Toon posts:

300 canon instellingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Forum,
Al veel gelezen over witbalans, maar kom ergens niet uit:
Ik heb de 300 canon met zoom ef 24-70
Ik moet veel foto's maken van goud en zilver, glanzende materialen van 12.80 lengte en 35 breed.
Bij instellen zeer dichtbij ( 0.90 cm) kan ik delen redelijk fotograferen, maar op afstand ( die ik moet hebben om alles er op te krijgen) worden ze allemaal te onscherp en geven vreselijke afwijkingen.
Verder begrijp ik nog steeds niet hoe ik witbalans moet installeren per foto.
ik maak een foto van wit papier A4 uit de computer
Ik ga naar de stand custom witbalans, zoek de foto van papier en stel deze in.
Dat is dan alles?

De stand van de camera is ongeveer 2.5 mtr
kamer heb ik een dear neer gezet voor de achtergrond ( licht grijs, sinasappel effect, dus fijn)
Gebruikte stand: Auto, Manual M en AV

Resultaat: alle foto's Geel, en alle goud is zwart.
Paars en rode glinstermaterialen ( kerstballen met doorsnede van 75 cm en circels van 25 cm) zijn niet goed te krijgen.
Ik heb als verlichting halogeen.
Tips?

Graag !
Smoker

Verwijderd

De 300D bedoel je. ;)

Post eens wat foto's dan; kunnen we je wat beter advies geven.

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Dat is idd alles met de WB instellingen jah ;)
Ik gebruik zelf standaard auto WB maar dat kun je idd niet gebruiken in deze branche :p

Ik zou als verlichting geen Halogeen gebruiken maar iets van een wit (heldere) lamp met daarvoor een wit vel. (Softbox ook wel genoemd)

Mocht je er nog niet uitkomen kan ik je verwijzen naar onze geliefde forum DPZ

btw. probeer ook eens je focuspunten aan te passen, want de lichtmeting gaat standaard uit van alle 7 focuspunten (= eveneens licht)
Ik hoop dat je weet waar je dat knopje kunt vinden :+

[ Voor 20% gewijzigd door FireArrow op 07-02-2004 14:08 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Okay je hebt dus de Canon EOS 300D, dat is een wezenlijk andere cam dan de EOS300 overigens. (Digitaal vs analoog)

Je geeft aan dat je de witbalans niet goed ingesteld krijgt. Je hebt een wit vel A4, maakt hier een foto van en stelt hiermee de 'custom white balance' in. Ik kan niet de gehele situatie nabootsen omdat ik geen kerstballen cq goud/zilverkleurige, glanzende voorwerpen heb die enigzins voldoen aan jouw omschrijving. Maar wat ik wel kan doen is de witbalans goed instellen.
Hoe doe IK dat? Heel simpel: Ik neem een A4, onbeschreven en wel, maak hier een foto van, zodat deze beeldvullend is. Zoek de foto op dmv het menu etc. en selecteer deze, floeps klaar. :)

Nu wil ik je nog wel een paar tips geven:
1. Zorg voor verlichting die kleurvast is. Ik vind halogeen zelf niet echt heel prettig vanwege de kleuruitstraling van het glas. Er zijn fantastische lampen te koop bij de gemiddelde bouwmarkt die met een specifiek edelgas werken, wat je een zeer specifiek kleurenpatroon kan geven. ('Hard', 'zacht', 'warm' etc. Goed op de kelvinwaarden letten dus!)
2. Vergeet de auto-stand en ga over op AV of M(anual). Bij productfoto's waar je een grote scherpte-diepte wilt behalen is een klein diafragma noodzaak, f/16 is zeker geen uitzondering.
3. Zorg voor een achtergrond van een 'solid color' (of vlak daarbij) en let goed op de contrastwerking van het product met de achtergrond. Vaak wil je niet dat je deze onder/achtergrond kunt zien, dat is derhalve iets om rekening mee te houden.
4. Let goed op je histogram (mits aanwezig op de 300D)

Volgens mij heb ik zo je antwoorden wel redelijk afgevangen, moet zeggen dat het moeilijk lezen is geweest, maar dat geheel terzijde.

offtopic:
Ik word een beetje maf van het DPZ-gespam, kunnen de heren daar mee ophouden?

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 07-02-2004 14:19 . Reden: zie offtopic ]

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Hallo forum,

Ik ben zeer benieuwd naar die lampen van de bouwmarkt. Bedoel je daarmee echte bouwlampen? Of gewoon een lampje uit de stelling. Ik heb ergens een opstelling gelezen van iemand die alleen maar bouwlampen 1000 watt gebruikt en daar ( buiten de enorme warmte) verder goede resultaten mee heeft.

Ik moet de artikelen van boven naar bendeden er scherp en in de juiste kleur op hebben.
ik heb nu gebruikt: M en av op de stand met de gloeilamp.
de laatste foto's zijn op av met Automatische stand

Ik heb er een paar neergezet op:
http://www.paardenshop.nl/test/IMG_3531.JPG tot 3542 en die zijn nu aan het laden. Ze staan er grof onbewerkt op.
Ze zijn ook erg groot. Achtergrond is een deur. In de kamer genomen, gordijnen een beetje dicht

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 06:39
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar uit het 'Productfoto-maken'-topic van een poos geleden heb ik de hier onderstaande foto's gevonden, waarbij een user het semi-professioneel aanpakte om een goede macrofoto te maken. Volgens mij ook iets waar jij mee bezig bent, als ik het goed begrijp uit je verhaaltje.

In ieder geval zie je de wijze van belichting er in terugkomen; de egale witte achtergrond; etc.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/raymondr/prodshot/studio/studio1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/raymondr/prodshot/studio/studio2.jpg

Edit: Kan de topictitel veranderd worden? Sowieso is de aanduiding '300 Canon' niet erg duidelijk; en instelling komt ook zo algemeen over. :o

[ Voor 19% gewijzigd door Silent Thunder op 07-02-2004 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is inderdaad de bedoeling en is tevens erg leerzaam. hartelijk dank vast voor deze en alle voorgaande tips.
Ik ben dan af van het prbleem met kleine artikelen en produkten, maar.....de lange grote denk ik niet dat ze zo zullen werken.
Ik ga straks weer testen met andere lampen en lees met veel aandacht al jullie tips.

De lampen op de foto lijken erg veel op de Halogeen lampen van Gamma?
Pagina: 1