Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Soldeerbordje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede morgend allemaal!

Ik heb hierthuis enkele van die 'soldeerbordjes' liggen (bordjes die langs 1 kant vol koperveldjes staan && waar je dus componenten mee aaneen kan solderen)

Nu vroeg ik me af of er een 'truk' is om deze te solderen? Er kruipen bij mij steeds meters solduur in een verbinding trekken van 1 koperplaatje naar een ander koperplaatje iets verder. Ook zijn alle omliggende koperplaatjes steeds mee betrokken in dit gevecht. Met led's && weerstanden gaat dit nog, maar nu moet ik echter een IC'tje solderen ==> op mijn werkwijze hangt straks heel mijn bureau vol..

Alle tips welkom! :)

Alvast bedankt

michael

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 11:56

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Wat dacht je van koperdraadjes gebruiken als verbinding ipv soldeertin? Voor iets langere afstanden geïsoleerde draadjes door de lucht, voor korte afstanden een blank draadje erop leggen en vertinnen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
ic'tjes moet je immer in ic voetjes prikken....... dit om te voorkomen dat je tig keer moet hersolderen omdat er wat soldeer heen en weer vloeit.

maar wat bedoel je met soldeer bordjes en aanelkaar knopen en etc? Nogal onsamenhangende post....... is fijn om zo tegen iemand in real life aan te brabbelen waarbij lichaamstaal kan dienen als goede steun van wanneer je een pauze houdt in je zin.

Echter, in schrift, gelieve wat meer interpunctie te gebruiken en duidelijker te omschrijven wat je probleem is.

Heb je experimenteer print met alleen maar koperen soldeer rondjes, dus ze zitten niet aan elkaar verbonden?

heb je soldeer eilandjes van 2x1? Heb je soldeerbanen? WAT WAT WAT?!

[edit]
mja, uit duracell z'n opmerkingen kan ik er wellicht ook maar vanuit gaan dat je een bord hebt met alleen soldeer eilandjes..

het idee van zo een bord is inderdaad dat je met _draadjes_ werkt om de verbindingen te leggen ........ :X

[ Voor 16% gewijzigd door cavey op 07-02-2004 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor jullie advies!

Ik zal volgende keer iets duidelijker proberen zijn ;)

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
hehe :) suc6!

(ik ben zelf geen soldeer held, maar neem ic-voetjes advies ter harte...... ic voetjes zijn makkelijker te vervangen dan ic's.. lijkt mij dan...... :D )

Verwijderd

Kleinere soldeerbout (ipv zo'n vlammenwerper }) ), goed warm laten worden en niet teveel (harskern) soldeer gebruiken.

Oh ja, nog een argument voor ic-voetjes: de ic's kunnen dan niet overlijden door de hitte van het solderen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2004 11:40 ]

Verwijderd

er zijn ook van die plaatjes met baantjes ipv. eilandjes, als je wilt dat zo'n baantje ergens moet stoppen kras je hem gewoon door.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IMG_2460(Small).jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2004 14:00 ]

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Het verbinden van losse eilandjes kan inderdaad lastig zijn. Wat ik meestal doe is de pootjes van componenten ombuigen zodat deze parallel aan het printje lopen.

code:
1
2
3
4
       ___        ___
       | |        | |
_______|_|________|_|______
   ----+ +--------+ +----

<--- Componentjes

<--- Printje
<--- Omgebogen draadjes van de componentjes
ASCII schetsje, ik buig dus de pootjes van de componentjes om (die twee torentjes) en soldeer deze aan de onderkant van het printje vast (onderbroken streep).

[ Voor 13% gewijzigd door Res-q op 07-02-2004 14:06 ]

en zo is het voorspeld!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
met tin sporen trekken is idd niet de handigste mannier nee ...

stukjes draad gaat veel beter ...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/pcb-bot.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/pcb-top.jpg

Repareren doe je zo.

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Sja ik doe het zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/Mod_Pics/Stealth/BackP.jpg

Met vertind koperdraad (kan je zo kopen bij de elec boer) baantjes maken en deze eerst op een paar punten vast solderen en dan de gehele baan.

T geeft een zeer net resultaat.

System specs

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-11 19:56
ik doe het zo :
Afbeeldingslocatie: http://foto.technocow.nl/albums/etsen/m4100140.jpg
:P

maar hiervoor gebruikte ik ook gewone euro banen print

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

technocow schreef op 07 februari 2004 @ 21:54:
ik doe het zo :
[afbeelding]
:P

maar hiervoor gebruikte ik ook gewone euro banen print
* sebastius ook.

Werd helemaal knetter van die gaatjesprint. Effe tekenen op de PC, laseren op folie, strijken en etsen. Heerlijk dat Press&Peel. En tegenwoordig bestel ik m'n printen bij www.custompcb.com uit Maleisië, profesionele printen tegen zeer concurrerende prijzen.
Pagina: 1