[BIOS] Probleem met de klok

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-08 12:06
Hallo mede-tweakers,

Ik weet niet zeker of ik hier in het goede sub-forum zit, zo niet, dan mijn excuses en mag dit topic van mij verplaatst worden.

Dan nu over naar mijn vraag:
De systeemklok op mijn moederbord (MSI K7N2 Delta-ILSR) blijft niet goed lopen. Als ik mijn computer uitzet, lijkt het wel of de klok ook "uitgaat", want als ik em de volgende dag weer aanzet, dan staat de klok OF op de tijd dat ik em uit heb gezet, OF hij is maar een klein beetje doorgelopen. Als ik in mijn BIOS naar mijn Standard CMOS Setup ga, dan loopt de klok eerst even langzaam, alsof ie aan het opwarmen is, en dan gaat ie gewoon op de "normale" snelheid verder.
Eerste wat ik dacht, was dat mijn BIOS-batterij op was. Leek mij ook wel vreemd want ik heb het mobo nog geen 2 weken. Maar ja, ik het batterijtje vervangen, doet het nog steeds. (Zit er trouwens nog verschil tussen een DL of een CR 2032?).
Het vreemde is, dat in Windows XP de tijd juist te snel loopt.
Ik heb de search hier op GoT al geraadpleegd, wel vergelijkbare topics gevonden, maar geen echte oplossing.
Ik heb weinig aan tips in de trant van "neem een time-synchronizer", want die werken niet echt als de computer uit staat.

Alvast Bedankt,

Groetzels,

Ben

(PS: voor verdere specs, zie sig)

[ Voor 4% gewijzigd door Ben.Hahlen op 06-02-2004 12:25 ]

Blog

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 17:12

Exigence

dnkroz

- edit -
sorry verkeerd gelezen

Sinds wanneer doet zich dit probleem voor? Misschien een slecht contact in de buurt van de batterij ofzo?
Misschien een ander BIOS flashen (al hoewel me dat sterk lijkt)

[ Voor 144% gewijzigd door Exigence op 06-02-2004 13:01 ]

• Ben.Hahlen
erik9287nl schreef op 06 februari 2004 @ 12:59:
Sinds wanneer doet zich dit probleem voor? Misschien een slecht contact in de buurt van de batterij ofzo?
Misschien een ander BIOS flashen (al hoewel me dat sterk lijkt)
Ehm, toen ik het mobo had ingebouwd e.d. heb ik gelijk het BIOS geflashed ivm ondersteuning voor de Nvidia System Utility, dus ik weet niet of het probleem daarvoor ook al bestond.
Slecht contact in de buurt van de batterij lijkt me onwaarschijnlijk, want me BIOS-instellingen worden wel bewaard (oeps, vergeten in de startpost |:( ).
Toen ik me batterijtje verwisselde, was wel me hele BIOS gereset, inclusief klok.

Blog

• Triss
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-03 11:26
Ben.Hahlen schreef op 06 februari 2004 @ 13:16:
[...]

Ehm, toen ik het mobo had ingebouwd e.d. heb ik gelijk het BIOS geflashed ivm ondersteuning voor de Nvidia System Utility, dus ik weet niet of het probleem daarvoor ook al bestond.
Slecht contact in de buurt van de batterij lijkt me onwaarschijnlijk, want me BIOS-instellingen worden wel bewaard (oeps, vergeten in de startpost |:( ).
Toen ik me batterijtje verwisselde, was wel me hele BIOS gereset, inclusief klok.
Best wel strange...
Als ie nog maar 2 weken nieuw is, mss beste rma voor aanvrage en trug sturen...?
De klok van uw pc, wordt mss automatisch al gesync met het internet?

Support engineer

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 17:12

Exigence

dnkroz

Ben.Hahlen schreef op 06 februari 2004 @ 13:16:
[...]

Heb je al geprobeerd er een iets ouder BIOS in te flashen, om te kijken of hij het dan ook doet?

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Blowie1999 schreef op 06 februari 2004 @ 13:31:
[...]

Best wel strange...
Als ie nog maar 2 weken nieuw is, mss beste rma voor aanvrage en trug sturen...?
De klok van uw pc, wordt mss automatisch al gesync met het internet?
als de datum niet klopt ,doet ie dat dus niet :/
ik neem aan dat de datum ook niet klopt :?
het zou iets met een kristal kunnen zijn,iig vreemd geval.
ik ben bang>rma :|

edit/ @ erik****nl xp1800@27++mhz :P awesome _/-\o_
gg ddr@sdr voltage :X

[ Voor 11% gewijzigd door erikdeperik op 06-02-2004 16:26 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Ben.Hahlen
erik9287nl schreef op 06 februari 2004 @ 14:22:
[...]

Heb je al geprobeerd er een iets ouder BIOS in te flashen, om te kijken of hij het dan ook doet?
Ouder BIOS flashen doe ik vanavond, ben het weekend bij mijn ouders geweest, dus nog geen mogelijkheid toe gehad. Kheb nog gewoon de BIOS-recovery Disk liggen, dus dat zou moeten lukken....
erikdeprik schreef op 06 februari 2004 @ 16:22:
[...]
als de datum niet klopt ,doet ie dat dus niet :/
ik neem aan dat de datum ook niet klopt :?
het zou iets met een kristal kunnen zijn,iig vreemd geval.
ik ben bang>rma :|
De datum klopt wel, tenminste, als ik mijn computer voor 0:00 uit zet, dan staat de datum nog op de vorige dag, omdat de klok stil heeft gestaan. Maar verder zijn er met de datum geen problemen.

BTW: zit er verschil tussen een CR 2032 en een DL2032 batterij?

Blog

Verwijderd

Ben.Hahlen schreef op 08 februari 2004 @ 13:13:
BTW: zit er verschil tussen een CR 2032 en een DL2032 batterij?
De spanning misschien? Misschien dat de DL te weinig sap kan leveren of even tijd nodig heeft tgv een te klein vermogen? Moet je even zelf op Google zoeken of er verschil zit tussen deze knoopcellen

Verwijderd

Haal je de stekker s'nachts ook uit het stopcontact , of draai je een knop om?

Hierdoor zou het kunnen dat een batterij eerder leeg is en zulke problemen begint te vertonen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 20:18:
Hierdoor zou het kunnen dat een batterij eerder leeg is en zulke problemen begint te vertonen.
Dan is de batterij in slechte staat dat hij snel leegloopt en/of dat hij niet meer goed bijlaadt als de pc aanstaat.

• Ben.Hahlen
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 16:34:
[...]
De spanning misschien? Misschien dat de DL te weinig sap kan leveren of even tijd nodig heeft tgv een te klein vermogen? Moet je even zelf op Google zoeken of er verschil zit tussen deze knoopcellen
FF gegoogled: volgens mij, voorzover ik het kan uitvinden, zit er geen verschil tussen CR en DL, maar is het gewoon afhankelijk van de fabrikant wat voor een "labeltje" die er aanhangt.
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 20:18:
Haal je de stekker s'nachts ook uit het stopcontact , of draai je een knop om?

Ik haal 's nachts nooit de stekker uit het stopcontact, en zet ook geen knop om.
erik9287nl schreef op 06 februari 2004 @ 14:22:
[...]

Heb net me BIOS teruggezet naar de vorige versie, tenminste, me flash ongedaan gemaakt.
Voor zover nog geen snelle tijd in Windows. Staat nu een uur aan, geen tijdafwijking, eerst elk kwartier een paar minuten.
Ik zal morgen laten weten of de tijd na uitzetten goed blijft.

Wish me luck ;)

Blog

• Ben.Hahlen
Ben maar tot de conclusie gekomen dat er iets fout is gegaan met het flashen van het BIOS....
Me klok doet het weer normaal.

Bedankt voor alle hulp!! :)

Blog

Pagina: 1