Upload van netwerkkabel "kapot"?

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martijnvds
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-07 14:59
Hoi,

Mijn vriendin zit met een raar probleem:
(search en FAQ al gebruikt en ben zelf geen netwerkn00b)

Waar zij woont delen ze met 20 mensen een 8mbit verbinding. Aan het modem zit een router, en daaraan weer een switch. De woningbouwstichting heeft bij het verbouwen van het pand naar iedere kamer een UTP kabel gelegd die zowel voor telefoon- als voor netwerkdoeleinden gebruikt kan worden.

Bij iedereen werkt de internetverbinding perfect, maar bij mijn vriendin is de upload heel traag (0,001 kb/sec). Het duurt lang voordat de browsers 'requests' kan sturen, maar als hij die eenmaal gestuurd heeft dan laadt de pagina wel heel snel. Ook op een downloadlink klikken gaat idem: Voordat hij kan 'saven' duurt lang, maar als ie eenmaal download haalt ze wel 800 kb/sec. Met pingen is er soms 50% packetloss, maar soms ook niet. Het browsen op het interne netwerk, alsmede het kopiëren van een film van iemands pc's gaat ook heel langzaam!

We hebben al 2 verschillende pc's geprobeerd, waarvan 1 pc met 2 verschillende netwerkkaarten. Ook nieuwe drivers, TCPoptimizers, alle onnodige dingen uitschakelen e.d. helpt niet. De kabel komt uit de muur op haar kamer, en daar zit een kopje op (en die zit zeker weten goed, beneden ook) en daaraan een koppelstukje, waarvan we er 2 geprobeerd hebben alsmede 2 netwerkkabels daaraan maar dat maakt allemaal niks uit.

Kan het dus zo zijn dat de utp-kabel van haar kamer naar de switch toe gewoon brak is? Aan de afstand (gok 20-30m) kan het niet liggen. Iemand ervaring mee? :?

Verwijderd

Heb je toevallig een anti virus geinstalleerd?

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:00

Swerfer

Hmm...

Klopt de kleurvolgorde van de utp kabel wel. Vergelijk de kleurvolgorde eens met een niet zelf gemaakte kabel.

[ Voor 18% gewijzigd door Swerfer op 07-02-2004 12:20 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Verwijderd

Misschien interferentie van een of andere nabij gelegen, kabel? spoel?

UTP blijft Unshielded

Of misschien een draadje (of meer) dat ergens in de kabel gebroken is. Is het een nieuwe kabel?

Verwijderd

Er zijn een aantal mogelijkheden:

1)
De woningbouwstichting heeft bij het verbouwen van het pand naar iedere kamer een UTP kabel gelegd die zowel voor telefoon- als voor netwerkdoeleinden gebruikt kan worden.
Dit is er eentje: telefoon EN netwerk door 1 kabel: dat kan storen

2)
Kan het dus zo zijn dat de utp-kabel van haar kamer naar de switch toe gewoon brak is? Aan de afstand (gok 20-30m) kan het niet liggen. Iemand ervaring mee? :?
Dit is er eentje: er kan een miniscuul kabelbreukje (misschien in 1 ader) zijn.

3) De connectoren zijn niet goed 'geknepen'

4) Het zou kunnen dat je NIC niet helemaal jofel is (alhoewel de kans hierop meestal klein is, maar je weet het nooit)

Al met al zou ik het echt zoeken in het fysieke netwerk (de kabel dus)

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 18:45

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Zeg zo moeilijk is het toch niet om die kabel uit te sluiten. Pak een losse UTP en knoop die tussen die switch en computer. Werkt het prima dan is het toch echt die kabel in de muur.

Laat maar.. .

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 22:34

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Je hebt je conclusie zelf al getro

edit:
Oeps Ik wilde eigenlijk niet reageren op dit topic Maar op en of ander reden drukte ik op enter en was dit op beeld gevlogen. Wat ik zeggen wilde. Je hebt je conclusie zelf al getrokken lijkt me en je kabel is inderdaad brak. Laat hem eens doormeten met speciaal apparaat door de woningbouw! Hun hebben hem aangelegt immers!

[ Voor 84% gewijzigd door lSltAlKeR op 07-02-2004 12:36 ]

Speedtouch freak

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
martijnvds schreef op 07 februari 2004 @ 12:15:
Hoi,
Ook op een downloadlink klikken gaat idem: Voordat hij kan 'saven' duurt lang, maar als ie eenmaal download haalt ze wel 800 kb/sec.
dan ligt het waarschijnlijk aan de pc / netwerkkaart.

download heeft continu upload nodig.
als ik met 800KB download is er een continue upload van 20KB per seconde. ik denk eerder dat die netwerkkaart stuk is dan dat er iets met de kabel is.

staan de half/full duplex instellingen bij de netwerk instellingen goed?

[ Voor 4% gewijzigd door twiekert op 07-02-2004 12:37 ]

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 11:54
misschien niet goed geconfigureerde switch ofzo. of switch poort niet goed

anders ist de kabel

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij een netwerkkabel is elk draadje even belangrijk. Dus het TX en het RX is paar is afhankelijk van elkaar.

En om op punt 1 van E15K in te gaan: Probeer als je de invloed van het telefoonsignaal niet vertrouwd eens met de telefoon eraf.

offtopic:
Kleine uitwijking naar netwerkprotocollen: Als je iets download, worden er pakketjes naar je toegezonden. En deze pakketjes moeten bevestigd worden, anders weet de andere partij niet dat het aan komt. Oftewel, stel dat de RX ader niet goed is aan haar kant, dan kon zij ook niet dingen met 800kb/s blijven downloaden :? <- Zelfde als wat Twiekert zegt :P

[ Voor 3% gewijzigd door Voutloos op 07-02-2004 12:39 ]

{signature}

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

twiekert schreef op 07 februari 2004 @ 12:36:
[...]

download heeft continu upload nodig.
als ik met 800KB download is er een continue upload van 20KB per seconde. ik denk eerder dat die netwerkkaart stuk is dan dat er iets met de kabel is.

Als je goed had gelezen, dan had je geweten dat er al meerdere computers/nics waren aangesloten op die utp kabel...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Swerfer schreef op 07 februari 2004 @ 12:38:
[...]

Als je goed had gelezen, dan had je geweten dat er al meerdere computers/nics waren aangesloten op die utp kabel...
Je kan ook testen dmv haar PC bij iemand anders neer te zetten. B)

En verder ben ik het qua theorie dus eens met twiekert.

Maar als je puur de vraag beantwoord wilt of een UTP kabel gaar kan zijn:
Ja, dat kan.

offtopic:
Laten we maar rustig wachten op een reactie van de TS, voordat we elkaar afmaken.

[ Voor 10% gewijzigd door Voutloos op 07-02-2004 12:49 ]

{signature}

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Waarom moest je dit topic nog een keer plaatsen? ik had al in de 2e gereageerd, maar ik ga het hier nog een keer posten:

Ik zou denken dat er een paar aderparen door elkaar gehaald zijn.

Ik had ook zo'n vaag probleem, veel collissions volgens de switch, maar de volgorde was wel goed. (volgens een testertje) Ik had toen 2 aderparen 'onttwist', maar ik zou niet meer weten welke.
Als je dat met een upload en een 'loze' doet krijg je bij de upload te veel storing, en krijg je dit soort problemen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 22:34

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Swerfer schreef op 07 februari 2004 @ 12:38:
[...]

IDD Ik ondersteun dit ook!

Want zodra je in IE , want dat gebruik je neem ik aan op dat te beoordelen op een download klik gaat hij al downloaden en zet hij hem in je Temporary Internet Files gelijk meteen. Dan mag je interdaad locatie intussen gaan opgeven terwijl hij gaat naar beneden laden.
Daarna zie je pas venster waarin hij "zogenaamt" berekend hoe snel je download.... dus dat geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid van daar dat hij altijd super snel begint..... :o

Speedtouch freak

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan zou je geeneens een verbinding krijgen als die instellingen niet overkomen... :/
Erkens schreef op 07 februari 2004 @ 12:51:
[...]
Als je een echte browser zoals Mozilla gebruikt dan download hij zodra je op de link klikt, dus wat jij beschrijft geld voor browsers, niet voor IE ;)
Alsof IE geen browser is, omdat ie dingen anders doet, en meerdere dingen kan :/ (Denk aan de verkenner, dat is ook explorer...)
En gelukkig: smaken verschillen... Jij kan Mozilla misschien wel dé browser vinden, dan hoeft een ander dat nog niet te vinden hoor ;) Maar goed... Dat is off-topic en om een flame-war te voorkomen houden we het hierbij oké? ;)

Eigenlijk is dat ook de oplossing niet om iemand naar een andere browser te wijzen IMO, zeker niet, als het niet een de browser ligt

Wat ook nog kan bedenk ik me net... Misschien zit de kabel die naar je vriendi'ns kamer leidt wel in de uplink, en dat ze daarom zo'n trage start heeft, en een lage upload? :?

[ Voor 67% gewijzigd door CH4OS op 07-02-2004 13:22 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

lSltAlKeR schreef op 07 februari 2004 @ 12:45:
[...]

IDD Ik ondersteun dit ook!

Want zodra je in IE , want dat gebruik je neem ik aan op dat te beoordelen op een download klik gaat hij al downloaden en zet hij hem in je Temporary Internet Files gelijk meteen. Dan mag je interdaad locatie intussen gaan opgeven terwijl hij gaat naar beneden laden.
Daarna zie je pas venster waarin hij "zogenaamt" berekend hoe snel je download.... dus dat geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid van daar dat hij altijd super snel begint..... :o
:D

dat doet IE dus _niet_ IE die wacht net zolang tot jij hebt gezegt waar je hem wilt neerzetten, en begint _dan_ te downloaden naar je "Temporary Internt Files" om hem vervolgens naar de gewenste locatie te moven.
Als je een echte browser zoals Mozilla gebruikt dan download hij zodra je op de link klikt, dus wat jij beschrijft geld voor browsers, niet voor IE ;)

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Resistor schreef op 07 februari 2004 @ 12:44:
Ik zou denken dat er een paar aderparen door elkaar gehaald zijn.
* Swerfer denkt ook dat dit het geval is...

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
ThePerfectCell schreef op 07 februari 2004 @ 12:48:
[...]
Dan zou je geeneens een verbinding krijgen als die instellingen niet overkomen... :/
o ja wel hoor, ik heb eens een gare switch gehad waar als je autonegotiaton voor de snelheid / duplex settings gebruikte de verbinding over z'n toeren ging.

resultaat, maximaal 4Kb datatransfer, verbroken verbindingen, packetloss etc.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ThePerfectCell schreef op 07 februari 2004 @ 12:48:
Alsof IE geen browser is, omdat ie dingen anders doet, en meerdere dingen kan :/ (Denk aan de verkenner, dat is ook explorer...)
En gelukkig: smaken verschillen... Jij kan Mozilla misschien wel dé browser vinden, dan hoeft een ander dat nog niet te vinden hoor ;) Maar goed... Dat is off-topic en om een flame-war te voorkomen houden we het hierbij oké? ;)
IE is een oud product wat zich niet kan meten met de huidige ontwikkelingen op internet, mozilla en opera bijvoorbeeld wel. En over die windows verkenner zal ik maar helemaal niks zeggen :X. Tuurlijk is dat offtopic, maar wel mijn mening over die "browser" je kan er mee sites bekijken, maar daar blijft het bij ;)
Eigenlijk is dat ook de oplossing niet om iemand naar een andere browser te wijzen IMO, zeker niet, als het niet een de browser ligt
dat zeg ik ook helemaal niet, ik geef enkel aan dat dat downloaden in de achtergrond niet gebeurd bij IE. Wellicht met wat addons ofzo wel, maar niet out-of-the-box ;)

Verwijderd

Lekkere conclusie! :O
Sorry, was een wat botte reactie. Wat ik bedoelde, was: dat vind ik een beetje kort door de bocht!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2004 14:49 ]

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-08 11:27
Je zegt dat je er al een andere pc hebt neergezet dus blijkbaar is het geen probleem de pc te verplaatsen... kun je niet gewoon de pc even naar de switch dragen, op DEZELFDE POORT een kabeltje naar de pc aansluiten en het dan testen? werkt dit niet? probeer dan eens een andere poort!

wat je ook nog kan proberen is om eens een andere poort op die switch te proberen, als er geen vrije poort meer is gooi je gewoon iemand anders er even af :9 (ik bedoel hier dus dat je de pc gewoon op haar kamer laat staan, maar de kabel aan de andere kant van de muur op een andere switchpoort aansluit)

Een van die 2 opties moet in ieder geval aangeven wat de fout is: de kabel of de switch.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

De juiste kleurvolgorde van UTP kabel is: Wit/Oranje - Oranje - Wit/Groen - Blauw -Wit/blauw - Groen - Wit/Bruin - Bruin (d8 ik) kijk dat eens na

probeer anders eens een outlet te monteren (als dit mag)

[ Voor 3% gewijzigd door Romke op 07-02-2004 14:51 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

anti-XP schreef op 07 februari 2004 @ 14:45:
De juiste kleurvolgorde van UTP kabel is: Wit/Oranje - Oranje - Wit/Groen - Wit/Blauw - Blauw - Groen - Wit/Bruin - Bruin (d8 ik) kijk dat eens na

probeer anders eens een outlet te monteren (als dit mag)
Volgens mij is het toch echt: Wit/Oranje - Oranje - Wit/Groen - Blauw - Wit/Blauw - Groen - Wit/Bruin - Bruin

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 14:47:
[...]

Volgens mij is het toch echt: Wit/Oranje - Oranje - Wit/Groen - Blauw - Wit/Blauw - Groen - Wit/Bruin - Bruin
ik dacht al dat ik die blauw en de blauw witte omgedraaid had, maar dan is deze volgorde goed.

Probeer dat eens te controleren, Testertje of zoiets, kijk eens goed naar de stekkers en probeer anders (zoals ik al zei) een outlet

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 14:47:
[...]

Dit is inderdaad de goede kleurcombinatie...

• Elektronicanet
  • Laatst online: 10-08 16:26

Elektronicanet

Leds do it!

Tip: knip 1 stekkertje er af, en verbind alle draadjes met elkaar. Meet aan de andere kant met een multimeter of iedere kabel contact maakt of niet. Weet je meteen of er een draadbreuk in zit zonder dat je extreem lange kabels of speciale meetapparatuur nodig hebt.

Nederlander in België

• Orion84
  • Laatst online: 15-08 21:23

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Elektronicanet schreef op 07 februari 2004 @ 18:16:
Tip: knip 1 stekkertje er af, en verbind alle draadjes met elkaar. Meet aan de andere kant met een multimeter of iedere kabel contact maakt of niet. Weet je meteen of er een draadbreuk in zit zonder dat je extreem lange kabels of speciale meetapparatuur nodig hebt.
lun je dan niet beter het hele stekkertje onderdompelen in een goedgeleidende vloeistof?? dan hoeft et stekkertje er niet af, dat scheelt weer een hoop mogelijke ellende mocht je er vervolgens verkeerd een nieuwe aanknijpen ;)

daarna natuurlijk wel ff goed drogen met een föhn, je wilt geen water oid in je netwerkkaart hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 07-02-2004 20:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Orion84 schreef op 07 februari 2004 @ 20:17:
[...]

lun je dan niet beter het hele stekkertje onderdompelen in een goedgeleidende vloeistof?? dan hoeft et stekkertje er niet af, dat scheelt weer een hoop mogelijke ellende mocht je er vervolgens verkeerd een nieuwe aanknijpen ;)

daarna natuurlijk wel ff goed drogen met een föhn, je wilt geen water oid in je netwerkkaart hebben.
Goedgeleidende vloeistof? Zoutzuur of zo? Anders heb je een te hoge overgangsweerstand, wat ook zou kunnen duiden op een breuk in de kabel...

• Orion84
  • Laatst online: 15-08 21:23

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ok, nja, was maar een wild idee ;) om te voorkomen dat ie et stekkertje eraf knipt, een goeie kabel constateerd om vervolgens de kabel te vernaggelen door er verkeerd een nieuw stekkertje eraan te zetten :P, en et scheeld natuurlijk een hoop werk. Het kan dus ook wel als je een geschikte vloeistof vind, daarom had ik ook niet klakkeloos water neergezet, omdat ik zelf al et vermoeden had dat dat misschien niet goed genoeg zou zijn voor zo'n meting.

[ Voor 38% gewijzigd door Orion84 op 07-02-2004 23:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:20
heb je echt al eens een virusscanner gebruikt??? sinds enkele maanden zijn de worm virussen zeer actief, en alleen een virusscanner werkt... zie je toevallig niet dat er zeer veel netwerk verkeer actief is (upload dan)?

deze wormvirussen blijven nl packets sturen naar het internet en daardoor wordt je internet erg traag... als er eenmaal download is, dan loopt t wel, dus dat komt overeen met jou problemen

• Elektronicanet
  • Laatst online: 10-08 16:26

Elektronicanet

Leds do it!

Orion84 schreef op 07 februari 2004 @ 23:08:
ok, nja, was maar een wild idee ;) om te voorkomen dat ie et stekkertje eraf knipt, een goeie kabel constateerd om vervolgens de kabel te vernaggelen door er verkeerd een nieuw stekkertje eraan te zetten :P, en et scheeld natuurlijk een hoop werk. Het kan dus ook wel als je een geschikte vloeistof vind, daarom had ik ook niet klakkeloos water neergezet, omdat ik zelf al et vermoeden had dat dat misschien niet goed genoeg zou zijn voor zo'n meting.
Ach een nieuw stekkertje heb je er toch zo aangeknepen :*)

Nederlander in België

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 12:34
loop naar de winkel en koop een draadje van een meter (en sluit die op hub \switch\router en een computer aan (misschien laptop van iemand lenen )
probleem opgelost = kabel
probleem bestaat nog steeds vraag even iemand of je zijn\haar poort mag gebruiken om te testen is het probleem weg = router \ switch \hub
werken bijde dingen niet ligt het toch aan de pc (al is dit bijna uitgesloten)

• martijnvds
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-07 14:59
Mensen tnx allemaal :) t werkt! Kopje opnieuw erop geklust, en heel goed opgelet dat hij heel goed aangedrukt was en kleurvolgorde en nu fulll speeeed :) Was dus de kabel... want direct op de router deed de pc het prima (ff met kort kabeltje getest) tnx!
Pagina: 1