Toon posts:

Kabels aarden.

Pagina: 1
Acties:
  • 465 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kort vraagje eigenlijk.

Ik heb nu al een paar keer gezien op deze forum dat iedereen het heeft over kabels aarden. Nu heb ik ergens gelezen dat je kabels aan 1 kant kunt aarden, maar dat je ze ook aan twee kanten kunt aarden.

Mijn vraag: Wat is het verschil? Wanneer aard je aan 1 kant, wanneer aan 2 kanten?

Verwijderd

Er is maar een aarde, maakt niet uit waar je die aansluit

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

een kabel aarden? Wat voor kabel?
Lijkt mij dat als je ze aan 1 kant aard dat je dan alsnog geen geaarde verbinding hebt, en als je ze aan twee kanten aard wel?
maar iets duidelijker had ook wel gemogen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal een korte situatie schetsen, beter kan ik het niet omschrijven.

Je hebt twee systemen die je met elkaar verbind. Dit kan doormiddel van een voedingskabel of signaalkabel. maakt in dit geval niet uit.

In sommige situaties schijnt het beter te zijn om de kabel aan beide systemen te verbinden met aarde. In andere situaties schijnt het beter te zijn om de kabel maar aan 1 systeem te aarden.

Graag zou ik de situaties van beide mogelijkheden willen weten. (Het heeft geloof ik iets met emc e.d. te maken)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 12:57:
Ik zal een korte situatie schetsen, beter kan ik het niet omschrijven.

Je hebt twee systemen die je met elkaar verbind. Dit kan doormiddel van een voedingskabel of signaalkabel. maakt in dit geval niet uit.

In sommige situaties schijnt het beter te zijn om de kabel aan beide systemen te verbinden met aarde. In andere situaties schijnt het beter te zijn om de kabel maar aan 1 systeem te aarden.

Graag zou ik de situaties van beide mogelijkheden willen weten. (Het heeft geloof ik iets met emc e.d. te maken)
weer zo lekker vage post.. wat wil je nou precies? gaat het hier om een pc? of radioinstallatie??

Het is vrij simpel, als je geaardestekkers op de systemen hebt zitten en deze in een geaardestopcontact hebt zitten hoef je niets te aarden voor de rest..

maar begin nou eerst even met het omschrijven wat je nou precies wilt, hier kunnen we natuurlijk niks mee

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

volgens mij is het sowieso onmogelijk om iets te aarden door maar aan één van de twee componenten een draad verbonden te hebben...? of zie ik nu echt iets over het hoofd :?

Verwijderd

MikeyMan schreef op 06 februari 2004 @ 13:00:
volgens mij is het sowieso onmogelijk om iets te aarden door maar aan één van de twee componenten een draad verbonden te hebben...? of zie ik nu echt iets over het hoofd :?
idd, er zal dan een aarde draad moeten lopen van het ene naar het andere systeem.

Maar het is misschien wel zo handig om te weten over wat voor systeem we hier.. :z

Verwijderd

ik ruik een moderator die je gaat verwijzen naar de how to.....

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-04 18:22

voodooless

Sound is no voodoo!

(jarig!)
Ik denk dat ik wel weet wat de TS bedoelt. Maar er is een verschil tussen aarden en aarden...

- Je kunt iets aarden door het via een kabel aan de aarde aan te sluiten (dus van twee kanten). Simpelweg een transportfunctie
- Je kunt iets aarden om storingen te voorkomen. Dit doe je door om een kabel een aarde te leggen (BV een coax TV-kabel). Deze moet dan aan een kant aan de aarde verbonden zijn. Aan de andere kant is dat niet altijd nodig, maar wel wenselijk (i.v.m eventuele potentiaalverschillen e.d.).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

het eerste deel van je verhaal begrijp ik... alleen dat tweede niet... Volgens mij voorkom je ook bij een coax-kabel helemaal niks aan storing als je niet aan beide kanten de aarde verbindt... Maar dat kan ik mis hebben natuurlijk...

• paulus4ever
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-04 19:42
Indien het over netwerkkabels gaat, doelt de poststarten naar mijn mening op STP kabels.
Deze kabels hebben een afgeschermde mantel die tot in de stekker doorloopt.
Dit is dan de zogenaamde aarde van de betreffende kabel.

Bij audio heb ik er niet echt dingen over gehoord dat het noodzakelijk danwel beter zou zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door paulus4ever op 06-02-2004 13:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 06 februari 2004 @ 13:22:

- Je kunt iets aarden om storingen te voorkomen. Dit doe je door om een kabel een aarde te leggen (BV een coax TV-kabel). Deze moet dan aan een kant aan de aarde verbonden zijn. Aan de andere kant is dat niet altijd nodig, maar wel wenselijk (i.v.m eventuele potentiaalverschillen e.d.).
bedankt voor het zo duidelijk stellen, ik kon het zelf niet goed verwoorden. Maar dat is precies mijn probleem. Maar in sommige gevallen is het wel wenselijk om maar een kant aan te sluiten. Ik weet alleen niet in welke gevallen, en daar probeer ik nu achter te komen.
Pagina: 1