Windows xp draait bij mij ook als een tiet. Stabiel en de performance is zeer goed. In windows gebruik ik de drivers van de site van asus. Van deze zelfde site zijn ook closed source drivers te vinden voor Redhat 9.0 en Suse. Met de eerste distro heb ik weinig succes gehad: De closed source driver werkte en presteerde voor mijn gevoel goed tijdens de installatie, maar na de reboot bleek er een kernel geinstalleerd, die niet overweg kam net de medley raid 0. Op een of andere manier werkte het dus niet goed in Redhat voor mij. Suse heb ik niet geprobeerd.
Sarge installatie cd erin, start op, de S-ATA controller wordt probleemloos herkend, maar hij herkent mijn twee schijven apart, en dus niet als 1 striped set van 240 gb zoals in windows. Uiteraard kan ik daar niet Debian op installeren, want dan wordt mijn RAID0 set corrupt en kan ik al mijn data weggooien.
Tja, je bent (net als ik) in het bezit van een echte windows-raid controller. Support voor linux zuigt op dit moment. Voor de nabije toekomst ziet het er vrij duister uit: Support voor ataraid is helemaal verdwenen in linux 2.6 en dat is toch wat we nodig hebben. Onze configuratie (software raid eigenlijk) is eigenlijk alleen interessant voor dual boot doeleinden. Ontwikkelaars leggen de prioriteit voor goede support hiervan laag, want de performace is gelijk bij echte software raid. Zo zie ik het.
Heeft er iemand al een truc gevonden om die RAID0 aan de praat te krijgen in linux? Hou er wel rekening mee dat ik de machine als dual boot met Windows XP gebruik, dus Linux software raid aanzetten is geen optie, RAID0 is namelijk al ingeschakeld via de Sii3112 bios.
Zoals ik al zei, onze fabriekant ondersteunt Redhat en Suse. Mijn ervaringen hiermee zijn slecht (niet de distro's op zich hoor, maar het werkte bij mij niet).
Wat de opensource drivers betreft, heb ik het volgende te vertellen:
* De 2.4 generatie ondersteunt onze io controller (support for Sillicon Image)
* Bij de sectie "software raid" (ataraid) staat Sillicon Image raid support (silraid.c)
* Bij het inbakken van deze onderdelen in een kernel image, krijg je bij het booten iets dergelijks als dit:
code:
1
2
3
| Guestimating sector 234420224 for superblock
Guestimating sector 234420224 for superblock
driver sor Silicon Image(tm) Medley(tm) hardware version 0.0.1: No raid array found |
Onze raid bios/firmware/chip is dus op een of andere manier net anders, dan de hardware die wel werkt met deze open-source kernel driver. Dat is mijn conclusie, verder weet ik niet gek veel ervan.
De maker van deze code houdt tot op vandaag geen rekening met de A7n8X. Het werkt gewoon niet!
De Sarge netinstall CD gebruikt kernel 2.4.23, ik moest deze wel gebruiken omdat de Woody official install CD 2.4.18 gebruikt, en die heeft nog geen (fatsoenlijke) support voor de Sii3112...
Voordat er fatsoenlijke installtie methodes voor onze hardware beschikbaar zijn, zal de kernel-hacker verantwoordelijk voor silraid.c (of iemand anders) dit probleem op moeten lossen. Tot die tijd zul je moeten gaan klooien met een zelf gepachte en zelf gecompileerde kernel. Er is namelijk iemand die wel weet hoe hij de hardware van ons moederbord moet aanspreken en deze persoon heeft zijn patches op internet beschikbaar gezet:
http://www.infowares.com/linux/
Ik heb met een andere pc en een externe harddisk een kernel gemaakt met de bovenstaande patches. M.B.V. deze kernel kon ik stage 3 van gentoo uitpakken op mijn raid 0 array en de kernel overzetten op het raid 0 array. Met lilo als bootloader heb ik de installatie van gentoo voltooid en het draait. Vanwege stabiliteits problemen, ben ik daarna wat gaan klooien met Redhat en die closed source drivers. Dit is het proberen wat mij betreft dus niet waard.
Vertel mij a.u.b. over je ervaringen met deze drivers, ik heb vrij goede ervaringen hiermee.
edit:
Om verwarring te voorkomen heb ik hier en daar een zinnetje toegevoegd en mijn ervaringen daarmee iets duidelijker beschreven.
[
Voor 6% gewijzigd door
irondog op 07-02-2004 13:59
]
[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]