[Iiyama Vision Master Pro 452] Tril, sis en nog wat meer..

Pagina: 1
Acties:

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Hey,
Allereerst; ik heb de search gebruikt en kwam soortgelijke problemen vaak tegen, maar geen concrete oplossingen of verklaringen voor mijn probleem.

Ik heb een Iiyama Vision Master Pro 452 en hij doet nu wat raar.
Als ik de monitor aanzet begint hij te trillen en te sissen (het geluid komt onder uit de monitor, op het punt waar de voedingskabel erin gaat.. daarom gok ik dat het de voeding is :P).
Als ik in Windows ben word het trillen minder. Hier komt het rare; als ik bijvoorbeeld Deze Computer open en er dus een fullscreen scherm komt met veel wit, dan stopt hij met trillen en sissen!! Minimaliseer ik deze weer zodat hij mijn zwarte achtergrond laat zien, begint hij weer!! Ik heb het op verschillende modi geprobeerd (van 800x600 tot 1600x1200 en van 65 tot 100 Hz) maar het is overal hetzelfde. Ik draai over het algemeen m'n monitor op 1600x1200 @ 72Hz (vanwege webdesign is dit heel handig) en nog nooit eerder problemen gehad. Hij deed het zomaar opeens! Wie heeft hier een oplossing/verklaring voor?

Trouwens; op andere plekken doet hij het ook (dus ligt niet aan boxen/monitoren etc) en dat het aan videokaart drivers ligt lijkt me ook sterk want op een andere pc doet hij precies hetzelfde...

Ow ja, mijn videokaart is een XFX Pine GeForce FX 5200 128MB.....

Edit: hij moet ook eerst 5 tot 10 minuten 'opwarmen' voordat ik beeld krijg! Hij springt dan steeds aan en uit en dan opeens floep...beeld!

[ Voor 6% gewijzigd door Peedy op 06-02-2004 17:18 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Probleem is al vaker ter sprake gekomen in andere topics. Vermoedelijk resoneren er wat spoeltjes (ik denk in je net-entry filter), dit kan meestal geen kwaad, al is het wel irritant. Als je er iets aan wil doen: een dot siliconenkit op de spoeltjes lost het meestal wel op.

• Peedy
Ok klinkt leuk :) Nu ben ik geen electronica n00b maar ik zal het proberen.. moet ik wel eerst ff uitzoeken wat nou de spoeltjes zijn haha :D

• koraks
  • Niet online
Kijk wel uit als je op excursie gaat naar de ingewanden van je CRT. Er wordt in CRT's net als in tv's hoogspanning gebruikt (van alles tussen 10kV en 40kV). Dus voordat je je monitor openmaakt: monitor uitzetten, stekker eruit en minstens een half uur laten staan (ivm ontladen hsp-elco's)! Een klein foutje komt je sowieso op een uurtje zware hartkloppingen en zwartgeblakerde vingers te staan en met een beetje pech vertel je het niet eens meer na...

• Peedy
Hehe...been there done that :P
Maar dan met een tv jah :P Maar ik dacht al; met een monitor zal het wel hetzelfde gaan! Iig bedankt voor de tip, kga vanavond maar ff sleutelen :P
Btw; waar moet ik precies zoeken voor die spoeltjes? Ik weet wel hoe ze er uit zien maar hoe groot zijn ze in dit geval?

• koraks
  • Niet online
De spoeltjes die waarschijnlijk het probleem vormen hebben een diameter van ong. 2cm. Meestal zijn ze van gelakt koperdraad gewonden om een ronde ferrietkern. Je vindt ze dichtbij de connector van de voedingskabel, het zijn er meestal twee op die plek, maar verspreid over de print(s) zullen er nog wel meer zitten.

Verwijderd

ik heb exact hetzelfde met mn VMP 452.... vage geluiden als ik bijv wissel van schermachtergrond ... mijne heeft nog bijkomend kwaaltje.... hij moet ongeveer een kwartier opwarmen (monitor gaat dan aan en uit) voordat ik uberhaupt beeld heb. Ik ga hem binnenkort even laten ophalen door iiyama

• Peedy
Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 17:17:
ik heb exact hetzelfde met mn VMP 452.... vage geluiden als ik bijv wissel van schermachtergrond ... mijne heeft nog bijkomend kwaaltje.... hij moet ongeveer een kwartier opwarmen (monitor gaat dan aan en uit) voordat ik uberhaupt beeld heb. Ik ga hem binnenkort even laten ophalen door iiyama
Dat bijkomende kwaaltje heb ik ook!! ff vergeten te melden..
Tja ik vrees dat ik geen garantie meer heb :(:(:(

• koraks
  • Niet online
Ho, dat verandert de zaak een beetje. Het lijkt er dan eerder op dat de resonantie in de lijntrafo zit. Daar zou ik niet met siliconenkit op gaan klooien. Áls je lijntrafo inderdaad defect is heb je een probleem. Reparatie buiten garantie is namelijk meestal niet lonend.

• Peedy
Verkort dit de levensduur van mijn monitor heel erg of niet??
Ik kan er namelijk wel mee leven omdat hij er na verloop van tijd wel mee ophoudt..
en hoe is dat 'opwarmen' dan te verklaren?
Ik hoorde iets van een bekende over stofdeeltjes op de printplaat? Kan dat kloppen?

Verwijderd

pEeDy16 schreef op 06 februari 2004 @ 17:18:
[...]

Dat bijkomende kwaaltje heb ik ook!! ff vergeten te melden..
Tja ik vrees dat ik geen garantie meer heb :(:(:(
haha je hebt dus exact dezelfde klachten als ik. Met bijkomend verschil dat ik nog 6 maanden garantie heb. Ik denk dat mijn monitor al een maand of 8 deze klachten heeft... en ze worden niet echt erger ofzo...irriteer me er ook nie zo aan ....maar zeeer binnenkort toch maar eens bellen naar iiyama

• Peedy
Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 17:51:
[...]

haha je hebt dus exact dezelfde klachten als ik. Met bijkomend verschil dat ik nog 6 maanden garantie heb. Ik denk dat mijn monitor al een maand of 8 deze klachten heeft... en ze worden niet echt erger ofzo...irriteer me er ook nie zo aan ....maar zeeer binnenkort toch maar eens bellen naar iiyama
Zou ik het niet kunnen laten fixen door een pc bedrijf?
Ik weet hier wel eentje in de buurt die monitoren fixt... heeft iemand een idee hoeveel zoiets als dit kan gaan kosten? Kep de monitor namelijk voor 90 euro gekocht en dat is natuurlijk nix.. dus als de reparatiekosten niet zo heel veel zijn lijkt me dat een goede optie :D

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
pEeDy16 schreef op 06 februari 2004 @ 19:06:
[...]

Zou ik het niet kunnen laten fixen door een pc bedrijf?
Ik weet hier wel eentje in de buurt die monitoren fixt... heeft iemand een idee hoeveel zoiets als dit kan gaan kosten? Kep de monitor namelijk voor 90 euro gekocht en dat is natuurlijk nix.. dus als de reparatiekosten niet zo heel veel zijn lijkt me dat een goede optie :D
Vooral die opwarmtijd doet me denken dat de voeding gaar is (waarschijnlijk 1 of meer elco's die rot zijn). Ik lees dat je een (goede) reparateur in de buurt hebt, dat komt wel handig uit, in andere gevallen kan een TV monteur ook vaak uitkomst bieden. Als je zelf de moed hebt, kun je testen of hij wel snel aangaat wanneer je de voeding met een foehn warmstookt. Zo ja -> vrijwel zeker elco's.

[ Voor 18% gewijzigd door mae-t.net op 06-02-2004 19:18 ]

Verwijderd

hmm dat van die fohn werkt waarschijnlijk wel omdat het op koude dagen inderdaad langer lijkt te duren.
Pagina: 1