UT traag met FX 5900 XT?

Pagina: 1
Acties:

• Visionist
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-09-2025
Onlangs heb ik een GeForce Fx 5900 XT aangeschaft en het ziet er naar uit dat die naar behoren werkt op een enkel geval na. De dagen voor de aanschaf heb ik met mn toen huidige radeon 8500 le de fps gemeten in UT >> 104.70 avg uiteindelijk. De score die ik nu krijg met mn 5900 xt is aanzienlijk lager >> rond de 100. Instellingen zijn gelijk aan de meting met 8500. Heel vreemd dus en voor mij onverklaarbaar. Nieuwste drivers gedownload, opengl mode geprobeerd, niks heeft tot nu toe geholpen. Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren? Ik heb de search gebruikt en hulp ingeschakeld maar voor ieder is het een mysterie.

[ Voor 6% gewijzigd door Visionist op 06-02-2004 23:56 ]

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-08 14:36

BLN

Misschien staan je kwaliteits instellingen gewoon veel hoger.( ik mag als ATi aanhanger niet zeggen dat je een fout hebt gemaakt met het kopen van een GF :+ :P ) Ierts anders kan ik niet bedenken.

If it ain't broken, don't fix it

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Driver Restjes?

Stofzuiger erbij pakken helpt ( Nasty File Remover )

There is no place like ::1

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 18:08
Visionist schreef op 06 februari 2004 @ 23:45:
Onlangs heb ik een GeForce Fx 5900 XT aangeschaft en het ziet er naar uit dat die naar behoren werkt op een enkel geval na. De dagen voor de aanschaf heb ik met mn toen huidige radeon 8500 le de fps gemeten in UT >> 104.70 avg uiteindelijk. De score die ik nu krijg met mn 5900 xt is aanzienlijk lager >> rond de 100. Instellingen zijn gelijk aan de meting met 8500. Heel vreemd dus en voor mij onverklaarbaar. Nieuwste drivers gedownload, opengl mode geprobeerd, niks heeft tot nu toe geholpen. Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren? Ik heb de search gebruikt en hulp ingeschakeld maar voor ieder is het een mysterie.
Nee die score klopt niet helemaal nee heb je soms AA of AF aan staan. En heb je UT toevallig opnieuw geinstalled? Had zelf ook niet zo'n hoge score in Ut toen ik van een gf 4 ti 4400 naar een fx 5900 ultra ging dit was opgelost toen ik UT opnieuw had geinstaleerd. Windows opnieuw instaleren is ook aan te raden als je zo'n verandering hebt gedaan wordt het er alleen maar beter op.

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 18:08
BiX schreef op 06 februari 2004 @ 23:48:
Misschien staan je kwaliteits instellingen gewoon veel hoger.( ik mag als ATi aanhanger niet zeggen dat je een fout hebt gemaakt met het kopen van een GF :+ :P ) Ierts anders kan ik niet bedenken.
Beetje doelloze opmerking vindt je ook niet je zegt zelf dat je het niet mag zeggen.......doe dat dan ook niet 8)7

• Visionist
Thanks Sjek, ill try that. Is al een hele geruststelling dat ik niet de enige was met het probleem :)

Is it btw aan te raden om via 4 in 1 drivers te installeren? Ergens vandaan gehaald dat 't je performance schijnt te verbeteren?

[ Voor 40% gewijzigd door Visionist op 07-02-2004 01:46 ]

Verwijderd

verder een herinstallatie van de game
of zelfs windows is een goede optie.

verse en nieuwere drivers zorgen ervoor dat het optimaal werkt

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Hier een paar ideeën, lang geleden dat ik UT gespeeld heb, maar dit is waar ik zo gauw op kom:

- Een verschil van 4 fps op de 100, lijkt me nou niet echt belangrijk en/of significant, 't verschil merk je echt niet :) Heb je in beide gevallen met dezelfde demo/map gemeten?
- UT is voornamelijk CPU afhankelijk (in tegenstelling tot de meeste andere games), dus denk dat het verschil tussen beide kaarten sowieso marginaal is. Vooral ervanuitgaande dat het van origine een op Glide beseerde engine heeft en de DirectX engine slechts DX7 instructies gebruikt.
- Staat Vsync toevallig aan in de drivers van je nieuwe kaart (en/of in UT zelf)? Dan is 't natuurlijk logisch dat 'ie op 100 fps blijft hangen als je monitor op 100 Hz draait :)

#

• Visionist
Zap schreef op 07 februari 2004 @ 02:45:
Hier een paar ideeën, lang geleden dat ik UT gespeeld heb, maar dit is waar ik zo gauw op kom:

- Een verschil van 4 fps op de 100, lijkt me nou niet echt belangrijk en/of significant, 't verschil merk je echt niet :) Heb je in beide gevallen met dezelfde demo/map gemeten?
- UT is voornamelijk CPU afhankelijk (in tegenstelling tot de meeste andere games), dus denk dat het verschil tussen beide kaarten sowieso marginaal is. Vooral ervanuitgaande dat het van origine een op Glide beseerde engine heeft en de DirectX engine slechts DX7 instructies gebruikt.
- Staat Vsync toevallig aan in de drivers van je nieuwe kaart (en/of in UT zelf)? Dan is 't natuurlijk logisch dat 'ie op 100 fps blijft hangen als je monitor op 100 Hz draait :)
Al deze punten heb ik al rekening mee gehouden :) V-sync valt niet uit te zetten in Direct3d modus. Optie is er niet :? Opengl wel... heerlijk vaag weer. Re-install UT werkt helaas ook niet. Een verschil van 4 fps op de 100 doe ik normaal gesproken niet moeilijk over, echter wel als ik net een kaart van 200 euro heb aangeschaft en die moeite heeft om een gelijk resultaat neer te zetten. Als het al niet minder is. Echt veel verschil had ik ooit niet gedacht in een spel verouderd als UT, maar dit slaat toch alles.

[ Voor 7% gewijzigd door Visionist op 07-02-2004 03:13 ]

Verwijderd

Heb je ook andere games geprobeerd ? UT is een verhaal apart anyway..... als je namelijk de details enzovoort..... veranderd naar low kan het best zijn dat je kaart zelfs minder FPS heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2004 03:07 ]

• Visionist
Dit betekent dus dat in welk spel dan ook, meer dan 85 fps zal ik nooit kunnen behalen. Heerlijk dat die Direct3d v-sync functie ontbreekt! TOF!

Verwijderd

zomaar even een vraagje... maar wordt UT niet gesyncted met refreshrate???? ALs dit namelijk het geval is en je scherm staat op 100Hz dan is het opgelost heh... meer dan 100fps is niet nodig...

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

Visionist schreef op 07 februari 2004 @ 03:02:
[...]
V-sync valt niet uit te zetten in Direct3d modus. Optie is er niet :? Opengl wel... heerlijk vaag weer. R
in console > preferences intypen > onderaan rendering nemen > Direct3D > Vsync > False

daar zou het toch moeten staan ze ;-)

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Visionist schreef op 07 februari 2004 @ 03:18:
Dit betekent dus dat in welk spel dan ook, meer dan 85 fps zal ik nooit kunnen behalen. Heerlijk dat die Direct3d v-sync functie ontbreekt! TOF!
Rustig maar...Download RivaTuner of een ander tooltje en je kunt vsync zo aan of uit zetten (tegelijk met nog veel meer opties..)

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
@ Visionist - Ik heb zo ongeveer hetzelfde probleem als jou alleen dan met het spel Call of Duty.
Ik had met mijn "oude" Gforce 4 TI 4200 64 MB het stalingradlevel ff gespeeld en met behulp van fraps de framerates bij wat punten genoteerd.

Na het installen van de 5900 XT ( ook windows en CoD opnieuw) eens gekeken met dezelfde instellingen als met de 4200 TI en tot mijn grote verbazing leken de framerates zelfs trager.

Dit is tot op de dag van vandaag nog steeds zo echter kan ik nu wel veel meer grafische opties opengooien en zelfs spelen met AA en AS als ik zo willen.

Ik zag op de doos van de XT dat je minimaal een 350 Watt voeding nodig had en ik zit hier ook maar met een noname 300 Watt.
Ik heb echt geen idee of het daar mee te maken zou kunnen hebben dus een oplossing heb ik helaas ook niet voor je maar dan weet je in ieder geval dat je niet de enige bent ;)

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
als je het ervaringen topic van de 5900XT wat had doorgelezen was je erachter gekomen dat de kaart niet lekker presteerd wanneer je een voeding hebt onder de 350 watt. nu wil dit niet zeggen dat dit de oorzaak is van de problemen die de topic starter heeft maar wel dat hij de volgende keer duidelijker moet beginnen

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

@Sipio

Probeer de volgende commands in de console van CoD

set com_maxfps "0"
set r_displayRefresh "85" (aantal Hz van je monitor)
set r_swapInterval "0"

Dat moet het fixen.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 18:22

robhof

Lembongan view

Heeeeel veel problemen met UT gehad, maar na aanschaf van een 5900XT schokte het zo erg, dat ik het echt op wilde geven! :P

Windows en alle drivers en UT er opnieuw op en nog steeds om te janken... Nu draai ik het onder OpenGL, met het Loki OpenGL script. Draait zonder schokken nu! Helaas wel na elke keer spelen de 'gamma' in windows gaar, waardoor je superlicht beeld hebt. Maar beter iets dan niets!

Misschien dat UT wel het meest slecht geschreven spel ooit is; heb nooit meer klachten en problemen over 1 spel gehoord/gelezen! :p Jammer dat het ook zo superverslavend is!

Weet niet of het verder soepel loopt bij jou, maar mocht je het willen proberen in OpenGL, laat het me weten, dan stuur ik je het Loki OpenGL script. Die is namelijk lastig te vinden.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:50

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Blijkbaar heeft UT niet met elke nieuwe grafische kaart problemen, want het draait hier probleemloos onder Direct3D op 1600x1200 met alles op max met mijn Hercules Radeon 9800 Pro. :Y)

Maar nu even ontopic:

Misschien een andere driver voor je videokaart pakken? Een vriend van mij heeft die kaart ook en met Tribes 2 met de meest recente driver loopt het ronduit k*t, gooit hij een oudere driver erop dan gaat het wel perfect. Oh en aan zijn CPU zal het niet liggen, is namelijk een P4 3 GHz

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

BiX schreef op 06 februari 2004 @ 23:48:
ALS Nvidia aanhanger mag zeggen dat BiX een verkeerde keuze qua aanschaf heeft gemaakt, en Visionist een goede keuze.

Ik met mijn GF FX 5950 Ultra kan het weten.
Pagina: 1