Toon posts:

Laptop, voor welke processor gaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag een laptop kopen om voor al games op te gaan spelen maar ik weet niet welke proccesor ik moet kiezen

moet ik een gewone P4 nemen of een pentium4 M of een Pentium M of een AMD of een AMD Mobile nemen ik heb er zelf geen verstand van heb al wel wat forums gelezen maar kom er niet echt uit

wat is verder nog belangrijk dat hij niet te heet word het moet wel op schoot kunnen blijven zitten

zouden jullie mij alstublieft ook kunnen uitleggen waar de ene proccesor wel en de andere niet

alvast bedankt Rob ter Horst

PS het gaat dus alleen om de proccesor en niet om de hele laptop

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:52
Je kan genoeg vinden in de diverse topics, om je toch maar opweg te helpen:
Je moet zowieso voor games kijken naar een ATI of een NVIDIA videokaart,
deze zijn het meest geschikt voor games.

De Intel Centrino is overigens een goede processor om mee te gamen, wil je echt power zou ik voor een AMD mobile of een Intel P4 mobile gaan.
De twee laatst genoemde gaan over het algemeen wel korter mee op de batterij,
dit komt omdat de centrino een echte travel cpu is met laag energieverbruik.

Kijk eens naar de Acer Travelmate 80x, de Asus M6000N of de Acer aspire 2001,
deze hebben allemaal een ATI Radeon Mobility videokaart.

[ Voor 23% gewijzigd door Smirnoff op 06-02-2004 18:02 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk eens wat ik heb gemaakt: Technische laptop documentatie - Informatie mobile CPUs. Hier staat eigenlijk in wat jij wil.

Neem die documentatie eerst even door, ik laat deze nog open om evt. vragen te beantwoorden na het lezen van dat stuk. :)

[ Voor 53% gewijzigd door Laurent op 06-02-2004 18:18 ]

Verwijderd

ik sluit me volledig aan bij Smirnhoff, dus de AMD mobile of een Intel P4 mobile. Overigens heb je voor te gamen wel een goede ram en videokaart nodig, voor ram zou ik persoonlijk kiezen voor Infineon (ik weet niet of je het merk corsair kent maar koop die niet want het zijn wel goede kaarte alleen betaal je alleen maar voor de naam) Videokaart pak je natuurlijk GeForce of AtiRadeon...het zijn maar ff 'n paar tips voor je maar dat wist je natuurlijk al 8)7 :9 Dus voor de processor ga ik helemaal mee met Smirnhoff ;) S
Suc6 d'rmee!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:50

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 08:49:
ik sluit me volledig aan bij Smirnhoff, dus de AMD mobile of een Intel P4 mobile.
D0h, heb je meer keuze :? 8)7

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
als 3d kaart zou ik ook de ATI Radeon 10 met 128 DDR ram wil hebben
maar nu zit ik alleen nog te twijfel tussen AMD Mobile of de pentium Mobile

Verwijderd

Ligt eraan in welke prijsklasse jij wilt gaan shoppen. Wil je gewoon het beste van het beste dan ga je gewoon voor een Pentium 4 3 GHz, die dan in een notebook gestopt is.
Trouwens, er is toch ook een nieuwe mobile ATI uit? M11 mobility Radeon 9700 ofzo.

Verwijderd

Ik heb een Pentium M in me laptop zitten. Maar ik zou het niet aanraden om een spelletje mee te spelen :/ Het is dan wel een 1,3 GHz, maar MOHAA oid trekt ie niet echt.. Maar CoD gaat daarin tegen wel weer aardig.
Wel een goed pluspunt is dat hij helemaal niet warm wordt ofzo. Je hebt wel eens bij laptops dat het onder je polsen vij warm gaat worden, maar daar heb ik geen last van.

• Laurent
  • Niet online
Arno: De "mobile" P4 (desktop met wat aanpassingen), Pentium-M
Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 11:55:
Ik heb een Pentium M in me laptop zitten. Maar ik zou het niet aanraden om een spelletje mee te spelen :/ Het is dan wel een 1,3 GHz, maar MOHAA oid trekt ie niet echt.. Maar CoD gaat daarin tegen wel weer aardig.
Wel een goed pluspunt is dat hij helemaal niet warm wordt ofzo. Je hebt wel eens bij laptops dat het onder je polsen vij warm gaat worden, maar daar heb ik geen last van.
Wat voor een GPU heb jij d'r dan inzitten? Heb je een notebook met een 885GM(E) chipset werk je n.l. met een intergrated Intel GPU, die is niet wonderbaarlijk snel in games. :)

Ik gok eigenlijk dat je de intergrated GPU hebt, aangezien in veel testen, waaronder deze, een Centrino notebook met een Radeon m9 (Radeon 9000) goed uit de bus komt.
Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 08:49:
ik sluit me volledig aan bij Smirnhoff, dus de AMD mobile of een Intel P4 mobile. Overigens heb je voor te gamen wel een goede ram en videokaart nodig, voor ram zou ik persoonlijk kiezen voor Infineon (ik weet niet of je het merk corsair kent maar koop die niet want het zijn wel goede kaarte alleen betaal je alleen maar voor de naam) Videokaart pak je natuurlijk GeForce of AtiRadeon...het zijn maar ff 'n paar tips voor je maar dat wist je natuurlijk al 8)7 :9 Dus voor de processor ga ik helemaal mee met Smirnhoff ;) S
Suc6 d'rmee!
Het merk RAM heeft vrij weinig invloed om de gameprestaties hoor. Zo lang 't allemaal b.v. PC2100 is werkt 't bijna even snel (bijna: soms zijn er kleine verschillen in latencies, niet zo merkwaardig).

Nemen we trouwens het technische overzicht uit de documentatie erbij is het wel duidelijk dat de Pentium M de laagste warmteproductie heeft.

[ Voor 56% gewijzigd door Laurent op 07-02-2004 12:23 ]

Verwijderd

Ik heb de Acer TravelMate 800 met Mobile Radeon 9000 en Centrino 1.3.
Is onwijs stil, alleen met gamen en echt zware processen slaat de cooler aan.
Ben zeer tevreden, tot nu toe trekt ie alles wat ik wil. (GTA:VC, Serious Sam 2, NFS Hot Pursuit 2).
Bijkomend voordeel van de Centrino is WLAN en de lange accuduur (tot 4 uur)

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 12:19:
Ik heb de Acer TravelMate 800 met Mobile Radeon 9000 en Centrino 1.3.
Is onwijs stil, alleen met gamen en echt zware processen slaat de cooler aan.
Ben zeer tevreden, tot nu toe trekt ie alles wat ik wil. (GTA:VC, Serious Sam 2, NFS Hot Pursuit 2).
Bijkomend voordeel van de Centrino is WLAN en de lange accuduur (tot 4 uur)
Je zou btw nog posten op welke settings je nfs2 draaide.

En een tip, er komen ook nieuwe acers met radoen 9700's :9~

Ik zeg: Koop een leuke P-M
OF als je iets meer performance wilt maar minder accu tijd een XP mobile 2500.

[ Voor 11% gewijzigd door Roberto op 07-02-2004 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen deze gevonden:

Saffier 1520:
2500+ AMD Athlon XP
256MB DDR Geheugen
40GB Harddisk
Combo DVD & CD-Rewriter
15" XGA TFT (Resolutie 1024x768) TV-out
2x USB 2.0
ATI M10 128MB

Maar wat ik ook gezien heb is deze
Jada 8070:
1.4GHz Pentium Centrino
256MB DDR Geheugen
40GB Harddisk
Combo DVD & CD-Rewriter
Wireless LAN
15" SXGA+ TFT (Resolutie 1400x1050) TV-out
3x USB 2.0
ATI M9 64MB

Ik zou ze allebei uitbreiden naar 512 DDR Ram en een sneller harddisk in zetten
in de saffier komt dan ook nog een wireless lan
Het gaat me vooral om te kunnen gamen dus maar hoe moet niet te warm worden en niet te veel geluid maken of ik nu 2uur of 2.5 uur met de accu kan maakt me niet zo heel veel uit
wat zouden jullie aanraden?

• Roberto
Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 14:11:
Ik heb ondertussen deze gevonden:

Saffier 1520:
2500+ AMD Athlon XP
256MB DDR Geheugen
40GB Harddisk
Combo DVD & CD-Rewriter
15" XGA TFT (Resolutie 1024x768) TV-out
2x USB 2.0
ATI M10 128MB

Maar wat ik ook gezien heb is deze
Jada 8070:
1.4GHz Pentium Centrino
256MB DDR Geheugen
40GB Harddisk
Combo DVD & CD-Rewriter
Wireless LAN
15" SXGA+ TFT (Resolutie 1400x1050) TV-out
3x USB 2.0
ATI M9 64MB

Ik zou ze allebei uitbreiden naar 512 DDR Ram en een sneller harddisk in zetten
in de saffier komt dan ook nog een wireless lan
Het gaat me vooral om te kunnen gamen dus maar hoe moet niet te warm worden en niet te veel geluid maken of ik nu 2uur of 2.5 uur met de accu kan maakt me niet zo heel veel uit
wat zouden jullie aanraden?
De amd! iets meer fan geluid, maar dat hoor je niet als je gamed.
De m10 was geloof een 9200? (Even snel als een 9000 alleen dan met AGP 8x) als de M10 de 9600 is dan raad ik je die echt boven de centrino laptop aan.

• Laurent
  • Niet online
Bij het zoeken van een goede gamelaptop spelen een paar dingen een rol; een goede videokaart, een goede CPU voor de nieuwste games, veel geheugen en het liefste een goed scherm.

CPU
2 verschillende CPU's... tabelletje erbij:
Pentium-M Pentium 4 M Athlon XP Mobile
1.3 GHz (Banias) 2.0 GHz 1900+
1.4 GHz (Banias) 2.2 GHz 2000+
1.5 GHz (Banias) 2.4 GHz 2100+
1.6 GHz (Banias) 2.4 GHz 2200+
1.7 GHz (Banias) 2.6 GHz 2400+

De 1.4GHz Banias processor presteert dus ongeveer gelijk aan de 2000+ mobile, de 2500+ presteert dus nog een stuk beter. Qua CPU kracht zit het dus met die 2500+ wel goed.
De 2500+ beschikt ook Powernow! (een concurent van speedstep, werkt ongeveer gelijk), de Pentium-M heeft Speedstep en nog een lading features. Aangezien ik denk dat je veel gaat werken in de buurt van een stopcontact zijn die stroombesparende features niet erg zinnig voor je. Powernow zorgt er wel voor dat de lapotp wat minder warm wordt als je weinig doet, ook als je werkt op AC stroom.

GPU:
De Radeon m10 is de mobile Radeon 9600, eigenlijk een van de beste mobile GPUs op de markt. Hier staat een review van deze chip. De m9 is, zoals de naam het vermoeden al wekt, de voorloper van de m9. Bij de review van THG wordt de m9 ook besproken.

Scherm
Het scherm draait van de ene laptop op een andere resolutie dan de ander. Bij TFT wordt het beeld "uitgerekt" als je op een lagere resolutie draait dan de vaste, optimale resolutie (b.v. 1480x1050). Aangezien niet alle games 1480x1050 ondersteunen en je videokaart 't misschien wat moeilijker krijgt later op die resolutie is een scherm met 1024x768 als native resolutie geen slechte keuze.

Conclusie: ik zou dus kiezen voor het AMD systeem.

• Ares
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik zit op het moment achter een jewel 1520, afgelopen dinsdag gekocht en ben er uiterst tevreden over. Call of Duty, BF 1942 draait ie op max. instellingen op de native resolutie (1024x768) vloeiend. Ik heb de mijne bij www.tne.nl gehaald, kijk ff op die site want de specs zijn iets beter dan wat jij postte.
Misschien is het ook een goed idee om je budget ff te posten, ik ben een niet al te rijke student, daarom ben ik voor deze jewel gegaan, had ik meer te besteden gehad dan was ik waarschijnlijk op een wat bekender merk uitgekomen...

Verwijderd

Topicstarter
Mijn budget is ongeveer €1500-€1750 (inc BTW) ik hoef er geen brander in te hebben een gewone dvd speler is genoeg harddisk moet het liefst wel 7200RPM zijn en er moet een wirreless lan in verder hoeft er geen software bij

• Roberto
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 13:22:
Mijn budget is ongeveer €1500-€1750 (inc BTW) ik hoef er geen brander in te hebben een gewone dvd speler is genoeg harddisk moet het liefst wel 7200RPM zijn en er moet een wirreless lan in verder hoeft er geen software bij
Tja de TM-800 is een optie voor ongv 1450 euro, en dan kan je er nog een 7200rpm hdd in gooien, maar meestal zijn de laptops met 7200RPM hdds best duur.

Ik raad je aan eens op http://www.de-laptopper.nl/ te kijken :)
Die bieden vaan een 7200rpm upgrade aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Roberto op 08-02-2004 14:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus toch geen AMD maar een Pentium-M?? en deze heeft maar 64MB ram 3d kaart
of maakt dat niet zo heel veel uit??

• Roberto
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 17:33:
dus toch geen AMD maar een Pentium-M?? en deze heeft maar 64MB ram 3d kaart
of maakt dat niet zo heel veel uit??
Nee, dat is een keuze die je zelf moet maken, als jij er echt alleen op wilt gamen is de amd toch beter.

Ik gaf namelijk ook alleen maar een voorbeeld ;) van dat je voor dat bedrag dus een 7200rpm hdd kon krijgen :)

Snapje ? :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mwah, een 1,7GHz Centrino met een Ati Radeon Mobility 9600 Pro Turbo met 128MB en een leuke sloot (1GB ofzo) geheugeh wil echt wel gamen hoor, voor games hoef je niet per se een AMD te kopen. Een Pentium M kun je ook nog ff fijn op je schoot houden TIJDENS het gamen, in tegenstelling tot de andere mobiele processors (en zeker de desktop P4's die ze in een laptop proppen :X) die gloeiend heet worden en een fan hebben die continu aan het draaien is (lawaai!). Als je gewoon op je bureau gamen gaat, maakt dat hitteprobleem weinig uit, maar het stroomgebruik + warmteproductie van een Centrino zijn ongeëvenaard :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Roberto
Grrrrrene schreef op 08 februari 2004 @ 19:26:
Mwah, een 1,7GHz Centrino met een Ati Radeon Mobility 9600 Pro Turbo met 128MB en een leuke sloot (1GB ofzo) geheugeh wil echt wel gamen hoor, voor games hoef je niet per se een AMD te kopen. Een Pentium M kun je ook nog ff fijn op je schoot houden TIJDENS het gamen, in tegenstelling tot de andere mobiele processors (en zeker de desktop P4's die ze in een laptop proppen :X) die gloeiend heet worden en een fan hebben die continu aan het draaien is (lawaai!). Als je gewoon op je bureau gamen gaat, maakt dat hitteprobleem weinig uit, maar het stroomgebruik + warmteproductie van een Centrino zijn ongeëvenaard :)
Ja, de P-M heeft een hoge IPC, maar! het centrino platform heeft op dit moment maar 2 vga kaarten, de intel extreme 2 en de ati radeon 9000.

Met de nieuwe Dothan gaat dit veranderen, dus op dit moment is een amd'' tje met een radeon 9600 beter :)

Verwijderd

RS_003 schreef op 08 februari 2004 @ 19:40:
[...]
Ja, de P-M heeft een hoge IPC, maar! het centrino platform heeft op dit moment maar 2 vga kaarten, de intel extreme 2 en de ati radeon 9000.
Is dit wel zo? Die nieuwe Acer Aspire 2000 (ofzo :?), heeft die niet een Radeon 9200?

• Grrrrrene
  • Niet online
De Dell 8600 is ook met een Radeon Mobility 9600 Pro Turbo te krijgen en zo zijn er meer merken :) Dus gamen met een Centrino kan prima. De 9700 gaat ook beschikbaar komen voor eerder genoemde Dell, tenminste, dat zijn de geruchten en waarom ook niet?

Meer laptops met goede videokaart:

Asus M6000N met Ati Mobility 9600 64MB
Dell Inspiron 8600 met Ati Mobility 9600 Pro Turbo (128MB)

[ Voor 32% gewijzigd door Grrrrrene op 08-02-2004 20:01 ]

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-01 20:30

Speedpete

was barman

RS_003 schreef op 08 februari 2004 @ 19:40:
[...]

Met de nieuwe Dothan gaat dit veranderen, dus op dit moment is een amd'' tje met een radeon 9600 beter :)
Zijn ook lappies met centrino en GeForce Fx Go gpu, je hebt eigenlijk vrijwel elke combi, behalve natuurlijk de integrated vga-kaarten van Sis en Via...

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Roberto
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 19:45:
[...]

Is dit wel zo? Die nieuwe Acer Aspire 2000 (ofzo :?), heeft die niet een Radeon 9200?
erm, dat kan best eens kloppen. Maar dat is infact een 9000 met agp 8x support

• Laurent
  • Niet online
Het Centrino platform wil niet direct zeggen dat er alleen notebooks zijn met een m9 hoor. De 855PM chipset heeft gewoon een AGP4x port waarmee dus onboard GPU's kunnen worden gemonteerd. Het hangt van de fabrikant af wat ze erop zetten; een m10 is dus ook prima mogelijk. Dell is zo'n fabrikant die d'r een m10 opzet. De GPU zit niet geïntergeerd in de chipset, dat is alleen bij de 855GM(E) zo (die heeft dan ook Intel graphics).

Wat betreft de veranderingen met de Dothan... die zullen vrij nihil blijven op het gebied van graphics. De 855 chipset kan prima met de Dothan omgaan als ik dit goed heb begrepen. Pas later zullen er wat veranderingen worden gedaan en zal de Sonoma chipset voor de consument beschikbaar worden, maar met deze chipset komen er geen verschillen wat betreft de GPU.

[ Voor 46% gewijzigd door Laurent op 08-02-2004 21:37 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
RS_003 schreef op 08 februari 2004 @ 21:24:
[...]

erm, dat kan best eens kloppen. Maar dat is infact een 9000 met agp 8x support
En wat wil je daarmee zeggen dan? OK, formeel gezien is het geen Centrino meer, geloof ik, als je er een andere videokaart in stopt, of mag zo'n systeem wel de naam Centrino houden als er een 9600 ingestoken wordt ipv gebruik maken van de onboard videokaart?

• Laurent
  • Niet online
Grrrrrene schreef op 08 februari 2004 @ 21:33:
[...]

En wat wil je daarmee zeggen dan? OK, formeel gezien is het geen Centrino meer, geloof ik, als je er een andere videokaart in stopt, of mag zo'n systeem wel de naam Centrino houden als er een 9600 ingestoken wordt ipv gebruik maken van de onboard videokaart?
De Centrino merknaam telt een paar eisen:
• De Pentium-M CPU
• Een Intel 855 chipset
• Een Intel PRO/Wireless WLAN adapter

Er zijn 2 varianten van de 885 chipset; de 855PM en de 855GM(E). De eerste heeft dus een gewone AGP poort en geen intergrated graphics. Hierdoor is het mogelijk om een onboard ATi GPU te monteren en toch nog aan de "regels" te voldoen.

• Roberto
Grrrrrene schreef op 08 februari 2004 @ 21:33:
[...]

Ik wou alleen zeggen dat er bijna geen performance verschil tussen de 9000 en 9200 zit omdat de 9200 dus igg alleen agp8x support als extra heeft (en nog iets geloof maar het scheelt bijna niks)

En zoals aikelier vermeld is het dus nog centrino :)

Mijn fout :>

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 19:35
Ares schreef op 08 februari 2004 @ 12:07:
Ik zit op het moment achter een jewel 1520, afgelopen dinsdag gekocht en ben er uiterst tevreden over. Call of Duty, BF 1942 draait ie op max. instellingen op de native resolutie (1024x768) vloeiend. Ik heb de mijne bij www.tne.nl gehaald, kijk ff op die site want de specs zijn iets beter dan wat jij postte.
Misschien is het ook een goed idee om je budget ff te posten, ik ben een niet al te rijke student, daarom ben ik voor deze jewel gegaan, had ik meer te besteden gehad dan was ik waarschijnlijk op een wat bekender merk uitgekomen...
Hoe zit het met het lawaai dat deze laptop genereert? En kun je er wat foto's van maken? Uit de officiele productfoto word ik niet veel wijzer.

Geef mij maar een Warsteiner.

• Laurent
  • Niet online
Dit topic is al redelijk oud. Dat je graag meer informatie van een notebook te weten wil komen kan, maar doe dit dan niet via een topic dat niet over de notebook gaat. Het gaat hier om de notebook CPU's... dit is dus vrij off-topic.

Ares heeft zijn email-adres in z'n profiel staan... mocht je dus graag meer over de notebook willen weten, kun je 'm gerust mailen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.