[Access] formulier koppelen aan persoonsgegevens

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• turkosh
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04-2025
Hoi,
Ik probeer een interface te maken om het beheer van db persoonsgegevens te vergemakkelijken. Het probleem is "lack of experience" met formulieren en koppelen van formulieren.
Ok, ik weet wel hoe je een standaard formulier maakt voor gegevensbeheer (run the wizard ;)) Maar dit is dus iets geavanceerder.
Ik begon een simpel formulier met een keuzelijst en een lege veld.
keuzelijst is bevat de lijst met groepen (van tabel groepen)
Ik wil d.m.v. deze keuzelijst personen weergeven die in die geselecteerde groep zitten.
Dit is dus een
Select * from persoongegevens inner join groepen on persoonsgegevens.groepid = groepen.groepid where groepid = XXX;
voor die xxx moet ik dus het resultaat van listindex van keuzelijst terugkrijgen en die moet dus d.m.v. commando in de query gezet worden.
de query moet vervolgens de lege veld in formulier als tabel teruggegeven worden.
hoe koppel ik de keuzelijst met het lege veld op deze manier?
mijn zoektocht leverde zo'n 400000 gerelateerde onderwerpen op waarbij de eerste 40 over iets anders ging. Iemand met een voorbeeld link of oplossingswijze voor mijn beginners probleem?
Als ik eenmaal een richtlijn heb, dan denk ik dat ik de rest zelf wel kan.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:28

Boss

+1 Overgewaardeerd

Geen idee wat je nou wilt doen.

Misschien kan je je verhaal even verduidelijken door alle keuzelijsten en objecten die relevant zijn te benoemen. Dat leest wat makkelijker dan 'deze keuzelijst' 'die geselecteerde groep' en 'de lege veld in formulier'.

Volgens mij bedoel je dat op de plek van die xxx een waarde moet komen uit een ander veld?
Dan kan je toch gewoon een (sql) string samenstellen en die in de source van je formulier of listbox stoppen?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• turkosh
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04-2025
Betreffende tabellen:

Groepen(groep_id, groep)
Persoonsgegevens(pers_id, groep_id, NAW)

Doel:
Formulier met 2 items:
keuzelijst groepen
weergave veld voor persoonsgegevens (subformulier?)

als select item keuzelijst -> weergeven bijbehorende persoonsgegevens

Vraag:
Hoe doe ik dat?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:28

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ah...

Dus als je een groep opgeeft, wil je alleen personen uit de betreffende groep zien?
Dan zou ik een formulier maken met de persoonsgegevens, en bovenin een listbox met de groepen.
Bij een OnChange van die listbox dan iets van
code:
1
2
3
4
5
6
If nz(cboZoekGroep) = "" then
  Me.FilterOn = False
Else
 Me.Filter = "persoonsgegevens.groep_id = " & cboZoekGroep
 Me.FilterOn = True
End If

of zoiets.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Ik zie dat je 2 tabellen gebruikt.

Probeer dit eens:
JE maakt een hoofdformulier op basis van de tabel Groepen.
Je maakt op dat hoofdformulier een subformulier op basis van de tabel Persoonsgegevens.

Je koppelt het subformulier aan het hoofdformulier op basis van groep_id.
dit doe je door op het eigenschapvenster de gegevenstab te selecteren en bij subvelden koppelen op de knop ... te drukken. je selecteerd dan in beide velden de groep_id.

dit moet genoeg zijn want nu als je een groep selecteert op het hoofdformulier laat het subformulier de persoonsgegevens zien.