NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Mijn S35 zou het wel kunnen ivm modem. Mijn S55 is het al wel eens gelukt via BT & GPRS.
Verwijderd
Alternatief is GPRS, maar dan kun je niet inbellen. Je provider, 'partij' waar je verbinding mee wilt leggen, moet dan zijn netwerk gekoppeld hebben aan het internet. Via GPRS connect je met het internet, en vanaf het internet connect je met de 'partij' waar je verbinding mee wilt leggen.
Waarom moet je een data abbo hebben? Als je inbelt bij je eigen provider heb je toch een data lijntje over een "gewone" telefoon lijn? Of heb ik het een en ander verkeerd begrepen? Ik kan zonder problemen met mijn S55 bij mijn provider inbellen om vervolgens mijn mail met de interne client op te halen. Het gaat dan wel via het Orange netwerk, maar ik neem aan dat bij Vodafone ook moet kunnen.Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 11:47:
Via een GSM inbellen lukt alleen als je een data-abbo hebt. Via GSM data versturen of internetten is echter niet aan te raden. Gaat tergend langzaam. Nog niet eens vergelijkbaar met een 14k4 modem.
Alternatief is GPRS, maar dan kun je niet inbellen. Je provider, 'partij' waar je verbinding mee wilt leggen, moet dan zijn netwerk gekoppeld hebben aan het internet. Via GPRS connect je met het internet, en vanaf het internet connect je met de 'partij' waar je verbinding mee wilt leggen.
Hmz, op die M35 zit wel wap, dus volgens mij heeft hij wel een modem in zich, maar zeker weten doe ik het nog steeds niet... De 35 serie is helaa verdwenen van de siemens site
De packet switching verloopt voor data (CSD) anders dan voor spraak. Je abbo en telefoon moeten daarom CSD ondersteunen om data te kunnen vesturen en ontvangen.
Om dit duidelijker te maken; bij de packet switching voor spraak mag er best veel data verloren gaan. Daarom kun je geen dataverkeer over de 'gewone' GSM spraak verbinding gebruiken. CSD moet dus een extra laag aan de packet switching toevoegen om alle data volledig en in de juiste volgorde uit te wisselen.
[ Voor 37% gewijzigd door The Lord op 06-02-2004 12:02 . Reden: Iets duidelijker maken waarom. ]
grps is een leuke opstap naar een packet switched. Als je het niet gebruikt dan wordt je data gemoduleerd om het over een voice-lijn te kunnen versturen, vervolgens demoduleerd je gsm het weer voor je om het als bits en bytes het gsm-netwerk op te sturen (spraak wordt ook gedigitaliseerd door je telefoon).
Aan de ontvangende kant wordt de data omgezet naar het spraak-signaal (de modempiepjes zeg maar) wat vervolgens weer wordt teruggerekend naar de data.
Het is alsof je een e-mail uitprint op A4, die per fax verstuurt (de fax digitaliseerd de pagina, verstuurd hem en print hem aan de andere kant uit) en de ontvangende secretaresse de pagina weer inscanned met teksthermenning en in de mailbox van de ontvanger plaatst. Terwijl je de text ook direct had kunnen e-mailen.
GPRS neemt een shortcut en pakt meteen de digitale data en stuurt die het gsm netwerk op. Je hebt helaas nog steeds continue een verbinding nodig. Dat gaat UMTS (of i-mode) weer aanpakken, dan wordt het een packet switched netwerk vanaf je mobiele telefoon.
Maar goed. Ik heb nu weer iemand gesproken bij Debitel die zegt dat ik een WAP-profiel moet aanmaken bij jamba.nl. Helaas ligt het deel van de site dat ik nodig heb even plat
Ja, ik mag inbellen, maar zover komt het niet. Als ik naar mijn vaste lijn laat (in)bellen dan wordt de verbinding verbroken voordat de telefoon overgaat. Dus nog voordat vastgesteld kan worden of er een modem aan de vaste lijn hangt.
[ Voor 8% gewijzigd door RolandWitvoet op 06-02-2004 12:12 ]
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Very interesting story!RolandWitvoet schreef op 06 februari 2004 @ 12:10:
grps is een leuke opstap naar een packet switched. Als je het niet gebruikt dan wordt je data gemoduleerd om het over een voice-lijn te kunnen versturen, vervolgens demoduleerd je gsm het weer voor je om het als bits en bytes het gsm-netwerk op te sturen (spraak wordt ook gedigitaliseerd door je telefoon).
Aan de ontvangende kant wordt de data omgezet naar het spraak-signaal (de modempiepjes zeg maar) wat vervolgens weer wordt teruggerekend naar de data.
Het is alsof je een e-mail uitprint op A4, die per fax verstuurt (de fax digitaliseerd de pagina, verstuurd hem en print hem aan de andere kant uit) en de ontvangende secretaresse de pagina weer inscanned met teksthermenning en in de mailbox van de ontvanger plaatst. Terwijl je de text ook direct had kunnen e-mailen.
GPRS neemt een shortcut en pakt meteen de digitale data en stuurt die het gsm netwerk op. Je hebt helaas nog steeds continue een verbinding nodig. Dat gaat UMTS (of i-mode) weer aanpakken, dan wordt het een packet switched netwerk vanaf je mobiele telefoon.
Ik quote mezelf nog maar een keer:Ja, ik mag inbellen, maar zover komt het niet. Als ik naar mijn vaste lijn laat (in)bellen dan wordt de verbinding verbroken voordat de telefoon overgaat. Dus nog voordat vastgesteld kan worden of er een modem aan de vaste lijn hangt.
Sla je handleiding hier anders eens op na, gewoon om het uit te sluiten dat dat niet het probleem is... Ik kon helaas geen m35 handleiding op my-siemen.com vinden.Ch!pY-J schreef op 06 februari 2004 @ 11:39:
Heeft de M35 wel een modem in zich?
Die modem zorgt er volgens mij voor om die data te moduleren en te demoduleren.. Vandaar de benaming modem.
[ Voor 73% gewijzigd door jules op 06-02-2004 12:58 ]
Best jammer eigenlijk dat je dan niet even kunt inbellen om je mail op te halen als je eens een keer niet thuis bent en je hebt je laptop + gsm bij je.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Hmz, dan heb je het S55 topic niet doorgelezen/gevolgt. Daarin word juist vermeld dat je als KPN klant het nummer van je provider moet gebruiken om je mail te checken/te versturen. Mede omdat KPN geen smtp server op zijn gprs netwerk heeft...CAP-Team schreef op 06 februari 2004 @ 12:54:
ik heb ook wel eens geprobeerd met mijn (kpn) prepay S55 in te bellen ook naar een gewoon telefoonnummer, maar dat werkt ook niet, je krijgt gewoon zo'n toon van "dat nummer bestaat niet!!!"
Best jammer eigenlijk dat je dan niet even kunt inbellen om je mail op te halen als je eens een keer niet thuis bent en je hebt je laptop + gsm bij je.
Heb het net nog even gechecked, maar ik kan gewoon via het nummer van m'n provider (0676 nummer) mijn mail via de ingebouwde mail client op m'n S55 downloaden.
Voorlopig heb ik nog Wanadoo, aangezien Orange's internet gebeuren door Wanadoo verzorgt word, kan ik nog steeds gebruik maken van de smtp van Wanadoo, maar da's weer een ander verhaal...
Ja, dat heeft hij, dat is het verschil tussen de m35 en de m35i. m35i (die ik heb) heeft wel een modem, de m35 niet.Ch!pY-J schreef op 06 februari 2004 @ 12:43:
Ik quote mezelf nog maar een keer:
"Heeft de M35 wel een modem in zich?"
precies! Daarom heet het idd een modem. Moduleren is omzetten van digitaal naar analoog, demoduleren is het tegenovergestelde.Die modem zorgt er volgens mij voor om die data te moduleren en te demoduleren.. Vandaar de benaming modem.
Ik vraag me af, je belt wel in, maar maak je ook gebruik van het juiste nummer om vanuit je laptop naar je telefoon te bellen? maw, kies je het juiste profiel wel om in te bellen?
Toets menu -> internet -> profielen -> desbetreffende profiel instellen en onthouden welk nummer die had. (afgekeken van m'n S35)
Dit regeltje moet je dan in dat proggie op je pc intoetsen: *99***$#, op de plaats waar die $ staat moet je het "profielnummer" instellen.
Voor mij is het echter gissen helaas, ik heb mijn s35 nooit voor die toepassig gebruikt. Wel is het dus gelukt om dit voor m'n S55 te doen
[edit]
Ik heb het hier dan wel over GPRS, maar volgens mij geld dit profielen gebeuren ook voor CSD. iig wel op mijn S55, de s35 komt deels ook hetzelfde over met z'n profielen.
[ Voor 14% gewijzigd door jules op 06-02-2004 13:49 ]
Ja. Als ik mijn vast lijn-nummer ingeef dan geeft de telefoon op het display zelfs de naam uit het telefoonboek erbij. Maar mijn vaste lijn gaat niet overCh!pY-J schreef op 06 februari 2004 @ 13:45:
Ik vraag me af, je belt wel in, maar maak je ook gebruik van het juiste nummer om vanuit je laptop naar je telefoon te bellen? maw, kies je het juiste profiel wel om in te bellen?
Voor mijn S55 zijn er verschillende programma's beschikbaar. Ook Orange bied op zijn (afgeschermde gedeelte van de) website een programma aan. In dit programma moet je een code zetten:
Dit is nodig om het juiste inbel profiel in je telefoon te kiezen.Ch!pY-J schreef op 06 februari 2004 @ 13:45:
*99***$#, op de plaats waar die $ staat moet je het "profielnummer" instellen.
In je telefoon echter, moet je dus wel een profiel ingesteld hebben staan. Dit kan een ander profiel zijn dan waarmee je wapt.
Ik kan niet duidelijk uit je verhaal halen hoe je het precies doet. Welk programma gebruik jij om in te bellen? Die modem driver die je bij die kabel kreeg of ergens via internet gedownload?
Ik heb dat proggie tijdelijk op m'n server gezet: oiaENWIN32.exe (EN variant) en oiaNLWIN32.exe (NL variant). Het is niet specifiek voor Siemens, maar kan ook voor andere telefoons gebruikt worden.
TS, probeer gewoon beide uit, ik weet niet precies wat de methode van Zicco is. Misschien handig om toch hier te posten? Het is niet voor niets een forum om jezelf maar ook anderen te helpen!
Nou, ja en nee. Het modem in je telefoon is geen modem, maar een emulator. Seriële data wordt door het modem emulator in je telefoon of de soft-modem driver omgezet in CSD, zodat de data op de juiste manier behandelt wordt op het packet switched GSM netwerk (maakt niet uit of het nu over GPRS, fax, data of spraak gaat; het is altijd packet switched). Aan GSM SP kant wordt dit omgezet naar data voor het 'gewone' telefoonnetwerk. Afhankelijk van je Internet SP zal het bij hen afgeleverd worden als analoge lijn, ISDN, ISDN-30, 2Mbit lijn, enz.RolandWitvoet schreef op 06 februari 2004 @ 13:26:
precies! Daarom heet het idd een modem. Moduleren is omzetten van digitaal naar analoog, demoduleren is het tegenovergestelde.
Daar kan dus een probleem ontstaan; de transport laag (GSM packet switched netwerk) gebruikt verschillende encapsulaties (b.v. CSD, GPRS) voor het verzenden van de verschillende applicatie data ('gewoon voice', SMS, MMS, Fax, Data, IP, enz.). Alles van end-point tot end-point moet dus data ondersteunen. Dit geld dus ook voor het afgenomen abbo bij je GSM SP. En echt niet alle providers geven zomaar de mogelijkheid CSD (dus data) te gebruiken. Soms verlangt men zelfs het gebruik van extra fysieke telefoonnummers!
Mmm. Misschien moet er nu es ff een up-to-date GSM man dit topic binnenwandelen. Dit is echt te lang geleden.
Even resumerend : weet je zeker dat je data kan gebruiken met je abbo?
[ Voor 4% gewijzigd door The Lord op 06-02-2004 14:50 ]
Roflol, ik begin er idd aan te twijfelen! Ondersteund Debitel wel die data?The Lord schreef op 06 februari 2004 @ 14:47:
[...]
Even resumerend : weet je zeker dat je data kan gebruiken met je abbo?
Kan je eigenlijk simpel uit proberen door zo'n wap profiel ff in te stellen van bijv jamba wat je al zei. Als je het snel wilt proberen, kun je ook Tutch proberen.
Ik kan inbellen. Het is nu mogelijk om met de laptop en GSM onderweg en thuis in te bellen (Weet niet waarom ik thuis via de GSM zou willen inbellen, maar goed). Het werkt dus wel. En nu weet ik niet of dat komt doordat T-Mobile mijn data nog weer gaat omzetten naar analoog gemoduleerde data (en of ik er voor betaal, eigenlijk nooit op gelet).
I like it red, with 150 bhp..
Verwijderd
in dit geval letterlijk en figuurlijk