Toon posts:

[gentoo]overslaand geluid (alle apps)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik gisteren avond een nieuwe kernel had gebakken 2.6.2 met alsa support erin dus niet als module kreeg ik vreemdgenoeg ineens geluidsproblemen onder alle aplicaties. Die problemen bestaan uit het wegvallen van geluid, dus niet hakken of iets overslaan zoals je op een oude plaat wel eens had, maar echt wegval perioden van soms wel 5-10 seconden en gaat daarna gewoon vrolijk verder om vervolgens na ca 1 minuut weer even 5-10 seconden over te slaan.
Dit gebeurt o.a. bij xine, mplayer, xmms, aviplay, cd player en mplayerplug-in (internet stream).
Het maakt ook geen drol uit wat voor een media ik gebruik of het nou een mp3 of divx is van het internet of een orginele dvd of cd bij alles heb ik dit probleem en het is vrij irritant om op die manier een film te kijken of muziek te luisteren.

Natuurlijk heb ik zoals op de gentoo fora aangegeven is de alsa-lib en alsa-utils opnieuw gemerged en ook gechecked of het niet aan boxen of geluidskaart ligt door de boel even te testen onder windows.

geluids kaart is trouwens een live5.1 icm met inspire digital 5700 speakersystem.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2004 11:21 . Reden: extra info toegevoegd ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Welke geluidskaart heb je ? Wat doet de OSS emulatie?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 13:30
Heb je wel even een emerge sync gedaan voordat je de alsa utils ging emergen?

Verwijderd

Topicstarter
grizzlybear schreef op 06 februari 2004 @ 11:18:
Heb je wel even een emerge sync gedaan voordat je de alsa utils ging emergen?
Ja, maar dat doe ik eigenlijk altijd als ik iets ga mergen

Verwijderd

Topicstarter
Tja blijkbaar ben ik tot nu toe de enige met dit probleem (ook bij gentoo forum en google), maar misschien dat iemand anders hier ook over struikeld en de oplossing ineens te binnen schiet.
Het is wel zware sh*t om op deze manier een een spel te spelen, want daar heb ik het dus ook onder.

Mocht het zo zijn dat er meer info nodig is meld het dan ook even, want ik heb nu alleen opgeschreven wat mijn ervaring is o in de logs kan ik hier trouwens niets over terugvinden.

Kernel heb ik ook al een keer opnieuw gebakken, maar jammer genoeg hielp ook dat niet :(

Net even verderlopen neuzen en ook vreemd is dat ik met alsamixer erg weinig kan uithalen, waar je normaal gesproken met master en/of pcm het volume regelt heeft het mij mij geen enkele nut hieraan te draaien 0 of 100% geluid blijft gelijk qua geluids niveau. Ik kan het geluid wel zachter/harder zettten, maar dat moet ik met wave-center doen :?
Ook blijven mijn bas/treble instellingen niet staan als ik reboot.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2004 22:27 . Reden: extra toevoeging alsamixer ]

Verwijderd

Topicstarter
/me oplossing
De workarround die ik nodig had om de boel weer draaiende te krijgen (analoog en digitaal)

Eerst stop je alsa "/etc/init.d/alsasound stop"
daarna verwijder je de config "rm /etc/asound.state"
remerge alsa-utils alsa-bin (was bij mij nodig in elk geval)
reboot je machine.

Stel nu opnieuw de mixer in (ik gebruik alsamixer ipv amixer)
unmute master, pcm en SB Live en stel het volume in zoals je gepast vind.
speel wat met de andere volume settings, maar unmute verder geen dingen die nu nog gemute zijn.

Weer geluid en ook digital :)

Mijn dank voor de oplossing aan irc #gentoo-nl en #gentoo
Pagina: 1