Toon posts:

tips server verhuizen

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Of het zwaar genoeg is weet ik niet, ik heb de faq zo geintepreteerd dat het wel te doen is, en er was niemand thuis in irc op dit moment :+
Ik ben gevraagd voor een klein bedrijf fysiek een server te verhuizen, binnen de stad Dronten. Opzich geen probleem, hetzij ik geen enkel risico wil nemen en dus mijzelf afvraag wat er mis zou kunnen gaan en waar ik op moet letten.
Qua hardware is het mij nog niet duidelijk wat er precies onder de motorkap zit, enkel weet ik dat het om 1 server gaat met windows 2000 en IIS 5.0.
Volgens mijn eigen onderzoek draaien er meerdere websites op, websites van klein tot middengrote bedrijven overigens (belangrijk voor mogelijke downtime ;) ).
Punten waarvan ik zelf weet dat ik ze van te voren moet hebben bedacht zijn:
Provider informeren over verhuizing en vragen of ze het zelfde IP adres willen afgeven (geen problemen met DNS), maar dit weet ik nog niet dus als iemand mij info kan geven over hoe het domein door te sturen naar een nieuw adres?
Duidelijke foto's/tekeningen maken van eerste opzet qua hardware en de bekabeling.
Enkele statistieken van de server afhalen alvorens te verhuizen dacht ik zelf ook al aan, maar welke en hoe?

Iemand dit wel eens eerder gedaan die mij kan verlichten? O-)

Verwijderd

Zorgen voor goede backups indien je schijven niet meer willen opstarten en dus ook een plek weten waar je eventuele reserve-schijven vandaan kan halen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 17:36:
Zorgen voor goede backups indien je schijven niet meer willen opstarten en dus ook een plek weten waar je eventuele reserve-schijven vandaan kan halen
Ja daar had ik nog niet aan gedacht omdat het natuurlijk maar een klein verhuizingkje is, maar ik zal inderdaad even vragen of ze even een backup middeltje meenemen.
Het is naar ik weet alleen voor informatieve sites (makelaaren), dus geen grote databases of zoiets.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 12:28
Dik contract, dat jij niet aansprakelijk bent?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Is er op de nieuwe site wel voldoende koeling en een UPS?
Idd zeker backup draaien voor de verhuizing en het liefste de schijven los vervoeren als ze in een hot swap bracket zitten.

Wel even opschrijven welke schijf waar zat :P

Alle proemn in n drek

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Niet echt PNS lijkt me maar vooruit..

Als eerste maak je een backup van het volledige systeem. Servers die jaren aaneen aanstaan hebben soms de vervelende gewoonte de schijven niet meer op te starten als ze uitgezet worden.
Zorg dus voor een backup waarmee je een nieuwe schijf weer in de lucht kunt krijgen.

Je fysieke bekabeling leg je vooraf allemaal aan en maak je stekkerklaar.

Je kunt een nieuwe lijn aanvragen op het nieuwe adres met een nieuw IP adres. Als je dan automatisch vooraf gaat regelen dat alle verkeer doorgestuurd wordt naar beide adressen dan is er geen andere downtime dan het versjouwen van je server van punt a naar b en het opstarten. Je kunt voor dat soort regelingen het beste even contact opnemen met je provider die je ook andere mogelijkheden kan bieden. Heb je bijvoorbeeld zelf toegang tot de records en dergelijke dan kun je de omzetting zelf doen. Je downtime is dan beperkt tot de replicatie door het net van de DNS.

Je kunt als backup voorziening een kleine webserver in de lucht brengen ( gewoon werkstation met apache of zo) die een downtime mededeling laat zien of die gedurende de omzetting alle verkeer redirect naar het nieuwe adres.

Copyright and left by SED...

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 17:29:
Of het zwaar genoeg is weet ik niet, ik heb de faq zo geintepreteerd dat het wel te doen is, en er was niemand thuis in irc op dit moment :+
mja, als niemand binnen 1 minuut reageert is er dus niemand 8)7
het is zaterdagavond, is het altijd wat rustiger ;)
Opzich geen probleem, hetzij ik geen enkel risico wil nemen en dus mijzelf afvraag wat er mis zou kunnen gaan en waar ik op moet letten.
alles kan mis gaan, wet van murphy ;)
echter zoveel mogelijk zaken uitsluiten, ik weet niet tot hoeverre jouw verantwoordelijkheid hierbij is, en of je dus ook voor transport verantwoordelijk bent, want anders moet je daar ook op letten.
Qua hardware is het mij nog niet duidelijk wat er precies onder de motorkap zit, enkel weet ik dat het om 1 server gaat met windows 2000 en IIS 5.0.
Eerst moet je weten wat je moet doen voordat je gaat beginnen. Maar zorg ervoor dat mocht er iets fout gaan, snel een server weer up hebt, dus zorg inderdaad voor goede backups en eventueel dus componenten los (laten) vervoeren.
Volgens mijn eigen onderzoek draaien er meerdere websites op, websites van klein tot middengrote bedrijven overigens (belangrijk voor mogelijke downtime ;) ).
Ik neem aan dat deze bedrijven weten dat de sites down gaan? ;)
Punten waarvan ik zelf weet dat ik ze van te voren moet hebben bedacht zijn:
Provider informeren over verhuizing en vragen of ze het zelfde IP adres willen afgeven (geen problemen met DNS), maar dit weet ik nog niet dus als iemand mij info kan geven over hoe het domein door te sturen naar een nieuw adres?
harde afspraken maken met die provider, maar is het geen statisch ip? en hoe zit het met de routering?
Enkele statistieken van de server afhalen alvorens te verhuizen dacht ik zelf ook al aan, maar welke en hoe?
misschien wat logs ofzo, en de settings uitprinten lijkt me ook wel handig.

Verwijderd

Topicstarter
[...]

mja, als niemand binnen 1 minuut reageert is er dus niemand 8)7
het is zaterdagavond, is het altijd wat rustiger ;)
Tsja, sommige hebben een sociaal leven, andere alleen op vrijdagavond (8>
[...]

alles kan mis gaan, wet van murphy ;)
echter zoveel mogelijk zaken uitsluiten, ik weet niet tot hoeverre jouw verantwoordelijkheid hierbij is, en of je dus ook voor transport verantwoordelijk bent, want anders moet je daar ook op letten.
Ben ik nog niet zeker van, het is mij via via gevraagd omdat het om een klein bedrijf gaat en niemand er echt verstand van heeft (computers in het algemeen 8)7 ). Ik neem aan dat het gewoon de server uit het rack scheuren word en in een besteldbusje zetten (zonder ergens aan te bevestigen), dus ja, een contract lijkt me ook op zijn plaats. ^_^
[...]

harde afspraken maken met die provider, maar is het geen statisch ip? en hoe zit het met de routering?
Uhhmm, is dat een antwoord op de vraag? :?
Hoe bedoel je de routering? Het bedrijf staat in noordholland en de server in Dronten, dus ik neem aan dat het in een serverpark staat en dus hoef ik me geen zorgen te maken over routering? :?
misschien wat logs ofzo, en de settings uitprinten lijkt me ook wel handig.
Misschien wil je dit wat verder uitleggen? Ik weet dat het de bedoeling is alleen advanced mensen hier toe te laten, maar als ik wist wat is moest doen zou ik het ook niet vragen :P

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 19:05:
[...]

Tsja, sommige hebben een sociaal leven, andere alleen op vrijdagavond (8>
offtopic:
kan er niets aan doen dat jij geen sociaal leven hebt behalve op vrijdagavond >:) :+
Uhhmm, is dat een antwoord op de vraag? :?
Hoe bedoel je de routering? Het bedrijf staat in noordholland en de server in Dronten, dus ik neem aan dat het in een serverpark staat en dus hoef ik me geen zorgen te maken over routering? :?
zoals jij het formuleerde in je TS: "en vragen of ze het zelfde IP adres willen afgeven"
met andere woorden, als je dat ip op een andere locatie gaat gebruiken moeten simpel gezegt de routers weten dat dat ip op een andere locatie staat ;)
Misschien wil je dit wat verder uitleggen? Ik weet dat het de bedoeling is alleen advanced mensen hier toe te laten, maar als ik wist wat is moest doen zou ik het ook niet vragen :P
wellicht is het in dat geval verstandig om deze taak niet aan te nemen?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het niet doe laten ze het over aan iemand die daar stage loopt en commerciele economie op mbo studeert en mij regelmatig vraagt of ik al een manier heb gevonden om hotmail te hacken.
Uitspenderen zullen ze het toch niet doen, en dus lijkt het me handig als iemand er probeert het beste er van te maken, ik dus.
Dus probeer ik te leren hoe ik dit zal moeten gaan doen, met de manieren die ik in de korte tijd tot mijn beschikking heb.
Ik ga binnenkort ook nog even kijken naar teksten over servers op windows 2000 IIS5.0 om me er verder in te verdiepen, en misschien ook thuis even wat proberen.
Tot die tijd lijkt het mij handig om zoveel mogelijk te weten te komen zodat ik er voorbereid heenga.
Ik zou het liever ook uitspenderen aan een professoneel hostingbedrijf, maar het is niet anders. B)

Dusss, nog tips die ik kan gebruiken?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Installeer een tijdelijke server die de taken overneemt terwijl jij dat andere ding aan het verhuizen bent. Dat betekent dat je alles hetzelfde hebt staan. Verhuis daarna de originele server. Mocht iets het begeven heb je ruim de tijd het te vervangen, omdat die tijdelijke server nog op de originele plek draait. Als je alles op de originele server op de nieuwe plaats hebt draaien laat je de dns namen veranderen (IP-adres behouden is meestal niet mogelijk), en na een week zonder klachten is het in principe veilig om de tijdelijke server weer iets anders te laten doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Tips; sure; jij bent niet verantwoordelijk.... NOFI, maar als ik het in mag schatten kom je kennis ervaring en budget tekort. Dit komt bovenop de standaard risico's die met een verhuizing gemoeid zijn.

- ga fysiek kijken op de nieuwe locatie en controleer 3 keer dat de server past, bekabeling in orde is enz.

- zorg *zelf* voor een full backup van de machine (als "ze" er geen verstand van hebben en je laat het hun doen, hoe weet je dan dat de backup goed is ?

- *voordat* de server down gaat, voer een kleine restore uit om de backup te controleren

- vervoer de server in schokabsorberend materiaal

- rij rustig

- zorg *voor het platgooien van de server* voor een bedrijg van je eventuele spare parts (met name HD's) kan regelen

-enz enz.. Suc6

Verwijderd

Mail me als je hulp nodig hebt. manga@tina.nl

Modbreak:
Dit zien we liever niet op GoT. Wij zijn een forum, waar je elkaar dus logischerwijs ook via het forum helpt en niet via email. Lees dit eens door en bedenk of je je hier wel aan houdt voordat je op "Verstuur bericht" klikt: Registratievoorwaarden en faq. Dank u.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 13:26 ]

• Luppie
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Neem eerst ff contact op met je hardware leverancier of ze alle onderdelen die maar kapot kunnen gaan kunnen leveren binnen afzienbare tijd.

Zelf heb ik dit soort werk voor de KPN gedaan en wij hadden altijd Compaq standby staan met een reserve server. Mocht er iets fout gaan dan konden we op een reserve server restoren.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06-2025
Je moet een paar dingen bekijken:

Hoe oud is de server ?
Wat is de dataredundancy van de disk (geen raid / raid 5) ?
Zit er een support contract op de server ?
Welke dingen zijn er afwijkend per locatie (dus wat mis je nog aan koeling data power)

Hoe zit de server aan het internet en wat voor abbo ? Is het een inbel verbinding met statisch ip dan is het geen probleem.

Een kennis van me heeft pas 3 colobakken verhuist. Heeft een mikrotik firewall bij de colobakken gehangen daar de ip adressen van de colobakken aangehangen en die door genat naar de nieuwe adressen via static nat.

Toen 3 dagen gewacht tot de dns synchronisatie over internet. En de firewall weer opgehaald op de oude locatie en die er op de nieuwe locatie tussen geplaatst.

Koste 1 keer downtime voor het verhuizen en 1 keer downtime voor het omzetten van de servers naar achter de firewall.

MAAR WAT JE OOK DOET ZORG VOOR GOEIE BACKUP.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, goede back up zal ik zeker voor zorgen, en ik zal ook van te voren enkele vragen neerleggen over hardware en contracten met leveranciers/abbo's.

Nee ik ben niet verantwoordelijk en ik ben geen professional hierin, maar zoals ik al zei, als ik het niet doe rukken ze echt die server eruit, pleuren em in een busje, gooien em er weer in, hangen er een zootje kabels aan, en gaan dan zich afvragen waarom ie het niet doet, om mij vervolgens te bellen. :Y)

Een tijdelijke server zullen ze niet doen, daar is het geld simpelweg niet voor, ik vind het al heel wat dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun server, maar een goede back up zal ik zeker doen.

Nog steeds vraag ik me trouwens af, misschien hoort het in een ander forum, maar qua logs etc bij windows 2000, hoe? :X

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Over opbouw en afbraak van de servers weet ik niet veel, maar een paar tips voor vervoer:

• Hou rekening met de koelers, zorg dat die niet teveel belast worden (niet te veel dwarskrachten door hobbels), liggend vervoeren met het moederbord onder is het beste

• Hou rekening met de regen, het hoeft maar 10 meter naar de auto te zijn, maar als het regent kan de hardware nat worden, neem dus een zeil of een doek mee

• Denk om de stoeprandjes als je de computer op een kar vervoert

• Zorg dat je alles meeneemt of klaarlegt wat nodig is, zonder een stroomkabel kom je niet ver bij het opstarten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• mcl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:43

mcl

Een algemene tip:
Bedenk van tevoren wat je gaat doen, en schrijf dit op in een stappenplan. Neem in dit plan bij kritieke punten ook een fallback-procedure op.
Het detail-niveau van dit plan is afhankelijk van je ervaring (meer ervaring -> minder gedetailleerd).
Het hele proces van het schrijven van een plan helpt je om van tevoren mogelijke problemen te detecteren, zodat je tijdens de feitelijk verhuizing niet tegen onverwachte dingen aanloopt. Ook kun je van tevoren delen van het plan testen.

Dit plan kun je eventueel van tevoren aan een 'dekundiger persoon' voorleggen om de zwakke punten eruit te laten halen. Ook kun je het plan van tevoren aan de 'klant' voorleggen. Dit kan helpen om ze een wat beter gevoel bij de hele operatie te geven.

Verwijderd

SED schreef op 07 februari 2004 @ 17:46:
Je downtime is dan beperkt tot de replicatie door het net van de DNS.
dns replicatie lol.

ik denk dat je de ttl (time to live) bedoelt. zet (laat zetten) de ttl op een korte periode. als je een week voor de verhuizing deze op 1 dag of een paar uur zet is dat je max downtime van de sites. tenminste als je de verhuis werkzaamheden lukken binnen die tijd :)

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 12:51:
[...]

dns replicatie lol.

ik denk dat je de ttl (time to live) bedoelt. zet (laat zetten) de ttl op een korte periode. als je een week voor de verhuizing deze op 1 dag of een paar uur zet is dat je max downtime van de sites. tenminste als je de verhuis werkzaamheden lukken binnen die tijd :)
En je zet tevens gewoon tijdelijk op oude plek een forward servertje die alvast
de website vanaf het nieuwe "tijdelijke" ip adres haald.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:52
Voor dat je de server helemaal lost koppeld. Schakel hem eerste even geheel uit. Voeding er uit. En zet hem daarna nog even aan. kijk of de server nu goed in de lucht komt. Zo weet je zeker dat hij goed werkt. Je weet dan of er eventueel problemen zijn bij het booten van de server.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 23:08
De tijdelijke server die hier al een aantal keer genoemd word hoeft niks anders te zijn dan een workstation die met de juiste software en dergelijke tijdelijk is geinstaleerd. (het moet dus een simpele webserver zijn)

Tijdens de verhuizing zet je daar een pagina op waar simpelweg op staat dat door een verhuizing de site momenteel niet bereikbaar is (natuurlijk in een lief verhaaltje).

Na de verhuizing zet je er een script neer die iedereen naar het nieuwe IP doorstuurt.

De kans dat een ISP je op die andere lokatie het zelfde IP adres toekent is namelijk vrij klein denk ik.

Mocht de server al ontzettend oud zijn en misschien zelfs aan vervanging toe zijn, is dit wel een uitermate mooi moment om deze meteen te vervangen :)

Join the club

• SED

SED

Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 12:51:
[...]

dns replicatie lol.

Nope... Als jij je records aanpast met name een ander IP adres dan kan het enige tijd duren voordat de DNS info door alle servers gesynchroniseerd is.
Tot die tijd kan je site vanaf verschillende plekken moeilijk bereikbaar zijn. Als je internationale sites host is dat een probleem om rekening mee te houden.
Veder doel jij waarschijnlijk op de DNS TTL iets wat inderdaad de interval checkt waarop info wijzigt maar dat voor een gebruiker niet in te stellen is. daarvoor moet je de eigen DNS kunnen beheren en dat is weinig gebruikers gegeven.
Meestal kan men hooguit een dns record wijzigen en is men afhankelijk van de DNS updates die volgens een vooraf ingesteld patroon plaatsvinden.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SED schreef op 09 februari 2004 @ 23:53:
[...]

Nope... Als jij je records aanpast met name een ander IP adres dan kan het enige tijd duren voordat de DNS info door alle servers gesynchroniseerd is.
Tot die tijd kan je site vanaf verschillende plekken moeilijk bereikbaar zijn. Als je internationale sites host is dat een probleem om rekening mee te houden.
Veder doel jij waarschijnlijk op de DNS TTL iets wat inderdaad de interval checkt waarop info wijzigt maar dat voor een gebruiker niet in te stellen is. daarvoor moet je de eigen DNS kunnen beheren en dat is weinig gebruikers gegeven.
Meestal kan men hooguit een dns record wijzigen en is men afhankelijk van de DNS updates die volgens een vooraf ingesteld patroon plaatsvinden.
Nee, iis5_rulez heeft wat dit betreft gelijk (wat z'n nick betreft niet ;)). De time-to-live (TTL) is namelijk ook de tijd die dns caches aanhouden om informatie uit hun cache als 'oud' te beschouwen. DNS Replicatie is niet meer dan het simpele primary/slave gebeuren. Die replicatie gebeurt meestal onmiddelijk, dankzij het dns NOTIFY protocol. Meer servers dan de primary en een of meerdere slaves zijn er simpelweg niet om te synchroniseren.

Verwijderd

idd iis6_rulez :)

edit:

oh sed, hoewel je de symptomen van een dns wijziging wel goed beschrijft, klopt je replicatie verhaal van geen kant.

't zou mooi zijn als elke dns server alle zones en alle hosts in z'n zonefiles had staan :)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2004 17:57 ]

• SED

SED

Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 17:16:
idd iis6_rulez :)

edit:

oh sed, hoewel je de symptomen van een dns wijziging wel goed beschrijft, klopt je replicatie verhaal van geen kant.

't zou mooi zijn als elke dns server alle zones en alle hosts in z'n zonefiles had staan :)
Dat een zonetransfer alleen bepaalde gegevens zal repliceren is me bekend maar leg uit waar ik de fout in ga.
Voordat de wijzigingen in jouw a record over de wereld bekend zijn duurt toch gewoon enige tijd? De TTL kun je toch zelf niet instellen?

Als beloning deze site ;)
http://www.cymru.com/DNS/index.html

[ Voor 14% gewijzigd door SED op 10-02-2004 20:31 ]

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Je kunt de TTL wel zelf instellen; maar houd er wel rekening mee dat je dat *op tijd* doet. Als je de TTL normaal op twee dagen hebt staan, en je verandert die een uur vantevoren in 5 minuten, helpt dat natuurlijk niets... Omdat andere servers pas na twee dagen zien dat jij de TTL veranderd hebt :)

Verwijderd

SED schreef op 10 februari 2004 @ 19:44:
[...]

Dat een zonetransfer alleen bepaalde gegevens zal repliceren is me bekend maar leg uit waar ik de fout in ga.
Voordat de wijzigingen in jouw a record over de wereld bekend zijn duurt toch gewoon enige tijd? De TTL kun je toch zelf niet instellen?

Als beloning deze site ;)
http://www.cymru.com/DNS/index.html
TTL zelf instellen, sjah ligt er aan. Als je een beetje een fatsoenlijke isp hebt kan je het zelf, en anders kunnen zij het voor je doen.

En op deze manier heb je de minste downtime (TS geeft aan dat een simpele backup server geen optie is). Vereiste is wel dat je direct na de verhuizing je zones aanpast of dat je ISP het direct voor je kan doen.

Suc6

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SED schreef op 10 februari 2004 @ 19:44:
[...]

Een zone transfer repliceert alle gegevens (alhoewel je bij sommige nameservers aan kunt geven dat bepaalde records wel of niet getransfered moeten worden).
Nee, dat kan onmiddelijk gaan. Het kan ook even duren. Het ligt puur en alleen of de dns server aan wie je vraagt de naam op te zoeken 'm al gecached heeft of niet. Zo niet gaat 'ie het opvragen -> krijgt meteen het nieuwe IP-adres. Als 'ie 'm wel gecached heeft geeft 'ie dat antwoord terug. Na $TTL seconden beschouwt 'ie het gecachede antwoord als 'outdated' en gaat 'ie het bij een volgende request weer gewoon aan de authoritive nameserver vragen.

De TTL kan de beheerder van de zone instellen. Als je hiervoor webbased tools gebruikt (nooit doen, IMO) kan deze functie mogelijk weggelaten zijn. Maar het is per record in te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 15-02-2004 05:10 ]

Pagina: 1