Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Maken blowholes op zeer bijzondere plaats

Pagina: 1
Acties:

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04 11:29

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Ik ben van plan om de airflow door mijn kast te optimaliseren door er twee extra fans in te plaatsen. Momenteel zit er in de kast zelf geen fan(s) uiteraard alleen een op de cpu (Athlon XP 2700) en in de voeding.

Ik ben van plan om aan de onderkant (dus niet aan de voorkant van de pc, maar op het vlak waar ie op staat) van de kast een blowhole te maken, waar de lucht dus aangezogen wordt. Ongeveer recht daarboven wil ik er ook een maken in de bovenkant van mijn kast die de warme lucht weer uitspuugt.

Ik wil van stukjes pvc buis pootjes maken van ca 4 cm lang om onder mijn pc te zetten zodat er uiteraard lucht bij de onderste fan kan komen. Om te voorkomen dat mijn pc als stofzuiger gaat werken was ik van plan een panty van mijn vriendin te jatten, er een vierkant stuk uit te knippen, en dat over de "bottom" fan te spannen. (Dus tussen de case en fan). De fan aan de bovenkant krijgt als enige een fingerguard, of misschien ook niet, daar ben ik nog niet uit.

Ik heb een Aerogate II waar ik de twee extra fans mee wil gaan aansturen.
Mijn case is reeds gemod met inkijk venster en wat lampjes en zooi, en op de cpu zit een fan (8x8) die rood licht geeft.

-Is zo'n cpu fan ook geschikt om als case-fan te gebruiken?
(hijs namelijk nogal vet, en ik was eigenlijk van plan er nog twee te halen)

-Moet ik de overige "luchtgaatjes" in mijn pc dichten?

Zijn er mensen die dit (belachelijke/geniale) idee al eens uitgevoerd hebben, hoe zijn de ervaringen? Zijn er nog tips? Dingen die ik vergeten ben?

[ Voor 3% gewijzigd door Tiberium op 06-02-2004 23:12 ]

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• De_Bastaard
  • Laatst online: 26-11 22:58
Mja je kan opzich wel 'n fan onderin je kast maken, maar ik zou geen cpu koeler pakken, tenzij het 80mm is ... een 60mm maakt imo te veel herrie om als case-fan te gebruiken..

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mocht je dit gaan doen dan raad ik aan om een luchtfilter in te bouwen. Als je namelijk lucht aan gaat zuigen zo vlak boven de vloer, dan zal je ook veel stof mee trekken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Ganja-Cape
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11 15:56
Tuurlijk is je cpu fan te gebruiken als case fan, als je er maar wel een terug zet op je cpu :P

En over je ideetje, ik denk dat je inplaats van een stuk pantie, beter echte stof filter kan kopen (a la lian li front intake) omdat ik denk dat het teveel flow blokt (herrie) en snel dicht slipt met stof.

Nee die gaatjes hoef je niet te dichten, tenminste ik denk niet dat het veel uit maakt. Want je hoeft geen vacuum ofzo.

En ja doe die fanguard erop, staat mooier en er kan nix tussen komen

Succes :)

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Tiberium schreef op 06 februari 2004 @ 23:11:
Ik ben van plan om de airflow door mijn kast te optimaliseren door er twee extra fans in te plaatsen. Momenteel zit er in de kast zelf geen fan(s) uiteraard alleen een op de cpu (Athlon XP 2700) en in de voeding.

Ik ben van plan om aan de onderkant (dus niet aan de voorkant van de pc, maar op het vlak waar ie op staat) van de kast een blowhole te maken, waar de lucht dus aangezogen wordt. Ongeveer recht daarboven wil ik er ook een maken in de bovenkant van mijn kast die de warme lucht weer uitspuugt.

Ik wil van stukjes pvc buis pootjes maken van ca 4 cm lang om onder mijn pc te zetten zodat er uiteraard lucht bij de onderste fan kan komen. Om te voorkomen dat mijn pc als stofzuiger gaat werken was ik van plan een panty van mijn vriendin te jatten, er een vierkant stuk uit te knippen, en dat over de "bottom" fan te spannen. (Dus tussen de case en fan). De fan aan de bovenkant krijgt als enige een fingerguard, of misschien ook niet, daar ben ik nog niet uit.
Ik had zelf ook een stoffilter in mijn kast zitten, maar deze heb ik er weer uitgehaald. Als je stoffilter vol zit moet je het filter schoonmaken omdat deze anders teveel lucht tegen houdt. Een filter blokkeert sowieso de luchtstroom al behoorlijk. Wanneer toch je kast open moet om het filter schoon te maken, kun je net zo goed even met de stofzuiger door je kast was mijn redenatie.
Ik heb een Aerogate II waar ik de twee extra fans mee wil gaan aansturen.
Mijn case is reeds gemod met inkijk venster en wat lampjes en zooi, en op de cpu zit een fan (8x8) die rood licht geeft.

-Is zo'n cpu fan ook geschikt om als case-fan te gebruiken?
(hijs namelijk nogal vet, en ik was eigenlijk van plan er nog twee te halen)
Tuurlijk, dit is geen enkel probleem. De meest gebruikte casefans zijn 80*80mm, deze zijn in alle soorten en maten te verkrijgen. Wat je echter niet moet vergeten is dat je dan ook weer een nieuwe fan op je processor moet zetten, en als je dan toch nieuwe fans gaat kopen kun net zo goed die je nu hebt op je processor laten zitten, en nieuwe om als casefan te gebruiken :) .
-Moet ik de overige "luchtgaatjes" in mijn pc dichten?
Dit moet natuurlijk niet, maar het kan wel. Het kan zijn dat je kast er minder door gaat suizen omdat er geen lucht meer langs door gaatjes stroomt, maar ik weet niet of dit zo is.
Zijn er mensen die dit (belachelijke/geniale) idee al eens uitgevoerd hebben, hoe zijn de ervaringen? Zijn er nog tips? Dingen die ik vergeten ben?
Misschien handig om wieltjes onder je kast te maken? Omzijl je het probleem van het vastmaken van de buisjes en als je kast van de muur moet kun je dit makkelijker doen.

Succes er mee :)

en zo is het voorspeld!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:41

Exigence

dnkroz

Nou echt origineel.... er zijn cases waar standaard al gaten onderin zitten voor fans. In de bodem dus. Aopen heeft er geloof ik een.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:39

BLN

Idd niet "zeer bijzonder" ik dacht van die gaat op de achterkant een blowhole maken, of aan de buiten kant van ze huis en dan met een dikke buis naar je comp ofzo.

If it ain't broken, don't fix it

Verwijderd

Ik hoop voor jou dat die panty niet in die fan pleurt, anders wordt t fried panty...

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 23:50:
Ik hoop voor jou dat die panty niet in die fan pleurt, anders wordt t fried panty...
Dan krijg je straks nog een ladder erin :P 8)

@TS: Waarom niet gewoon normaal aan de voorkant, zeg niet om alternatief te zijn want dan ben ik uitgelult. (zegt hij kijkend naar z'n PSUschoorsteenmod 8)7 )

als je um aan de voorkant zet zal hij zelfs nog beter koelen omdat de lucht eerst de kast in word geblazen dan word opgewarmt en daarna eruit gezogen.
Bij jouw ontwerp word de lucht er al uitgezogen voordat deze uberhaupt is opgewarmt --> het koelt dus niet... B) Correct me if i'm wrong...

[ Voor 50% gewijzigd door Vermicellisoep op 07-02-2004 00:16 ]

Nooooh! Stahp!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Vermicellisoep schreef op 07 februari 2004 @ 00:11:
[...]

Dan krijg je straks nog een ladder erin :P 8)

@TS: Waarom niet gewoon normaal aan de voorkant, zeg niet om alternatief te zijn want dan ben ik uitgelult. (zegt hij kijkend naar z'n PSUschoorsteenmod 8)7 )

als je um aan de voorkant zet zal hij zelfs nog beter koelen omdat de lucht eerst de kast in word geblazen dan word opgewarmt en daarna eruit gezogen.
Bij jouw ontwerp word de lucht er al uitgezogen voordat deze uberhaupt is opgewarmt --> het koelt dus niet... B) Correct me if i'm wrong...
Haha, om orgineel te zijn natuurlijk een klein beetje,
maar de belangrijkste reden is

1. om te kijken of het kan
2. om koeling te vergroten.

Ik denk dat je voor een gedeelte gelijk hebt, de componenten moeten wel hun warmte kunnen afstaan aan de passerende lucht, daarom heb ik nu een opstelling bedacht waardoor de lucht niet rechtdoor gaat, maar moet "zig-zaggen".
Maar in feite maakt het natuurlijk niet zo heel veel uit. Ik zie het zo:
Als de fans er niet zijn, wordt de cpu en vga ca 65+ graden warm. Ik wil dat koeler hebben. dan moet ik dus zorgen dat er warme lucht uitkan en koude lucht in. Dat doe ik momenteel door de kast open te laten aan een kant. Wat natuurlijk net zo goed of beter werkt is een continue luchtstroom door de kast heen sluizen.
Ik denk niet dat de positionering van de fans (al dan niet recht boven elkaar) veel invloed heeft op het koellen, aangezien de fans geen straalkanonnen zijn. M.a.w.
de lucht stroomt niet in een cilindervorm een bepaalde richting op....

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
BiX schreef op 06 februari 2004 @ 23:42:
Idd niet "zeer bijzonder" ik dacht van die gaat op de achterkant een blowhole maken, of aan de buiten kant van ze huis en dan met een dikke buis naar je comp ofzo.
erik9287nl schreef op 06 februari 2004 @ 23:37:
Nou echt origineel.... er zijn cases waar standaard al gaten onderin zitten voor fans. In de bodem dus. Aopen heeft er geloof ik een.
Heren, als jullie de andere replys lezen wat valt jullie dan op?
Juist, jullie voegen als enige NIKS toe, en lopen alleen maar te zeuren over het feit of het al dan niet "zeer bijzonder is". Ben ik ermee geholpen dat jullie mij je mening geven over het feit of dit "zeer bijzonder" is? Neen, als ik dat had willen weten had mijn vraag geweest "Wie kan mij vertellen of ... bijzonder is?"

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
[quote]Res-q schreef op 06 februari 2004 @ 23:29:
bla bla
[quote]

Bedankt voor je uitleg, weet je misschien ook hoe ik die fans het beste kan bevestigen? Ik heb al veel gelezen over trillingsvrije schroeven en fietsband enzo... gaat het echt erg trillen? Kan ik dan niet beter lijm gebruiken?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54

Cheezus

Luiaard

In m'n custom case heb ik ook een blowhole in de bodem zitten.. niet zozeer om dat het beter zou koelen maar meer omdat het dan niet in het zicht zit..

Ik heb er geen stoffilter voor (valt reuze mee als je geen vloerbedekking hebt).
Het koelt verder net zo goed als een fan die 'gewoon' voorin zit.

bevestigen: als je een goede fan hebt kun je hem gewoon vastschroeven, de trillingen zijn dan nihil..

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
_Dune_ schreef op 06 februari 2004 @ 23:22:
Mocht je dit gaan doen dan raad ik aan om een luchtfilter in te bouwen. Als je namelijk lucht aan gaat zuigen zo vlak boven de vloer, dan zal je ook veel stof mee trekken.
inderdaad.. vooral als je een tapijt hebt...

om over ander loslopend wild nog maar te zwijgen.. na de zomer ligt er sowieso een berg muggen in mijn kast :P

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54

Cheezus

Luiaard

Chiron schreef op 07 februari 2004 @ 02:32:
[...]

inderdaad.. vooral als je een tapijt hebt...

om over ander loslopend wild nog maar te zwijgen.. na de zomer ligt er sowieso een berg muggen in mijn kast :P
Ik denk niet dat een fan in de bodem meer muggen aan zal trekken.. ik denk eerder minder..
En als je eens stofzuigt heb je ook niet zoveel last van de stof ;)

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Tiberium schreef op 07 februari 2004 @ 01:06:
[...]
Bedankt voor je uitleg, weet je misschien ook hoe ik die fans het beste kan bevestigen? Ik heb al veel gelezen over trillingsvrije schroeven en fietsband enzo... gaat het echt erg trillen? Kan ik dan niet beter lijm gebruiken?
Ik heb mijn fans met en schroeven vast gezet, werkt prima :) Bij de Gamma boutjes gehaald (M4 * 35mm) en bijpassende moertjes, deze kunnen prima door een fan. Het trillen valt wel mee, maar het is de fan zelf die het meeste geluid maakt. Het beste kun je dan je fans op 7 volt laten lopen, dit bespaart het geluid aanzienlijk en heb je toch nog een respectabele airflow. Eventueel kun je een schakelaartje maken om te schakelen tussen 12 en 7 volt, voor wanneer je wat extra koeling nodig hebt (op een LAN-party bijvoorbeeld).
Hoe je dit doet staat in de faq en in het topic [rml][ How-to] Baybus - met schakelaars en leds[/rml] .

Het argument van Vermicellisoep dat er niet wordt gekoeld omdat de lucht er al uit is voordat de componenten hun warmte niet kwijt kunnen betwijfel ik, omdat je niet een rechte kolom van lucht door je kast krijgt. De lucht verspreidt zich nadat het door de intake fan is gekomen wel door je kast denk ik.

en zo is het voorspeld!

• Chiron

Chiron

primusz schreef op 07 februari 2004 @ 02:40:
[...]

Ik denk niet dat een fan in de bodem meer muggen aan zal trekken.. ik denk eerder minder..
En als je eens stofzuigt heb je ook niet zoveel last van de stof ;)
wat dacht je van spinnen en ander grut? :P

en je mag wel vaak stof gaan zuigen dan hoor... want in principe dondert alle stof naar beneden.. waar? juist.. op de vloer

maargoed TS mag het van mij best proberen, ben benieuwd :P

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Chiron schreef op 07 februari 2004 @ 13:49:
[...]

en je mag wel vaak stof gaan zuigen dan hoor... want in principe dondert alle stof naar beneden.. waar? juist.. op de vloer

Mja, wat ik al zei, ik heb er geen stoffilter voor zitten omdat ik dan eens per maand/2 maanden het filter moet schoonmaken, dan heb ik liever wat meer airflow en dat ik dan met de stofzuiger een keer door m'n kast ga. Om het filter schoon te maken moet je kast toch open. Bovendien vind ik het zonder filter een stuk gaver staan, alleen weet ik niet of dat argument bij de TS ook op gaat omdat je bij hem wellicht de fans niet ziet.

en zo is het voorspeld!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:15
BiX schreef op 06 februari 2004 @ 23:42:
ik ken iemand die dat heeft. die heeft een grote server thuis staan en gewoon zo'n 12 cm buis naar buiten er op aangesloten :P

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
DaNiEl KuNsT schreef op 07 februari 2004 @ 14:45:
[...]

ik ken iemand die dat heeft. die heeft een grote server thuis staan en gewoon zo'n 12 cm buis naar buiten er op aangesloten :P
Dat was ik idd ook van plan, maar ik heb niet zo'n zin gaten in mijn huis te maken, of zo'n slang mijn raam uit te hangen (dan word t juist weer te koud voor mijn persoontje)

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Chiron schreef op 07 februari 2004 @ 13:49:
[...]

Ik ga het zeker proberen, begin maandag :>
Kan het eigenlijk geen kwaad ivm statische electriciteit, al dat stof in je kast???
(in het geval dat ik dus geen filter gebruik)

Verwijderd

Krijg je dan geen problemen met vocht enzo wanneer je een buisje legt naar buiten? Is wel lekker koel in de winter :P

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2004 17:52 ]

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-11 21:05
Ik krijg een vet idee:

Je verhoogt je pc met wielen ofzo wat je wil .. Je plaatst een 120 mm fan of 80 mm fan en je maakt een uitlaat naar achterkant van je pc :P niet zo'n ronde maar zo'n rondplate vorm.
Ik weet niet of ze zo iets verkopen en of het kan ... maar lijkt me wel vet :+

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Wat denken jullie, moet ik 120x120mm fans nemen (niet in kleur te verkrijgen waar ik ze ga halen) of 80x80mm (wel in kleur).
Is het een probleem om voor de afvoer bovenin een 120mm te gebruiken en voor de aanvoer onderin 80mm????

/edit
dit vooral omdat ik aan de afvoer toch een buis ga maken van ca 3 mtr, en het lijkt me nogal zwaar voor een 80mm om een luchtkolom van 3 meter voort te stuwen..

[ Voor 28% gewijzigd door Tiberium op 09-02-2004 10:36 ]

• Chiron

Chiron

als het past zo groot mogelijk... groter meer airflow en dus kan het iets langzamer draaien en dus stiller..

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Chiron schreef op 09 februari 2004 @ 10:55:
als het past zo groot mogelijk... groter meer airflow en dus kan het iets langzamer draaien en dus stiller..
Ok, goed idee idd.... maar is het dan geen probleem dat er meer lucht uitgaat dan er inkomt? Ik las hier wel eens over dat dat goed is, maar ik kan me dan wel voorstellen dat de onderste fan veel sneller draait en slijt als eigenlijk de bedoeling is...

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
ik heb een 120mm fan aan de onderkant van mijn pc, en die doet het GOED!
pc staat op pootjes van plm 2cm en daar hoefde dus niks aan verbouwd te worden

stof valt wel mee, neit dat ik zo'n schone kamer heb, maar het lijkt wel alsof dat ding niks opzuigt :? ik draai hem @7Volt, dus lekker stil, maar het temperatuurverschil mag er zijn!
Pagina: 1