[Debian] Sarge installeren op Sii3112 met RAID0

Pagina: 1
Acties:

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025
Ik ben aan het proberen Debian Sarge (met de Beta 2 netinstall cd http://www.debian.org/devel/debian-installer/ ) te installeren op mijn bak met een Asus A7N8X Deluxe (2.0) en aan de Silicon Image 3112 controller 2 Seagate 7200.7 120 Gb S-ATA schijven, in RAID0.

Alles loopt als een tiet in windows, dus heb ik maar even een partitie vrijgemaakt om Debian erop te gooien.

Sarge installatie cd erin, start op, de S-ATA controller wordt probleemloos herkend, maar hij herkent mijn twee schijven apart, en dus niet als 1 striped set van 240 gb zoals in windows. Uiteraard kan ik daar niet Debian op installeren, want dan wordt mijn RAID0 set corrupt en kan ik al mijn data weggooien.

Heeft er iemand al een truc gevonden om die RAID0 aan de praat te krijgen in linux? Hou er wel rekening mee dat ik de machine als dual boot met Windows XP gebruik, dus Linux software raid aanzetten is geen optie, RAID0 is namelijk al ingeschakeld via de Sii3112 bios.

De Sarge netinstall CD gebruikt kernel 2.4.23, ik moest deze wel gebruiken omdat de Woody official install CD 2.4.18 gebruikt, en die heeft nog geen (fatsoenlijke) support voor de Sii3112...

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ajunne schreef op 07 februari 2004 @ 12:00:
Ik ben aan het proberen Debian Sarge (met de Beta 2 netinstall cd http://www.debian.org/devel/debian-installer/ ) te installeren op mijn bak met een Asus A7N8X Deluxe (2.0) en aan de Silicon Image 3112 controller 2 Seagate 7200.7 120 Gb S-ATA schijven, in RAID0.

Alles loopt als een tiet in windows, dus heb ik maar even een partitie vrijgemaakt om Debian erop te gooien.
Windows xp draait bij mij ook als een tiet. Stabiel en de performance is zeer goed. In windows gebruik ik de drivers van de site van asus. Van deze zelfde site zijn ook closed source drivers te vinden voor Redhat 9.0 en Suse. Met de eerste distro heb ik weinig succes gehad: De closed source driver werkte en presteerde voor mijn gevoel goed tijdens de installatie, maar na de reboot bleek er een kernel geinstalleerd, die niet overweg kam net de medley raid 0. Op een of andere manier werkte het dus niet goed in Redhat voor mij. Suse heb ik niet geprobeerd.
Sarge installatie cd erin, start op, de S-ATA controller wordt probleemloos herkend, maar hij herkent mijn twee schijven apart, en dus niet als 1 striped set van 240 gb zoals in windows. Uiteraard kan ik daar niet Debian op installeren, want dan wordt mijn RAID0 set corrupt en kan ik al mijn data weggooien.
Tja, je bent (net als ik) in het bezit van een echte windows-raid controller. Support voor linux zuigt op dit moment. Voor de nabije toekomst ziet het er vrij duister uit: Support voor ataraid is helemaal verdwenen in linux 2.6 en dat is toch wat we nodig hebben. Onze configuratie (software raid eigenlijk) is eigenlijk alleen interessant voor dual boot doeleinden. Ontwikkelaars leggen de prioriteit voor goede support hiervan laag, want de performace is gelijk bij echte software raid. Zo zie ik het.
Heeft er iemand al een truc gevonden om die RAID0 aan de praat te krijgen in linux? Hou er wel rekening mee dat ik de machine als dual boot met Windows XP gebruik, dus Linux software raid aanzetten is geen optie, RAID0 is namelijk al ingeschakeld via de Sii3112 bios.
Zoals ik al zei, onze fabriekant ondersteunt Redhat en Suse. Mijn ervaringen hiermee zijn slecht (niet de distro's op zich hoor, maar het werkte bij mij niet).

Wat de opensource drivers betreft, heb ik het volgende te vertellen:
* De 2.4 generatie ondersteunt onze io controller (support for Sillicon Image)
* Bij de sectie "software raid" (ataraid) staat Sillicon Image raid support (silraid.c)
* Bij het inbakken van deze onderdelen in een kernel image, krijg je bij het booten iets dergelijks als dit:
code:
1
2
3
Guestimating sector 234420224 for superblock
Guestimating sector 234420224 for superblock
driver sor Silicon Image(tm) Medley(tm) hardware version 0.0.1: No raid array found

Onze raid bios/firmware/chip is dus op een of andere manier net anders, dan de hardware die wel werkt met deze open-source kernel driver. Dat is mijn conclusie, verder weet ik niet gek veel ervan.
De maker van deze code houdt tot op vandaag geen rekening met de A7n8X. Het werkt gewoon niet!
De Sarge netinstall CD gebruikt kernel 2.4.23, ik moest deze wel gebruiken omdat de Woody official install CD 2.4.18 gebruikt, en die heeft nog geen (fatsoenlijke) support voor de Sii3112...
Voordat er fatsoenlijke installtie methodes voor onze hardware beschikbaar zijn, zal de kernel-hacker verantwoordelijk voor silraid.c (of iemand anders) dit probleem op moeten lossen. Tot die tijd zul je moeten gaan klooien met een zelf gepachte en zelf gecompileerde kernel. Er is namelijk iemand die wel weet hoe hij de hardware van ons moederbord moet aanspreken en deze persoon heeft zijn patches op internet beschikbaar gezet:
http://www.infowares.com/linux/

Ik heb met een andere pc en een externe harddisk een kernel gemaakt met de bovenstaande patches. M.B.V. deze kernel kon ik stage 3 van gentoo uitpakken op mijn raid 0 array en de kernel overzetten op het raid 0 array. Met lilo als bootloader heb ik de installatie van gentoo voltooid en het draait. Vanwege stabiliteits problemen, ben ik daarna wat gaan klooien met Redhat en die closed source drivers. Dit is het proberen wat mij betreft dus niet waard.

Vertel mij a.u.b. over je ervaringen met deze drivers, ik heb vrij goede ervaringen hiermee.
edit:
Om verwarring te voorkomen heb ik hier en daar een zinnetje toegevoegd en mijn ervaringen daarmee iets duidelijker beschreven.

[ Voor 6% gewijzigd door irondog op 07-02-2004 13:59 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Ajunne
Na nog wat verder zoeken was ik dus ook al op die pagina met medley-module uitgekomen...

Ik heb dus wat zitten knoeien met die medley en ataraid modules, maar ik krijg ze maar niet ingeladen in de kernel van de installatie-cd (met insmod).

Ondertussen heb ik het al opgegeven, als ik echt linux op de bak wilde gooien zou ik RAID moeten uitzetten, maar daar heb ik op zich niet zoveel zin in...

Dan maar even wachten totdat er een oplossing voor komt.

Dat is altijd zo klote met nieuwe hardware... Vroeger had ik dat ook aan de hand met mijn P3-450 met HPT366 UDMA66 controller, dat was een ramp om daar linux op te krijgen, maar nu een paar jaar en ettelijke kernels verder staat ie hier gezellig Debian te draaien...

Geduld is een mooie zaak...

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ik zit ook met dit probleem, moet er nog eens rustig voor gaan zitten. Ik zou ook een andere sata kunnen kopen ipv deze op m'n mobo, maar die wordt waarschijnlijk ook slecht ondersteund.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Ajunne
Als ik RAID uit zou zetten zou het perfect lopen, maar daar heb ik nu geen zin in.

Die Sarge install CD's zijn echt wel een aanrader. Compleet met hardware detectie en alles...

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ondertussen heb ik het al opgegeven, als ik echt linux op de bak wilde gooien zou ik RAID moeten uitzetten, maar daar heb ik op zich niet zoveel zin in...
Heb ik ook niet. Je zult de installatie dus eerst op een ide schijf kunnen doen om daarna een kernel samen te stellen, die wel gewoon je raid array ziet.
Dat is altijd zo klote met nieuwe hardware... Vroeger had ik dat ook aan de hand met mijn P3-450 met HPT366 UDMA66 controller, dat was een ramp om daar linux op te krijgen, maar nu een paar jaar en ettelijke kernels verder staat ie hier gezellig Debian te draaien...
Ik ken het probleem ook al langer: mijn vorige mobo had een hpt 370 controller. Voordat er opensource raid drivers hiervoor waren, was er ook al wat tijd verstreken. De closed source drivers voor FreeBSD werkten toen gewoon goed. Ik neem dan ook genoegen met wat er WEL werkt. Tenslotte heb je zelf de keuze gemaakt voor firmware Raid 0. (Wat voor een dual boot met Windows ook gewoon een hele goede keuze is).
Ajunne schreef op 07 februari 2004 @ 15:30:
Als ik RAID uit zou zetten zou het perfect lopen, maar daar heb ik nu geen zin in.

Die Sarge install CD's zijn echt wel een aanrader. Compleet met hardware detectie en alles...
en daar heb je nu dus net niets aan.
pierre-oord schreef op 07 februari 2004 @ 15:14:
Ik zit ook met dit probleem, moet er nog eens rustig voor gaan zitten. Ik zou ook een andere sata kunnen kopen ipv deze op m'n mobo, maar die wordt waarschijnlijk ook slecht ondersteund.
Het werkt wel, maar het vereist meer kennis van Linux dan wat je nodig hebt voor een ordinaire install van een distro als bijvoorbeeld Mandrake.

[ Voor 45% gewijzigd door irondog op 07-02-2004 16:14 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1