Tijdzones, winter/zomertijd op server, problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 683 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:39

Booster

Superuser

Topicstarter
Voorheen was ik er altijd van overtuigd dat het instellen van een tijdzone waar gebruik wordt gemaakt van winter en zomertijd problemen op zou leveren met de servertijd.

Waarom? Nouja, denk aan bv logfiles of database entries die vastgelegt worden op volgorde van tijd. Op het moment dat de klok teruggaat moet dit wel gedonder geven.

Maar is dit inderdaad zo, en hoe stel je tijd anders in op een server?

Om even aan te geven hoe dingen nu geregeld zijn:
  • Huidige situatie:
    • Slackware 8.1
    • tijd syncroniseerd dmv ntpd met ntp.xs4all.nl en ntp.cistron.nl
    • Tijdzone Europe/Amsterdam
De tijd klopt gewoon goed. Als het bij mij 16:31 is dan geeft de server het volgende:
code:
1
2
3
4
# date; date --utc
Sat Feb  7 16:31:41 CET 2004
Sat Feb  7 15:31:41 UTC 2004
#

Lijkt me beide perfect in orde ;)

Maar wat gebeurt er met deze instellingen als het zomertijd wordt?
Geeft ntp.xs4all.nl dan ineens EET (GMT+2) ipv CET (GMT+1) af en verspringt de tijd?
Of geeft ntp altijd CET (GMT+1) en wordt vervolgens aan de hand van de tijdzone op de server bepaald of de tijd moet veranderen? :?

De linux Clock Howto is hier imho niet duidelijk genoeg in en ik ben niet bereid risico's te nemen. Google bied een hoop artikels over tijdzones, maar ik kon ook hier geen echt lekker duidelijke uitleg vinden.

Weet iemand raad?

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

CET wordt in de zomer CEST, niet EET. Anyway.

De tijd wordt in UNIX opgeslagen als het aantal seconden sinds 1 januari 1970. Met tijdzones heeft dat niets te maken, die worden pas gebruikt bij het converteren naar een andere tijdzone in human-readable notatie. Het is nu overal ter wereld 1076172508 (nouja, even geleden dus). Doe maar eens date +%s en date --utc +%s.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Ok, maar niet alle applicaties werken met timestamps zover ik weet.

Het verzetten van de tijd heeft bijvoorbeeld een impact op dingen als phpBB, of statistieken die gegenereerd worden. Systeem logfiles vermelden naast een timestamp vaak ook een omgerekende datum, die dan volgensmij niet meer klopt.

Heb je een linkje naar een pagina waar jouw punt uitgebreider uitgelegt wordt?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Applicaties die de tijd opvragen werken intern allemaal met UNIX Timestamps. Alleen al omdat time() ze op die manier aanlevert ;)

Voor logfiles is het IMO helemaal geen issue. De entries worden nog steeds in de goede volgorde geplaatst. Alleen de tijd zal verspringen, inderdaad. Maar dat geeft niet, want die tijd is nog altijd gelijk aan de tijd in de echte wereld. Zelfde geldt voor statistieken. Die hit op die webserver is om 12:34 gemaakt, of dat nu wel of niet zomertijd is maakt niet uit.

Kort gezegd zie ik je probleem niet helemaal, voornamelijk omdat ik denk dat er geen echt probleem is :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Hallo, als ik de vraag zo lees dan begrijp ik dat je bedoelt dat de Tijdzone indicatie verspringt ?
Dat zal zeker niet gebeuren, als je jouw machine op CET hebt staan blijft deze ook staan.
Als je wilt weten wanneer er een uur bijkomt of afgaat t.o.v. UTC (GMT) dan moet je eens ingeven.

zdump -v CET

en doe ook eens

zdump -v UTC
zdump -v GMT

Dan wordt het tijdzone verhaal ineens een stuk duidelijker. De tijdzone instelling op jouw Linux installatie is een lokale instelling.
Als je ntp gebruikt om jouw systeem clock te synchroniseren dan geeft de ntp server de UTC (GMT) als je erom vraagt. Omdat je lokaal hebt ingesteld dat jouw computer in CET staat wordt er (afhankelijk van zomer/winter) 1 of twee uur bij opgeteld.
NTP is een Listig protocolletje 8)

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Mh, het begint me langzaam te dagen ;)

Ik denk dat ik er met deze info bij eens mee ga rommelen.

Ik las toenet overigens dat een oude versie van cron bij het overgaan naar zomertijd vrolijk een uur overslaat. Doet de huidige versie van cron dit nogsteeds?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26
Er zijn verschillende crontabs. Welke gebruik je precies?

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Ohja, daar zit natuurlijk ook nog verschil in. :Z

Ik gebruik Dillon's cron. (zit standaard bij Slack 8.1)

[ Voor 46% gewijzigd door Booster op 09-02-2004 02:07 ]

Pagina: 1