Hoe vaak staan de planeten op 1 lijn; nieuwe kalender?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik zat mij het volgende af te vragen:
Hoe vaak komt het voor dat alle planeten (zonder Pluto, die heeft een te vreemde baan) op 1 lijn liggen met de zon, dus zoals ze in de verschillende boeken afgebeeld staan (als voorbeeld)?

Net als de wijzers van een klok (kleine, grote, seconden), die komen ook slechts 1x per 12 uur samen (om 12:00:00) lijkt het mij dat de planeten ook op een bepaald moment allemaal gelijk staan.

Ik weet de juiste benaming er voor niet, en het zelf uit gaan rekenen is ook te moeilijk voor mij, ik weet niet of ik snel de huidige lokaties van de planeten zou kunnen vinden.

En zou dit niet een veel betere kalendermethode zijn? het heeft totaal niets met een geloof te maken, het is universeel in ons zonnestelsel (een aardjaar blijft de tijd die de aarde nodig heeft om 360o om de zon af te leggen, een marsjaar is 360o voor mars) en aangezien het zeer weinig voor zal komen is een afronding van 180 dagen ook niet erg.

De maanden zouden eigenlijk ook iets aangepast moeten worden, voor een 'buitenstaander' lijkt het net alsof we een willekeurige datum geprikt hebben om het jaar te laten beginnen, dat hadden we beter op een 'belangrijk' moment kunnen doen zoals de zonnewenden (ja 2, juni en december) of de 'evenaarpasseringen' (hoe heet dat ook alweer?), en dan de maanden gewoon 30 en 31 dagen, maar de schrikkelmaand aan het einde van het jaar. (dus 6 maanden met 31 dagen ipv 5 normaal, nu is het helemaal 'vreemd')

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Euhh, wat versta je precies onder een 'buitenstaander'? Een aliën? Of iemand uit een gebied met een andere kalender?

En wat is het voordeel van zo'n GIGANTISCHE verandering. Dat het niets met het geloof te maken heeft? Net alsof iemand dat weet...

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Resistor schreef op 06 februari 2004 @ 14:11:

Net als de wijzers van een klok (kleine, grote, seconden), die komen ook slechts 1x per 12 uur samen (om 12:00:00) lijkt het mij dat de planeten ook op een bepaald moment allemaal gelijk staan.
[mierenneukmode]

meerder keren vriend, tel maar, half zes is er 1, kwart over 3 is er 1, 5 over 1, tien over 2, tien voor half 5, tien over half 7 etc....

Wabbawabbawabbawabba

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Xymox

Determinism rulez !

De planeten liggen niet allemaal in 1 plat vlak zoals een klok. Je hebt het hier over drie dimensies waar je rekening mee moet houden.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Xymox schreef op 06 februari 2004 @ 14:26:
De planeten liggen niet allemaal in 1 plat vlak zoals een klok. Je hebt het hier over drie dimensies waar je rekening mee moet houden.
precies zoals jou avatar ja :) ----> Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/usericons/47543/jpcplanet2.gif

[ Voor 13% gewijzigd door KatirZan op 06-02-2004 14:28 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
KatirZan schreef op 06 februari 2004 @ 14:21:
[...]

[mierenneukmode]

meerder keren vriend, tel maar, half zes is er 1, kwart over 3 is er 1, 5 over 1, tien over 2, tien voor half 5, tien over half 7 etc....
Oh? ik ga uit van een analoge klok, met soepel draaiende wijzers. (geen sprongen)

5:30 is bij mij de grote op de 6, en de kleine tussen de 5 en de 6 (27,5)
Dan zouden ze iets voor 5:30 elkaar moeten passeren (ik gok zo rond de 5:27) maar de kleine komt nooit gelijk er mee, dat kan alleen om 12:00

En de andere tijden is mij te veel rekenwerk ;)
Xymox schreef op 06 februari 2004 @ 14:26:
Ik ram een grote as door de zon, op zo'n manier dat hij niet gaat wiebelen :P en zolang ik er voor zorg dat het van bovenaf lijkt alsof er maar 2 dimensies zijn (variaties in afstanden tot zon verwaarloos ik) zodat je allemaal stippen op 1 lijn kan trekken in Afbeeldingslocatie: http://echo.jpl.nasa.gov/~ostro/KY26/orbit.jpg
willekeurig plaatje met mijn bedoeling, wij zijn er nog
(met de rest van de planeten zonder Pluto)

is het goed.

[ Voor 37% gewijzigd door Resistor op 06-02-2004 14:40 ]

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Xymox

Determinism rulez !

KatirZan schreef op 06 februari 2004 @ 14:28:
[...]

precies zoals jou avatar ja :) ----> [afbeelding]
haha, inderdaad.....grappig....

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Resistor schreef op 06 februari 2004 @ 14:29:
Oh? ik ga uit van een analoge klok, met soepel draaiende wijzers. (geen sprongen)
Dan helemaal: de grote wijzer haalt de kleine elk uur in, ze hebben dus elk uur een gelijke stand. Als de secondenwijzer ook *exact* gelijk moet staan heb je wel gelijk, maar in de praktijk zal het er erg op lijken dat de drie wijzers elk uur allemaal dezelfde stand hebben.

Overigens bevinden alle planeten (met uitzondering dus van Pluto) zich wel degelijk in een vrijwel plat vlak; dus @Xymox: de gestelde vraag is wel degelijk legitiem.

Voor acht planeten geldt dat een échte stand-op-lijn een uitzonderlijke situatie is die hooguit eens per paar duizend jaar zal voorkomen, vermoedelijk nog veel minder vaak. (knip: omlooptijd Neptunus heeft hier niks mee te maken)

edit:
Even wezen [google=planetary conjunctions] en d'r is veel over te vinden. Zie hier en hier voor betogen dat die conjuncties elke paar decennia voorkomen, maar
Note that at no time do all the planets "line up."
Bijna vergeten: de kalender. Ik vermoed dat de kalender een dermate lange cyclus zal kennen, en dus zoveel zal verschillen met de cyclus van het menselijk leven, dat het uitdrukken van gebeurtenissen in een leven, ten opzichte van die cyclus, niet tot de verbeelding kan spreken (beetje als zandkorrels in de woestijn benoemen) en dus elk draagvlak zal missen. Waarbij aangetekend dat ik de omloop om de zon al dermate onzinnig vind dat ik mijn verjaardag niet vier. Wat heeft het voltooien van een zonne-omloop tenslotte nou met mijn humeur te maken :?

[ Voor 43% gewijzigd door Rataplan op 06-02-2004 14:52 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Resistor schreef op 06 februari 2004 @ 14:11:
Hoe vaak komt het voor dat alle planeten (zonder Pluto, die heeft een te vreemde baan) op 1 lijn liggen met de zon, dus zoals ze in de verschillende boeken afgebeeld staan (als voorbeeld)?
Nooit, want niet alleen Pluto heeft een afwijkende baan. Ze liggen allemaal niet in hetzelfde vlak.
En zou dit niet een veel betere kalendermethode zijn? het heeft totaal niets met een geloof te maken
De huidige kalendermethode heeft in principe ook niets met het geloof te maken ;).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Dit bedoel je?:)
Afbeeldingslocatie: http://www.inspiratiesite.nl/Afbeeldingen/psolarsystem1.jpg

Verwijderd

Effe gezocht met google.......

http://eclipse.span.ch/planets.htm

Kan alleen even niet vinden hoe vaak dit gebeurd. Meen ooit iets op TV gezien te hebben dat dit eens in de 500 jaar gebeurd.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Confusion schreef op 06 februari 2004 @ 14:57:
[...]

Nooit, want niet alleen Pluto heeft een afwijkende baan. Ze liggen allemaal niet in hetzelfde vlak.

[...]

De huidige kalendermethode heeft in principe ook niets met het geloof te maken ;).
Maar de jaartelling wel :)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
Offtopic -
hmm dit kwam ook voor in Tomb Raider en in Hercules (ja de tekenfilm :P van disney)

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Onze (de Westerse) jaartelling heeft met de geboorte van Jezus te maken (met een rekenfout van 6 jaar :X ), en volgens mij was nieuwjaar ook in die tijd vanwege die geboorte. Het zal wel iets met klok en klepel zijn, maar het was volgens mij logischer geweest om nieuwjaar op 21 december te laten vallen (zonnewende)

Maar het antwoord op mijn eerste vraag is dus: dat gebeurt niet, of we leven nu in 5,463357453*109 voor lijn :)

Verwijderd

Hoe vaak dit gebeurt is toch wel deels afhankelijk van de exacte vraag die je stelt. Ten eerste zal het waarschijnlijk nooit voorkomen dat de planeten allemaal exact op een lijn komen. Hiervoor is de variatie in de banen te groot. Overigens vindt dat sommige mensen hier wel een beetje over drijven, want de acht planeten bewegen na genoeg in een vlak. (dit is energetisch veel gunstiger)
Daarna moet je je af vragen of je wil eisen, dat alle acht aan dezelfde kant van de zon staan. Immers als er planeten in oppositie staan staan ze ook op een lijn. Als je dit laatste toestaat gebeurt het veel vaker (ongeveer 100x). Anders gebeurt maar heel zelden.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Resistor schreef op 07 februari 2004 @ 11:13:
Onze (de Westerse) jaartelling heeft met de geboorte van Jezus te maken (met een rekenfout van 6 jaar :X ), en volgens mij was nieuwjaar ook in die tijd vanwege die geboorte. Het zal wel iets met klok en klepel zijn, maar het was volgens mij logischer geweest om nieuwjaar op 21 december te laten vallen (zonnewende)

Maar het antwoord op mijn eerste vraag is dus: dat gebeurt niet, of we leven nu in 5,463357453*109 voor lijn :)
De romeinen hadden het nieuwjaar tussen maart en februari in, vandaar dat september, oktober, november en december de 7e, 8e, 9e en 10e heten.

De islamieten en hindi hebben zelfs een variabel nieuwjaar(ivm maanstanden geloof ik)

Dus iedereen pikt eigenlijk een willekeurig punt om te gaan tellen.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1