Toon posts:

kan de cooler van boxed pII (slot1) uit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag me af of de cooler van een boxed pII 400 (slot 1) gewoon uit kan door de draad voor mn cooler los te trekken van mn mobo?

Gaat om een Dual Pentium 2 400 die als server word gebruikt en dus de hele dag draait. Zit me steeds meer te ergeren aan het geluid dat eruit komt. Rest van mn pc's is (bijna) niet te horen de machine waar t omgaat is echter net een straaljager :-(

Heb gezocht op het forum om te kijken of de boxed cooler er af te slopen is en of daar een andere op te monteren is, wel (heeeele oude) threads tegengekomen, meeste is alleen niet mogelijk in mijn geval.

Gaat in mijn geval namelijk om een dual PII en er is te weinig ruimte tussen de 2 sloten om 2 fatsoenlijke (stille) coolerers te monteren.

nou lees ik wel wat over passsieve cooling en heatsinks, word daar alleen (nog) nie zoveel wijs uit.

vraag me dus af of ik de draadjes gewoon los kan trekken zodat de fans van beide processors niet meer draaien en gewoon een papst in de case kan hangen ofzo, gaat dat wel goed met de hitte?

iemand ervaring/uitkomst?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:54

Exigence

dnkroz

Gewoon uitproberen. Als hij te heet word dan weetje dat ze niet uit moeten. Anders zou je ze ook wel eens op 5 of 7 volt kunnen proberen.

Verwijderd

helemaal passief zal niet lukken met de standaard koelblokken die er op zitten. Ik zou kiezen voor andere fan's welke geluidsarmer zijn. of eventueel op 7 v laten lopen.

Wanneer je helemaal passief wilt koelen en je bijna geen airflow hebt in je case ben ik bang dat je temp ver omhoog schiet, zeker in de zomer maanden.

Verwijderd

Hij wordt heet kan ik je zeggen. Ik denk dat je dan de fan moet vervangen voor een andere 40mm

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, word een probleem dus vrees ik.

andere fan's passen dus niet, althans als ik kan niets vinden van max 1,5 cm hoog
en dan nog montage zou een probleem kunnen worden.

net de voeding uitgezogen en beide fans op de processoren, scheelt al iets.

fans op 7 of 5v gaat nie ben ik bang, kan iig niks vanuit mn bios aanpassen.

heb hier wel een 8cm papst liggen, zou kunnen proberen om die te monteren ter hoogte van de 2 processoren, misschien dat dat nu werkt maar in de zomer?!

kan helaas ook geen temp aflezen vanuit mn bios, en zou t zonde vinden om die procs naar de kloten te helpen. Bedoel, is niks meer waard maar het draait nu wel goed maken alleen teveel herrie.

i think im stuck...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 15:30:
Hmmm, word een probleem dus vrees ik.

andere fan's passen dus niet, althans als ik kan niets vinden van max 1,5 cm hoog
en dan nog montage zou een probleem kunnen worden.
Beter zoeken. Papst heeft zo'n fan meen ik
fans op 7 of 5v gaat nie ben ik bang, kan iig niks vanuit mn bios aanpassen.
Wie had het hier over BIOS? je moet de soldeerbout erbij pakken.

Verwijderd

had hier vroegah (maandje geleden) nog een p2 400 staan.. passief gekoeld (enkel voedingsfan en 120 (?) mm fan in behuizing) was erg stil :) zat een groot passief koelblok (alu) op die p2, die werdt wel warm maar met die 120 mm fan die vanuit de behuizing op de proc blies werdt ie nooit echt heet.

ligt nu ergens op de vuilnishoop stil te zijn >:) (wel jammer van m'n voodoo3.. die had ik nog wel willen redden :+ )

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2004 15:37 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik zou een groot koelblok erop zetten (wanneer mogelijk) en kijken of temps acceptabel blijven. Anders een 120MM fan op 5V erop zetten en je hebt zeker een koele en stille pc :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Compaq had vroeger passief gekoelde PII's dus het is wel mogelijk. Echter zat daar een behoorlijk grote heatsink op.

Wat je misschien wel kunt doen is gewoon die standaard fan's uitschakelen en eraf halen, en vervolgens aan de zijkant een 80mm fan (op lager voltage) wat lucht ertegenaan laten blazen. Dat zou in principe genoeg koeling moeten geven.

Verwijderd

ik heb ervaring met een PIII 700 die passief gekoeld was, ook slot 1 met standaard alu heatsink. Werd ongeveer 50 graden. er zat, op de voeding na, geen fan in het hele systeem, en draaide goed :+ inmiddels zit er een nieuwe slot-1 koeler met fan op, lijkt me toch iets beter voor de proc :) maar ik denk dat het gewoon moet kunnen, of worden PII's zo veel heter dan PIII's?

Verwijderd

wij hebben hier ook een p2 266 staan die passief gekoeld is (steek ongeveer 5 cm uit vanaf de cpu), de geforce 2 mx ook en alleen in de voeding zit een koeler.

Verwijderd

p2 400 was het (bijna)topmodel, dus ik denk dat het niet echt gaat werken 400 mhz passief koelen.

laatst bij iemand met een 350 en ook totaal geen airflow, brande ik mijn handen aan het ding terwijl de fan wel liep. nu heb ik totaal geen vuurvaste vingers maar het geeft wel aan dat die vlieger niet op gaat om hem geheel passief te koelen...

helemaal nu ik lees dat het een dual betreft dan heb je dus twee warmte bronnen vlakbij elkaar, wat je wel kan proberen is de fannen eraf slopen en er een grote 120mm op richten. dat zou op zich genoeg moeten koelen.

en bouw casefans in op 7 volt hoor je ze bijna niet en zorgen ze voor een verkoelend briesje door je kast wat voor al je apparatuur beter is, HD's trekken een pc zonder casefans meestal slecht wat resulteerd in een kortere levensduur.

Verwijderd

ik heb een celeron 333 mhz slot1 en die is passief gekoelt met een groot koelblok

iets van 15 lang 4 hoog 4 breed...

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:46
Ik kreeg een tijdje geleden een P3-450 en die liep na 24u RC5 vast, ff de temp gecontroleerd, bleek ie 98graden !celsius! te zijn en hij draaide haast 24u zonder te crashen! (koeler bleek schuin te zijn gemonteerd en maakt heel slecht contact...)

Dus ik zou niet zo bang zijn, trek het kabeltje van de fan los, start hem weer op en ga ff naar het bios en kijk hoe warm hij wordt na een tijdje idlen. Hij mag best 60graden worden, als ie dat niet haalt kun je dus ff naar OS gaan en kijken wat ie wordt als je hem stessed.

Verwijderd

intel heeft altijd goede beveiliging, in tegen stelling tot amd die gaan gelijk dood zonder koeler.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:13
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 21:37:
intel heeft altijd goede beveiliging, in tegen stelling tot amd die gaan gelijk dood zonder koeler.
Dit is dus geweldige onzin, zowel Intel als AMD heeft tegenwoordig goeie beveiliging. Als jij Intel-fan bent is dat jouw goed recht maar AMD afkraken zonder reden is lam.

Sorry, dat moest er ff uit :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-02 17:08

Maku

Derp

ik heb zelf een p3 667 en een celeron 500 en 600 passief gekoeld gehad met een 40x40x60 koelblok van alu .. wordt redelijk warm maar proccies hadden er niet onder te leiden .. had wel beetje airflow in de kast en was altijd kamer temp in de kast ...

Verwijderd

kheb en pii 266 passief gekoeld draaien, maar op mijn pii400 @460 heb ik twee koelers op de cpu zitten, maar die zijn wel vrij stil hoor.
en met zo weinig ruimte tussen je procs wordt passief koelen niks.
dus of er een 80 mm fan erboven op zetten of aan de zijkant ernaast.
Pagina: 1