[ADSL] ISDN aansluitprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:34
Hallo mede-tweakers.

Ik ben hier op het moment bij een bedrijf die graag adsl wil hebben. Nou heb ik al even de installatie handleiding doorgelezen van isdn maar daar wordt nix genoemt over 2 aparte kabels. Ik heb effe in paint een simpel tekeningetje gemaakt hoe de situatie hier is:

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0UAD3AkoY2dVA9T!jwkU4UgLTLirxJkB7YIZCpw2AqabxQB3MAGRCHnhesQ7FB7GqiEydpbq9k2WsE5FjYjUKuUkVNTtpfnaBcaQ9xwHgAMPWmPi0QUF!XnSCGigAcBoo/ISDN%20Tekening.JPG?dc=4675458805388701304

Alles wat groen is is van een bedrijf die in het voorste pand is gehuisvestigt,Deze behoeft geen adsl. Hier komt wel de hoofdkabel van kpn binnen. De hoofdkabel is geel met 2 vage kastjes er aan vast waar 4 kabels uitkomen.

Rood is het betreffende bedrijf wat adsl wil. Van het ene pand naar het andere ligt een utp kabel. Deze komt terecht in het nt1 kastje van het bedrijf dat graag adsl wil. Er ligt zo'n dikke 50 meter kabel naar schatting. Er is hier wel adsl beschikbaar alleen dan wel de lite abo's. Zat zelf te denken aan wanadoo-lite.

Mijn vraag is waar ik dat modem nou moet neerzetten. Moet dat in het pand van het bedrijf wat geen adsl hoeft. Of kan dat in het pand van het bedrijf dat zelf graag adsl wil. Mocht het 1e het geval zijn dan zal ik wel met draadloze shit moeten werken want ik heb weinig zin om er nog een utp kabel naast te gaan leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 07-02-2004 11:18 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je plaatje doet het niet, maar dan nog is het antwoord _altijd_ dat de splitter voor alle NT1 kastjes etc moet zitten.

Let wel op hoeveel fysieke lijnen het pand binnenkomen, anders moet je 2 ISDN 2 lijnen + ADSL mogelijk? lezen.

{signature}

• Appie Heijn
Plaatje komt in orde. Denk dat dat meer duidelijk maakt :)

• Appie Heijn
Volgens mij doet ie het nu wel :) Heb het al effe doorgelzen. Is dit hier het zelfde geval wat daar beschreven wordt? Of is het hier nou weer anders omdat het twee verschillende panden zijn?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er komt 1 lijn binnen van KPN, volgens jouw plaatje, dus daar moet de splitter op.

Zoals ik al zei, ontkom je er niet aan dat de splitter voor alle kastjes moet.

En dan heb je idd een keuze om een kabel te leggen zodat het modem bij bedrijf Rood komt, danwel een draadloze oplossing te zoeken.

Zoiezo zijn jullie afhankelijk van het andere bedrijf met aanleg zo, maar blijkbaar zijn de bedrijven dikke vriendjes. :)

edit:

OK, JVS, ik zei het idd te algemeen.

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 07-02-2004 11:44 ]

{signature}

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Voutloos schreef op 07 februari 2004 @ 11:24:
Er komt 1 lijn binnen van KPN, volgens jouw plaatje, dus daar moet de splitter op.

Zoals ik al zei, ontkom je er niet aan dat de splitter voor alle kastjes moet.
Nietwaar, hij hoeft niet voor alle kastjes, alleen maar voor de NT1. Dus die rode draad die uit de muur komt en linksonder de NT1 ingaat, die moet je met een splitter splitsen naar een adsl en een isdn deel. Dat doe je dus gewoon vlak voor die NT1 daar. Simpel en geen gedoe.

Die andere "kastjes" zijn geen apparaatjes, maar zijn gewoon kabelverdeeldoosjes, dat ka je dus gewoon als kabels beschouwen. Naar de NT1 lopen twee adertjes waar per defenitie niet eens andere apparaten (werkend) op aangesloten kunnen zijn, die moet je dus gewoon splitten, zonder moeilijk te hoeven doen.

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 07-02-2004 11:44 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Appie Heijn
JvS schreef op 07 februari 2004 @ 11:41:
[...]
Nietwaar, hij hoeft niet voor alle kastjes, alleen maar voor de NT1. Dus die rode draad die uit de muur komt en linksonder de NT1 ingaat, die moet je met een splitter splitsen naar een adsl en een isdn deel. Dat doe je dus gewoon vlak voor die NT1 daar. Simpel en geen gedoe.

Die andere "kastjes" zijn geen apparaatjes, maar zijn gewoon kabelverdeeldoosjes, dat ka je dus gewoon als kabels beschouwen. Naar de NT1 lopen twee adertjes waar per defenitie niet eens andere apparaten (werkend) op aangesloten kunnen zijn, die moet je dus gewoon splitten, zonder moeilijk te hoeven doen.
OK bedankt duz als ik het goed begrijp dan moet ik dat verdeelkastje voor de nt1 plaatsen in het pand waar adsl moet komen. Zit ik dan niet met de kabel lengte?

Verwijderd

Appie Heijn schreef op 07 februari 2004 @ 12:01:
[...]

OK bedankt duz als ik het goed begrijp dan moet ik dat verdeelkastje voor de nt1 plaatsen in het pand waar adsl moet komen. Zit ik dan niet met de kabel lengte?
Als die utpkabel gewoon rechtstreeks vd meterkast naar het NT1kastje loopt aan een stuk door (dus niet dat hij halverwege een keer aan elkaar is geknoopt of kroosteentje ofzo tussenzit), dan is dat geen probleem.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 14:30
Voor dit soort gevallen kun je beter de KPN zelf bellen lijkt me ...

-

Verwijderd

Juicy schreef op 07 februari 2004 @ 12:15:
Voor dit soort gevallen kun je beter de KPN zelf bellen lijkt me ...
Je hebt er niets aan om KPN te bellen :)

En overigens is een utp kabel gemaakt over een afstand van 90meter 100mb te kunnen behalen ;)

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 18:14:
[...]

Je hebt er niets aan om KPN te bellen :)

En overigens is een utp kabel gemaakt over een afstand van 90meter 100mb te kunnen behalen ;)
Die kabel heb ik niet nodig toch? :?
Er ligt net een nieuwe telefoon kabel naar dat gebouw toe voor telefoon. Ik hoef alleen maar die splitter in het adsl betreffende gebouw te plaatsen (voor NT1) en klaar volgens mij. Toch :?

Verwijderd

Appie Heijn schreef op 09 februari 2004 @ 08:20:
[...]

Die kabel heb ik niet nodig toch? :?
Er ligt net een nieuwe telefoon kabel naar dat gebouw toe voor telefoon. Ik hoef alleen maar die splitter in het adsl betreffende gebouw te plaatsen (voor NT1) en klaar volgens mij. Toch :?
jahoor.

wat hij bedoelt is: stel je voor dat die isdn aansluiting ooit gedumpt wordt, dan heb je iig nog iets aan de kabel die er ligt

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Interstice

Hallo?

JvS schreef op 07 februari 2004 @ 11:41:
[...]

Ehr weet je dat zeker, ik kan me voorstellen dat het adsl signaal straks over die dikke kabel binnenkomt en dan gewoon zijn weg gaat zoeken. Alles wat niet door de splitter is geweest zit het adsl signaal nog in de kabel en kan dus gaan storen toch ?

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 08:43:
[...]

jahoor.

wat hij bedoelt is: stel je voor dat die isdn aansluiting ooit gedumpt wordt, dan heb je iig nog iets aan de kabel die er ligt
Die rode kabel van kpn-kabel naar die rode NT1 is een UTP kabel waarvan maar een paar aders gebruikt worden. De vorige kabel met 4 aders had het begeven en er is een week geleden net een nieuwe kabel neergelegt.
Interstice schreef op 09 februari 2004 @ 11:37:
[...]

Ehr weet je dat zeker, ik kan me voorstellen dat het adsl signaal straks over die dikke kabel binnenkomt en dan gewoon zijn weg gaat zoeken. Alles wat niet door de splitter is geweest zit het adsl signaal nog in de kabel en kan dus gaan storen toch ?
Als je ADSL hebt aangevraagt en je het een paar maand later aansluit omdat je het dan pas aan tijd hebt. Dan heb je in de tussentijd van het moment van aanvraag en het moment van aansluiten toch ook geen storing :? Of heb ik dat nou mis?

[ Voor 28% gewijzigd door Appie Heijn op 09-02-2004 11:46 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Interstice schreef op 09 februari 2004 @ 11:37:
[...]

adsl signaal zit niet op een kabel maar op een aderpaar, dat aderpaar loopt zonder aftakkingen rechtstreeks van de wijkcentrale naar de "rode" NT1. Het enige wat je moet doen is dat aderpaar aftakken met een adsl splitter voor de NT1. Er is per defenitie niets anders aangesloten voor de NT1 en er zal dus ook niets storen. Of de kabel nu 1 of 100 meter is, maakt niets uit.

En ja, dat weet ik 100% zeker.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 09-02-2004 11:46 ]

• Appie Heijn
JvS schreef op 09 februari 2004 @ 11:45:
[...]

adsl signaal zit niet op een kabel maar op een aderpaar, dat aderpaar loopt zonder aftakkingen rechtstreeks van de wijkcentrale naar de "rode" NT1. Het enige wat je moet doen is dat aderpaar aftakken met een adsl splitter voor de NT1. Er is per defenitie niets anders aangesloten voor de NT1 en er zal dus ook niets storen. Of de kabel nu 1 of 100 meter is, maakt niets uit.

En ja, dat weet ik 100% zeker.
Zo had ik het ook in my mind >:)

Ik heb het thuis net ook aangesloten en daar werden 4 aders gebruikt van kpn kabel naar wandcontactdoos. Zullen waarschijnlijk 2 van adsl zijn en 2 van telefoon

[ Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 09-02-2004 11:49 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, als de lijn het huis binnenkomt, dan zit er op 1 aderpaar zowel adsl als telefonie binnen :). Pas na de splitter zijn ze fysiek gescheiden (anders had je ook geen speciale splitter nodig gehad). Je kan de twee gescheiden signalen dan (als je wil) wel via een 4 aderige telefoondraad naar een andere verdieping laten lopen, maar dat doen alleen de echte bikkels, als er al een draad ligt en ze willen op die plek ook adsl hebben en geen nieuwe draad trekken :P.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
JvS schreef op 09 februari 2004 @ 11:57:
Nee, als de lijn het huis binnenkomt, dan zit er op 1 aderpaar zowel adsl als telefonie binnen :). Pas na de splitter zijn ze fysiek gescheiden (anders had je ook geen speciale splitter nodig gehad). Je kan de twee gescheiden signalen dan (als je wil) wel via een 4 aderige telefoondraad naar een andere verdieping laten lopen, maar dat doen alleen de echte bikkels, als er al een draad ligt en ze willen op die plek ook adsl hebben en geen nieuwe draad trekken :P.
Er wordt altijd aangeraden na de splitter zo snel mogelijk je ADSL modem ertussen te zetten, en dat doet iedere provider. Dus zegmaar metertje ertussen. Niettemin ken ik genoeg mensen waarbij het na metertje of 10 nog steeds prima werkt; maar toch wordt het afgeraden :) voor de splitter zal wel weinig uitmaken, je huis had ook 2km verder kunnen staan van de centrale :)

En over 4 draden (meer zelfs vaak) die binnenkomen: Vroeger werd er nog aarde gebruikt enzo... precies weet ik niet al de functies, maar aan rood+blauw heb je genoeg :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ach, bij ons (studentenhuis, bovenwoning) hangt de ISRA beneden bij de deur in het extreem krappe halletje, de splitter hangt bovenaan de trap en dan gaat er 20 meter platte kabel (de slechtst mogelijke) naar de adsl router en die maakt gewoon netjes op 2048kbps verbinding :). Het kan dus uitmaken, maar het is absoluut niet regel. Als je voor performance gaat, dan moet je dit idd niet doen, maar met een 2mbit verbinding maakt het blijkbaar niets uit :).

Voor veel mensen is het makkelijker het korte ethernetkabeltje te gebruiken en dan een bestaande telefoonkabel die toch al naar de PC lag (voor isdn of analoog inbellen) te gebruiken voor adsl :).

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 09-02-2004 12:10 ]

• Appie Heijn
pierre-oord schreef op 09 februari 2004 @ 12:06:
[...]

Er wordt altijd aangeraden na de splitter zo snel mogelijk je ADSL modem ertussen te zetten, en dat doet iedere provider. Dus zegmaar metertje ertussen. Niettemin ken ik genoeg mensen waarbij het na metertje of 10 nog steeds prima werkt; maar toch wordt het afgeraden :) voor de splitter zal wel weinig uitmaken, je huis had ook 2km verder kunnen staan van de centrale :)

En over 4 draden (meer zelfs vaak) die binnenkomen: Vroeger werd er nog aarde gebruikt enzo... precies weet ik niet al de functies, maar aan rood+blauw heb je genoeg :)
Voor de duidelijkheid--> die zwarte verticale lijn is buiten. Duz de kabel loopt een heel stuk onder de grond door. Maar volgens mij heb ik geen probleem, want ik zet die splitter gewoon in gebouw rood valk voor de NT1 er op. Gebouw rood wil ADSl namelijk.

Voordat ik dit topic opende zat ik met 2 vragen. Of adsl uberhaupt wel mogelijk was omdat er 2 apparte bakjes aan de kpnkabel zaten. Tweede vraag was waar ik de splitter moest/kon neerplaatsen.

Zoals ik het nu begrijp is het gewoon zo dat de splitter overal mag geplaatst worden zolang het maar voor de NT1 is.

Verwijderd

Die 2 doosjes die aan de invoerkabel zitten vormen het ISRA punt, elk doosje bevat 2 aderparen. De invoerkabel kan meerdere aderparen bevatten maar in dit geval zijn er 4 aderparen ingelast en bruikbaar.
Verder zou ik gewoon het advies van JVS volgen ;) splitter vlak voor de NT1 plaatsen, dat 'stukje' kabel maakt echt niet veel uit tov de totale LIJN vanaf de centrale tot woonhuis en alles wat er nog tussen zit van verdelers en kruisdraden........

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 20:11:
Die 2 doosjes die aan de invoerkabel zitten vormen het ISRA punt, elk doosje bevat 2 aderparen. De invoerkabel kan meerdere aderparen bevatten maar in dit geval zijn er 4 aderparen ingelast en bruikbaar.
Verder zou ik gewoon het advies van JVS volgen ;) splitter vlak voor de NT1 plaatsen, dat 'stukje' kabel maakt echt niet veel uit tov de totale LIJN vanaf de centrale tot woonhuis en alles wat er nog tussen zit van verdelers en kruisdraden........
Is goed. Waarschijnlijk zaterdag effe aansluite, daaro. Mocht het niet lukken dan horen jullie het wel

Pagina: 1