Acces VBA: Listbox soms leeg terwijl hij gevuld hoort te wor

Pagina: 1
Acties:

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 19:10
Situatie Acces97 DB, gesplits in twee databases (code en tabellen). Alles opgebouwd met code. 10 gebruikers.
Ik heb hem zelf niet gebouwd alleen het ontwerp bedacht.
Hij is goed en profesioneel gebouwd vind ik zelf.

We zijn met access accoord gegaan omdta je daarmee snel en toch goede databases kan maken. Als we de gebruikelijke weg nemen, zijn we vaak een jaar minimaal verder en kan 80% wat willen niet uitgevoerd worden met "profesionele prog tools.

Toch begin ik hier een beetje aan te twijfelen. Wat is namelijk het geval. Er staan op het formulier oa een paar listboxen, deze zijn gekoppeld aan een qerie op een tabel met gebruikers en een andere op een tabel met subsoorten.

Dit werkt grotendeels wel goed. Maar gemiddeld 6 keer per week worden we gebeld met de mededeling dat een listbox niets laat zien. Dus gewoon leeg. Applicatie afsluiten helpt soms en anders helemaal afsluiten pc (nt4 workstation)

Er is helemaal niets mis met de querie/tabel want er staat gewoon wat in en het wordt gesorteerd meer niet.

Is Access VBA dan toch ongeschikt voor echte applicaties?

Verder vind ik de sneleid van een forumlier openen ook zwaar tegenvallen 6 sec op een P4/256mb (nt4). Het draait op een groot bedrijfsnetwerk. Hij controleert de rechten voor hij opent haalt en initialiseert de boel. Ophalen en invoeren gegevens gaat weer wel snel. Maar dan wil je de volgende invoeren en dan is het weer 6 sec wachten. Sneller krijgt de programmeur hem niet zegt hij. En het is echt een kei op prog gebied.
Op de trage machines P2/64mb is het soms heel traag als ze veel open hebben staan soms minuten. Anders 8 tot 12 sec.

Kan de lege listbox te maken hebben met de traagheid van het geheel dat hij zloang moet wachten dat hij niets teruggeeft

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Om te beginnen:
Sneller krijgt de programmeur hem niet zegt hij. En het is echt een kei op prog gebied.
Dat kun je wel zeggen, maar misschien is zijn manier van dingen opzetten oid niet zo optimaal als zou kunnen. Verder brengt het over een netwerk openen van een back-end dit natuurlijk wel een beetje met zich mee, zeker met meerdere gebruikers tegelijk...

Wat betreft je listbox: dat kan in allerlei zaken zitten. Een mogelijke oorzaak: de tabel was net op het moment van het uitvoeren van de query toevallig exclusief geopend. En misschien heeft de programmeur een error handler gemaakt die dit niet terugmeldt naar de gebruikers...

Vraag de programmeur hier eens naar, en laat hem ook loggingen doen in een alleen voor jullie zichtbare tabel. Verder is het natuurlijk een beetje vreemd dat jij als degene die de database NIET gemaakt heeft, een vraag gaat stellen over hoe een ander (de programmeur) een probleem moet gaan oplossen. Zonder relevante code is er in principe niets over de oorzaak te zeggen....

PS Beetje moeilijk leesbare post is het wel. Misschien omdat we aan het eind van de week zitten, maar ik verwacht door je soms te korte taalgebruik en je halve zinnen. Taalfouten helpen natuurlijk ook niet mee.....

My personal website

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 19:10
Zal er eens naar kijken bedankt.

ps zal meteen ook kijken naar mijn taalgebruik :-)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant