DOMEIN2.
...[..]
De W2KS server hebben we laten staan zoals ie stond, zodat we altijd terug konden als er iets fout zou gaan.
Dus domain 1 bestond nog steeds? En die server werkte nog steeds als Domainserver en PDC, waarschijnlijk met integrated DNS, DHCP en wat al niet meer..
Nu na een half jaar hebben we besloten om de W2KS server alleen nog te gebruiken waarvoor hij nog nodig is, nl MSSQL draaien.
Dat was dus de zoveelste foute inschatting..
Gisteren heb ik deze machine gedecommissioned en lid gemaakt van het domain DOMEIN2. Tevens draait MSSQL nu op een 'System account'.
Wat heb je op die server allemaal weggehaald? Alleen de AD of nog meer services?

Copyright and left by SED...

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

probeer eens hetvolgende:
-op client eerst een share op de oude pdc mappen, of via start-run naar \\servernaam te gaan. Je zult dan wel of niet username+password moeten invoeren
-vervolgens een mssql connectie maken

Helpt dat?

Ik frut, dus ik epibreer

• pimlie
  • Nu online
Hmm, val ik even door de mand. Voor de duidelijkheid: ik ben dus geen systeembeheerder. Ben een programmeur die door de baas ook als systeembeheerder wordt aangezien omdat ik iets met computers doe.
Heb wel redelijk wat ervaring met het beheer van linux servers, maar niet met windows. Dat is dus 1 van de redenen waarom we alles op linux willen draaien..

@sjouken:
Ik heb de nieuwe WindowsNT login namen toegevoegd op de MSSQL server. Zoals ik al zei in mijn eerste post, ik heb de gebruikers van domein 1 weggegooid en opnieuw aangemaakt met dezelfde gebruikersnaam voor domein 2.

@SED:
De domaincontroller was idd tevens SQL server, dit is ooit door 1 of ander bedrijf opgezet. Domein 1 heeft idd al die tijd bestaan, met integrated DNS, DHCP etc etc.
Tevens draaide er een backup server voor dit domein en die ik ook heb uitgezet.
Het enige wat ik heb weggehaald is het AD gebeuren. En ik heb de DHCP en DNS services uitgeschakeld. Beiden worden nu afgehandeld door een linux firewall.
Waarom is het een verkeerde inschatting om die W2kS machine alleen nog maar voor MSSQL te gebruiken :?

@pistole:
Die oude pdc bestaat dus niet meer. Of ik moet het domein weer aanmaken en AD weer installeren. Maar als ik een geheel nieuwe gebruiker aanmaak met een gebruikersnaam die nog niet eerder gebruikt is op de MSSQL server kan ik dus WEL inloggen vanaf het nieuwe domein...

[ Voor 12% gewijzigd door pimlie op 08-02-2004 16:50 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

pimlie schreef op 07 februari 2004 @ 17:54:
"Login failed for user '(null)'. Not associated with a trusted SQL Server connection." error.
Deze melding wordt veroorzaakt doordat je kennelijk geen "sessie" hebt met betreffende server. Vandaar mijn hierboven geplaatste probeersel:
-eerst server benaderen via share (er wordt een sessie opgebouwd)
-vervolgens nogmaals proberen de applicatie te benaderen.

Ik frut, dus ik epibreer

• pimlie
  • Nu online
Ik heb het nog eens geprobeerd, maar het werkt nog steeds niet ..

Wat wel raar is is dat als ik inlog als een gebruiker die nog niet eerder aan account op de MSSQL server heeft gehad, ik niet hoef in te loggen als ik naar de W2kS server browse. Ik krijg dan meteen alle shares te zien.

Terwijl als ik als een 'oude' gebruiker naar de W2kS server browse, dan moet ik wel inloggen. Overigens kan dit met precies dezelfde inlog gegevens als waarmee ik op de client ben ingelogd.. :?
Pagina: 1