[TV 100Hz 16:9 FLAT] 'golven' in het beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skidsteer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 10:27
Ik heb sinds enige tijd een Daewoo DWL-2881-100D televisie waar ik zeer tevreden mee ben. Maar er is me wel iets vaags opgevallen:

In Soul Calibur II (gamecube) zit zo'n art gallery, en als je dan de plaatjes inzoomt zodat ze groter dan het scherm worden kan je ze gaan pannen enzo. Dan is ineens goed te zien hoe het plaatje tijdens het pannen vervormt. Aan de boven- en onderkant wordt het beeld samengedrukt, van zijkant naar het midden is het beeld eerst samengedrukt, dan rekt het wat uit en vervolgens is het in het midden 'normaal' voor zovel ik daarover kan oordelen.

Dit ligt niet aan m'n cube. Het is ook goed te zien bij aftiteling van films, waar het door de samendrukking boven en onder lijkt alsof m'n tv bol staat (en hij is wel degelijk plat, mind you... ;)) Ook is zijn de links-rechts vervormingen te zien als ik kijk naar de ticker van CNN in fullscreen (jeweetwel, die horizontale nieuwsbalk)

De zijkant zie je het ergst in fullscreen 16:9. De verstoringen worden niet mee ge-scaled als ik naar 4:3 omzet. Dan is alleen nog de lichte inkrimping naar 'normaal' te zien.

Ik geloof niet dat ik last heb van het 'ik-heb-voor-het-eerst-een-plat-scherrm en-alles-lijkt-vaag-syndroom,' 8) want daarvoor zijn te vervormingen te groot.

Als laatste: dit valt dus niet op bij gewoon gamen/tv kijken, maar het is goed te zien als er iets parallel aan het scherm beweegt zoals in bovengenoemde situaties.

Wie O wie kan me vertellen dat dit aan mij of m'n tv ligt of dat het standaard is en niet anders kan? :?

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:11
Da's redelijk normaal bij 4:3 uitzendingen die je op je breedbeeld-tv "full screen" bekijkt (bij een Philips heet het "Super zoom"). Dit is om ervoor te zorgen dat je een zo min mogelijk vervormd beeld te zien krijgt, terwijl het 4:3 beeld toch op je 16:9 scherm wordt weergegeven. Vandaar dat de vervorming in het midden niet aanwezig is en aan de zijkanten wel, dat valt minder op :)

Bij 'echte' 16:9 uitzendingen (soms op de publieke zenders, vaak op de BBC) zul je hier geen last van hebben. Ook bij films op DVD zou je er geen last van mogen hebben.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 22:19
Dat lijkt op storing in het signaal, ga is kijken of je kabel goed is .
En voor Mr Magic. Super zoom, dan pak je een gedeelte uit 4:3. Je snijdt nu alleen de bovenste en onderste balk weg ;). Je zoomt dus het beeld als het ware in. Je verhoudingen blijven het zelfde, alleen wat jij ziet is minder!

Anders zou je hem op breedbeeld moeten zetten, voor beste beeldvulling :).

[ Voor 13% gewijzigd door Termi op 07-02-2004 13:09 ]

• Skidsteer
Thanx voor de replies. Twee voorbeelden die ik noemde zijn idd 4:3 --> fullscreen: SCII op de cube heeft namelijk een breedbeeld-functie, maar wat ie dan doet is een smal 4:3 beeld geven, wat m'n tv dan uitrekt naar fullscreen.

Maar hoe zou het zitten met de boven en onderkant? Ik weet niet zeker of ik het gecheckt heb, maar ik verwacht dat de aftiteling na een breedbeeld-uitzending of dvd wel zal vervormen aan de boven- en onderkant.

Ik ga het vanavond checken wanneer ik weer thuis zit.

Enneh, ik ben er NIET zoeen die z'n tv ALTIJD op fullscreen heeft staan :P zelfs bij 4:3 uitzendingen.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:11
Termi schreef op 07 februari 2004 @ 13:07:
En voor Mr Magic. Super zoom, dan pak je een gedeelte uit 4:3. Je snijdt nu alleen de bovenste en onderste balk weg ;). Je zoomt dus het beeld als het ware in. Je verhoudingen blijven het zelfde, alleen wat jij ziet is minder!
Super Zoom is zeker niet alleen maar het uitknippen van een gedeelte uit het 4:3 beeld, anders zou er teveel informatie wegvallen (er wordt inderdaad wel een gedeelte weggelaten).

De verhoudingen blijven dan ook niet gelijk! Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het Yorin logo: op 4:3 is dat een normale cirkel, op Super Zoom is het meer een ellips.

Ik kan op mijn TV ook duidelijk zien dat er in de Super Zoom stand meer vervorming is aan de zijkanten van het beeld dan in het midden.

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 15:13
de cube heeft namelijk een breedbeeld-functie, maar wat ie dan doet is een smal 4:3 beeld geven, wat m'n tv dan uitrekt naar fullscreen.
dat 'smalle beeld' (alles samengedrukt in de breedte) is nou een 16x9 tv-beeld. nu alleen je tv nog even op echt 16x9 zetten (geen supermagiccinematicwhatever-zoom) et voila. geen golven, gewoon goed beeld.

• Skidsteer
Qua beeldformaat kan ik kiezen tussen:

4:3: standaard voor bijvoorbeeld de commerciele omroepen

14:9: tussenmaatje. Bij een 16:9 uitzending zou er nog een klein zwart kader overblijven.

16:9: Niet selecteerbaar, maar als 'auto' geselecteerd is, worden 16:9 uitzendingen gezoomd zodat er geen zwart kader te zien is. Is hetzelfde als 'fullscreen?'

auto: kiest 4:3 of 16:9 afhankelijk van wat de zender voor codering gebruikt. Alleen de publieke omroepen doen dit goed.

zoom 14:9: rekt het 14:9 beeld horizontaal, zodat er alleen boven en onder nog kleine balken te zien zijn (in geval van een 16:9 uizending)

zoom 16:9: voor als het wel breedbeeld is, maar dat niet door de zender wordt meegezonden, bijvoorbeeld een clip in 16:9 op een willekeurige muziekzender. Dat is fullscreen, maar dan niet anamorphic?

fullscreen: rekt het beeld horizontaal, bijvoorbeeld bij SCII, waar het beeld in de breedte samengedrukt is. Dat is anamorphic, right?

panorama: zo'n bla-functie die 4:3 uitrekt naar fullscreen, maar dan met meer vervorming aan de buitenkant dan in het midden. Xtra weird als de camera draait enzo

Maar in alle gevallen zijn de vervormingen te zien. Ze lijken niet afhankelijk te zijn van het beeldformaat. Eigenlijk moet ik ff gauw een videokabel voor tussen m'n tv en pc scoren, dan maak ik fijn in paint een zwart-wit blokjesrooster en kan ik op de tv precies zien waar het vervormt.

Verwijderd

Heeuj die TV heb ik ook! Dat Soul Caliber II voor de Cube heb ik niet, maar heb jij toevallig ook last dat als je de TV aanzet dat je dan een klein stukje van de boven- en onderkant mist? (na een tijdje wordt het vanzelf wel goed hoor ;) en tot die tijd kan ik m ook op voorkeur zitten, daar niet van :) maar vroeg me af of dat normaal is). En soms als ik hem dan in 4:3 zit lijkt het beeld wel een klein beetje naar binnen te staan :? En ik heb ook nog eens last van dat CCD-lens effect dat je van die rood-groen-blauwe strepen door bijvoorbeeld een stropdas (van Andre van Duin :P) ziet. Heb jij hier ook last van of niet?

• Skidsteer
What the F%$#? Nou je het zegt! Er ontbreekt inderdaad een stukje boven en onder. Door het handmatig in te stellen is het inderdaad te fixen, maar wat is dit nou?
Dat van SCII op een gamecube was maar een voorbeeld. Moet je hem eens op fullscreen zetten en naar die ticker op CNN kijken. Als die bij jou ook een beetje vervormd is dan hoort dat dus bij de tv?

Die regenboogjes is van Duin z'n stropdas :P komen vast door de kwaliteit van het oorspronkelijke beeldmateriaal en niet door te tv.

Verwijderd

Dat van die misvormde CNN ticker ligt denk ik aan CNN zelf, want toen ik ging kijken voor breedbeeldtv's hadden wel meer last hiervan (ik neem aan dat je het inschuiven en uitschuiven van de tekst bedoelt)... voor de rest zie ik niks raars :)

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 15:13
Skidsteer schreef op 07 februari 2004 @ 21:39:
16:9: Niet selecteerbaar, maar als 'auto' geselecteerd is, worden 16:9 uitzendingen gezoomd zodat er geen zwart kader te zien is. Is hetzelfde als 'fullscreen?'
nee. dit is 16x9 met minder beeldlijnen (die zijn zwart, en worden niet gebruikt. de fullscreen mode die je later noemt moet je denk ik hebben, dat is gewoon full PAL, maar dan met een andere aspect-ratio.

dat 'auto'-verhaal heeft ook te maken met een extra signaaltje in de uitzending (WSS, voor zover ik weet), waardoor de tv automagisch de zwarte balken weghaalt.

verder nog ter verduidelijking : full PAL is en blijft full PAL, onafhankelijk van de aspect-ratio. 4x3 heeft dezelfde resolutie als 16x9 (720x576 max). bij 16x9 worden de beeldlijnen alleen horizontaal gespreid over een groter oppervlak.
Maar in alle gevallen zijn de vervormingen te zien. Ze lijken niet afhankelijk te zijn van het beeldformaat. Eigenlijk moet ik ff gauw een videokabel voor tussen m'n tv en pc scoren, dan maak ik fijn in paint een zwart-wit blokjesrooster en kan ik op de tv precies zien waar het vervormt.
ik zou verwachten dat de fullscreen mode goed werkt. ik gebruik mijn cube ook vaak in 16x9-mode, en als ik mijn thomson tv in 16x9-mode zet, heb ik nergens vervorming.

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02 20:44
Ik heb precies dezelfde tv. Van veel vervorming heb ik geen last, maar links en rechts is het beeld wel een beetje bol. Bij tv kijken merk je hier vrijwel niks van. Wel vindt ik de beeldkwaliteit matig, vooral de kleuren. Ook heeft ie aardig last van het "regenboog effect" bij fijne streperige details, dit komt wel degelijk door de tv. Een van de andere dingen die mij opgevallen is, is dat als je de teletekst met links het tv beeld en rechts de teletekst bekijkt het zwart van de teletext "opgloeid" naar grijs. Dit kun je doen m.b.v. de zoom toets als je teletext bekijkt. hebben jullie hier ook last van? Ook is het beeld een heel klein beetje geroteerd.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-02 21:14
Volgens mij is een breedbeeld TV nooit echt 100% plat... Kijk maar eens bij bijvoorbeeld MediaMarkt naar alle "platte" breedbeeld TV's die er staan, alle 4 de hoekjes lopen naar achter weg en lopen volgens mij net zoals een CRT monitor door achter de behuizing, waardoor het er meer op lijkt dat hij echt "plat" is.

Bij TV's kan het normaal zijn dat er iets horizontaal of verticaal scheef loopt, sommige hebben er meer last van dan andere. En dan heb ik het nier over 1 bepaald productiemodel of merk, maar gewoon random TV's ... De ene beeldbuis is beter dan de andere. Afstellen is ook een vak apart, als je hiervoor een vakman laat langskomen dan kan hij waarschijnlijk al een hele hoop verhelpen door opties af te stellen...

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Skidsteer
Sluuut schreef op 10 februari 2004 @ 11:23:
Bij TV's kan het normaal zijn dat er iets horizontaal of verticaal scheef loopt, sommige hebben er meer last van dan andere. En dan heb ik het nier over 1 bepaald productiemodel of merk, maar gewoon random TV's ... De ene beeldbuis is beter dan de andere. Afstellen is ook een vak apart, als je hiervoor een vakman laat langskomen dan kan hij waarschijnlijk al een hele hoop verhelpen door opties af te stellen...
Hmmm, ok, dus als ik naar de winkel ga en zeg (overdrijf) dat ik een brakke beeldbuis heb, wat zullen ze dan doen? Ik heb tenslotte garantie enzo.

Verwijderd

geen idee :? maarre, heb jij er trouwens ook last van dat als je 4:3 mode kiest dat hij dan misvormd lijkt te zijn? die rechter zwarte balk die lijkt wel naar binnen en dan naar buiten te gaan...

• Skidsteer
Inderdaad, dat veroorzaakt dus ook dat golfeffect waar ik het over had.
Misschien moet ik er een strijkbout overheen halen? 8)7

Ik ga het binnenkort 's vragen in de winkel.

Verwijderd

Ik heb vorige week Daewoo support gebeld, als ze langsgeweest zijn (als het goed is morgen) zal ik wel ff vertellen of het verbeterd is of dat het "normaal" is :)

Ik heb overigens nog meer problemen ondervonden bij mij:
Op de AV2 aansluiting (SCART) staat de Gamecube met RGB-kabel, daar mis ik een klein stukje aan de rechterkant (daar is het gewoon zwart).
Op de AV1 staat een Philips DVD-Speler (DVD711) daar trilt het beeld enorm, en is onzettend onscherp.
En bij sommige zenders zijn rechte lijnen gewoon krom :?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 23:03 ]

Verwijderd

Ze zeggen dat het bij de TV hoort en er niks aan te doen valt :( geen Daewoo meer voor mij dus.
Pagina: 1