Beste tweakers,
Ik heb op dit moment een btje een probleem met het cachen van mijn websites.
Op dit moment heb ik alles draaien onder w2k met apache 1.28 en php 4.3.3
Op dit moment wordt bij elke hit elk plaatje opnieuw geladen. Dat is nogal irritant en volstrekt overbodig. De 'layout plaatjes' veranderen niet of nauwelijks. De overige plaatjes veranderen per pagina. (tis een fotoalbum).
Er zijn zo is uit mijn zoektocht gebleken een aantal manieren om caching te regelen. (zie o.a. http://www.mnot.net/cache_docs/)
1: via php.ini in de ini setting session.cache_limiter
De ini geeft de volgende omschrijving:
; Set to {nocache,private,public,} to determine HTTP caching aspects
; or leave this empty to avoid sending anti-caching headers.
mijn huidige setting is nocache
2 via mod_expire
Niet installed en volgens mij ook niet nodig
3. via header in php mee te zenden.
Goed. Ik gebruik sessies en alles werkt redelijk naar behoren. echter als ik mijn php ini setting verander naar <leeg> of public wordt alles op de pagina gecached, en zo dus ook de foto's. En dat laatste wil ik niet.
Nu even mijn vraag. Waar kan ik het beste de cache controls regelen? Is dat via de php ini, of juist in elke php file of misschien toch via mod_expire? en wat gebruiken jullie voor manieren om het optimale uit de mogelijkheden van 'caching' te halen?
p.s. ik weet dat caching ook clientside geregeld kan zijn, en dat je daar geen invloed op kan uitoefenen, je ziet nu elke keer de volledige pagina 'opbouwen' en dat is niet nodig.
ik hoop dat ik duidelijk ben geweest
en ofcourse alvast bedankt voor de hulp.
Ik heb op dit moment een btje een probleem met het cachen van mijn websites.
Op dit moment heb ik alles draaien onder w2k met apache 1.28 en php 4.3.3
Op dit moment wordt bij elke hit elk plaatje opnieuw geladen. Dat is nogal irritant en volstrekt overbodig. De 'layout plaatjes' veranderen niet of nauwelijks. De overige plaatjes veranderen per pagina. (tis een fotoalbum).
Er zijn zo is uit mijn zoektocht gebleken een aantal manieren om caching te regelen. (zie o.a. http://www.mnot.net/cache_docs/)
1: via php.ini in de ini setting session.cache_limiter
De ini geeft de volgende omschrijving:
; Set to {nocache,private,public,} to determine HTTP caching aspects
; or leave this empty to avoid sending anti-caching headers.
mijn huidige setting is nocache
2 via mod_expire
Niet installed en volgens mij ook niet nodig
3. via header in php mee te zenden.
Goed. Ik gebruik sessies en alles werkt redelijk naar behoren. echter als ik mijn php ini setting verander naar <leeg> of public wordt alles op de pagina gecached, en zo dus ook de foto's. En dat laatste wil ik niet.
Nu even mijn vraag. Waar kan ik het beste de cache controls regelen? Is dat via de php ini, of juist in elke php file of misschien toch via mod_expire? en wat gebruiken jullie voor manieren om het optimale uit de mogelijkheden van 'caching' te halen?
p.s. ik weet dat caching ook clientside geregeld kan zijn, en dat je daar geen invloed op kan uitoefenen, je ziet nu elke keer de volledige pagina 'opbouwen' en dat is niet nodig.
ik hoop dat ik duidelijk ben geweest
Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!