Voorheen was ik er altijd van overtuigd dat het instellen van een tijdzone waar gebruik wordt gemaakt van winter en zomertijd problemen op zou leveren met de servertijd.
Waarom? Nouja, denk aan bv logfiles of database entries die vastgelegt worden op volgorde van tijd. Op het moment dat de klok teruggaat moet dit wel gedonder geven.
Maar is dit inderdaad zo, en hoe stel je tijd anders in op een server?
Om even aan te geven hoe dingen nu geregeld zijn:
Lijkt me beide perfect in orde
Maar wat gebeurt er met deze instellingen als het zomertijd wordt?
Geeft ntp.xs4all.nl dan ineens EET (GMT+2) ipv CET (GMT+1) af en verspringt de tijd?
Of geeft ntp altijd CET (GMT+1) en wordt vervolgens aan de hand van de tijdzone op de server bepaald of de tijd moet veranderen?
De linux Clock Howto is hier imho niet duidelijk genoeg in en ik ben niet bereid risico's te nemen. Google bied een hoop artikels over tijdzones, maar ik kon ook hier geen echt lekker duidelijke uitleg vinden.
Weet iemand raad?
Waarom? Nouja, denk aan bv logfiles of database entries die vastgelegt worden op volgorde van tijd. Op het moment dat de klok teruggaat moet dit wel gedonder geven.
Maar is dit inderdaad zo, en hoe stel je tijd anders in op een server?
Om even aan te geven hoe dingen nu geregeld zijn:
- Huidige situatie:
- Slackware 8.1
- tijd syncroniseerd dmv ntpd met ntp.xs4all.nl en ntp.cistron.nl
- Tijdzone Europe/Amsterdam
code:
1
2
3
4
| # date; date --utc Sat Feb 7 16:31:41 CET 2004 Sat Feb 7 15:31:41 UTC 2004 # |
Lijkt me beide perfect in orde
Maar wat gebeurt er met deze instellingen als het zomertijd wordt?
Geeft ntp.xs4all.nl dan ineens EET (GMT+2) ipv CET (GMT+1) af en verspringt de tijd?
Of geeft ntp altijd CET (GMT+1) en wordt vervolgens aan de hand van de tijdzone op de server bepaald of de tijd moet veranderen?
De linux Clock Howto is hier imho niet duidelijk genoeg in en ik ben niet bereid risico's te nemen. Google bied een hoop artikels over tijdzones, maar ik kon ook hier geen echt lekker duidelijke uitleg vinden.
Weet iemand raad?