Dat is hetzelfde als vragen wat de oorsprong van het heelal is. Die onzekerheid is er gewoon. Voor mijn part zeg je dat God die als natuurwet gecreeerd heeft.
Als het foton het systeem effectief niet verstoorde, dan introduceert volgens het boek, de golfbeweging van het foton de onzekerheid: omdat er diffractie zou optreden zou de positie van het elektron niet exact kunnen worden achterhaald.
Er is altijd enige beinvloeding, maar die kan vele ordes kleiner dan de Heisenbergonzekerheid gemaakt worden. Zij is niet de veroorzaker van de Heisenbergonzekerheid. De Heisenbergonzekerheidsrelatie volgt direct uit de axiomas van de QM, zoals hierboven door FCA aangegeven, zonder enige referentie aan een meting. Zonder het concept meting in de QM te introduceren bestaat de onzekerheidsrelatie van Heisenberg dus al.
De enige conclusie die ik kan trekken op basis daarvan is dat de onzekerheidsrelatie een praktisch probleem is.
Dat komt omdat die uitleg niet deugt.
Het fundamentele aan het onzekerheidsprincipe begrijp ik niet.
Er valt niet zoveel aan te begrijpen. Zij is fundamenteel; dat is, zoals Trias aangeeft, als axioma voor de QM te gebruiken (de QM kan op diverse manieren geaxiomatiseerd worden).
Zij bijvoorbeeld in deze Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Uncertainty_PrincipleThe uncertainty principle is sometimes erroneously explained by claiming that the measurement of position necessarily disturbs a particle's momentum. Heisenberg himself offered this explanation initially. Disturbance plays no part, however, since the principle even applies if position is measured in one copy of the system and momentum is measured in another, identical one.
Dat Heisenberg het zelf in eerste instantie ook fout had geinterpreteerd wist ik niet. Ik weet wel dat een deel van mijn studiegenoten ook denkt dat het het gevolg van de meting is (omdat het dus in dat tweedejaarsboek verkeerd staat), maar het is gewoon niet zo. Ik weet het ook alleen maar omdat het me op een zeker moment verteld is (en ik vervolgens kon controleren dat het inderdaad klopte). Ik kan er ook niets aan doen; de natuur zit gewoon zo in elkaar. Dat is juist wat tot de fameuze kat van Schrödinger leidt. Als het verstoring zou zijn door het feit dat je een experiment doet, dan zou de kat niet tegelijk levend en dood zijn.
[
Voor 40% gewijzigd door
Confusion op 08-02-2004 22:04
]