Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 13:12:
Mijn opa heeft een packard bel CL1210 multimedia met op dit moment 32 mb ram (4x8) intel pentium 166mhz win 95 (chipset intel sb 82371sb of Su 093)
hij wil op deze computer een cd-writer en oude lp's in mp3 overzetten en dan branden.
nu is mijn vraag hoeveel mb moet (kan) ik er bij zetten en wat voor ram is dat edo of niet?
en is het dan mogenlijk om die bewerkingen te doen met die computer?
op de kast van PB staat dat er max 128mb geheugen in kan maar heeft dit zin?
Wat meer informatie zou nuttig zijn, de 'chipset' die je noemt is alleen de southbridge (die dus niets met geheugencontroller te doen heeft), eentje die je bij zowel i430FX of VX zou aan kunnen treffen (of HX, maar die heeft PB nooit gebruikt). VX is sneller, maar verder hebben ze dezelfde mogelijkheden. En PB heeft nooit een 'CL1210 Multimedia gehad'. Gezien je spelling zou het best kunnen dat dit net iets anders is (hoofdlettergebruik is BELANGRIJK zodra je het over geheugengroottes hebt- 16Mb is iets heel anders dan 16MB, en 16mb bestaat helemaal niet

)
Qua geheugen:
- max chipdichtheid 16Mb
- max per reep 32MB
- max totaal dus 128MB
- max cacheable 64MB
Dus is in de meeste gevallen 64MB de optimale hoeveelheid geheugen- 4x 16MB of 2x 32MB. Zorg wel voor 60ns EDO.
Je moederbord is overigens een PB640/'Hillary II' of een PB68x'Orlando'. Beiden zijn Intel OEM planken (de Orlando is de NV430VX, voor de PB640 heb ik het nooit zo kunnen achterhalen).
CDRW kan er prima in (ik heb zelf een tijdlang een PB682 icm 8x CDRW als brandbak gebruikt). Harddiskgrootte is wat dat betreft relevanter. Er kan maximaal 8GB per disk in. LET OP: door een eigenaardigheid van de Intel BIOS wil het systeem niet booten bij onbekende HDDs